محاسبه ظرفیت کولر گازی و ضرورت انجام ظرفیت سنجی

۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

زمانی که تصمیم به خرید کولرگازی می‌گیرید می‌دانید در آینده قرار است هوای بسیار مطبوع و لذت بخشی در اتاق داشته باشید و البته این حس خوشایند کمی هم با دغدغه‌‌ی پرداخت هزینه‌های برق مصرفی آن همراه است. قطعا کولرگازی دستگاهی است که مورد استقبال بسیاری از مردم است و اکثریت ترجیح می‌دهند هر چند پرخرج و گران اما از آن استفاده کنند. البته در مورد میزان مصرف برق این دستگاه راهکارهایی بسیار کاربردی وجود دارد و اگر کولر شما از نوع اینورتر باشد می‌توانید با مطالعه‌ی راهنمای روش‌های کاهش مصرف برق کولرهای اینورتر LG، مصرف برق دستگاه خود را تا حد زیادی مدیریت کنید.
اما نکته‌ای که قبل از خرید دستگاه بسیار مهم است، ظرفیت سنجی کولرگازی و محاسبات دقیق ظرفیت اسپلیت است. اهمیت بالای این مورد به این علت است که اگر دستگاه از نظر ظرفیت مناسب محیط نباشد و انتخاب کولرگازی بر حسب متراژ انجام نشود، دستگاه دائم با توان بالا کار می‌کند و اگر غیر اینورتر هم باشد موتور بیشتر اوقات روشن خواهد بود که باعث فشار به موتور دستگاه می‌شود و البته در صورت عدم تطابق ظرفیت کولرگازی با محیط، محل شما به شکل مناسبی خنک نمی‌شود. حتی اگر ظرفیت بالاتر از حد استاندارد نیز خریداری کنید، میزان سرمایش متناسب اتاق نخواهد بود. همیشه بهترین راه این است که از کارشناس کمک بگیرید، تا ایشان بر اساس اطلاعات دقیق و تجربه‌ای که دارند، بهترین ظرفیت کولرگازی را به شما پیشنهاد بدهند. توصیه‌ی ما نیز این است که از مشاور کمک بگیرید. مطالبی که در ادامه می‌آید، به شما کمک می‌کند در مورد ضرورت کارشناسی و ظرفیت سنجی قبل از خرید کولرگازی، اطلاعات لازم را کسب کنید.

ظرفیت سنجی کولر و محاسبه ظرفیت کولرگازی به چه واحدی انجام می‌شود؟

ظرفیت و توان سرمادهی کولرهای گازی، معمولا به واحد BTU/H سنجیده می‌‎‌شود. این واحد در واقع میزان گرما را سنجش می‌کند؛ به این معنا که چه میزان BTU/H گرما در فضا تولید خواهد شد و می‌بایست به سرمایش تبدیل شود. بنابراین برای محاسبه‌ی ظرفیت کولر گازی لازم است میزان BTU مورد نیاز افراد، متراژ و ... را جمع کنید و ظرفیت مناسب کولرگازی را به دست آورید.

در محاسبه ظرفیت کولرگازی به چه عواملی توجه می‌شود؟

برای محاسبه‌ی ظرفیت کولرگازی برخی نکات اهمیت زیادی دارد. البته باید گفت که نمی‌توان بر این اساس ظرفیت دقیق را محاسبه کرد و بهترین حالت این است که محیط از سوی یک کارشناس بررسی و ظرفیت سنجی کولر گازی انجام شود. در این راهنما به طریقه‌ی ظرفیت سنجی کولرگازی برای استفاده در حالت سرمایش اشاره شده و در مورد ظرفیت سنجی گرمادهی اعلام نظر نشده است زیرا کولرهای گازی برای گرمادهی کمک گرمایشی هستند و گرمایش کامل را برای محیط تامین نمی‌کنند.
  • انتخاب کولرگازی بر اساس متراژ



بر اساس هر متر از متراژ محل مورد نظر، میزانی BTU ظرفیت در نظر گرفته می‌شود که این میزان به عوامل دیگری همانند آفتاب‌گیر بودن محیط ، کاربری، میزان تردد، دفعات باز و بسته شدن درب‌ها و دمای شهر مورد استفاده نیز بستگی دارد. معمولا به ازای هر متر از متراژ محیط با توجه به دما و آب و هوای شهر، از 450 تا 900 BTU ظرفیت در نظر گرفته می‌شود. در بخش بعدی میزان BTU برای متراژ در هر شهر عنوان شده است.
  •  انتخاب کولرگازی مناسب بر اساس شرایط آب و هوایی محیط



