بهترین چیدمان و دکوراسیون آشپزخانه کدام است؟

۰۹ خرداد ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
چیدمان آشپزخانه

همانقدر که آشپزخانه محل بسیار مهمی در خانه است، چیدمان وسایل موجود در آن نیز اهمیت زیادی دارد و می‌تواند موجب شود که دستگاه‌ها در بهترین حالت عملکرد قرار گرفته و بازدهی بالاتری داشته باشند؛ علاوه بر آن دسترسی به هر یک از وسیله‌ها می‌بایست ساده‌تر باشد تا بتوانیم بهتر از دستگاه‌ها استفاده کنیم. بهترین دکوراسیون و چیدمان برای آشپزخانه استانداردهایی دارد که بهتر است رعایت شود تا بر اساس استاندارد مثلث کلیدی آشپزخانه محل شست و شو، پخت ‌و‌ پز و نگهداری مواد غذایی به صورت استاندارد و صحیح تعیین شود. به این شکل کدبانوی منزل ساده‌تر می‌توانند غذاهای خوشمزه را طبخ کنند و کمتر خسته می‌شوند؛ بازدهی دستگاه‌ها نیز بالاتر رفته و باعث می‌شود دستگاه‌ها به دلیل حرارت بالا آسیب نبیند. در ادامه در این راهنما چیدمان استاندارد آشپزخانه را دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد. اگر در صدد خرید لوازم خانگی برای منزل خود هستید، توصیه می‌کنیم ابتدا راهنمای فوت و فن خرید لوازم برقی را مطالعه نمایید.

مثلث کار یا مثلث طلایی آشپزخانه چیست؟

مثلث کار یا مثلث طلایی آشپزخانه چیست؟

گاهی ممکن است اصطلاح مثلث کلیدی یا مثلث طلایی آشپزخانه را بشنوید و به طور کلی بهترین حالت این است که چیدمان مثلث آشپزخانه رعایت شود. مثلث کار در آشپزخانه مثلثی فرضی می‌باشد که بر اساس آن هر دسته از وسایل در یکی از راس‌ها قرار می‌گیرد. طبق این استاندارد، یخچال در یک راس، ظرفشویی در یک سو و تجهیزات پخت و پز مانند اجاق گاز و مایکروویو در راس دیگر قرار می‌گیرد. البته چیدمان مثلث کار در برخی آشپزخانه‌های کوچک و یا آشپزخانه‌هایی که فضا و امکان چیدمان به این شکل را ندارند، کمی متفاوت خواهد بود و به شکل‌های دیگری قرار می‌گیرد.

انواع مثلث کار در آشپزخانه

حالت‌های متفاوتی برای چیدمان آشپزخانه وجود دارد، که به موارد زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

آشپزخانه خطی یا ساده single – wall kitchen 


در این نوع آشپزخانه چیدمان استاندارد آشپزخانه به این شکل است که یخچال، اجاق گاز و سینک ظرفشویی در یک ردیف و یک خط قرار می‌گیرد و چیدمان دقیقا به شکل مثلث نیست؛ این چیدمان برای آشپزخانه‌هایی که فضای محدودی داشته و یا اینکه آشپزخانه فضایی راهرو مانند دارد، اجرا می‌شود؛ در این حالت بهتر است سینک ظرفشویی در بین یخچال و اجاق گاز قرار گیرد، تا حرارت اجاق گاز باعث فشار به کمپرسور یخچال نشود. البته این چیدمان می‌تواند متفاوت باشد، به طوری که همچنان فاصله‌ی مناسبی بین یخچال و اجاق گاز وجود داشته باشد. برای خرید لوازم خانگی توصیه می‌کنیم راهنمای خرید بهترین یخچال و راهنمای خرید بهترین لباسشویی را مطالعه نمایید.

آشپزخانه دو طرفه یا راهرویی Galley kitchen

آشپزخانه دو طرفه یا راهرویی

در این نوع آشپزخانه دو ردیف پیشخوان موازی با هم قرار می‌گیرد که معمولا توصیه می‌شود این دو ردیف 120 سانتی‌متر با هم فاصله داشته باشد تا فرد بتواند به راحتی در آشپزخانه از دستگاه‌ها استفاده کند. در این نوع طراحی آشپزخانه سینک ظرفشویی و اجاق گاز در یک ردیف و یخچال در جداره‌ی روبروی آن قرار می‌گیرد. در صورتی که قصد دارید ماشین ظرفشویی خریداری کنید و چیدمان آشپزخانه‌ی خود را تکمیل کنید، پیشنهاد می‌کنیم راهنمای خرید ماشین ظرفشویی و همچنین معرفی ماشین‌های ظرفشویی جی پلاس را مطالعه نمایید.

