مهم ترین اصطلاحات مربوط به کولرگازی

۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

وقتی برای خرید کولر گازی به بازار می‌روید، اصطلاحات و نام‌های متفاوتی می‌شنوید که ممکن است در مورد برخی از آنها اطلاعات کافی نداشته باشید؛ اما برای یک انتخاب و خرید مناسب، لازم است برخی از این موارد را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب کولر گازی متناسب با فضا و شرایط خود را داشته باشید؛ در این مقاله به مهم‌ترین اصطلاحات کولر گازی خواهیم پرداخت.
تعدادی سوالات دیگر نیز معمولا قبل از خرید دستگاه از سوی مشتریان پرسیده می‌شود که بیشتر مربوط به قابلیت‌ها و کلیدهای کولرگازی است و می‌توانید این سوالات را در راهنمای سوالات رایج مشتریان پیش از خرید کولر گازی مطالعه نمایید.

کدام نوع کولر گازی مناسب محیط شماست؟


برای خرید کولر گازی خانگی و یا صنعتی چند انتخاب دارید و می‌توانید یکی از انواع کولر گازی را با توجه به محیط خود انتخاب کنید. در حال حاضر پرطرفدارترین سیستم تهویه مطبوع برای منزل، معمولا اسپلیت‌های تک پنل است و از انواع دیگر همانند کولر گازی پنجره‌ای، کولر گازی ایستاده، پرتابل و کولرهای چندپنل و ... برای منزل کمتر استفاده می‌شود.
اسپلیت‌های تک پنل یا همان کولرهای گازی دیواری در واقع رایج‌ترین کولرها هستند؛ البته ممکن است در برخی ساختمان‌ها از کولرهای گازی چند پنل استفاده شود و این دستگاه‌ها نیز جزو اسپلیت‌های دیواری به حساب می‌آیند و شرایط نصب و لوله‌کشی مخصوص خود را دارند.

ظرفیت و  BTU کولر گازی چیست؟

ظرفیت  BTU کولر گازی


BTU/h
(British Thermal Unit) واحد محاسبه‌ی ظرفیت کولرهای گازی است. در واقع این واحد برای سنجش گرما می‌باشد. با در نظر گرفتن ظرفیت کولرگازی بر اساس BTU/h می‌توانید تشخیص دهید که در محیط چه میزان گرما تولید می‌شود و این محیط با تمام شرایطی که دارد مانند متراژ، تعداد نفرات، وسایل گرمایشی مورد استفاده در آن، عایق بندی، تعداد درب و پنجره‌ها، آفتاب گیر بودن و ... به چه سیستم تهویه مطبوعی نیاز دارد.
حتما زمانی که قصد خرید کولرگازی دارید، می‌شنوید که دستگاه با ظرفیت چندهزار مورد نیاز شماست و با این اصطلاح در مورد ظرفیت کولر گازی مواجه می‌شوید. چندهزار بودن، ظرفیت دستگاه را نشان می‌دهد و اعدادی مانند 9000، 12000، 18000، 24000 و ... اعدادی برای نشان دادن ظرفیت کولرگازی هستند.
قبل از خرید کولرگازی مهم‌ترین موردی که باید بررسی شود، ظرفیت سنجی و انتخاب ظرفیت مناسب برای انتخاب دستگاه تهویه مطبوع محیط است. ظرفیت سنجی کولرگازی برای انتخاب سیستم تهویه مطبوع می‌بایست از سوی کارشناس انجام شود و برای آگاهی از نحوه‌ی محاسبه ظرفیت می‌توانید راهنمای محاسبه ظرفیت کولر گازی و ضرورت انجام ظرفیت سنجی را بخوانید؛ در نظر داشته باشید مطالب این راهنما فقط برای اطلاع و آگاهی شماست و تشخیص ظرفیت کولرگازی باید از سوی کارشناس ماهر انجام شود.

