علت خالی شدن گاز یخچال چیست؟ + نحوه تشخیص آن

۱۰ مرداد ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
علت خالی شدن گاز یخچال

هنگامی که یخچال دچار مشکل می‌شود و سرمایش کافی ندارد معمولا یکی از ایرادات احتمالی، کمبود شارژ گاز و یا نشت گاز یخچال است. البته عدم کارکرد یخچال می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد و بهتر است هر چه سریع‌تر از کارشناس بخواهید یخچال شما را بررسی کنند. معمولا نشتی و کمبود گاز یخچال ال جی یکی از شایع‌ترین مشکلات یخچال است که در این راهنما سوالات پیرامون این موضوع را بررسی کرده و سعی کردیم راهکار مناسبی برای رفع مشکلات مربوط به آن ارائه دهیم. در صورتی که یخچال شما پیغام خطا نمایش می‌دهد نیز می‌توانید به قسمت ارور یخچال ال جی مراجعه نمایید و راهکارهای مربوط به رفع ایراد را انجام دهید.

گاز یخچال چیست؟
گاز یخچال چیست؟

گاز یخچال ال جی یا همان مبرد یخچال ماده‌ی سیال و خنک‌کننده‌ای است که در سیکل یخچال حرکت می‌کند و سرمای مورد نیاز را برای کابین یخچال و قسمت فریزر تامین می‌کند. این گاز در کمپرسور یخچال فشرده می‌شود و سپس وارد کندانسور یا همان لوله‌های مارپیچ پشت یخچال شده و دمای گاز تا حدی کاهش پیدا خواهد کرد. در نهایت مبرد وارد قسمت اواپراتور می‌شود که نزدیک به کابین یخچال است. از طریق حرکت فن یخچال، سرما منتشر می‌شود و داخل یخچال به سرمای مورد نیاز می‌رسد. بنابراین گاز یخچال در سرمایش آن نقش اساسی دارد.
اگر گاز یا همان مبرد یخچال به هر دلیلی مانند سوراخ شدن لوله گاز یخچال و ... نشت کند و کاهش یابد و یا حتی بیش از مقدار استاندارد باشد، ممکن است باعث بروز مشکلاتی در دستگاه شود؛ دقت داشته باشید زمان تمیز کردن یخچال مراقب لوله‌های کندانسور باشید که سوراخ نشود و گاز یخچال نشت نکند.

علت برفک زدن یخچال چیست؟

علائم کمبود یا نشتی گاز یخچال

گاز یخچال نقش اصلی در سرمادهی و خنک کردن کابین یخچال و فریزر دارد و اگر گاز یخچال کاهش پیدا کند، در عملکرد یخچال و میزان سرمادهی مشخص می‌شود و دستگاه به طور استاندارد عمل نمی‌کند. نشانه‌های کمبود و خالی شدن گاز یخچال می‌تواند موارد زیر باشد:

یکسره کار کردن یخچال

یکسره کار کردن یخچال

اگر گاز یخچال کم باشد کمپرسور یخچال برای اینکه بتواند میزان سرمایش مورد نیاز را تامین کند، باید مدت زمان بیشتری کار کند و حتی ممکن است برای سرمادهی و خنک کردن یخچال یکسره کار کند.

پیشنهاد می‌کنیم در این مورد راهنمای علت اتومات نکردن یخچال را مطالعه نمایید.

  • عدم سرمایش یخچال

عدم سرمایش یخچال و فریزر و یا خنک نشدن قسمت یخچال می‌تواند علائم تمام شدن گاز یخچال باشد؛ زیرا در صورت کاهش مبرد یخچال دستگاه نمی‌تواند میزان سرمای مورد نیاز را در تمامی نقاط منتشر کند. البته گاهی نیاز است سرویس یخچال ال جی یا جی پلاس را انجام دهید و برای انجام آن می‌توانید درخواست سرویس یخچال را ثبت نمایید.

