انواع سیستم های تهویه مطبوع صنعتی

۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

چند سالی است که در خیلی از ساختمان‌ها کولرهای گازی جای کولرهای آبی را گرفته و انواع سیستم‌های تهویه مطبوع در ساختمان‌ها استفاده می‌شود و سرمای لذت بخشی را برای ساکنین فراهم می‌کند. البته بسیاری از این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع دارای بهترین سیستم گرمایشی نیز می‌باشند و به عنوان دستگاه گرمایشی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برخی از سیستم‌های تهویه مطبوع، سیستم‌های تهویه مطبوع صنعتی به حساب می‌آید و این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع صنعتی بیشتر در محیط‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما برخی از این دستگاه‌ها در ساختمان‌های مسکونی نیز نصب و استفاده می‌شود. در نظر داشته باشید برای بسیاری از این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع که دستگاه‌های تهویه مطبوع تجاری نامیده می‌شود، نیاز است هنگام ساخت ساختمان کانال‌های مربوط و محل قرارگیری دستگاه‌ها و اتصالات ارتباطی در نظر گرفته شود. این نوع دستگاه‌ها با برق سه فاز کار می‌کند و در محلی می‌توانید از این نوع سیستم‌ها استفاده کنید که دارای سیستم برق سه فاز می‌باشد.


در این مورد می‌توانید دانستنی‌های انواع کولر گازی را مطالعه نمایید. در این راهنما چند سیستم تهویه مطبوع صنعتی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد را بررسی کردیم؛ البته دستگاه‌های تهویه مطبوع دیگری نیز وجود دارد که کمتر و معمولا برای مکان‌های بسیار بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوالات رایج مشتریان پیش از خرید کولر گازی


کولرهای گازی
Multi V


کولرهای گازی
Multi-V از انواع پرطرفدار سیستم‌های تهویه مطبوع برای محیط‌های تجاری و برخی ساختمان‌ها می‌باشد. ساختار  نوع دستگاه‌ها به این شکل است که دارای یک یونیت بیرونی و تعدادی یونیت داخلی است که مجموعا از نظر ظرفیت با موتور اصلی یا همان یونیت بیرونی برابری می‌کند و یونیت‌های داخلی در این مدل دستگاه‌ها از طریق یک یونیت بیرونی تغذیه می‌شود. یونیت داخلی یا همان دستگاهی که در فضای داخلی قرار می‌گیرد، در این مدل از سیستم‌ها به گونه‌ای است که با توجه به محل مورد نظر از نظر نصب و ... می‌توانید یونیت داخلی را از نوع پنل کولر گازی دیواری، سقفی، کانالی و ... انتخاب کنید. امکان انتخاب انواع متفاوت یونیت داخلی برای این نوع دستگاه و تنوع در انتخاب آن مزیت این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع می‌باشد.

محاسبه ظرفیت کولر گازی و ضرورت انجام ظرفیت سنجی


این دستگاه‌ها به صورت اینورتر تولید شده و معمولا از ظرفیت Btu/h 50000 تا ظرفیت Btu/h 200000 موجود می‌باشد. نام دیگر این سیستم‌ها VRF است که مخفف Flow Refrigent Variable سیستم جریان مبرد متغیر می‌باشد. در این نوع سیستم اتلاف انرژی به حداقل رسیده است. در این نوع سیستم امکان هریک از پنل‌ها به صورت مجزا و جداگانه وجود دارد.
این نوع سیستم‌ها بدون کانال هستند و سرمادهی آن از طریق لوله کشی انجام می‌شود. در نظر داشته باشید این نوع سیستم تهویه مطبوع دارای استاندارد بالای طول و ارتفاع لوله کشی می‌باشد؛ با توجه به اینکه به جای کانال کشی با ابعاد بزرگ، امکان لوله کشی وجود دارد، تا حد زیادی نصب و جای‌گذاری دستگاه را ساده‌تر می‌کند، البته این در صورتی می‌باشد که از سیستم داخلی کانالی استفاده نکرده باشید. کمپرسورهای این دستگاه از نوع اسکرال اینورتر است و مصرف برق دستگاه به دلیل همین نوع کمپرسور تا حد زیادی کاهش یافته و پنل‌ها در این نوع ساختار دستگاه به گونه‌ای است که بهره‌وری آن تا %20 افزایش یابد. سیستم این دستگاه‌ها به طوری طراحی شده است که عملکرد کندانسور و قطعات مسیر مبرد، تا حدی به بهره‌وری دستگاه اضافه می‌کند.

