بهترین فناوری پنل تلویزیون؛ مقایسه کامل پنل های IPS، VA و TN

۲۱ آذر ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
بهترین پنل تلویزیون

این روزها انتخاب تلویزیون‌ها کمی پیچیده‌تر و سخت‌تر شده و به سادگی گذشته نمی‌توان از بین تلویزیون‌ها دستگاه مناسبی را برای خرید انتخاب کرد. با توجه به اینکه تلویزیون‌های متنوع با فناوری‌های ساخت متفاوتی در بازار وجود دارد و البته نیاز ما به دستگاه تلویزیون همانند گذشته نیست و ممکن است به کاربری‌های بیشتری نیاز داشته باشیم، سبب شده با دقت بیشتری به بررسی تلویزیون‌ها برای خرید بپردازیم؛ بهتر است برای خرید بهترین پنل تلویزیون به ویژگی‌های پنل تلویزیون دقت کنیم زیرا ویژگی‌های پنل تلویزیون می‌تواند بسیار مهم باشد.
در ارتباط با فناوری ساخت تلویزیون، دستگاه‌ها از جهات متفاوتی تقسیم‌بندی می‌شوند. از نظر فناوری ساختاری پنل، تلویزیون‌ها ممکن است از نوع QLED، OLED، QNED و انواع LEDها باشند که موضوع مهمی در نمایش تصویر و کیفیت آن است. انتخاب از میان این دستگاه‌ها نیاز به بررسی دقیق دارد و در این مورد پیشنهاد می‌کنیم راهنمای مروری بر جدیدترین تکنولوژی های تصویر تلویزیون را مطالعه نمایید تا بتوانید بهترین تلویزیون را برای منزل خود انتخاب کنید. در میان LEDها با توجه به ساختاری که دارند، از نظر نوع کریستال مایع و نحوه آرایش آن تفاوت‌هایی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن پرداخته و این نوع پنل‌ها را بررسی خواهیم کرد. در صورتی که قصد خرید تلویزیون دارید، برخی از کالاها با ضمانت 9 ماهه‌ی گلدیس که به نام کالاهای احیایی و گلدیسی شناخته می‌شود هم می‌تواند برای شما مناسب باشد.

آشنایی با جدیدترین محصولات ال جی

انواع پنل های تلویزیون از نظر کریستال مایع


اگر پنل و ماژول تلویزیون را در نظر بگیرید، دارای منبع نور بکلایت، صفحه‌های منتشرکننده نور برای پخش شدن نور و عدم یکنواختی نور تلویزیون، صفحه کریستال مایع برای تنظیم زاویه‌ی نور و صفحه پیکسل‌ها برای نمایش تصویر می‌باشد. پنل نمایشگر‌ها از نظر نحوه چینش کریستال مایع می‌تواند به شکل‌های متفاوتی باشد. این انواع پنل‌های IPS، VA و TN هستند. در ادامه هر یک از این نوع پنل‌ها را بررسی خواهیم کرد. برای انتخاب نمایشگرها لطفا به ویژگی‌های بهترین پنل مانیتور برای چشم هم توجه داشته باشید.

آیا تلویزیون هایی با پنل IPS بهتر هستند؟


نمایشگرهایی با پنل‌های IPS از نظر نوع تکنولوژی LED شبیه به باقی LEDها هستند و تفاوتی که دارند این است که چیدمان مولکول‌های کریستال مایع در آنها به صورت افقی است و اصطلاحا In-Plane Switching است. این نوع پنل نقاط قوت و ضعفی دارد که با توجه به نیاز و استفاده‌ی شما می‌تواند در خریدتان تاثیرگذار باشد. پنل‌های نمایشگر IPS اولین بار از سوی کمپانی هیتاچی معرفی شد و پس از گذشت چندین سال در سال 2007 از سوی ال جی به صورت گسترده بر روی نمایشگرها استفاده شد. شرکت اپل از سال 2010 در ipad‌ها و کمپانی سونی نیز طی سال‌های اخیر در ساخت نمایشگرها از این تکنولوژی استفاده کرده است. علاوه بر آن ال جی و سامسونگ همچنان از این نوع پنل استفاده می‌کنند و طی این سال‌ها تاحدی برخی معایب پنل‌های IPS را رفع کرده و آن را بهبود داده‌اند.
طی بررسی‌هایی که انجام شده است مزیت‌ها و معایب این نوع چینش کریستال مایع پنل تلویزیون مشخص شده و همین باعث شد که از این نوع پنل بیشتر استفاده شود. از ویژگی‌های مثبت و منفی نمایشگر IPS می‌توان موارد زیر را نام برد:
  • نمایشگرهای IPS زاویه و میدان دید گسترده‌تری دارند.
  • با تغییر زاویه دید بیننده، کیفیت تصویر در این نوع تلویزیون‌ها حفظ خواهد شد. البته در نظر داشته باشید که ممکن است مانند تمامی نمایشگرهای دیگر وقتی از کناره‌ها به صفحه نگاه می‌کنیم، تصویر کمی تیره‌تر به نظر برسد.
  • به دلیل ساختار این نوع نمایشگر،  رنگ‌ها طبیعی‌تر نمایش داده می‌شود.
  • این نمایشگرها نسبت به پنل‌های TN پراکندگی نور کمتری دارند.
  • پنل‌های IPS در مقایسه با نمایشگرهای TN می‌تواند رنگ مشکی واقعی‌تری نمایش دهد.
  • پنل‌های IPS عمق رنگ 24 بیتی دارند و می‌توانند 16.7 میلیون رنگ و بالاتر را نمایش دهند. از این رو برای گرافیست‌‌ها و طراحان می‌تواند انتخاب خوبی باشد.
  • از ویژگی‌های منفی پنل‌های IPS گفته می‌شود که برای نمایش تصویر تلویزیون از برخی زوایا ممکن است تا حدی متوجه نور پس زمینه‌‌ی دستگاه و درخشش آن بشوید.

