راه های افزایش بازدهی و کاهش مصرف انرژی یخچال‌ ها

۲۳ خرداد ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
راه های افزایش بازدهی و کاهش مصرف انرژی یخچال‌ ها

یخچال یکی از مهم‌ترین دستگاه‌ها در آشپزخانه منازل ماست و صرف نظر از عملکرد مهم و اساسی که در نگهداری مواد غذایی دارد، برای خرید آن باید هزینه‌ی بالاتری در مقایسه با دیگر لوازم آشپزخانه بپردازیم. بنابراین بهتر است نکات مربوط به افزایش بازدهی یخچال را رعایت کنیم و البته در کنار آن می‌توانیم شاهد کاهش مصرف انرژی یخچال نیز باشیم. در صورتی که به راهکارهای افزایش عمر لوازم خانگی توجه داشته باشید، می‌توانید از دستگاه‌های خود بهینه‌تر استفاده نمایید. در ادامه راهکارهای افزایش بازدهی یخچال‌ها را بررسی خواهیم کرد:

چیدمان صحیح مواد غذایی در یخچال چگونه بازدهی را بالا می‌برد؟


چیدمان مواد غذایی در افزایش راندمان و کاهش مصرف انرژی یخچال تاثیر زیادی دارد و توصیه می‌شود برای افزایش بازدهی دستگاه موارد زیر را رعایت نمایید:
مواد غذایی لازم است به گونه‌ای در یخچال قرار گیرد که گردش هوا به درستی انجام شود. در صورتی که مواد غذایی به بدنه و دیواره‌های کابین دستگاه نزدیک باشد، امکان گردش هوا را محدود می‌کند؛ در نهایت باعث کارکرد بیشتر موتور می‌شود و دستگاه انرژی بیشتری مصرف می‌کند.
چیدمان صحیح مواد غذایی حتی زمانی که درب یخچال را باز می‌کنید تا مواد غذایی مورد نظر خود را از داخل یخچال بردارید نیز اهمیت دارد؛ در صورتی که چیدمان مرتب باشد، می‌توانید ساده‌تر و سریع‌تر مواد غذایی را از یخچال برداشته و درب دستگاه را ببندید تا باز بودن درب یخچال باعث هدر رفتن سرمای دستگاه نشود. بهتر است چیدمان مواد غذایی در فریزر را طوری انجام دهید که زمان برداشتن مواد غذایی به راحتی آنها را تشخیص داده و بیرون بیاورید.
دقت داشته باشید مواد غذایی و یا مایعات را با درپوش در دستگاه قرار دهید، زیرا رطوبت آن تبخیر می‌شود و همین رطوبت باعث تشدید کارکرد دستگاه برای سرمادهی خواهد شد.
طبقات دستگاه را با دستمال و پارچه نپوشانید زیرا از گردش هوا جلوگیری می‌کند و همین مورد باعث افزایش مصرف برق دستگاه خواهد شد.

بهترین چیدمان در آشپزخانه و محل صحیح قرارگیری یخچال

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که موجب افزایش بازدهی یخچال و کاهش مصرف انرژی می‌شود، محل نصب و قرارگیری یخچال به شکل استاندارد است. لازم است دستگاه در محلی قرار گیرد که نور آفتاب مستقیم به آن نتابد و از وسایل گرمازا مانند اجاق گاز، ماشین ظرفشویی و ... فاصله داشته باشد. دستگاه به دلیل گرمای محیط، بیشتر از حالت طبیعی کار می‌کند تا سرمای مورد نیاز کابین را پوشش دهد، به همین علت کمپرسور یخچال بیشتر برق مصرف می‌کند. بهتر است اصول مثلث کلیدی آشپزخانه و فاصله استاندارد یخچال از اطراف را در دکوراسیون آشپزخانه‌ مد نظر قرار دهید.

در نظر داشته باشید که یخچال باید در محل قرارگیری تراز باشد تا درب به خوبی بسته شود؛ در صورتی که درب دستگاه به خوبی بسته نشود، سرمایش دستگاه خارج خواهد شد.

