چگونه به افزایش طول عمر ماشین لباسشویی کمک کنیم؟

۰۱ دی ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
چگونه عمر لباسشویی را افزایش دهید
ماشین لباسشویی یکی از لوازم خانگی ضروری و بسیار پر اهمیت محسوب می‌شود. اگر یک سری نکات و دستور العمل‌ها را به طور مداوم رعایت کنید و از دستگاهتان به خوبی مراقبت کنید می‌توانید باعث افزایش طول عمر ماشین لباسشویی و بهبود عملکرد دستگاهتان شوید. اما شاید با خود بگویید :
عمر مفید ماشین لباسشویی چقدر است؟
چگونه می‌توان عمر ماشین لباسشویی را افزایش داد؟
چطور استفاده بهینه از ماشین لباسشویی داشته باشید؟
چگونه به افزایش طول عمر ماشین لباسشویی کمک کنید؟
در صورت عدم استفاده طولانی مدت از ماشین لباسشویی چه نکاتی را رعایت کنید؟
بنابراین اگر شما نیز تمایل دارید تا در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید، خواندن این مقاله را به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم.

نکات و راهکار های افزایش طول عمر ماشین لباسشویی

راهکارهای افزایش عمر لباسشویی

داخل لباسشویی بیش از ظرفیت آن لباس نریزید

حتما ظرفیت ماشین لباسشویی تان را در نظر بگیرید و آن را بیش از حد پر نکنید. مثلا ظرفیت برخی از دستگاه ها 6 کیلو، یا 8کیلو یا 12 کیلو و... می باشد. پر کردن زیاد دیگ، کارایی و عملکرد دستگاه را پایین می آورد و باعث آسیب رساندن به دستگاه و لباس‌های شما می‌شود. هیچ وقت نباید بیش از ظرفیت دستگاه، لباس در داخل دستگاه برای شستشو قرار دهید. همچنین توجه داشته باشید که لباس‌ها با خیس شدن بسیار سنگین تر می‌شوند و وزن آن‌ها بسیار زیادتر می‌شود، سنگین شدن بیش از حد میتواند عمر دستگاه شما را کم کند. همچنین وقتی دستگاه بیش از حد پر باشد، بهینه کار نمی‌کند.

لباس های خاص را در ماشین لباسشویی نشویید

یک سری لباس ها را نباید تحت هیچ شرایطی داخل دستگاه بشویید. به عنوان مثال لباس هایی که دارای دکمه، زیپ یا تزئینات فلزی هستند را، نباید داخل دستگاه قرار دهید. همچنین نباید لباس زیر را داخل دستگاه قرار دهید. زیرا چنین لباس هایی به آبکش یا درام ماشین لباسشویی ( محل قرار گیری لباس ها ) آسیب می رسانند و می توانند باعث خراشیده شدن درب شیشه ای جلوی دستگاه شوند. علاوه بر این، می توانند باعث خرابی یا انسداد پمپ تخلیه نیز شوند. برای اطلاع کامل از این موضوع و کمک به افزایش طول عمر ماشین لباسشویی در دو مقاله برای شما درباره آن توضیح داده‌ایم. پس مطالعه مقاله 7 چیزی که نباید در لباسشویی شست و 8 اشتباه رایج در شستشو لباس در لباسشویی به شما کمک میکند.

فیلتر لباسشویی را تمیز کنید

تمیز کردن فیلتر لباسشویی

آموزش تمیز کردن فیلتر لباسشویی

تمیز کردن فیلتر لباسشویی کار سختی نیست. فقط کافیست بسته به برند و مدل ماشین لباسشویی خود، محل قرارگیری آن را بدانید. بهتر است که فیلتر ماشین لباسشویی را به طور منظم و ماهانانه تمیز کنید و بررسی کنید تا از مسدود نشدن آن اطمینان حاصل کنید. زیرا اگر برای مدت زیادی آن را به حال خود رها کنید در صورت کثیف بودن یا مسدود بودن به مرور دچار مشکل و گرفتگی خواهد شد. برای تمیز کردن فیلتر می توانید از دفترچه راهنمای لباسشویی ال جی کمک بگیرید و یا مقاله آموزش نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی را مطالعه کنید.