EER و COP در کولرگازی به چه معناست؟

COP

 COP مخفف Coefficient Of Performance بوده و ضریب کارایی یا همان ضریب عملکرد دستگاه می‌باشد. درواقع راندمان کولرگازی در حالت گرمایش است و به نسبت برق مصرفی دستگاه محاسبه می‌گردد. عددی که برای شاخص COP مشاهده می‌کنید، در واقع میزان راندمان است که مشخص می‌کند برچسب انرژی دستگاه در چه Level یا سطحی باشد.

شاخص EER هم مخفف Energy Efficiency Ratio بوده و راندمان دستگاه و نسبت بهره وری انرژی در حالت سرمایش می‌باشد. در واقع هرچقدر عدد شاخص EER دستگاه بالاتر باشد، راندمان آن بیشتر خواهد بود و این شاخص تعیین کننده‌ی سطح مصرف انرژی دستگاه در حالت سرمایش می‌باشد.

تفاوت کولرگازی معمولی با اینورتر

تفاوت کولرگازی معمولی با اینورتر

یکی از اصطلاحاتی که زمان خرید کولرگازی آن را بسیار خواهید شنید، کم مصرف بودن کولرهای گازی اینورتر و هزینه‌های پایین‌تر آن، طی مدت زمان استفاده می‌باشد. کمپرسور کولرهای گازی معمولی به طور دائم روشن و خاموش می‌شود؛ موتور کولرگازی پس از مدتی کارکرد خاموش شده و مجدد پس از مدتی که هوای اتاق گرم شود، شروع به کار می‌کند و با تمام توان کار می‌کند. همین روند موجب افزایش میزان مصرف برق کولرگازی خواهد شد.
اما نحوه کارکرد کولرگازی اینورتر به این شکل است که پس از اینکه محیط به میزان تعیین شده خنک شد، دور موتور کولرگازی کاهش پیدا می‌کند و دستگاه با توان و دور پایین کار می‌کند، تا زمانی که مجدد هوای محیط تا حدی گرم شود؛ سپس دور موتور مجدد بالا می‌رود و دستگاه سرمایش بیشتری می‌دهد. البته گاهی کولرگازی اینورتر نیز به طور کامل خاموش می‌شود؛ اما این مورد نسبت به کولرهای گازی معمولی خیلی کمتر اتفاق می‌افتد و مصرف برق کولرهای گازی اینورتر بسیار کمتر است؛ در نظر داشته باشید، برای حفظ روند صرفه جویی در مصرف برق کولرهای گازی اینورتر لازم است برخی شرایط رعایت شود و می‌توانید این نکات را در راهنمای کاهش مصرف برق کولر گازی مطالعه کنید.

کولرگازی با فین ها یا ورقه ‌های طلایی

کولرگازی با فین ها یا ورقه ‌های طلایی

یکی از ویژگی‌هایی که در بازار به عنوان ویژگی متمایز کولرگازی می‌شنوید، کولرگازی با فین و یا کندانسور طلایی می‌باشد. کولرهای گازی در محدوده‌ی یونیت بیرونی یا همان دستگاهی که بیرون قرار گرفته و به وسیله‌ی کابل و لوله به دستگاه داخلی کولرگازی متصل می‌شود، دارای قطعه‌ای به نام کندانسور می‌باشد که عملکرد آن تبادل دمایی برای تغییر دمای مبرد داخل لوله‌هاست. بر روی این کندانسور ورقه‌هایی قرار دارد که در برخی مدل‌ها این ورقه‌‌ها به رنگ طلایی، یعنی از جنس مس و یا پوششی بسیار رسانا و مقاوم می‌باشد. این ورقه‌ها به طور کلی برای افزایش سطح تماس هوای محیط با کندانسور و تبادل دمایی بالاتر است. در صورتی که این فین‌ها از نوع طلایی باشد، هم تبادل دمایی کندانسور با هوای محیط به دلیل رسانا بودن کندانسور بیشتر می‌شود و هم اینکه کندانسور در برابر آثار ساییدگی و خورندگی مقاوم‌تر خواهد بود. پس در صورتی که کولرگازی با فین‌های طلایی تهیه کنید مقاوم‌تر بوده و عملکرد بهتری خواهد داشت.

