سوالات رایج مشتریان پیش از خرید کولر گازی

۲۵ خرداد ۱۳۹۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
گاهی پیش می‌آید که ابتدا یک دستگاه را انتخاب می‌کنیم و پس از مدتی پیش خود می‌گوییم کاش قبل از خرید دستگاه  به نکات دیگری هم توجه کرده بودم! خرید کولر گازی به آن سادگی که فکر می‌کنیم نیست؛ معمولا تمامی خریداران کولر گازی اهمیت توجه به ظرفیت کولر و تناسب کولر با آب و هوای شهر مورد نظر را می‌دانند اما توجه به این دو مورد هرچند لازم است اما کافی نخواهد بود. به غیر از مواردی همانند انتخاب کولر با ظرفیت مناسب برای محیط و همچنین مطابقت کولر با محل از نظر کلاس آب و هوایی، مواردد دیگری هم وجود دارد که لازم است هنگام خرید کولر گازی به آن توجه شود چرا که ممکن است در صورت عدم توجه به آن پس از مدتی لذت یک استفاده‌ی آسان از کولر گازی را از ما بگیرد. بنابراین پشنهاد می‌شود همانطور که برخی خریداران هنگام خرید و یا حتی پس از خرید در مورد این مسائل سوال داشته‌اند، شما نیز قبل از خرید به این موارد توجه داشته باشید. بهتر است از تجربه‌ی خریداران کولرگازی استفاده کنیم تا بتوانیم بهترین کولرگازی را برای محیط خود انتخاب کنیم.

کارکرد سرمایش و گرمایش در کولرهای گازی


آیا شما کولر گازی خود را فقط برای سرما و تابستان می‌خواهید یا قصد دارید در زمستان برای گرم کردن محیط هم از آن استفاده کنید؟
با در نظر گرفتن این موضوع که کولرگازی برای حالت گرمایش، فقط کمک گرمایشی است و نمی‌تواند به طور کامل گرمای محیط را تامین کند، اگر قصد استفاده از گرمای کولر گازی را نیز دارید هنگام خرید کولر گازی به عملکرد سیستم گرمایش کولر گازی در فصل سرما توجه کنید.

کولر گازی اینورتر بهتر است یا معمولی؟

در پاسخ به این سوال که کولر گازی اینورتر بخریم یا کولر گازی معمولی؟ باید بگوییم بهترین کولر گازی از نظر اینورتر یا معمولی بودن، دستگاهی است که برای محیط و استفاده‌ی شما مناسب‌تر باشد.
اگر یک استفاده‌ی معمولی و در محیط مسکونی خواهید داشت، بهتر است یک کولر گازی اینورتر انتخاب کنید تا دستگاه شما مصرف برق کمتری داشته باشد. کولرهای گازی اینورتر به دلیل متغیر بودن دور موتور، می‌توانند با توان کمتری کار کرده و انرژی کمتری مصرف کنند و میزان مصرف برق کولر گازی اینورتر کمتر است. معمولا هزینه‌ی تعمیرات و سرویس کولرگازی‌های معمولی پایین‌تر است. در راهنمای روش‌های کاهش مصرف برق کولرهای اینورتر LG می‌توانید نکاتی مفید و کاربردی در مورد کاهش مصرف برق کولر گازی ..... مطالعه نمایید.

مصرف برق کولر گازی چقدر است؟


حتی اگر کولر گازی اینورتر می‌خرید بهتر است قبل از خرید از روی کاتالوگ‌ها، وات و آمپر مصرفی کولر گازی را مشاهده کنید و میزان مصرف خود را تخمین بزنید. بررسی میزان مصرف کولر گازی از روی کاتالوگ‌ها قبل از خرید از این جهت لازم است که ممکن است میزان مصرف برق با تصورات شما در مورد مصرف انرژی کولر گازی اینورتر متفاوت باشد.

پرتاب باد کولر گازی   


به احتمال خیلی زیاد اینکه کولرگازی شما بتواند تا چند متر هوا را به گردش درآورد برای شما اهمیت دارد. برای مثال اینکه شما می‌توانید چیدمان مبلمان را با چند متر فاصله از کولر گازی قرار دهید و همچنان هوایی مطبوع با شدت باد مناسب داشته باشید، تا حدی به قدرت پرتاب باد کولرهای گازی مربوط می‌شود.
جهت پرتاب باد کولر گازی نیز ممکن است برای شما اهمیت داشته باشد؛ پس قبل از خرید کولر گازی در مورد اینکه زاویه‌ی پرتاب باد کولر چند جهت است، سوال کنید.

