کدام یخچال را بخرم؟

۲۵ تير ۱۳۹۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه


یخچال‌ مرکز آشپزخانه است و تازگی و طراوت مواد غذایی را برای ما به ارمغان می‌آورد؛ یخچال‌ها تا حدی کاربرد دارند که ممکن است ظاهر دستگاه برای ما کم اهمیت‌تر باشد. هر چند که مدتی است معمولا خریداری یخچال‌های زیبا، بزرگ با طراحی جذاب برای خانم‌های خانه اهمیت زیادی پیدا کرده است و معمولا بیشتر افراد برای خرید یخچال در ابتدای زندگی مشترک، ساید بای ساید را انتخاب می‌کنند. در این مقاله سعی کردیم بررسی کنیم که کدام یخچال برای منزل انتخاب بهتری است.

کدام نوع یخچال بهتر است؟

ابتدا بهتر است در مورد نوع یخچال تصمیم بگیرید و بدانید بهتر است دستگاه ساید بای ساید، یخچال فریزر بالا و یا یخچال فریزر پایین خریداری کنید. اینکه زمان برداشتن مواد غذایی می‌توانید به راحتی از قسمت بالای یخچال درب را باز کنید و یا مواد غذایی که بیشتر نیاز دارید قسمت پایین یخچال قرار گرفته باشد، انتخاب شما را در مورد دستگاه فریزر بالا یا فریزر پایین سخت‌تر می‌کند. اینکه درب یخچال به چه شکل باز می‌شود نیز اهمیت دارد. در یخچال فریزرهایی که یخچال در قسمت بالا قرار گرفته، دسترسی به طبقات آسان‌تر است و در مدل‌هایی که فریزر بالا قرار گفته معمولا فضای یخچال بیشتر است و برای کسانی که به فضای بیشتری برای یخچال نیاز دارند، مناسب‌تر است.


با توجه به نوع و میزان استفاده می‌توانید یخچال دوقلو نیز انتخاب کنید. یخچال دوقلو برای کسانی که از فریزر استفاده‌ی زیادی دارند، انتخاب خوبی است. برای یخچال‌های دوقلو امکان جابه جایی لولای درب نیز وجود دارد و می‌توانید جهت باز شدن درب را با توجه به محیط خود تغییر دهید. این امکان برای برخی یخچال فریزرها نیز فراهم است. لازم است قبل از خرید در مورد اینکه درب‌های دستگاه ساید بای ساید شما کنار هم باز شود و یا در قسمت پایین کشو داشته باشد و درب‌ها در قسمت بالا قرار گیرد، نیز تصمیم گیری کنید.


برچسب مصرف‌‌ انرژی یخچال

مصرف برق یخچال به دلیل اینکه کمپرسور دارد و از طریق سیکل تبرید سرمایش کابین را تامین می‌کند، ممکن است کمی بالاتر از دستگاه‌های معمول آشپزخانه باشد. در این مورد شما می‌توانید بر اساس سطح مصرف انرژی دستگاه بر روی برچسب انرژی، آن را انتخاب کنید. در حال حاضر یخچال‌هایی با برچسب A و +A عرضه می‌شود که می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

کمپرسور یخچال


کمپرسور یخچال‌ها می‌تواند از نوع خطی، پیستونی و اینورتر (BLDC) باشد که هر یک ویژگی‌ها و مزیت‌هایی دارد. مزیت کمپرسور خطی بازدهی بالا، صدای کم و طول عمر بالا است و البته می‌تواند میزان سرمایش را با تغییر دور موتور تغییر دهد. یخچال‌هایی با کمپرسور اینورتر نیز می‌تواند با مدیریت دور موتور، میزان سرمادهی دستگاه را مدیریت کند. همچنین بازدهی و عمر بالاتر و مصرف برق و نویز و صدای کمتر باعث می‌شود یخچال‌هایی با کمپرسور اینورتر(BLDC) نیز انتخاب خوبی باشد. در ارتباط با مدت زمان گارانتی کمپرسور یخچال نیز بهتر است دقت کافی داشته باشید؛ برخی یخچال‌ها با توجه به شرکت خدمات پس از فروش، می‌تواند مدت زمان 5 سال یا 10 سال گارانتی کمپرسور داشته باشد. با این مدت زمان گارانتی می‌توانید در مورد پیگیری تعمیر دستگاه هنگام ایراد کمپرسور آسوده خاطر باشید. البته برخی افراد در مورد اینکه «موتور یخچال ساخت کجاست؟» نیز ممکن است سوال داشته باشند.

ابعاد یخچال


قبل از خرید دستگاه حتما به ابعاد آن توجه کنید! اگر در آشپزخانه‌ی شما فضای مربوط به یخچال از قیل تعیین شده است، این مورد اهمیت خیلی زیادی دارد؛ علاوه بر اینکه لازم است دستگاه از نظر اندازه با فضای مورد نظر همخوانی داشته باشد، لازم است فاصله‌های استاندارد از پشت، طرفین و بالای یخچال را رعایت کنید تا موتور دستگاه به خوبی کار کند و عدم رعایت فاصله‌ی استاندارد باعث گرمای زیاد بدنه‌ی دستگاه نشود. معمولا لازم است از کناره‌ها 5 سانتی‌متر، از سقف 30 سانتی‌متر و از پشت 10 سانتی‌متر فضای باز وجود داشته باشد که این اندازه‌ها می‌تواند با توجه به برند یخچال تغییر کند.