ماشین لباسشویی را به صورت مرتب تمیز کنید

تمیز کردن ماشین لباسشویی

کثیفی ها میتوانند باعث ایجاد بوی بد شوند. یکی از راه های افزایش عمر مفید ماشین لباسشویی، تمیز کردن منظم و به موقع دستگاه می باشد. تمیز کردن دستگاه، به این معناست که قسمت های مختلف از قبیل لاستیک دور درب، جا پودری و… را تمیز کنید. همچنین با استفاده از یک اسفنج نرم، فضای لاستیک دور درب را نیز تمیز کنید. جاپودری نیز باید به طور منظم تمیز شود. سرویس دوره ای ماشین لباسشویی، هر 6 ماه یکبار دارای اهمیت دو چندان برای افزایش طول عمر ماشین لباسشویی می باشد. همانطور که دربالا به آن اشاره کردیم مقاله آموزش نحوه تمیز کردن لباسشویی برای تمام قسمت‌های قابل انجام نظافت لباسشویی به شما کمک خواهد کرد.

قبل از شستشو لباس در لباسشویی جیب آن‌ها را خالی کنید

قبل از شستشو جیب لباس ها را خالی کنید

حتما پیش از قرار دادن لباس ها در دستگاه، مطمئن شوید که چیزی در جیب لباس ها یا لابه لای لباس ها وجود نداشته باشد. به عنوان مثال خیلی اوقات ممکن است که در جیب لباس ها دستمال کاغذی، سکه، اسکناس و… وجود داشته باشد. و هنگام شستشو این اجسام از جیب لباس ها خارج شوند و باعث آسیب رساندن به اجزای مختلف ماشین لباسشویی شوند. چنین اجسامی می توانند در پمپ تخلیه گیر کنند و باعث خرابی شوند.

بعد از شستشو لباس های خیس و مرطوب را از لباسشویی خارج کنید

حتی اگر خسته بودید و کوهی از لباس شسته شده در لباسشویی باقی مانده بود، باز هم در پهن کردن لباس‌ها کوتاهی نکنید. زیرا باقی ماندن طولانی لباس‌های خیس در داخل دیگ ماشین لباسشویی علاوه بر چروک شدن و حتی بو گرفتن، امکان رشد قارچ‌ها را هم فراهم می‌کند.
پس لازم است بدانید که باقی ماندن لباس‌های خیس برای مدت طولانی در لباسشویی، یکی بزرگ‌ترین اشتباهات رایج در شستشو است. خیس ماندن لباس‌ها در محفظه بسته، خطرات بسیاری را با خود به همراه می‌آورد.

حتما به تراز بودن لباسشویی توجه کنید

لباسشویی را حتما تراز کنید

تاثیر تراز بودن ماشین لباسشویی

یکی از نکات بسیار مهمی که جهت افزایش طول عمر ماشین لباسشویی باید به آن توجه داشته باشید، تراز بودن دستگاه شما می باشد. تراز نبودن ماشین لباسشویی، علاوه بر این که هنگام کارکرد دستگاه، باعث ایجاد سر و صدا می شود، بلکه بر روی کارایی و عملکرد دستگاه نیز تاثیر می گذارد. همچنین تراز نبودن دستگاه موجب حرکت زیاد، دستگاه نیز می شود و حرکت های شدید می‌شود. برای اینکه به طور کامل با نحوه تراز کردن ماشین لباسشویی آشنایی پیدا کنید پیشنهاد میکنیم که ویدئو آن را مشاهده کنید.

لباسشویی را با لباس های کم روشن نکنید

گاهی پیش می آید که شما تنها چند لباس کثیف دارید، و تمایل دارید تا همان ها را بشویید. اما توجه داشته باشید که این کار علاوه بر کاهش عمر دستگاه شما، باعث اصراف آب و برق می شود. در نتیجه به شما پیشنهاد میکنیم تا کمی صبر کنید تا لباس ها به یک حد قابل مجاز روشن کردن لباسشویی برسند و سپس دستگاه را روشن کنید.

از محافظ برق برای ماشین لباسشویی استفاده کنید

ماشین لباسشویی نیز در مقابل نوسانات ولتاژ مقاوم نیستند و حتی اگر نوسان ولتاژ  به صورت لحظه‌ای نباشد، نوسان ولتاژهای ضعیف در طولانی مدت عمر این دستگاه‌ها را کاهش می‌دهد. توصیه می‌کنیم حتما از محافظ برق مخصوص با توان حداقل 1000 وات برای ماشین لباسشویی خود استفاده کنید. مطالعه مقاله راهکارهایی برای جلوگیری از سوختن لوازم برقی توجه به این امر مهم را بیشتر برای شما توضیح خواهد داد.