دمای استاندارد یخچال کدام است؟

در مورد تنظیم دمای یخچال بهتر است دمای استاندارد و نرمال را با توجه به مدل یخچال خود انتخاب نمایید. معمولا دمای نرمال برای یخچال 2 تا 4 درجه سانتی‌گراد و برای فریزر 18- یا 19- درجه سانتی‌گراد است. دقت داشته باشید که غذای گرم داخل دستگاه قرار ندهید زیرا در این صورت دستگاه باید بیشتر از حالت معمول کار کند تا بتواند گرمای منتشر شده را به سرمایش تبدیل کند. برای اطلاع از نحوه تنظیم دمای یخچال می‌توانید به دفترچه راهنما مراجعه کنید و یا از طریق راهنمای تنظیمات دمای ساید بای ساید ال جی، تنظیم دمای یخچال فریزر ال جی و نحوه عملکرد دکمه‌های یخچال جی پلاس، تنظیمات را انجام دهید.

 باز و بسته کردن مکرر درب یخچال چه تاثیری در کارکرد فنی دستگاه دارد؟


باز کردن و بستن درب دستگاه به صورت مکرر باعث می‌شود هر بار سرمایش کابین یخچال خارج شده و مجدد برای تامین این میزان سرمایش و رسیدن به دمای تعیین شده، موتور یخچال می‌بایست با توان بالا کار کند و سرمایش مورد نیاز کابین یخچال را تامین نماید؛ همین روند موجب افزایش مصرف برق یخچال خواهد شد و به طور کلی بازدهی دستگاه را کاهش می‌دهد. گاهی ممکن است این مورد را رعایت نمایید اما به دلیل اینکه لاستیک دور درب یخچال مشکل پیدا کرده و دفرمه شده است، سرما از یخچال خارج شود، که در این صورت نیاز است دستگاه به منظور رفع ایراد از سوی کارشناس بررسی شده و مشکل لاستیک دور درب یخچال رفع شود. در صورتی که درب دستگاه باز بماند، باعث می‌شود دستگاه به صورت یکسره کار کند و یخچال اتومات نکند. در این حالت میزان مصرف برق یخچال نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

از محافظ برق استفاده کنید

از محافظ برق استفاده کنید

علاوه بر اینکه محافظ برق هنگام نوسان ولتاژ از آسیب به دستگاه جلوگیری می‌کند، استفاده از آن خسارات ناشی از افت ولتاژهای خفیف را در بلندمدت کاهش می‌دهد. هنگام خرید توجه داشته باشید که حتما محافظ برق یخچال خریداری نمایید؛ سیم رابط برق و چند راهی‌هایی که قابلیت محافظت ندارد، کاربردی برای حفظ دستگاه در مقابل نوسان ولتاژ نخواهد داشت. محافظ برق می‌بایست از نظر آمپر نیز برای دستگاه مناسب باشد.

لوازم جانبی یخچال خود را از فروشگاه گلدیران تهیه کنید.

تاثیر سرویس دوره ای بر قطعات یخچال

سرویس دوره ای بر قطعات یخچال

قطعات فنی یخچال هم همانند هر دستگاه دیگری پس از مدتی کثیف می‌شود و علاوه بر آن نیاز به بررسی و بازدید دارد. عملکرد صحیح کمپرسور، سنسورها و یا ترموستات، میزان گاز دستگاه و ... پس از مدتی نیاز به بازدید دارد. با توجه به اینکه ایجاد سرمایش یخچال از طریق سیکل تبرید است، مبرد فشرده شده در کمپرسور یخچال در داخل کندانسور خنک می‌شود و به دمای مناسبی می‌رسد؛ بنابراین تمیز بودن کمپرسور و کندانسور اهمیت زیادی دارد و کثیفی کندانسور یخچال میزان تبادل دمایی یخچال با محیط پیرامون را کاهش می‌دهد؛ همین امر موجب می‌شود که برد دستگاه کاهش دمای استاندارد را نداشته باشد و در نهایت راندمان دستگاه کاهش یافته و مصرف انرژی یخچال نیز بالا می‌رود.
با توجه به اینکه یخچال دستگاهی است که همیشه روشن است و مصرف برق آن در مبلغ فیش برق می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، توصیه می‌کنیم سرویس دوره‌ای یخچال را در موقع مناسب انجام دهید.

با سرویس دوره‌ای یخچال
از ایرادات احتمالی جلوگیری کنید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...