پاک کردن آدامس از روی لباس: ۱۱ روش ساده در خانه

۲۹ آذر ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
پاک کردن آدامس از روی لباس
یکی از اتفاقاتی که می‌تواند در هر زمانی کام شما را تلخ کند، چسبیدن آدامس بر روی لباس است. گاهی در مهمانی‌ها یا وقتی بر روی نیمکت پارک نشسته‌اید، به‌طور ناخودآگاه این اتفاق برای شما رخ می‌دهد و احتمالاً موجب ناراحتی شما شود. در این لحظه ممکن است فکر کنید که دیگر چاره‌ای برای شما باقی نمانده است و لک حاصل از چسبیدن آدامس بر روی لباس باقی خواهد ماند، اما با ترفند‌های ساده به راحتی می‌توان به پاک کردن آدامس از روی لباس پرداخت و در سریع‌ترین زمان ممکن، لباس را مثل روز اول تمیز کرد.

نحوه پاک کردن آدامس از روی لباس

در ادامه 11 روش کاربردی سریع و آسان برای پاک کردن آدامس از روی لباس را خواهیم گفت با گلدیران همراه باشید. 

استفاده از سرما و یخ

آدامس به دلیل خواص پلیمری خاصی که دارد، به سرعت نسبت به تغییر دما واکنش نشان می‌دهد. اگر دقت کرده باشید، هرچه آدامس به دمای محیط نزدیک‌تر باشد و رطوبت بیشتری داشته باشد، امکان ایجاد لک آن بر روی لباس بیشتر است و بهتر است تا سریعاً دمای آن را تغییر دهید. یکی از راهکار‌های اصلی در پاک کردن لکه آدامس، استفاده از سرما و یخ بر روی لباس است. 
زمانی که دمای آدامس به زیر صفر درجه برسد، به‌طور ناگهانی آدامس شروع به سفت شدن می‌کند و درنتیجه، دیگر خبری از رطوبت درون آن نیست. در این لحظه باید به سرعت آدامس را از روی پارچه و لباس جدا کرد. حتماً توجه کنید که یخ در حدود 20-30 دقیقه به طور غیر مستقیم با پارچه و آدامس در تماس قرار دهید تا آدامس راحت‌تر از روی لباس جدا شود. در این زمان اگر لک حاصل از جدا کردن آدامس بر روی لباس باقی ماند، می‌توانید به راحتی و با شستشو با مواد شوینده، این لکه را از بین ببرید. پیشنهاد می شود درصورت نیاز به تعمیر ماشین لباسشویی ال جی یا جی پلاس از خدمات گلدیران استفاده کنید.
نحوه پاک کردن آدامس از روی لباس

استفاده از اتوی داغ

اگر در منزل هستید و متوجه شدید که بر روی لباس شما آدامس چسبیده است، می‌توانید از اتو استفاده کنید. همانطور که گفته شد، یکی از راه‌های جدا کردن آدامس از لباس، تغییر دمای آن است. ابتدا مقوایی را بر روی میز اتو قرار دهید و سپس لباس را از طرفی که آدامس بر روی آن چسبیده است، بر روی مقوا قرار دهید، به‌طوری که آدامس بین مقوا و لباس قرار داشته باشد. 
در این لحظه اتو را روشن کنید اما دمای آن را خیلی بالا نبرید و همچنین از بخار آن استفاده نکنید. شروع کنید چند دقیقه پارچه را از قسمت پشت آن که به آدامس چسبیده است، اتو کنید. پس از مدتی احساس خواهید کرد که آدامس در حال جدا شدن از پارچه و چسبیدن به مقوا است. زمانی که به پاک کردن آدامس از روی لباس می‌پردازید، ممکن است لکه‌ای از آدامس همچنان بر روی پارچه باقی مانده باشد. در این حالت، سعی کنید به اتو کردن ادامه دهید تا مابقی لکه نیز از لباس جدا شود. پیشنهاد می شود مقاله راهنمای استفاده از برنامه‌ مایکروویو ال جی را مطالعه کنید.
پاک کردن لکه آدامس

استفاده از باد گرم سشوار

معمولاً این روش زمانی برای پاک کردن آدامس از روی لباس استفاده می‌شود که آدامس کاملاً سفت شده باشد و زمان زیادی از آن گذشته باشد. در این حالت، بهترین کار استفاده از باد گرم سشوار است. سشوار را روشن کنید و آن را بر پشت پارچه بگیرید تا آدامس از داخل گرم شود. پس از آنکه احساس کردید آدامس نرم شده است، با استفاده از چاقو به آرامی آدامس و لکه حاصل از آن را از روی لباس پاک کنید. این روش نسبت به روش‌های قبلی ساده‌تر است و اگر دسترسی به سشوار داشته باشید، به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید. پیشنهاد می شود درباره شستن لباس چرمی بخوانید.
استفاده از باد گرم سشوار

