Refresh rate در تلویزیون چیست و چقدر اهمیت دارد؟

۱۲ دی ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم در تلویزیون‌ها و یک شاخص مهم در ارزیابی نمایشگرها، سرعت انطباق تصویر تلویزیون می‌باشد. این ویژگی در افزایش کیفیت نمایش تصویر بسیار مهم است و با توجه به آن و البته باقی عوامل موثر بر کیفیت تصویر تلویزیون مانند رزولوشن، اندازه‌ی نمایشگر، نسبت ابعاد تصویر و ... می‌توانید یک نمایشگر مناسب انتخاب کنید.

ممکن است بخواهید نمایشگر را برای گیم خریداری کنید که در این صورت سرعت تصویر تلویزیون اهمیت بسیار زیادی دارد و در این مورد می‌توانید راهنمای بهترین تلویزیون برای گیمینگ را مطالعه نمایید. در ادامه خواهیم گفت که به چه علت بهتر است در مورد نرخ فریم بر ثانیه در تلویزیون‌ها بیشتر بدانید تا هنگام انتخاب، بهترین تلویزیون را خریداری کنید. در این راهنما به بررسی سرعت تصویر نمایشگرها و تلویزیون‌ها پرداختیم.

Refresh rate تلویزیون چیست؟


سرعت تصویر معمولا به Refresh rate و همان نرخ به روز رسانی تصویر گفته می‌شود. ابتدا باید بدانیم که تصویر چگونه نمایش داده می‌شود؛ تصویر یک نمایشگر از تعداد زیادی فریم تشکیل می‌شود و این فریم‌ها یکی پس از دیگری بر روی صفحه‌ی تلویزیون نمایش داده می‌شوند. وقتی شما این تصاویر را به سرعت پشت سرهم مشاهده می‌کنید، در واقع در حال تماشای یک ویدئو هستید؛ حال سرعت تغییر و به روز شدن فریم‌های تصویر، لازم است در سطح مناسبی باشد تا تصاویر به شکل مناسب و با کیفیت بالا پخش شود. در واقع رفرش ریت به تعداد فریم‌هایی که در یک ثانیه بر روی نمایشگر نمایش داده خواهد شد، گفته می‌شود. برای مثال ممکن است در 1 ثانیه 60 بار محتوای صفحه نمایش به روز شود و در این حالت نرخ به روز رسانی تصویر تلویزیون، 60 فریم بر ثانیه است.

مروری بر جدیدترین تکنولوژی‌های تصویر تلویزیون



بنابراین اهمیت نرخ نوسازی و به روز رسانی تصویر مشخص می‌شود و واضح است که اگر نرخ تازه سازی نمایش تصویر از حد استاندارد پایین‌تر باشد با تصویری روبرو خواهیم شد که فریم‌های آن با سرعت پایینی به روز می‌شود و سرعت آن کند است؛ آنچه در نهایت مشاهده خواهیم کرد، تصویری است که به طور عادی پخش نمی‌شود؛ مانند زمانی که ویدئویی را در فضای آنلاین مشاهده می‌کنید و به دلیل سرعت پایین اینترنت، به خوبی نمایش داده نمی‌شود. اگر میزان این شاخص از حد استاندارد پایین‌تر باشد، در تصاویر سریع بیشتر متوجه آن خواهید شد و مثلا در فیلم‌های اکشن ممکن است تصویر را به صورت سایه‌دار مشاهده کنید. نرخ به روز رسانی تصویر استاندارد معمولا برای مانیتورهای معمولی 60 هرتز یا همان 60 فریم بر ثانیه، و یا برای نمایشگرها 144 یا 240 هرتز می‌باشد.

کامل‌ترین راهنمای خرید تلویزیون

آیا نرخ نوسازی تصویر بالاتر بهتر است؟


سوالی که مطرح می‌باشد این است که آیا نرخ نوسازی تصویر بالاتر بهتر است؟ باید بگوییم وقتی نمایشگری با سرعت نوسازی تصویر بالاتر هم خریداری می‌کنید، دستگاه همان تصویر ورودی را با سرعت تصویر اصلی آن محتوا پخش می‌کند و میزان آن را بالاتر نمی‌برد. میزان نرخ نوسازی تصویر در واقع حداکثر سرعت تصویری است که تلویزیون قادر به نمایش آن می‌باشد. برای اینکه تصویری با نرخ نوسازی تصویر بالاتری مشاهده کنید، تصویر ورودی نمایشگر هم می‌بایست از نظر سرعت تصویر در همان میزان باشد. در صورتی که قصد خرید تلویزیون دارید، پیشنهاد می‌کنیم راهنمای انتخاب بهترین تلویزیون و استاندارد فاصله دید را مطالعه کنید.


