راهنمای انتخاب بهترین تلویزیون برای گیمینگ (بازی)

۲۲ فروردين ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
انتخاب بهترین تلویزیون برای گیم

 

بهترین تلویزیون برای گیم و کنسول‌های نظیر PS5 و یا ایکس باکس می‌بایست چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ در این مقاله به بررسی کامل تلویزیون‌های مخصوص بازی و گیم خواهیم پرداخت. گیم و کنسول‌های بازی این روزها تفریح بسیاری از کودکان و یا حتی افرادی با سنین بالاتر است. گیم‌ها برای افراد زیادی تفریحی لذت بخش برای اوقات فراغت به حساب می‌آید. برخی افراد حتی کنسول‌های پیشرفته‌تری دارند و ترجیح می‌دهند تصاویر را به صورت 4k ، با رزولوشن بالا و HDR مشاهده کنند. برای انتخاب نمایشگر و یا مانیتور مخصوص گیمینگ می‌بایست به برخی موارد مهم توجه نمود. خیلی از مشتریان در مورد بهترین تلویزیون های گیمینگ، بهترین تلویزیون گیمینگ 2022 سوال می‌کنند و همین موضوع باعث شد، در این راهنما به آن بپردازیم.
در ادامه در مورد ویژگی‌های یک نمایشگر مناسب برای اجرای بازی صحبت خواهیم کرد.

ویژگی HDR چیست؟

تفاوت HDR

برخی از نمایشگرها دارای قابلیتی به نام HDR (High Dynamic range) هستند و این بدین معناست که نمایشگر می‌تواند محتوایی که به صورت HDR و با دوربین HDR فیلمبرداری شده است را نمایش دهد. نمایشگری با این ویژگی می‌تواند نقاط روشن و تیره‌ی محو شده در تصویر را بازیابی کرده و تصویری با کیفیت مطلوب‌تر ارائه دهد. شاید از نظر شفافیت تصویر و نمایش جزئیات بتوان گفت HDR نیز یکی از ویژگی‌های بهترین تلویزیون گیمینگ است.
برای تهیه‌ی محتوای HDR زمان تصویربرداری با ثبت چند تصویر و در نهایت ادغام تمامی این تصاویر، تصویر جدیدی ساخته خواهد شد. در تصویر جدید قسمت‌هایی که کیفیت پایینی دارد، مجدد بازیابی می‌شود و در نهایت با تصویری مواجه می‌شوید که بسیار بهتر و با کیفیت بالاتر است. بنابراین می‌توان گفت نمایش جزئیات در این نوع تصاویر بهتر و دقیق‌تر خواهد بود. برخی از کنسول‌های بازی از HDR پشتیبانی می‌کند و در صورتی که قصد دارید از چنین کنسولی استفاده کنید، می‌بایست تلویزیون شما نیز از ویژگی HDR پشتیبانی کند.
در نظر داشته باشید که نسخه‌ی HDR نمایشگر می‌تواند HDR10 و یا HDR12 باشد. HDR10 عمق رنگ 10 بیتی را نمایش می‌دهد و فیلتر HDR برای تصاویر ساخته و تصویر را بهبود می‌دهد. HDR نسخه‌ی 12 یا Dolby Vision نیز عمق رنگ 12 بیتی را نمایش می‌دهد؛ فیلتر HDR جداگانه برای هر فریم از ویدئو می‌سازد و از نظر سطح کنتراست و دامنه‌ی رنگ، از HDR10 چند سطح بالاتر است.


Refresh rate
در نمایشگرها

برای اجرای بازی بر روی تلویزیون و انتخاب بهترین تلویزیون مخصوص بازی سرعت نمایش تصویر نیز اهمیت دارد. نرخ نوسازی تصویر یا Refresh rate در واقع دفعاتی است که تلویزیون در یک ثانیه تصویر را به روز می‌کند. هر چه این سرعت بالاتر باشد و تعداد دفعات نوسازی تصویر در یک ثانیه بیشتر باشد، تصویر بهتر است زیرا شاهد محوشدگی و تار شدن تصویر نخواهیم بود.
معمولا در مورد Refresh rate تلویزیون‌ها اعدادی اعلام می‌شود که می‌تواند به پارامترهای متفاوتی عنوان شود. هر کمپانی با توجه به اینکه از چه راهکاری برای بهبود سرعت تصویر و رفع محو شدگی و مات شدن تصویر بهره می‌برد، پارامتر استانداردی را برای اعلام سرعت تصویر انتخاب می‌کند. پارامتری که بیشتر تولید کنندگان نمایشگرها برای اعلام سرعت تصویر از آن استفاده می‌کنند، فرکانس و همان هرتز است؛ سرعت تصویر بیشتر نمایشگرها 60HZ، 120HZ و یا 144HZ اعلام می‌شود و همانطور که مشخص است، عدد بالاتر نشانگر این است که کیفیت و شفافیت تصویر بالاتر است. باید گفت در مورد این اعداد و اینکه هر کدام با پارامتری که اعلام می‌شود، دقیقا به چه میزانی از سرعت تصویر دلالت دارد، نمی‌توان نظر قطعی داد، بنابراین بهتر است در مورد سرعت تصویر دستگاه و روش اعلام آن در برندی که قصد تهیه‌ی آن را دارید اطلاعات بیشتری کسب کنید. با توجه به اینکه تصویر بیشتر بازی‌ها سرعت بالایی دارد، لازم است تلویزیون بتواند چنین تصویری را پشتیبانی کند. می‌توان گفت تلویزیون مناسب برای بازی، دستگاهی است که سرعت تصویر بالایی داشته باشد.

برای رفع مشکلات تصویر تلویزیون ال جی،
درخواست تعمیرات ثبت نمایید.