استفاده از آبلیمو برای پاک کردن سریع آدامس از روی لباس

شاید با شنیدن نام آبلیمو در ابتدا جا بخورید اما بهتر است بدانید به دلیل خاصیت اسیدی که آبلیمو دارد، به راحتی می‌تواند آدامس را از روی لباس جدا کند. آبلیمو علاوه بر اینکه ماده ارزان قیمتی است، در تمامی خانه‌ها نیز موجود است و به راحتی به آن دسترسی دارید. آن قسمت از پارچه و لباس که آدامس به آن چسبیده است را با آبلیمو خیس کنید و اجازه دهید پارچه لباس شما خیس بخورد. سپس با استفاده از چاقوی میوه‌خوری، اقدام به پاک کردن لکه آدامس کنید. نکته حائز اهمیت در این روش، این است که آبلیمو به بافت پارچه آسیب نمی‌رساند اما حتماً باید بعد از انجام آن، پارچه را شستشو دهید. پیشنهاد می شود در صورت نیاز به تعمیر یخچال ال جی به متخصصین گلدیران تماس بگیرید.
استفاده از آبلیمو برای پاک کردن سریع آدامس از روی لباس

استفاده از انواع سرکه

اگر قصد این را دارید تا با استفاده از سرکه، به پاک کردن آدامس از روی لباس بپردازید، باید حتماً قبل از این کار، سرکه را در ظرفی بر روی اجاق گاز یا ماکروویو، گرم کنید. به دلیل اینکه سرکه، اسید ضغیف‌تری به نسبت آبلیمو است، برای آنکه کارایی مناسبی نسبت به آبلیمو داشته باشد، باید گرم شود. سپس اقدام به شستشوی پارچه درون سرکه کنید و با استفاده از چاقو، آدامس را از روی لباس جدا کنید. پیشنهاد می شود درصورت نیاز به تعمیر اجاق گاز ال جی از متخصصین گلدیران کمک بگیرید.
استفاده از انواع سرکه

استفاده از الکل 70 درصد

این روز‌ها به دلیل شیوع کرونا، دسترسی به الکل بسیار بیشتر از قبل است. توجه کنید که یکی از پاک‌کننده‌های قوی آدامس از روی لباس، الکل است. ابتدا کمی الکل را بر روی قسمتی از لباس که آدامس بر روی آن چسبیده است اسپری کنید. سپس با استفاده از اسفنج، تمامی قسمت‌های آلوده به آدامس را آغشته کنید. در گام آخر آرام آرام می‌توانید به جداسازی آدامس از روی لباس بپردازید. لازم به ذکر است که شستشو با مواد شوینده پس از انجام این کار برای جلوگیری از لک بر روی لباس، ضروری است. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره تمیز کردن کاغذ دیواری را بخوانید.
استفاده از الکل 70 درصد

استفاده از بخار آب یا آب جوش

توجه کنید که در این روش، باید قسمتی از لباس که آدامس به آن چسبیده است را بر روی بخار کتری به مدت چند دقیقه قرار دهید، یا اینکه آن قسمت از لباس را چند دقیقه داخل آب داغ فرو کنید. در این زمان، شما باید پس از خیس شدن لباس، شروع به پاک کردن آدامس از روی لباس با استفاده از چاقو یا مسواک کنید. پیشنهاد می شود درصورت نیاز به تعمیر صدا و جرقه زدن مایکروویو ال جی از خدمات گلدیران استفاده نمایید.
استفاده از بخار آب یا آب جوش

 نتیجه‌گیری
گاهی اوقات در مکان‌های عمومی یا مهمانی‌ها، متوجه می‌شوید که به لباس شما آدامس چسبیده است و ممکن است فکر کنید که پاک کردن آدامس از روی لباس بسیار سخت است و آن لباس دیگر قابل استفاده نخواهد بود، اما با استفاده از ترفند‌های ساده، می‌تواند آدامس را از پارچه یا لباس جدا کرد. تغییر دمای آدامس به‌طور ناگهانی، می‌تواند موجب جدا شدن آدامس از پارچه و لباس شود. به همین دلیل استفاده از یخ، آب داغ و اتو کاربردی خواهد بود. همچنین استفاده از موادی که خاصیت اسیدی ضعیف دارند مانند: آبلیمو و سرکه می‌تواند تاثیر خوبی در همین راستا داشته باشد. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره شستن لباس عروس را بخوانید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...