  • گرم شدن فضای یخچال و خراب شدن مواد غذایی

اگر گاز یخچال کاهش پیدا کند، فضای کابین یخچال گرم شده و مواد غذایی زودتر خراب می‌شود و ممکن است در صورت کاهش سرما به میزان زیاد، مواد غذایی خیلی زود فاسد شود. البته گاهی ممکن است با تنظیم دمای یخچال مشکل رفع شود. برای تنظیم دما می‌توانید به مطالب زیر مراجعه کنید:

  • افزایش مصرف برق یخچال
افزایش مصرف برق یخچال

گاهی متوجه می‌شوید که مصرف برق منزل شما به دلیل عملکرد یخچال افزایش پیدا کرده است. ممکن است افزایش مصرف برق یخچال به دلیل کمبود گاز و در پی آن کارکرد بیشتر کمپرسور یخچال باشد. البته کمبود گاز معمولا به همراه باقی علامت‌ها است.

  • استشمام بوی گاز یخچال به دلیل خالی شدن گاز یخچال

اگر نشتی گاز یخچال به میزان زیاد باشد، متوجه خواهید شد که بوی گاز در محیط منتشر شده است و استشمام می‌شود. گاز یخچال بوی خاصی ندارد اما ترکیب شیمیایی دیگری نیز در آن استفاده می‌شود تا در صورت نشتی متوجه بوی آن بشوید. به همین علت در صورت نشتی گاز یخچال ممکن است بویی شبیه به بوی فاسد شدن غذا استشمام کنید.

دلایل خالی شدن گاز یخچال

دلایل خالی شدن گاز یخچال می‌تواند سوراخ شدن و نشتی در هریک از قطعات و سیکل گاز یخچال باشد. ممکن است کندانسور، اواپراتور، لوله‌ها، کمپرسور نشتی داشته باشد. این نشتی ممکن است آنقدر کوچک باشد که تخلیه‌ی گاز چند ماه یا چند سال زمان ببرد. گاهی علت عدم سرمایش کافی کاهش میزان گاز نیست و ممکن است به دلیل عمر طولانی دستگاه و کارکرد مداوم خاصیت گاز از بین رفته باشد. در صورتی که این مورد اتفاق بیفتد، مبرد به فشار و دمای استاندارد در هر بخش نمی‌رسد و به همین علت سرمایش مناسب ایجاد نخواهد شد. یکی از علت خالی شدن گاز یخچال آسیب دیدن لوله‌ها هنگام تمیز کردن آن است؛ برای تمیز کردن یخچال دقت داشته باشید که هنگام جدا کردن برفک‌ها به لوله‌ها و کابین یخچال آسیب نرسد.

لوازم مصرفی و جانبی یخچال خود را با قیمت مناسب
از فروشگاه اینترنتی گلدیران تهیه کنید.

تشخیص نشتی گاز یخچال


برای تشخیص و تست نشتی گاز یخچال می‌توانید به شکل زیر عمل نمایید:

  • کندانسور که همان لوله‌های مارپیچ پشت یخچال می‌باشد را هنگام کارکرد دستگاه با احتیاط لمس کنید. اگر این محدوده گرم باشد به این معنی است که گاز در سیکل دستگاه وجود دارد. البته سرد بودن لوله‌های کندانسور می‌تواند دلایل دیگری غیر از کمبود شارژ گاز یخچال داشته باشد.
  • روش دوم برای تست نشتی گاز یخچال این است که می‌توانید برق یخچال را قطع کنید و دقت نمایید آیا صدای حرکت گاز هنوز از لوله‌ها شنیده می‌شود یا خیر. در صورتی که صدای گاز در لوله‌ها شنیده شود، به این معنا است که گاز در لوله‌های یخچال وجود دارد.

اگر گاز یخچال زیاد باشد چه می‌شود؟

حتی اگر گاز یخچال بیشتر از حد استاندارد باشد و در صورت شارژ بیش از حد گاز یخچال، عملکرد دستگاه صحیح نخواهد بود و باعث بروز مشکلاتی می‌شود. ممکن است کمپرسور یخچال با تاخیر شروع به کار کند و یا اواپراتور یا پشت یخچال برفک بزند. در صورتی که شاهد این ایرادات در یخچال بودید، لطفا از کارشناس بخواهید یخچال را بررسی و تعمیر کنند. فشار گاز مناسب در افزایش طول عمر یخچال تاثیر زیادی دارد.