ابعاد کولر گازی باید چقدر باشد

معمولا مشتریان کولرگازی برای خرید دستگاه درخواست دارند اندازه و ابعاد یونیت بیرونی و داخلی کولر گازی را بدانند. زیرا پیش آمده که دستگاه برخی خریداران از نظر ابعاد با محل نصب مطابقت نداشته است. برخی افراد برای جلوگیری از سرقت کولر گازی، حفاظ یا اصطلاحا قفس کولرگازی می‌سازند و یا حتی برای قرارگیری کولرگازی در محل پنل و یا پشت دیوار نیاز به اندازه‌گیری دقیق دستگاه دارند. پس اگر شما هم قصد دارید برای کولر گازی خود حفاظ درست کنید و یا به هر دلیل نیاز به ابعاد کولر گازی دارید، حتما قبل از خرید کولر ابعاد آن را از کاتالوگ نگاه کرده و یا از خدمات آن محصول سوال کنید  تا پس از خرید، نصب کولر گازی به صورت استاندارد انجام شود.

وزن دستگاه به چه علت اهمیت دارد؟

اینکه مقاومت دیوار محل نصب کولر گازی چقدر است و آیا جنس و نوع دیوار طوری است که می‌تواند سنگینی کولر را تحمل کند موضوعی است که در صورت نصب دیواری کولر گازی باید به آن توجه کنید. وزن یونیت بیرونی و داخلی کولرهای گازی معمولا بر روی کاتالوگ‌ها و گاهی بر روی جعبه‌ی دستگاه‌ها نیز درج می‌شود.

لوله کشی توکار کولر گازی

اگر ساختمان شما از قبل برای نصب کولر گازی به صورت توکار لوله کشی شده است، حتما سایز لوله‌ها را برای خرید دستگاه در نظر بگیرید، تا سایز لوله‌ی کولری که خریداری می‌کنید با سایز لوله‌های توکار مطابقت داشته باشد؛ در غیر این صورت ناچار می‌شوید برای نصب کولر مجدد لوله کشی روکار انجام دهید.

دمپر کولر گازی و اهمیت توجه به آن



  • زاویه‌ی قرارگیری و حرکت دمپر (دریچه کولر گازی)

دریچه‌ی پرتاب باد کولرهای گازی ممکن است از بالا به سمت پایین بیاید و در برخی مدل‌ها هم از پایین به سمت بالا حرکت می‌کند و بسته می‌شود. برای بیشتر خریداران کولرگازی هر چند این موضوع مهم است اما ممکن است هنگام خرید به آن توجه نکنند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید حتما این مورد را مد نظر داشته باشید تا پس از خرید کولر گازی با مشکلی که برخی مشتریان اعلام می‌کنند، مواجه نشوید. اینکه پس از خرید و نصب کولرگازی به این نکته فکر کنید که کاش دمپر باد را به سمت پایین نمی‌زد و باد کمی بالاتر هدایت می‌شد و مستقیم به صورت افراد نمی‌خورد، دیگر سودی ندارد.  
  • قابلیت حرکت دمپر (دمپرهای خودکار)



لازم است بدانید کولرهای گازی علاوه بر آن دریچه‌ که قابل مشاهده است و به صورت عمودی حرکت می‌کند، دریچه‌ی دیگری نیز دارد که داخل پنل است و به صورت افقی به سمت راست و چپ حرکت می‌کند. اگر برای شما اهمیت دارد این دریچه به صورت اتوماتیک حرکت کند و طی کارکرد دستگاه متحرک باشد لازم است هنگام خرید دستگاه به قابلیت کلید Swing افقی کولر گازی توجه داشته باشید.

برق تکفاز یا سه فاز کولر گازی 

کمپرسور کولرهای گازی از نظر نوع مصرف برق می‌تواند تکفاز یا سه فاز باشد. کولرهای گازی سه فاز معمولا کولرهای ایستاده، کولرهای سقفی و چند پنل و ... هستند و برق ورودی اسپلیت‌های تک پنل معمولا تکفاز است.
برای خرید کولرگازی‌هایی که ممکن است مشابه دستگاه‌های صنعتی باشد، بهتر است به این موضوع توجه کنید.