16 ترفند کاربردی برای کاهش مصرف برق

کولر گازی اسپلیت چند پنل


کولرهای گازی چند پنل
Multi Split دارای یک یونیت بیرونی و چند پنل اسپلیت دیواری هستند و معمولا زمانی استفاده می‌شوند که امکان اتصال تعدادی زیادی دستگاه و لوله‌کشی تمامی آنها در نمای ساختمان وجود ندارد. سیستم یونیت بیرونی این دستگاه‌ها به صورتی است که ممکن است 2 یا 3 موتور داشته باشد و در صورت نیاز موتور با ظرفیت بالاتر روشن شود و زمانی که پنل با ظرفیت کمتر روشن شود، در یونیت بیرونی نیز موتور کوچکتر روشن خواهد شد؛ به این شکل در مصرف انرژی دستگاه صرف جویی می‌شود.
این دستگاه‌ها با موتور اینورتر تولید می‌شود؛ موتور اینورتر دور متغیر است و بر اساس نیاز سرمایشی، دور آن تغییر پیدا می‌کند و به همین علت زمانی که فقط از یک پنل یا دو پنل کولرگازی خود استفاده می‌کنید، فقط هزینه‌ی کارکرد همان سیستم را خواهید پرداخت. کولرهای گازی چند پنله برندهای متفاوت از نظر تعداد پنل قابل پشتبانی متفاوت است و معمولا با توجه به مدل از 2 تا 8 پنل داخلی را پشتیبانی می‌کند.

بررسی پرفروش ترین برندهای کولر گازی

از مواردی که می‌بایست در ارتباط با کولرهای گازی چند پنل مورد توجه قرار گیرد این است که کنترل دستگاه‌ها مشترک است و نمی‌توان هر یک را به صورت مجزا کنترل نمود.

کولرهای گازی سقفی یا کاستی


کولرهای گازی سقفی
آن دسته از سیستم‌های تهویه مطبوع می‌باشد که در برخی مدل‌ها به صورت کانال‌کشی و فن کوئل (به صورت داکت اسپلیت) و در برخی به صورت پنل‌های سقفی که معمولا با ظرفیت‌های متفاوت معمولا از 9,000 Btu/h تا 90,000 Btu/h تولید و نصب می‌شود. داکت اسپلیت‌ در واقع دستگاه فن کوئل داخلی می‌باشد که داخل سقف تعبیه می‌شود. با توجه به اینکه در اتاق‌ها ترموستات متصل می‌شود، می‌توانید برای هریک از اتاق‌ها دمایی متفاوت انتخاب کنید. مزیتی که دستگاه داکت اسپلیت دارد این است که در زمستان می‌توانید مقابل فن پنل دستگاه، کویل آب گرم قرار دهید و آن را به دستگاه پکیج شوفاژ دیواری یا ... متصل کنید و به جای استفاده از سیستم گرمایشی دستگاه، از گرمای آب داخل لوله‌ها استفاده نمایید. در این شرایط دیگر برق زیادی مصرف نمی‌شود و در مصرف برق، صرفه جویی خواهد شد؛ تنها لازم است فن دستگاه را روشن کنید و دیگر کمپرسور کولرگازی که مصرف برق بالایی دارد، وارد مدار نمی‌شود.
با توجه به اینکه این دستگاه‌ها می‌بایست به صورت توکار در محیط تعبیه شود، باید هنگام ساخت ساختمان، فضای مورد نیاز در نظر گرفته شود. این دستگاه‌ها برای ساختمان‌هایی مناسب می‌باشد که سقف کاذب نسبتا بلندتر داشته باشد. این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع دارای کنترل‌های دیواری می‌باشند و اما برخی از دستگاه‌های سقفی 4 طرفه کنترل جداگانه نیز دارد. ممکن است این دستگاه‌ها در بیشتر مدل‌ها فقط از نوع سرمایشی باشد؛ از نظر نوع سیستم هم از نوع اینورتر و هم معمولی تولید می‌شود و  با گاز R410 یا R22 تولید می‌شود.
اسپلیت‌های کاستی که به صورت پنل‌هایی با دمپرهای 4طرفه می‌باشد، داخل سقف کاذب نصب شده و قسمتی از پنل آن بیرون سقف قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها می‌تواند هم سرمایشی و هم گرمایشی باشد و با ظرفیت 18000Btu/h تا 60000Btu/h طراحی شده است.

بهترین کولر گازی خانگی کدام است؟


اولین انتخاب کولرگازی برای ساختمان‌های مسکونی، سیستم‌های تهویه مطبوع خانگی RAC می‌باشد و می‌توانید در بیشتر موارد از کولرهای گازی اسپلیت دیواری تک پنل، پنجره‌ای، ایستاده از نوع خانگی استفاده نمایید. زمانی که برای خرید کولرگازی به بازار مراجعه می‌کنید، برخی اصطلاحات در مورد سیستم‌های تهویه مطبوع خانگی را خواهید شنید که می‌توانید در مورد آنها راهنمای مهم‌ترین اصطلاحات کولر گازی را مطالعه نمایید.

پس از اینکه ظرفیت سنجی محیط شما از طرف کارشناس انجام شد و نوع کولرگازی خود را انتخاب کردید، برای خریداری دستگاه لازم است در مورد برندهای موجود تحقیق کنید. شما می‌توانید راهنمای کولرهای گازی جدید جی پلاس و هزینه نصب کولر گازی جی پلاس را بخوانید و هر سوالی در مورد کولرهای گازی داشتید، زیر همین مقاله از ما بپرسید.

خرید کولرهای گازی جی پلاس از فروشگاه اینترنتی گلدیران پلاس

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...