نحوه شارژ گاز یخچال


زمانی که کارشناس تشخیص دهد که لازم است شارژ گاز یخچال انجام شود، ابتدا محل نشتی را پیدا می‌کنند و بر اساس میزان نشتی و محل نشتی، قطعه را تعویض می‌کنند و یا جوش می‌دهند. پس از رفع نشتی، کارشناس با توجه به نوع گاز یخچال از طریق تجهیزات مربوط به شارژ گاز و کپسول گاز به میزان مورد نیاز شارژ گاز انجام می‌دهند و بر اساس فشار لوله‌ها و کارکرد دستگاه متوجه می‌شوند که میزان شارژ گاز مناسب بوده است. معمولا کارشناس شارژ گاز یخچال را در منزل مشتری انجام می‌دهند.

هزینه شارژ گاز یخچال چقدر است؟

هزینه شارژ گاز در برندهای مختلف متفاوت است و ممکن است گاز یخچال از نوع R134، R600a و ... باشد. قیمت هر نوع مبرد تفاوت دارد و بر اساس اینکه لازم است چه میزان و چند گرم گاز شارژ شود، قیمت گاز یخچال محاسبه می‌شود. قیمت شارژ گاز یخچال به برند و کشور سازنده‌ی محصول مرتبط نیست و بیشتر نوع کمپرسور و نوع گاز مصرفی دستگاه در قیمت شارژ گاز تاثیر دارد.

  • خدمات ویژه شرکت گلدیران


در این راهنما سعی کردیم یکی از ایرادات پرتکرار یخچال و سوالات مربوط به آن را بررسی کنیم. لطفا در صورتی که با این مشکل مواجه شدید درخواست تعمیر یخچال ال جی و یا تعمیر یخچال جی پلاس خود را ثبت نمایید تا کارشناسان ما برای بررسی دستگاه مراجعه نمایند.
در نهایت پیشنهاد ما این است که با سرویس به موقع دستگاه از ایرادتی که ممکن است به هر حال دلیل پس از مدتی ایجاد شود، جلوگیری کنید. اهمیت و ضرورت سرویس یخچال با توجه به نوع کارکرد و قطعاتی که دارد، مشخص است. علاوه بر آن اگر در صورت بروز مشکل، یخچال شما همچنان در مدت زمان گارانتی باشد، با توجه به شرایط می‌توانید بدون هزینه دستگاه را تعمیر کنید؛ بنابراین مزایای تمدید گارانتی را در نظر داشته باشید و سوالات خود را در مورد تمدیدگارانتی و لوازم خانگی زیر همین مقاله برای ما بنویسید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۴۰۰/۰۶/۱۵ ۱۲:۴۵

سلام هزینه گاز یخچال چقدر میشه چیزی تعویض میشه هزینش معمولا سنگینه ؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۶/۱۵ ۱۳:۱۵

سلام و وقت به خیر؛ در این مورد باید کارشناس تعمیرات نظر بدن. لطفا در لینک زیر درخواست تعمیرات ثبت کنید تا در این مورد اعلام نظر بشه: cs.goldiran.ir/request موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۵/۱۴ ۱۰:۱۰

سلام هزینه گاز یخچال در مدل یخچال sx ال جی چدر هست؟ هزینه تعمیر یخچال ال جی میخوام بدونم؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۵/۱۴ ۱۰:۴۶

سلام و وقت به خیر؛ برای اعلام هزینه شارژ گاز لازم هست کارشناس ابتدا دستگاه رو بررسی کنن. لطفا از لینک زیر برای بررسی دستگاه درخواست تعمیرات ثبت کنید: cs.goldiran.ir/repaire موفق باشید

در حال ثبت...