آشپزخانه L شکل یا U شکل (L/U-SHAPED)

همانطور که می‌توان از نام این نوع آشپزخانه پی برد در این نوع آشپزخانه‌ها، اجاق گاز، ظرفشویی و یخچال در دو دیواره قرار گرفته و زاویه‌ای L مانند را تشکیل می‌دهند. در این نوع آشپزخانه عناصر آشپزخانه نزدیک به هم قرار می‌گیرد و معمولا ورودی آن به سمت نشیمن است. در مدل U شکل عناصر بر به حالت U و در سه ضلع قرار می‌گیرد و فضایی خالی می‌ماند که می‌توان به عنوان محل قرارگیری میز نهارخوری از آن استفاده نمود؛ البته به این شکل رفت و آمد در آشپزخانه کمی محدود می‌شود.

آشپزخانه جزیره‌ای (Island kitchen)

شپزخانه جزیره‌ای

معمولا این نوع چیدمان می‌تواند همانند آشپزخانه‌ی L و U شکل و ترکیب آن دو باشد. در این نوع طراحی معمولا عنصر اجاق گاز و یا سینک ظرفشویی در وسط آشپزخانه قرار گرفته و به همین علت خیلی با سبک آشپزخانه‌های ایرانی هماهنگ نیست و با توجه به اینکه نحوه‌ی استفاده‌ی ما از آشپزخانه و نوع آشپزی ما معمولا با سبک غربی تفاوت دارد، بهتر است آشپزخانه هم بر اساس نیاز طراحی شود و به سبک ایرانی باشد تا در آینده بتوانیم از تمامی این فضا به صورت کاربردی استفاده کنیم.

جلوگیری از سوختن وسایل برقی با محافظ برق استاندارد

استاندارد فاصله دستگاه‌ها در مثلث آشپزخانه به چه شکل است؟

چیدمان آشپزخانه

فواصل میان اجاق گاز، یخچال و ظرفشویی در آشپزخانه می‌بایست مناسب باشد؛ این بدان معناست که فاصله‌ی این دستگاه‌ها با هم خیلی زیاد نباشد، زیرا باعث می‌شود که فرد در میان دستگاه‌ها فاصله‌ی زیادی را طی کند و در صورتی که فاصله خیلی کم باشد، انجام کار در میان این سه عنصر آشپزخانه سخت خواهد بود و عملکرد را محدود می‌کند. بهترین حالت برای اجرای این چیدمان به این شکل است که محیط این مثلث حدود 4/80 تا 6 متر باشد و حداکثر فضا مورد استفاده قرار گیرد. در چیدمان آشپزخانه به حرارت اجاق گاز و تاثیر آن بر روی باقی دستگاه‌ها توجه داشته باشید و در نظر داشته باشید که چربی و مواد حاصل از پخت و پز غذا باعث ایجاد لکه بر روی دستگاه‌های مجاور و یا ظروف قرار داده شده بر روی آب چکان می‌شود. در صورتی که اجاق گاز شما کثیف شده است، به کامل‌ترین راهنمای برق انداختن و تمیز کردن اجاق گاز مراجعه کنید.

نکات مهم در طراحی دکوراسیون آشپزخانه

رعایت برخی نکات مهم کمک می‌کند تا استفاده از لوازم آشپزخانه ساده‌تر بوده و وسایل در دسترس‌تر باشد؛ این نکات موارد زیر هستند:

  • بهتر است در کنار اجاق گاز، کابینت قرار گرفته باشد تا بتوانید بر روی کابینت مواد غذایی را قرار داده و برای آشپزی راحت‌تر باشید؛ علاوه بر آن قرارگیری اجاق گاز در فاصله‌ی خیلی کم با پنجره، ممکن است باعث خاموش شدن شعله و یا آتش‌سوزی شود.
  • بهتر است یخچال در محلی قرار گیرد که دسترسی به مواد غذایی راحت باشد و درب یخچال به طور کامل باز شود. با توجه به اینکه دفعات مراجعه به یخچال برای برداشتن مواد غذایی از سوی تمامی افراد خانه زیاد است، بهتر است نزدیک به ورودی آشپزخانه باشد.
  • بهتر است ظرفشویی و سینک نزدیک به محلی باشد که در مجاورت تابش آفتاب است تا رطوبت حاصل از شستشوی ظروف سریع‌تر خشک شود.