با توجه به آب و هوای شهرها که می‌تواند معتدل، نیمه‌گرمسیری و گرمسیری باشد، میزان BTU مورد نیاز برای توان سرمادهی دستگاه‌ها متغیر است و استاندارد توان مورد نیاز برای سرمادهی به ازای هر متر و در هر شهر تقریبا به شرح زیر است:

  1. دمای شهر تا 37 درجه‌ی سانتی‌گراد (معتدل) : 450 الی 500 BTU/H
  2. دمای شهر تا 43 درجه‌ی سانتی‌گراد (نیمه گرمسیری) : 500 الی 650 BTU/H
  3. دمای شهر تا 54 درجه‌ی سانتی‌گراد (گرمسیری) : 600 الی 900 BTU/H
  • نوع کاربری ساختمان برای سنجش ظرفیت کولر گازی

کابری محیط برای انتخاب کولر گازی اهمیت زیادی دارد. محیط مورد نظر شما برای نصب کولرگازی ممکن است یکی از موارد زیر باشد که از نظر ظرفیت سنجی با هم تفاوت دارد:
ممکن است محل شما سالن، اتاق خواب، اداره و دفتر کار، مسجد، بانک، آرایشگاه مردانه یا زنانه، تالار، داروخانه، کافه، رستوران، فروشگاه و ... باشد و سنجش ظرفیت برای هر یک از این محیط‌ ها تفاوت دارد. در نظر داشته باشید برای استفاده از کولرگازی برای محیط ‌هایی همانند فرش فروشی، آرایشگاه و فضاهایی که دارای رطوبت و یا ذرات معلق زیادی است، نیاز به مشورت تخصصی وجود دارد.
  • عایق بندی محیط برای انتخاب ظرفیت کولر گازی

عایق‌یندی محیط، درزبندی درب و پنجره‌ها، تردد و دفعات باز و بسته شدن درب طی مدت استفاده از کولرگازی ، میزان رفت و آمد، طبقه‌‌ی ساختمان محل مورد استفاده کولرگازی، آفتاب‌گیر بودن محیط در انتخاب ظرفیت کولرگازی اهمیت دارد و ممکن است لازم باشد بر اساس هر متر از محیط، میزان BTU بیشتری در نظر بگیریم.
  • تعداد کاربران محیط و ارتباط آن با ظرفیت کولرگازی

هر فرد میزان گرمایی در محیط تولید می‌کند که می‌بایست این میزان گرما از طرف کولرگازی به سرما تبدیل شود. بنابراین در محاسبه‌ی ظرفیت کولرگازی باید میزان BTU گرمای افراد نیز محاسبه و به ظرفیت کولر اضافه شود. معمولا هر فرد 500 BTU/H گرما تولید می‌کند و مثلا اگر در محیط 4 نفر حضور خواهند داشت، میزان 2000 BTU/H باید به ظرفیت کولرگازی اضافه شود.
  • تاثیر دستگاه‌های مورد استفاده در محیط برای سنجش ظرفیت کولر گازی

اینکه چه دستگاه‌هایی و به چه تعداد در محیط استفاده می‌کنید نیز مهم است، زیرا دستگاه‌های برقی و الکترونیکی گرمای بیشتری تولید می‌کنند. برای مثال در اداره‌ها که تعداد کامپیوترها زیاد است، به ازای هر کامپیوتر باید 200 BTU به ظرفیت دستگاه اضافه شود تا کولرگازی بتواند این میزان گرما را به سرمایش تبدیل کند.  

برای بهترین انتخاب از مشاور کمک بگیرید!


همه‌ی این موارد گفته شد تا اهمیت انتخاب صحیح ظرفیت کولرگازی را بهتر به اطلاع شما برسانیم. اما ظرفیت سنجی کولر گازی به طورکلی کار پیچیده‌ و مشکلی است و در صورت انتخاب اشتباه ظرفیت کولرگازی ممکن است دردسر ایجاد شود. کارشناسان گلدیران برای یک انتخاب استاندارد در کنار شما هستند.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...