اگر قصد تماشای فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی را دارید، با توجه به اینکه نرخ نوسازی تصویر این نوع تصاویر معمولا 24 فریم بر ثانیه است، با یک نمایشگر که 60 فریم بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند نیز می‌توانید چنین تصاویری را با کیفیت مناسب مشاهده نمایید، اما اگر می‌خواهید نمایشگری مناسب گیمینگ خریداری کنید، سرعت تصویر نمایشگر می‌بایست بالاتر باشد، زیرا تصاویر ورودی با سرعت و نرخ تازه‌سازی بالاتری به نمایشگر ارسال خواهد شد و نیاز است که فریم‌های نمایش تصویر با سرعت بالاتری به روز شود. بر این اساس تصور اینکه هرچه عدد نرخ تازه سازی تصویر بالاتر باشد قطعا تصویر بهتر است، همیشه صحیح نمی‌باشد و این ویژگی بستگی به نوع استفاده از دستگاه دارد.

بهترین فناوری پنل تلویزیون کدام است؟

نرخ تازه سازی تصویر با چه شاخصی عنوان می‌‎شود؟



نرخ نوسازی تصویر
در هر برند به یک شکل بیان می‌شود و معمولا هر سازنده‌ای عددی با پارامتر خاصی را در مورد نرخ نوسازی تصویر اعلام می‌کند. به طور کلی افزایش Refresh rate برای تولیدکنندگان نمایشگرها هزینه‌ی بالایی دارد و همین موضوع باعث می‌شود قیمت نهایی نمایشگر افزایش زیادی داشته باشد، به همین علت ممکن است کارخانه‌ها از روش‌های متفاوت دیگری برای افزایش آن استفاده نمایند و با پارامتر دیگری آن را اعلام کنند.
نرخ نوسازی تصویر از سوی برندهای متفاوت به شکل‌های متفاوتی عنوان می‌شود؛ کمپانی ال جی Refresh rate را در تلویزیون‌های قدیمی‌تر با پارامتر تروموشن TruMotion و در تلویزیون‌های جدیدتر با پارامتر Dynamic MCI (Motion Clarity Index) و سرعت تصویر PMI عنوان کرده است. در واقع نمی‌توان به طور دقیق گفت که اعداد اعلام شده معادل چه نرخ نوسازی تصویری است. ال جی Refresh rate تلویزیون‌های تولید شده را در سطح مناسبی اعلام کرده که کاهش محوشدگی تصویر و افزایش نمایش جزئیات تصویر را در پی خواهد داشت. ال جی در برخی نمایشگرها از پنل‌هایی با نرخ به روز رسانی تصویر 60 هرتز و در برخی مدل‌ها از پنل‌های پیشرفته‌تری استفاده کرده است. در تکنولوژی Dynamic MCI از فناوری Backlight Scanning استفاده شده است.
پاناسونیک کمپانی دیگری می‌باشد که از همین روش اسکن نور پس زمینه در نمایشگرها استفاده کرده است و برخی از نمایشگرهای این برند 120 هرتزی می‌باشد؛ این میزان نرخ تازه سازی تصویر، محوشدگی و پرش تصویر تلویزیون را کاهش می‌دهد.
سونی نیز از تکنولوژی نور پس زمینه به منظور افزایش نرخ نوسازی تصویر بهره می‌برد و با شاخصSony MotionFlow می‌تواند تا چهار برابر Refresh rate را افزایش دهد.
سامسونگ از تکنولوژی CMR که همان Clear Motion Rate می‌باشد استفاده کرده و از طریق کنترل نور بکلایت نمایشگر و افزودن فریم اضافی توانسته این نرخ را افزایش دهد؛ به طوری که می‌توان گفت یک تلویزیون سامسونگ که از نوع 240 CMR می‌باشد، از پنلی 60 هرتزی به همراه یک پردازنده‌ی قدرتمند و یا پنل 120 هرتزی و یک پردازنده‌ی متوسط استفاده کرده است.
شارپ نیز در تلویزیون‌های جدیدش از پنل‌های 240 هرتزی استفاده کرده است.

بهترین نرخ نوسازی تصویر تلویزیون کدام است؟

برای انتخاب و خرید یک تلویزیون لازم است به ویژگی‌های متفاوتی توجه شود. همچنین زمانی که قابلیت‌های متفاوت یک تلویزیون را برای خرید مورد بررسی قرار می‌دهید، ممکن است در مورد انطباق تصویر با اعداد متفاوتی روبرو شوید؛ و ممکن است ندانید هریک از این اعداد دقیقا به چه میزان کیفیت تصویر منجر خواهد شد. با توجه به اینکه تولیدکنندگان نمایشگرها برای افزایش نرخ تازه سازی تصویر از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کنند و روش محاسبه و اطلاع از اینکه این میزان در برندهای متفاوت مطابق چند هرتز می‌باشد، خیلی هم ساده نیست. بنابراین این مورد با توجه به هر برند نیاز به تحقیق و بررسی بیشتری دارد.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...