۷ چیزی که نباید در ماشین لباس‌شویی انداخت

۰۱ مرداد ۱۳۹۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
7 چیزی که نباید در ماشین لباس‌شویی انداخت

بدون اغراق یکی از معجزات و اختراع‌های هیجان انگیز نسل جدید، ماشین لباسشویی‌ها هستند. لباس‌های کثیف از یک طرف وارد می‌شوند، تنظیمات روی لباسشویی را انجام می‌دهید، دکمه شروع را می‌فشارید و پس گذشت زمان نسبتا کوتاهی، لباس‌ها تمیز بیرون می‌آیند. عادت به این دستگاه‌ها در زندگی امروزی ما به شکلی تبدیل شده که تصور نبوده آن‌ها و شستن لباس‌ها با دست کمی عرصه زندگی را بر ما تنگ خواهد کرد.
اما بهتر است فراموش نکنید که ماشین لباسشویی با همه قابلیت‌های جادویی‌ و خارق العاده‌اش، همچنان محدودیت‌هایی دارد که باید به آنها توجه کرد. باید کاملاً مراقب بود که چه چیزی وارد ماشین لباسشویی می‌شوند چون در غیر این‌صورت احتمال بروز صدمه در خود دستگاه و یا آسیب دیدن لباس یا هر چیز شستنی دیگر وجود خواهد داشت.
در ادامه مقاله قصد داریم به مواردی اشاره کنیم که نباید در ماشین لباسشویی شسته شوند یا نباید به طور کلی وارد ماشین لباسشویی شوند.

خشکشویی یا شستشوی لباس در لباسشویی، چطور باید تصمیم گرفت؟

چند دقیقه مطالعه برچسب روی لباس و حتی مطالعه کلی این مقاله در نگهداری و مراقبت از لباس به شما کمک خواهد کرد که کدام لباس را به خشکشویی بسپارید و کدامیک را در ماشین لباسشویی شستشو دهید.
بعضی اوقات لباس‌های روزانه و عادی خود را که بارها شسته‌ایم و تصور نمی‌کردیم قانون خاصی برای شستشو آن‌ها وجود داشته باشد زمانیکه که برچسب آن را چک کردیم با «فقط خشکشویی» روی آن رو به رو شدیم. امروزه روی برچسب اکثر لباس‌ها، حتی تی‌شرت‌های ساده هم نوشته شده «فقط خشکشویی» و این بخاطر این است که تولیدکنندگان آن می‌خواهند که لباس‌ها به خوبی حفظ شوند و کوچک‌ترین آسیبی به بافت پارچه و البسه وارد نشود.
اما آیا اطلاعات دقیقی از شستشوی لباس‌ها در لباسشویی یا خشکشویی دارید؟ آیا از شستن همه لباس‌ها در لباسشویی مطمئن هستید؟ آیا لکه‌هایی روی لباس شما وجود دارند که نمی‌دانید چطور باید برطرفشان کنید؟  همین‌جاست که اطلاعات دقیق از روش‌های مناسب برای شستشوی هر کدام و اطلاع از نبایدهای شستشو در لباسشویی به کمک شما می‎آید و به شما می‌گوید که لباس باید به چه طریقی شسته شود.

بایدها و نبایدهای ماشین لباسشویی

بایدها و نبایدهای ماشین لباسشویی

تکلیف بعضی از موارد که کاملاً روشن است: کیف پول، تلفن همراه، کلید، خودکار و سکه اگر در جیب لباس‌تان جا بمانند، قطعاً به ماشین لباسشویی و لباس‌ها آسیب خواهند زد و خودشان هم از بین می‌روند. از طرف دیگر بعضی از لباس‌های کوچک و ظریف هم وجود دارند که انداختن آنها در ماشین لباسشویی چندان هوشمندانه نیست.
مثلاً قرار دادن جوراب نوزاد، لباس زیر و قلاب‌بافی‌های ظریف در ماشین لباسشویی کار صحیحی نیست و اگر قصد شستن آنها در ماشین را دارید باید از یک کیسه پارچه‌ای مخصوص لباس استفاده کنید و این آیتم‌ها را داخل کیسه قرار دهید و در آنها را خوب ببندید و سپس کیسه را در ماشین لباسشویی بیاندازید. بدین صورت این لباس‌ها و آیتم‌های ریز و ظریف دیگر در ماشین لباسشویی ناپدید نمی‌شوند و آسیب نمی‌بینند.