وضوح و رزولوشن تصویر در تلویزیون

وضوح و رزولوشن


رزولوشن یکی دیگر از عوامل موثر در کیفیت تصویر است. به مجموع پیکسل‌های صفحه نمایش رزولوشن گفته می‌شود؛ هر چه تعداد پیکسل‌های یک نمایشگر بیشتر باشد، رزولوشن تلویزیون بالاتر و تصویر با کیفیت‌تر خواهد بود. تعداد پیکسل‌ها در صفحه نمایش به صورت افقی و عمودی محاسبه می‌شود. در صورتی که تعداد پیکسل‌ها در طول نمایشگر 3840 عدد باشد (این عدد در مورد نمایشگرها 3840 و در مورد دوربین‌ها 4096 پیکسل است) و در ارتفاع نمایشگر 2160 عدد پیکسل وجود داشته باشد، رزولوشن تصویر 4K خواهد بود. 
این رزولوشن تصویر برای تلویزیون‌های رده‌ بالای رایج در بازار تقریبا بهترین سطح رزولوشن است و بهترین تصویر را دارد. تلویزیون‌هایی با رزولوشن FHD نیز در حال حاضر متداول هستند و از نظر تعداد پیکسل در طول نمایشگر 1920 پیکسل و در ارتفاع 1080 عدد پیکسل دارند، این نوع نمایشگرها نیز تصویر مناسبی دارند. برخی از کنسول‌های بازی تصویر 4k ارائه می‌دهند و اگر از چنین سیستمی استفاده می‌کنید، تلویزیون شما باید از نظر رزولوشن در سطح 4K باشد.

نوع فناوری پنل تلویزیون

نوع فناوری پنل تلویزیون


تلویزیون‌ها بر اساس فناوری ساخت، ممکن است پنل‌های متفاوتی داشته باشند؛ برخی پنل‌ها از نظر کیفیت، تصویر بسیار بهتری دارند. تلویزیون‌های OLED و QLED تلویزیون‌هایی هستند که به دلیل فناوری ساخت ویژه‌ای که دارند، می‌توانند رنگ‌های واقعی‌تری بسازند؛ این تلویزیون‌ها می‌توانند رنگ‌های مشکی و سفید مطلق را نمایش دهند؛ بنابراین تصاویر با کیفیت‌تری در این نوع نمایشگرها مشاهده خواهید کرد اما این نوع تلویزیون‌های قیمت بالاتری نیز دارند. تلویزیون‌های نانوسل نیز نوعی LED است که در ساختار پنل دارای ذرات نانو بوده و به دلیل این ساختار امکان نمایش طیف رنگی وسیع‌تری را دارند. این نوع نمایشگر نیز می‌تواند گزینه‌ی خوبی به عنوان یک نمایشگر با کیفیت تصویر بالا باشد.

با اتصال محافظ برق مناسب
از سوختن لوازم برقی جلوگیری کنید.

دسترسی پورت HDMI

دسترسی پورت HDMI


برای انتخاب تلویزیون مناسب برای گیمینگ دقت کنید در صورتی که بازی از نوع 4k و HDR می‌باشد، لازم است پورت HDMI تلویزیون چنین تصویری را نیز پشتیبانی کند. برخی از تلویزیون‌ها به دلیل قوانین محدودیت پخش فایل‌هایی با کیفیت بالاتر از HD، نمی‌تواند تصاویر 4K و یا HDR را بر روی برخی از انواع پورت ‌HDMI پخش کند و البته در صورتی که منوی مربوط در تنظیمات پلی استیشن وجود داشته باشد، امکان تغییر آن وجود دارد.

پنل VA و IPS

پنل VA و IPS

تلویزیون‌ها یا مانیتورها می‌تواند پنلی از نوع IPS و یا VA داشته باشد. نمایشگرهای IPS دارای صفحه نمایشی است که به لحاظ فنی از نظر زاویه‌سازی برای تشکیل تصویر، کریستال‌های مایع را در زاویه‌ای افقی قرار می‌دهد. این نوع نمایشگر برای استفاده‌ی روزمره و تماشای کانال‌ها گزینه‌ی مناسبی است زیرا زاویه دید بهتری دارد.
در نمایشگرهای VA (Vertical Alighnment) نحوه قرارگیری کریستال مایع تفاوت دارد و به گونه‌ای است که برای تغییر زاویه‌ی سریع و تصاویری با سرعت بالا مناسب‌تر است؛ به همین علت این نوع نمایشگر برای بازی و گیمینگ پیشنهاد می‌شود.

تلویزیون‌های مخصوص گیمینگ

مانیتورهای مخصوص گیمینگ

اگر قصد خرید تلویزیون های مخصوص گیمینگ و انتخاب بهترین تلویزیون برای گیمینگ را ندارید و یا قصد دارید فقط برای Game نمایشگر تهیه کنید، مانیتور گیمینگ نیز یکی از گزینه‌های پیش روی شماست. مانیتورهای گیمینگ به دلیل اینکه برای بازی طراحی شده است، ویژگی‌های نمایشگر مناسب بازی را داراست. مدتی است مانیتورهای گیمینگ جی پلاس در اندازه‌ی 27 اینچ، با پنل VA و رزولوشن FHD ارائه شده است. برای اطلاع از ویژگی‌های این مانیتور می‌توانید به راهنمای مانیتورهای جدید جی پلاس مراجعه کنید.
یادآور می‌شویم کارشناسان ما در زمینه‌ی محصولات خانگی پاسخگوی سوالات شما خواهند بود. لطفا سوالات خود را زیر همین مطلب برای ما بنویسید.

برای خرید مانیتورهای جی پلاس،
با گلدیران تماس بگیرید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...