فین‌ و پره‌های طلایی  کندانسور


کندانسور کولرهای گازی برای انتشار حرارت و تبادل دمایی با هوای محیط دارای تعداد زیادی ورقه‌ی آهنی بر روی کویل‌ها هستند. در برخی مدل‌ها این ورقه‌ها که به آن "فین" گفته می‌شود، طلایی ساخته می‌شود. این مورد باعث رسانایی بیشتر فین‌ها می‌شود، عمر فین‌ها را بیشتر می‌کند و از پوسیدگی‌ آنها جلوگیری می‌کند.

اتصال کولر گازی به WiFi


برخی مدل‌های جدید کولرگازی امکان اتصال به وای فای منزل و دریافت فرمان از طریق موبایل را دارد. اگر می‌خواهید مدتی قبل از اینکه به منزل برسید به صورت اینترنتی کولر گازی خود را روشن کنید، قبل از خرید در مورد مجهز بودن کولر به این ویژگی سوال کنید.

Auto Restart یا روشن شدن خودکار کولر گازی

در برخی از محیط‌ها همانند اتاق سرور لازم است همیشه کولر گازی روشن باشد؛ برای چنین فضایی بهتر است کولری خریداری‌کنید که دارای قابلیت روشن شدن خودکار یا همان Auto Restart باشد تا در صورت قطع و وصل شدن برق، دستگاه به طور خودکار روشن شود. با توجه به نوع استفاده‌ی شما از دستگاه، ممکن است این قابلیت اهمیت زیادی داشته باشد.

کولر گازی شما ساخت کجاست

شاید نیازی به طرح این موضوع نباشد و مشخص است که معمولا افراد زیادی برای خرید یک محصول ابتدا سوال می‌کنند این دستگاه ساخت کجاست؟ حتی اگر بدانند این مارک مربوط به کدام کشور است، قصد دارند بدانند آیا این محصول به طور کامل در همان کارخانه‌ی اصلی مونتاژ شده است یا خیر. البته در نظر داشته باشید در حال حاضر کارخانه‌های بزرگ برای کاهش هزینه‌ی نهایی محصول، ممکن است مونتاژ دستگاه را به عامل خود در کشور دیگری بسپارند که این مورد با حفظ کیفیت دستگاه و قطعات انجام خواهد شد.

انواع گازهای مورد استفاده در کولر گازی


این موضوع تخصصی است و نمی‌توان در مورد آن نظر دقیقی ارائه داد اما آنچه تاکنون تقریبا مشخص شده این است که گاز R410 قدرت بیشتری برای ایجاد برودت در مقایسه با گاز R22 دارد.

ظرفیت دستگاه‌ها در کاتالوگ‌ چگونه اعلام می‌شود؟

ممکن است ظرفیت کولر گازی در کاتالوگ با 3 عدد بیان شده باشد و یا حتی بر روی جعبه ظرفیتی متفاوت از ظرفیت دستگاه درج شده باشد؛ در نظر داشته باشید این عدد احتمالا مربوط به کارکرد کمپرسور در حالت متوسط توان است. به طور کلی در مورد سطح توان کارکرد کمپرسور، ممکن است اعداد متفاوت برای نشان دادن توان موتور با دورهای متفاوت اعلام شود. برای مثال در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که اگر موتور دستگاه با دور پایین، متوسط و یا بالا کار کند، توان کمپرسور تقریبا چقدر خواهد بود.


فیلترهای کولرگازی

کولرگازی ممکن است فیلترهای متفاوتی داشته باشد؛ فیلتر ضد ویروس، ضد آلرژی، ضد گرد و غبار، آیونایزر و ...
بهتر است قبل از خرید کولر گازی به نوع فیلترهای دستگاه توجه داشته باشید.

قابلیت‌های کولر گازی

کولرگازی می‌تواند قابلیت‌هایی همچون سنسور هوشمند، نمایشگر مصرف برق، تمیزکنندگی خودکار، تایمر، صرفه جویی در مصرف انرژی و ... را نیز داشته باشد، که در صورت نیاز، قبل از خرید از تجهیز دستگاه به این قابلیت اطمینان حاصل کنید.