پنل VA تلویزیون و مانیتور از کدام نوع هستند؟


پنل‌هایی با نوع چینش کریستال مایع VA از نفر فنی دارای پنلی هستند که کریستال مایع درون آن به شکل عمودی چیده شده است و در واقع چینش آن به صورت Vertical Alignment می‌باشد. این پنل‌های نمایشگر، ترکیبی از ویژگی‌های پنل‌های IPS و TN را دارد که البته ویژگی‌های آن بیشتر مشابه IPS بوده و از جهت کنتراست هم شبیه به پنل‌های TN است. شرکت‌های زیادی به دلیل کنتراست بالاتر و چندبرابری این نوع نمایشگر در ساخت محصولات خود از آن استفاده می‌کنند.
مهم‌ترین ویژگی‌های پنل‌های VA موارد زیر هستند:

  • پنل‌های VA کنتراست و دقت رنگ بسیار بالایی دارند.
  • این نمایشگرها نسبت به پنل‌های TN می‌توانند طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها و رنگ‌های 24 بیتی واقعی را نمایش دهند.
  • پنل‌های VA نرخ نوسازی تصویر 240 هرتزی و زمان پاسخگویی فرکانسی بالایی دارد؛ از این رو برای بازی‌های آفلاین گزینه‌ی مناسبی هستند و می‌توان گفت بهترین پنل مانیتور و تلویزیون برای گیم برای بازی‌های آفلاین نمایشگرهای VA می‌باشد.
  • زاویه دید نمایشگرهای VA کمتر از پنل‌های IPS است.
  • روشنایی صفحه‌ی پنل‌های VA در زوایای متفاوت ثابت نیست البته در نظر داشته باشید این مورد مشکلی برای نمایش تصویر به وجود نمی‌آورد.

    راهنمای انتخاب بهترین سایز تلویزیون +
    استاندارد فاصله و زاویه دید

پنل‌ های TN تلویزیون کدامیک هستند؟


این نوع پنل‌ها اولین فناوری ساخت تلویزیون‌های صفحه تخت بوده‌اند که در واقع Twisted Nematic می‌باشد. در پنل‌های TN مولکول‌های کریستال مایع میان دو ورقه شیشه‌ای قرار گرفته و به صورت عمودی چیده شده است. این پنل‌ها معمولا به دلیل سرعت تصویر بالایی که دارند برای بازی استفاده می‌شود. این نوع نمایشگرها هنوز هم استفاده می‌شود و پرطرفدار است، زیرا نرخ نوسازی تصویر بالایی دارد؛ البته در میان نمایشگرهای IPS نیز دستگاه‌هایی هستند که این میزان نرخ نوسازی تصویر را دارند اما به لحاظ قیمت گران‌تر می‌باشند. این دستگاه‌ها قیمت مناسب‌تری دارند و به همین علت می‌تواند انتخاب خوبی برای گیمرها باشد. این دستگاه‌ها کنتراست خوبی نیز دارند. از نکات منفی این نوع دستگاه‌ها می‌توان گفت که دستگاه زاویه دید محدودتری دارد و از نظر طیف نمایش رنگ‌ها و واقعی بودن رنگ‌ها از دو نوع دیگر ضعیف‌تر است.

پنل +A تلویزیون‌ های جی پلاس چه ویژگی ‌هایی دارد؟


ممکن است گاهی نام پنل‌های +A را بشنوید؛ این پنل‌ها با نمایشگرهای IPS تفاوت دارد و به طور کلی دو نوع تقسیم‌بندی نمایشگر به صورت کاملا متفاوت است. ممکن است پنل‌های +A از نوع IPS و VA باشند. در واقع این نام مربوط به برخی نمایشگرهای برند جی پلاس می‌باشد؛ برخی از مدل‌های نمایشگرهای جی پلاس دارای پنلی با کمترین درصد مشکل و عیوب پیکسل می‌باشد و می‌توانید در مورد پیکسل‌سوختگی، پدیده‌ی پیکسل روشن و مشکلات پیکسلی این نوع دستگاه‌ها مطمئن باشید.

بهترین پنل تلویزیون کدام است؟

برای انتخاب بهترین پنل تلویزیون و خرید آن این موضوع اهمیت زیادی دارد که نوع استفاده‌ی خود از دستگاه را مد نظر قرار دهید. برای استفاده معمولی و برای کارهای اداری بهتر است قیمت دستگاه را در اولویت قرار دهید. برای کارهای گرافیکی و طراحی می‌توانید از نمایشگر IPS و یا VA استفاده کنید. برای بازی آنلاین می‌توانید از پنل TN استفاده کنید و اگر می‌توانید مبلغ بالاتری برای پرداخت در نظر بگیرید، پنل‌های IPS نیز مناسب هستند. برای بازی‌های آفلاین هم می‌توانید از دستگاه‌های VA استفاده کنید. در صورتی که قصد خرید مانیتورها و تلویزیون‌های جی پلاس را دارید طی تماس با گلدیران و یا مراجعه به فروشگاه اینترنتی گلدیران پلاس می‌توانید دستگاه‌ها را مستقیم از گلدیران خریداری نمایید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...