برای شستشو از بهترین شوینده‌ها استفاده کنید.

اشتباهات رایج در استفاده از ماشین لباسشویی

شاید شستشوی لباس ساده بنظر برسد اما در کنار آن باید نکات زیادی را رعایت کرد تا مشکلات زیادی در این شستشو رخ ندهد.
با خطاهای بزرگ امکان دارد که باعث از بین رفتن ماشین لباسشویی یا لباس خود شوید. به عنوان یک قانون کلی توصیه می‌کنیم که همیشه برچسب دستورات نگهداری از لباس را قبل از شستشو مطالعه کنید.
برای بالا بردن اطلاعاتتان در این زمینه کافیست که 8 اشتباه رایج شستشوی لباس در لباسشویی را مطالعه کنید و از وقوع هرگونه مشکلی در شستشو لباس پیشگیری کنید.

نحوه صحیح شستشوی لباس در لباسشویی

شستشو لباس در لباسشویی قوانین خاص خود را دارد که همانطور در مقاله‌های قبلی بیان کردیم با دانستن آن‌ها ده، هیچ از باقی افراد جلو خواهید بود. همیشه فوت و فن‌های بسیاری برای هر کاری وجود دارد. شستشو لباس در لباسشویی نیز ترفندهای مخصوص به خود را دارد که اگر ترفندهایی برای شستشوی بهتر لباس در لباسشویی را بدانید بهترین نتیجه شستشو را کسب خواهید کرد. در کنار آن نیاز است که با سیر تا پیاز علامت‌های روی لباسشویی لباسشویی و دفترچه‌ راهنمای محصول آشنایی کاملی داشته باشید.

1. شستشو بالش و پتو سنگین در لباسشویی ممنوع

شستشو بالش و پتو سنگین در لباسشویی ممنوع

بالشت، پتوهای سنگین و بزرگ گزینه خوبی برای شستشو در ماشین لباسشویی‌های خانگی نیستند، مخصوصا اگر بالشت فومی دارید چرخش ماشین لباسشویی امکان دارد که به آن آسیب بزند. بهترین گزینه برای شستشو بالشت و پتو خشک‌شویی‌ها هستند تا هم از تغییر شکل آن در ماشین لباسشویی جلوگیری کنید و هم به دستگاه خود آسیب وارد نکنید. در واقع یک بازی دو سر برد را انجام داده‌اید.
  • از شستشوی لباس های بسیار بزرگ در لباسشویی صرف نظر کنید

اگر لباس، پتو، بالش و... که می خواهید در لباس‌شویی بیندازید، بسیار بزرگ است و از ظرفیت لباسشویی شما بیشتر است، از این شستشو صرف نظر کنید، چون تمیز نخواهد شد. ضمنا به لباس‌شویی نیز آسیب خواهد زد.

2. شستشو هر چیزی که کُرک و موی حیوان روی آن دارد در لباسشویی ممنوع

اگر جز افرادی هستید که حیوان خانگی دارید و موی آن‌ها همیشه به لباس‌های شما چسبیده است، انداختن آن‌ها در ماشین لباسشویی گزینه مناسبی برای پاک کردن این کرک و موها نخواهد بود. چرا که با خیس شدن آن‌ها این پرزها بیشتر به سطح لباس شما خواهد چسبید. بهتر است برای پاک کردن این لباس‌ها از یک پرزگیر کمک بگیرید. به مرور انداختن لباس همراه با پرز و کرک داخل لباسشویی امکان دارد باعث گیر کردن این کرک‌ها در مسیر تخلیه لباسشویی و گرفتگی آن شود.