استاندارد فاصله وسایل تا اطراف در آشپزخانه چقدر است؟

استاندارد فاصله وسایل تا اطراف در آشپزخانه چقدر است؟

هریک از دستگاه‌های آشپزخانه باید فاصله‌ی استاندارد تا اطراف داشته تا تهویه مناسبی داشته باشد و موتور دستگاه‌ها بیش از اندازه داغ نشود. یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، مایکروویو و اجاق گاز لازم است طبق استاندارد در محل آشپزخانه قرار گیرد. این استاندارد تقریبا به شرح زیر است:

معمولا در مورد یخچال لازم است دستگاه تا پریز 1.5 متر، از کناره‌ها 5 سانتی‌متر، از پشت 10 سانتی‌متر و تا سقف 30 سانتی‌متر فاصله داشته باشد.

ماشین لباسشویی و ظرفشویی معمولا می‌بایست از کناره‌ها حداقل 2 سانتی‌متر، از پشت حداقل 10 سانتی‌متر، تا شیر آب و محل تخلیه حداکثر 1 متر و تا پریز حداکثر 1.5 متر فاصله داشته باشد.

دستگاه مایکروویو معمولا باید از کناره‌ها 15 سانتی‌متر، از پشت 10 سانتی‌متر و از سقف 30 سانتی‌متر فاصله داشته باشد. قسمت جلویی فر نیز می‌بایست حداقل 8 سانتی‌متر از لبه‌ی محلی که در آن قرار دارد، عقب‌تر باشد.

برای نصب اجاق گاز می‌بایست دستگاه از کناره‌ها 5 سانتی‌متر فاصله داشته باشد. شعله‌ها نیز لازم است تا سقف حدود 75 سانتی‌متر فاصله داشته باشد. طول شلنگ گاز بیش از 1.5 متر نباشد.

انتخاب کاغذ دیواری مناسب آشپزخانه

انتخاب کاغذ دیواری مناسب آشپزخانه

استفاده از کاغذ دیواری در آشپزخانه با توجه به نوع استفاده از این فضا می‌تواند بسیار مفید باشد؛ با توجه به اینکه دیوارهای آشپزخانه در معرض رطوبت، چربی‌ها، حرارت و ... می‌باشد، ممکن است پس از مدتی آسیب ببیند و بهتر است از کاغذ دیواری برای دیوارهای آشپزخانه استفاده شود. علاوه بر آن، زیبایی آَشپزخانه را نیز به همراه دارد و در بیشتر موارد ساده‌تر می‌توانید دیوارها را از آلودگی‌ها تمیز کنید. با توجه به اینکه در مورد انواع کاغذ دیواری و طرح‌های متفاوت کاغذ دیواری نظرات زیادی ارائه شده است، بهتر است در مورد آن بیشتر تحقیق کنید تا کاغذ دیواری مناسب آشپزخانه و مطابق با سلیقه‌ی خود را انتخاب نمایید.

بهترین رنگ برای آشپزخانه کدام است؟

بهترین رنگ برای آشپزخانه کدام است؟

یکی از نکات مهم در دکوراسیون آشپزخانه، انتخاب بهترین رنگ برای دکور آشپزخانه است. در ایران معمولا تعدادی از رنگ‌ها برای آشپزخانه بیشتر استفاده می‌شود و باقی رنگ‌ها معمولا استفاده‌ی محدودتری دارند. در صورتی که دکوراسیون آشپزخانه‌ شما از نوع مدرن است، رنگ سفید رنگ مناسبی برای آن می‌باشد. آشپزخانه‌هایی با رنگ قهوه‌ای و طرح چوب نیز می‌تواند فضایی گرم و صمیمی را ایجاد کند و در صورتی که آشپزخانه کوچک باشد، رنگ کرم یا قهوه‌ای رنگ مناسبی است. رنگ زرشکی نیز رنگی زیبا و مناسب برای فضای آشپزخانه است و معمولا در برخی آشپزخانه‌های سبک کلاسیک از کابینت‌هایی به رنگ زرشکی استفاده می‌شود.

آرامش در آشپزخانه!

در مورد دکوراسیون هر بخش از خانه استاندارها و نظراتی ارائه شده است که معمولا بسیار هم کاربردی، مهم و اثبات شده هستند؛ در این راهنما سعی کردیم به مختصری در مورد مهم‌ترین نکات چیدمان آشپزخانه بپردازیم. در نظر داشته باشید مهم‌ترین مسئله در چیدمان آشپزخانه آرامش شماست! اینکه رنگ‌ها، چیدمان و فضای آشپزخانه باعث شود حس بهتری در آن داشته باشید، اولویت اصلی خواهد بود. بنابراین خوشحال می‌شویم شما هم از نکات آرامش بخش در طراحی آشپزخانه، محلی جذاب که صحنه‌ای رنگارنگ از زندگی را در خود دارد، برای ما بگویید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...