آبریز و یخساز یخچال


هنگام خرید لازم است به یخساز و آبریز دقت کنید. بیشتر یخچال‌های ساید بای ساید دارای آبریز و یخساز است. در نظر داشته باشید آبریز یخچال‌های ساید بای ساید همان لحظه که از دستگاه آبگیری می‌کنید آب را از لوله‌ی آب شهری دریافت می‌کند، بنابرین آب را خنک نمی‌کند؛ اما با توجه به اینکه یخساز کنار آبریز قرار دارد می‌توانید به راحتی آب خنک میل نمایید. یخچال ساید بای ساید ممکن است قسمت بار برای نگهداری و خنک سازی بطری‌ها هم داشته باشد. یخساز و آبریز یخچال‌ها می‌تواند دو پدال و تک پدال باشد و می‌بایست در این مورد نیز انتخاب کنید. دستگاه می‌تواند یک پدال هم برای آبریز و هم برای یخساز داشته باشد و با انتخاب کلید مربوط، آب یا یخ از دستگاه بگیرید. ممکن است یخچال دو پدال باشد که پدال یخریز و آبریز جداگانه است. در مدل‌های یخچال فریزر، آبریز و یخساز معمولا به شکل قمقمه و یخساز دستی است که می‌بایست آن را دستی پر کنید.

یخچال دیفراست بخریم یا نوفراست؟


یخچال‌های نوفراست آن دسته از یخچال‌ها هستند که برفک و یخ‌زدگی ندارند و سیستم این یخچال‌ها به گونه‌ای است که برفک زدایی خودکار دارد؛ البته هر چند برفک زدن و یخ‌زدگی یخچال شاید خیلی مناسب نباشد، اما در صورتی که دستگاه مشکل پیدا کند و یا برق برای مدتی قطع شود، همین برفک و یخ‌زدگی‌ها تا زمانی که ذوب شود، مواد غذایی را خنک نگه‌ می‌دارد؛ این مورد می‌تواند مزیت یخچال‌های دیفراست باشد. یخچال‌های دیفراست به دلیل محل قرارگیری اواپراتور، برفک و یخ‌زدگی بیشتری دارد. بهتر است در این مورد نیز بررسی لازم را انجام داده و گزینه‌ی بهتر را انتخاب کنید.

اندازه‌ی فریزر و کابین یخچال

همانطور که معمولا می‌شنوید، ظرفیت گنجایش یخچال‌ها را بیشتر با واحد فوت مکعب و یا گاهی به واحد لیتر می‌سنجند. معمولا در ایران واحد فوت بیشتر برای سنجش ظرفیت یخچال استفاده می‌شود. احتمالا برای شما اندازه و گنجایش یخچال اهمیت زیادی دارد. بهتر است در این مورد به میزان مواد غذایی که خریداری  و استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید و شاید این موضوع برای هر فرد و خانواده‌ای متفاوت باشد؛ بنابراین در این مورد فقط به شما توصیه می‌کنیم حتی اگر فریزر شما گنجایش زیادی دارد، اما به مدت زمان نگهداری مواد غذایی فریز شده توجه داشته باشید و بیش از مدت زمان استاندارد اینگونه مواد را نگهداری و استفاده نکنید.

قابلیت سرمایش یا انجماد سریع


این گزینه نیز یکی از قابلیت‌های برخی یخچال‌ها است و ممکن است برای شما با توجه به نوع استفاده و میزان مواد غذایی که در دستگاه قرار خواهید داد، قابل توجه باشد. زمانی که مواد غذایی جدید داخل دستگاه قرار می‌دهید، می‌توانید با فعال‌سازی این گزینه‌ی انجماد سریع در قسمت فریزر و یا سرمایش سریع کابین یخچال را داشته باشید.

نوع نمایشگر یخچال‌ها


نمایشگر یخچال‌ها می‌تواند LCD  و یا LED باشد اما آنچه بر روی پنل یخچال می‌تواند برای شما مهم باشد کلیدهای یخچال، قابلیت‌ها و نوع تنظیم دما (چنانچه کلید تنظیم روی پنل باشد) و ... است.

تعداد کشو و طبقه در یخچال‌ها


توجه به تعداد کشوها و طبقات یخچال نکته‌ی مهمی است. ممکن است در آینده بخواهید از کشوی رطوبت‌ساز و یا محفظه‌ی نگهداری و تازه‌سازی میوه‌ها استفاده کنید.

قابلیت WiFi یخچال

برخی یخچال‌ها قابلیت اتصال به موبایل دارد و شما می‌توانید با استفاده از برنامه و اتصال WiFi ، به یخچال متصل شوید و برخی تنظیمات را انجام دهید. در برخی مدل‌ها امکان عیب یابی هنگام خرابی دستگاه نیز وجود دارد.

بهترین یخچال از نظر شما کدام است؟

از دیدگاه ما با توجه به نیازها و درخواست‌ها مشتریان گرامی، این نکات مواردی بود که بهتر است قبل از خرید یخچال مورد توجه قرار گیرد؛ لطفا شما هم پیشنهادات خود را برای خرید یک یخچال خوب به ما اعلام کنید. از همراهی همیشگی شما متشکریم!

برای اطلاع از ویژگی‌های یخچال‌های جدید جی پلاس،
با گلدیران تماس بگیرید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...