3. شستشو هر چیزی که لک یا اثری از ماده ی قابل اشتعال دارد در لباسشویی ممنوع

درصورتیکه لباس شما لک و یا ماده‌ی قابل اشتعال دارد حتما با لکه بر مخصوص خود آن را تمیز کنید و سپس بهتر است که شستشو را با دست و در آب گرم انجام دهید، زیرا آب گرم به پاک شدن لک کمک می‌کند.
پس دقت داشته باشید که شسشتوی لباس‌های دارای لک مواد قابل اشتعال در ماشین لباسشویی کاملا ممنوع است.

4. از شستن لباس‌ های مجلسی و ظریف در لباسشویی صرف نظر کنید

از شستن لباس‌ های مجلسی و ظریف در لباسشویی صرف نظر کنید

  • ‌شستن لباس‌های یراق دوزی و برودری دوزی شده، منجوق‌ و پولک دار در لباسشویی ممنوع

اگر لباس‌هایی دارید که روی آن‌ها یراق دوزی، برودری دوزی یا حتی منجوق و پولک دارد بهتر است برای شستشوی آن‌ها به سراغ یک خشک‌شویی مورد اطمینان بروید و با سهل انگاری و شستشوی آن‌ها در لباسشویی به دستگاه و لباس خود آسیب وارد نکنید.بعضی از لباس‌ها بهعلت حساسیت پارچه و ظریف بودنشان نیاز است که بدون کوچک‌ترین ریسکی شستشو آن را به دست خشکشوییها بسپارید.
  • شستن لباس‌های حساس گیپور و دانتل در ماشین لباسشویی

لباس‌های دانتل و گیپور، معمولا بافت‌های حساس و ظریفی دارند. شستن این دست از لباس و پارچه‌ها در ماشین لباسشویی ریسک بالایی دارد. بهتر است شستشوی لباس‌های مجلسی، کار شده، لباس‌هایی با جنس گیپور و دانتل را که تا به حال در لباسشویی نشسته‌اید به خشک‌شویی بسپارید.

5. لباس‌های پشمی، کشمیر و مخمل را در ماشین لباسشویی نندازید

درست که بعضی از لباس‌های پشمی و مخمل را می‌توان در لباسشویی، شستشوی آن را انجام داد اما از انجایی که انجام اینکار مساله‌ای دقیق و حساس خواهد بود باید دقت کنید که به لباسشویی و لباس شما آسیبی وارد نشود.
پیشنهاد ما به شما این است که هر وقت قصد شستن چنین لباس‌هایی را داشتید قبل از هر چیز به سراغ برچسب روی آن لباس بروید و برای نوع شستشوی آن لباس راهنمایی بگیرید. اگر لباس پشمی و مخمل شده کار شده است برای سپردن آن به یک خشکشویی قابل اعتماد اصلا مکث نکنید و آن را به کاردان آن بسپارید.

6. شستشوی کت و شلوار در لباسشویی ممنوع

شستشوی کت و شلوار در لباسشویی ممنوع

دقت داشته باشید که هرگز نباید ژاکت، دامن و کت و شلوارهای سفارشی و کار شده را در ماشین لباسشویی برای شستشو انداخت. چون در این سبک لباس‌های زنانه و مردانه بین لایه بیرونی این لباس‌ها و آستر، یک لایه ویژه وجود دارد که باعث می‌شود این لباس‌ها همیشه حالت شیک و خاص خود را حفظ کنند. اگر این لباس‌ها به صورت ناشیانه در لباسشویی شستشو دهید باید با آن لباس خود خداحافظی کنید.
پس نیاز است که برای شستشوی کت و شلوار‌هایتان از خشکشویی‌های معتبر که به نکات زیادی حین شستشوی کت و شلوار توجه می‌کنند تا به حفظ ساختار الیاف پارچه و نیز ثبات رنگ لباس شما آسیب وارد نشود بسپارید.