از مواد شوینده با کیفیت و مرغوب در ماشین لباسشویی استفاده کنید

یکی از مواردی که روی طول عمر و عملکرد دستگاه تاثیر بسزایی دارد، استفاده از مواد شوینده مناسب می باشد. حالا این مواد شوینده می تواند به صورت پودر، یا مایع لباسشویی باشد. اما نکته ای که باید به آن توجه کنید، این است که مواد شوینده باید حتما دارای کیفیت مرغوبی باشند و اصلا از شوینده بی کیفیت استفاده نکنید. بنابراین بهتر است تا از پودر یا مایع شوینده با کیفیت و مناسب با نوع لباس هایتان استفاده کنید. و توجه داشته باشید که هیچ وقت پودر های مناسب با شستشو دست، را داخل جا پودری دستگاه نریزید.

به اندازه از شوینده در لباسشویی استفاده کنید

به اندازه از شوینده استفاده کنید

همیشه به اندازه ی کافی ( نه کم تر نه بیشتر )، از مواد شوینده استفاده کنید. استفاده ی کم از مواد شوینده، باعث می شود تا لباس ها به خوبی شسته نشوند، اما استفاده ی زیاد تر و بیش از اندازه از مواد شوینده معیاب بسیار بیشتری را در بر دارد به یاد داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از مواد شوینده به جای بهتر شدن کیفیت، شستشو  ایده آل را از دست خواهید داد و عمر دستگاه شما را کم می کند و باعث اصراف مواد شوینده شما نیز می شود. درست‌ترین روش استفاده از شوینده، پر کردن مخزن شوینده ماشین لباسشویی، بسته به نیاز و کثیفی لباس شما خواهد بود. استفاده از شوینده بیشتر به معنی تمیزتر شدن لباس‌ها نیست.
برای بهتر تمیز شدن لباس‌ها کافیست که از شوینده با کیفیت، برنامه صحیح و مناسب در ماشین لباسشویی خود استفاده کنید.

به خرابی های کوچک لباسشویی بی اهمیت نباشید

اگر متوجه یک ایراد کوچک در ماشین لباسشویی شدید بی تفاوت از کنار آن عبور نکنید. مثلا با شنیدن صداهایی غیر عادی یا خشک نشدن کامل لباس ها، نشت آب و... به این موارد کم اهمیت نباشید، به مرور زمان ممکن است که ایرادات بزگتر شوند و باعث کاهش عمر لباسشوی شوند. پس اصلا نسبت به آن بی تفاوت نباشید و تا زمانی که مشکل بزرگتر نشده، سعی کنید از یک تکنسین متخصص برای تعمیر ماشین لباسشویی ال جی یا جی پلاس کمک بخواهید تا ایراد آن را برطرف کند.

افزایش زمان گارانتی لباسشویی را فراموش نکنید

باتوجه به توصیه‌های گفته شده اگر به خوبی از لباسشویی خود نگهداری کنید، بازه عمیر مفید دستگاه را افزایش خواهید داد. از طرفی به هر دلیلی امکان دارد یک روز وسایل برقی دچار مشکلاتی شود و نیاز به مراجعه تکنسین برای بررسی لباسشویی باشد. اگر لباسشویی شما گارانتی معتبر و قابل اطمینان داشته باشد حتما به زمان گارانتی و تمدید گارانتی آن دقت کنید. زیرا خدمات پس از فروش معتبر از جمله گلدیران در زمان گارانتی، تعمیرات محصول را برایتان به صورت رایگان انجام میدهند. و این تعمیرات صحیح و تخصصی یکی از راه‌های کمک به افزایش طول عمر ماشین لباسشویی است.

ماشین لباسشویی را هوشمندانه بخرید

ماشین لباسشویی را هوشمندانه بخرید

بهتر است در هنگام خرید لباسشویی یک محصول با کیفیت بخرید، زیرا طبیعتا یک ماشین لباسشویی با کیفیت عمر طولانی تری دارد. درصورتیکه اگر شما یک ماشین لباسشویی با کیفیت پایین را خریداری کنید، هرچه قدر هم حواستان به دستگاه باشد و تمام نکات و شرایط نگهداری را هم رعایت کنید،  چون دستگاه شما کیفیت تولید، ساخت، طراحی، قطعات مصرفی، عملکرد و... مناسبی ندارد زود خراب میشود و طول عمر کوتاهی خواهد داشت.
پیشنهاد میکنیم قبل از خرید دستگاه‌های مصرفی که قرار است سال‌ها از آن استفاده کنید حتما تحقیق کنید و بعد اقدام به خرید کنید. برای خرید لباسشویی ال جی و جی پلاس میتوانید به فروشگاه گلدیران پلاس نیز مراجعه کنید.

استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین لباسشویی

درصورت عدم استفاده طولانی از لباسشویی چه باید کرد؟

درصورتیکه که قصد جابه جایی دارید و یا به هر علتی قرار است از ماشین لباسشویی به مدت طولانی استفاده نکنید کافیست نکات زیر را رعایت کنید.
  1. شیر آب لباسشویی را ببندید.
  2. پمپ تخلیه لباسشویی را تمیز کنید.
  3. جاپودری ماشین لباسشویی را تمیز کنید تا در مدت طولانی بوی بدی نگیرد.
  4. لاستیک دور درب را تمیز کنید تا جرم و کثیفی دور آن منجر به بوی بد نشود.

چگونه از لباسشویی بهینه استفاده کنید؟

استفاده بهینه از لباسشویی

نکاتی برای صرفه جویی بهینه در مصرف انرژی لباسشویی :‌

استفاده از ماشین لباسشویی، به جای شستشو با دست، باعث می شود تا آب و مواد شوینده ی کم تری مصرف شود و مهم تر از همه، باعث می شود تا در وقت شما صرفه جویی شود. پرمصرف ترین ماشین های لباسشویی 5/3 کیلووات ساعت برق مصرف می کنند و کم مصرف ترین آنها حدود 5/1 کیلووات ساعت.
  1. استفاده همزمان از ماشین لباسشویی و چندین وسیله پرمصرف برقی در ساعات اوج مصرف، فشار زیادی بر شبکه برق تحمیل میکند و در حد امکان باید از آن اجتناب کرد.
  2. بسیاری از لباسشویی ها دارای یک برنامه صرفه جویی اقتصادی می باشند که لباس ها را با آب گرم شستشو می دهند و از مصرف انرژی می کاهند.
  3. فیلتر ماشین لباسشویی را بعد از هر بار شستشو تمیز نمایید.
  4. فیلتر و دهانه پودر را به طور منظم تمیز نمایید . توجه داشته باشید که نظافت عمومی لباسشویی به کاهش مصرف انرژی آن و افزایش عمر مفید لباسشویی کمک می کند.
  5. لباسشویی را تا حد ظرفیت آن پر کنید . نباید لباسشویی را بیش از حد پر کنید زیرا در غیر این صورت لباسها تمیز نخواهند شد و مجبور می شوید دوباره لباسها را بشویید.
  6. لباس ها را به صورت یکجا در لباسشویی شستشو دهید. به این صورت که صبر کنید زمانیکه لباس ها ی کثیف و متناسب باهم جمع اوری شد لباسشویی را روشن کنید.

نکته پایانی

افزایش عمر لباسشویی

اگر مراقب ماشین لباسشویی خود باشید و به نکاتی که در این مقاله گفته شد، عمل کنید، سرویس به موقع و تمدید گارانتی دستگاه را فراموش نکنید، می توانید به افزایش طول عمر ماشین لباسشویی کمک کنید. به طور خلاصه، عدم رعایت هر یک از نکاتی که گفته شد، می تواند از عمر مفید دستگاه شما بکاهد.
اگر سوال باقی مانده حتما در انتهای محتوا برای ما بنویسید.

اطلاعاتتان را درباره ماشین لباسشویی خود بیشتر کنید.

 

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۱۴:۲۰

اینکه میگین چگونه عمر ماشین لباسشویی را زیاد کنیم جالبه ولی چقدر زیاد میشه؟ و اینکه همنطور که برای عدم استفاده طولانی از لباسشویی گفتید برای ظرفشویی هم توضیح میفرمایین

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۱۴:۲۹

سلام و وقت به خیر؛ امکان تخمین زدن عمر ماشین لباسشویی وجود نداره و رعایت این موارد باعث میشه دستگاه به دلیل استفاده اشتباه خراب نشه. در مورد ماشین ظرفشویی میتونید به این راهنما مراجعه کنید: csgl.ir/aeb موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۰۹:۱۴

سلام وقت بخیر مطلبتون برای افزایش طول عمر ماشین لباسشویی بنظرم خیلی جالب بودفقط اینکه برای استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین لباسشویی اگر نتونم شیر آب رو ببندم مشکلی داره؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۰۹:۵۵

سلام و وقت به خیر؛ توصیه میشه شیر آب رو ببندید و برق رو قطع کنید چون اگر به هر دلیل دستگاه آبگیری کنه آب از مخزن بیرون میریزه. به طور کلی وقتی از دستگاه استفاده نمی‌کنید نیازی نیست آب و برق به دستگاه متصل باشه. موفق باشید

در حال ثبت...