بهترین کمپرسور کولرگازی کدام نوع است؟ 

اینکه بهترین کمپرسور کولر گازی کدام است می‌تواند سوال معدودی از مشتریان کولر باشد. کولرهای گازی ممکن است از انواع متفاوت کمپرسور استفاده کنند که در واقع نمی‌توان گفت کدامیک بهترین کمپرسور است. معمولا افرادی که ویژگی‌های کولر گازی را به صورت تخصصی‌تر بررسی می‌کنند به این موضوع اهمیت می‌دهند. نوع کمپرسور در قیمت و قدرت دستگاه تاثیر دارد و اطلاعات شما در مورد نوع موتور قبل از خرید کولر گازی تا حدی می‌تواند شما را در مورد میزان خرابی‌های موتور و هزینه‌ی تعمیرات کمپرسور آگاه کند.
  • کمپرسور پیستونی چیست

کمپرسور پیستونی به وسیله‌ی پیستون و سیلندر گاز را کمپرس می‌کند. تقریبا در مدل‌های قدیمی کولر گازی از این نوع کمپرسور استفاده می‌شد اما مدتی است که کمتر از این نوع موتور استفاده می‌شود. این نوع موتور قدرت بالایی دارد. این کمپرسور قیمت مناسبی دارد و همچنین افراد بیشتری تخصص تعمیر آن را دارند. در کنار این مزایا این نوع کمپرسور صدا و مصرف برق بالایی دارد. در نظر داشته باشید راندمان کولر گازی‌هایی که کمپرسور پیستونی دارند، پایین‌تر است.

  • کمپرسور روتاری چیست


کمپرسور روتاری در فضایی دایره‌ای شکل گاز را دریافت و فشرده می‌کند. مبرد از یک سمت وارد کمپرسور می‌شود و توسط تیغه‌ای که در حال چرخش است، فشرده و از سوی دیگر خارج می‌شود. مزیت این نوع کمپرسور صدای کمتر، بازدهی بالاتر و استفاده‌ی بهینه‌تر است اما هزینه‌ی تعمیر آن نسبت به کمپرسور پیستونی بیشتر است.
  • Dual Inverter


ممکن است اصطلاح Dual Inverter یا کمپرسور اینورتر دوگانه را در مورد کولرهایی که کمپرسور Rotary دارند شنیده باشید. این کمپرسورها Twin Rotary است. تفاوت کمپرسور روتاری و تویین روتاری در این است که قسمت روتور یا همان تیغه‌ی چرخنده‌ی داخل موتور، 2 عدد است. این کمپرسور صدا و لرزش کمتر و همچنین قدرت بیشتری دارد.
  • کمپرسور اسکرول چیست


این نوع کمپرسور به این شکل است که دو تیغه به شکل مارپیچ و به صورت در هم تنیده دارد و گاز توسط فشار این دو مارپیچ فشرده می‌شود. این دو مارپیچ گاز را فشرده و به سمت خروجی هدایت می‌کنند. این مارپیچ به صورت حلزونی قرار گرفته است. در بین کمپرسورها، ساخت این نوع موتور با حساسیت بیشتری انجام می‌شود و ساخت آن تقریبا سخت‌تر است. از مزایای این نوع کمپرسور می‌توان صدای کمتر، راندمان و استفاده‌ی بهینه‌تر و مصرف برق کمتر و عمر بالاتر را عنوان کرد. این نوع کمپرسور نیز قیمت بالایی دارد و معمولا برای کولرهایی با ظرفیت بالا استفاده می‌شود.


یک انتخاب عالی و هوشمندانه!


آنچه در این مقاله به آن اشاره کردیم با توجه به سوالات و درخواست‌های خریداران کولر گازی شرکت گلدیران بوده است؛ به همین دلیل این مطالب را با شما به اشتراک گذاشتیم تا قبل از خرید کولرگازی اطلاعات مورد نیاز خود را داشته باشید. هرچند توجه به تمام موارد گفته شده کمی سخت است اما با در نظر گرفتن تمامی این موارد تقریبا از خرید کولرگازی خود رضایت کامل خواهید داشت.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...