7. شستشوی کفش و لباس چرمی را در لباسشویی فراموش کنید

ماشین لباسشویی باعث آسیب دیدن به چرم و ایجاد چروک‌ در آن خواهد شد. به همین دلیل لباس و کفش‌های چرمی از آن دسته چیزهایی هستند که شستشوی آن‌ها در لباسشویی ممنوع است.
می‌توانید خشکشویی مورد اطمینان و متخصص پیدا کنید و خیالتان را از شستشوی لباس‌های چرمی راحت کنید.

از این به بعد تشخیص با شماست ...

از این به بعد تشخیص با شماست ...

همانطور که از اسم این دستگاه جادویی پیداست، لباسشویی‌ها فقط مخصوص شستن لباس هستند. حال برای باید و نبایدهای شستشو در آن‌ هم موارد بسیاری را می‌توان بیان کرد که در یک مطلب شاید بیان آن‌ها تمامی نداشته باشد. همین که اصول اصلی شستشو در لباسشویی را بدانید و آگاه باشید که به چه شکلی باید تشخیص داد کدام لباس‌ها، بر اساس چه نکاتی قابل شستشو در لباسشویی نیستند، کفایت می‌کند تا برای شستشوی هر نوع لباسی در لباسشویی تمام دقت و حوصله خود را خرج کنید.
اگر سوال، نظر و پیشنهادی در این موارد داشتید خوشحال می‌شویم مثل همیشه در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

۱۴۰۰/۱۲/۲۴ ۰۹:۳۴

سلام .روزتون بخیر.ایا شستن یک پالتو فوتر کوتاه در ماشین لیاسشویی به ماشین ممکن اسیب بزنه یا عمرشو کوتاه کنه؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۲/۲۴ ۱۱:۲۷

سلام و وقت بخیر، کم بودن حجم لباس در دور خشک کن ممکن باعث لرزش و صدا لباسشویی بشه و از تراز خارج بشه. بهتر است لباس های متناسب باهم را در برنامه مشخص به خودش و باتوجه به برچسب روی لباس در لباسشویی شستشو دهید. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۱۱/۲۴ ۱۰:۲۰

Night wash تو لباسشویی چیکار میکنه؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۱/۲۴ ۱۵:۴۳

سلام و وقت بخیر، برنامه Night Wash در واقع شستشوی آرام و با صدای کم هست که در لباسشویی جی پلاس نیز این برنامه تعبیه شده است. مناسب زمان هایی هست که میخواهید آرام و با کمترین صدا مثل شب ها لباسشویی شستشو را برای شما انجام دهد. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۵/۱۹ ۱۵:۴۷

سلام سلام سلام من با اجازه شما کتانی انداختم تو لباسشویی. اما شستشوی کتانی در لباسشویی رو به خیال خودم اومدم همه رو سفید انداختم و دور خشک کن هم پایین دادم اما کفشای قشنگ سفیدم زرد شد واقعا برای شستن کتانی در لباسشویی پیشنهادی ندارین؟ خدایی سخته تمیز کردنش

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۵/۱۹ ۱۵:۵۶

سلام و وقت به خیر؛ دوست گرامی به طور کلی همونطور که در همین مقاله هم نوشته شده پیشنهاد میشه کتانی رو در لباسشویی شستشوی ندید و بهتره به خشکشویی بسپارید. موفق باشید

۱۳۹۹/۱۱/۰۳ ۱۴:۵۵

بادرودواحترام،پیشنهادمیشودمقاله ای درباره مفاهیم علائمی که روی برچسب لباسها درج شده،ارائه فرمائید/سپاس ازشما.

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۹/۱۱/۰۴ ۱۰:۲۹

سلام و وقت به خیر؛ از پیشنهاد شما سپاسگزاریم. حتما مطلبی در این مورد منتشر خواهیم کرد. موفق باشید

در حال ثبت...