بهترین کمپرسور کولر گازی کدام است؟

میزان صدای کولرگازی بر حسب دسی بل باید چقدر باشد؟



پنل کولرگازی و یونیت بیرونی
آن به دلیل کارکرد بلوئر فن، موتور، فن کندانسور و حرکت گاز در لوله‌ها، میزانی صدا دارد. صدای کولرگازی در مشخصات فنی آن به واحد دسی بل اعلام می‌شود. با توجه به اینکه اگر صدای کولرگازی زیاد باشد، در بلندمدت آزاردهنده خواهد بود، بهتر است هنگام خرید به میزان صدای آن توجه داشته باشید.
ممکن است در کاتالوگ‌ها و ... میزان صدای پنل را با چند عدد متفاوت ببینید که مربوط به سرعت حرکت فن پنل است و نشان می‌دهد در صورتی که فن پنل با سرعت پایین، متوسط، بالا و یا متغیر حرکت کند، چه میزان صدا خواهد داشت. اگر بخواهید میزان صدا را بهتر تصور کنید، تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید، در نظر داشته باشید که آلارم ساعت تقریبا 80 dB و صدای یک مکالمه حدود 60 dB است. با این اعداد می‌توانید تا حدی عدد اعلام شده در مورد میزان صدای دستگاه کولرگازی را تخمین بزنید.

دانستنی‌های انواع کولر گازی

انواع کلاس آب و هوایی در کولر گازی

انواع کلاس آب و هوایی در کولر گازی

هر یک از کولرهای گازی دارای کلاس آب و هوایی کولر گازی (Climate class) می‌باشد که در حالت سرمایش و گرمایش متفاوت است. کولرگازی درجه و کد کلاس آب و هوایی مخصوص خود را دارد و در صورتی که دمای شهر از میزان دمای اعلام شده‌ی کارکرد دستگاه کولرگازی، بیشتر باشد، دستگاه در حالت سرمایش دیگر نمی‌تواند سرمایش ایجاد کند و در حالت گرمایش اگر دمای شهر از میزان دمای کارکرد دستگاه، کمتر باشد، دستگاه نمی‌تواند گرمادهی مناسبی داشته باشد.
کولرهای گازی درجه بندی T1، T2 و T3 دارند و کولرهایی با کلاس آب و هوایی T1 در شهرهایی تا دمای 43 درجه سانتی گراد، درجه T2 در شهرهایی تا دمای48  درجه سانتی گراد و کولرهایی با درجه T3 در شهرهایی تا درجه 54 درجه سانتی گراد، سرمادهی مناسبی خواهد داشت. برخی دستگاه‌ها نیز با کلاس آب و هوایی Tropical می‌باشد که برای شهرهای حاره‌ای و گرمسیری مناسب است.

تکنولوژی Dual Inverter یا Dual Cool چیست؟

تکنولوژی Dual Inverter یا Dual Cool

کولرهای گازی اینورتر ممکن است موتور و یا همان کمپرسور از نوع Dual Inverter داشته باشد، که ممکن است نام آن را همراه با اصطلاح Dual Cool بشنوید. در این نوع موتورها دو روتور قرار دارد که گاز را داخل کمپرسور فشرده می‌کند و دما و فشار آن را بالا می‌برد تا روند کارکرد سیکل جریان داشته باشد. کمپرسورهای معمولی دارای یک روتور هستند. به همین دلیل به این دستگاه‌ها Dual Inverter گفته می‌شود. این نوع موتورها قدرت بالاتر و صدا و لرزش کمتری دارند.

کامل ترین راهنمای خرید کولر گازی ال جی

بهترین مارک و برند کولر گازی کدام است؟

پس از اطلاع از ویژگی‌های دستگاه‌ها و اینکه هریک به چه معناست، لازم است برند کولر گازی خود را انتخاب کنید و دستگاهی با کیفیت و قیمت مناسب و مورد نظر خود خریداری کنید. در این مورد می‌توانید به راهنمای بررسی پرفروش ترین برندهای کولر گازی مراجعه کنید و آن را مطالعه نمایید.

کولرهای گازی جی پلاس را
از فروشگاه مستقیم گلدیران خریداری کنید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...