فوت و فن تهیه غذاهای رژیمی

۰۵ دی ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

تقریبا همه‌ی افراد دوست دارند تناسب اندام داشته باشند و سلامتی و تناسب اندام خود را حفظ کنند. همانطور که می‌دانید برای حفظ تناسب اندام و سلامتی بدن می‌بایست رژیم غذایی متناسب داشته و به ورزش و حتی استراحت روزانه‌ی خود توجه داشته باشیم. در نظر داشته باشید تناسب اندام و وزن ایده‌آل برای هر کسی متفاوت است. از این رو در مورد تغذیه‌ی روزانه‌ی خود می‌توانیم از میان مواد غذایی مورد نیاز بدن در طی روز، غذاهای متنوع و خوشمزه برای طول روز در نظر بگیریم و برای تهیه آن نیز بهتر است به میزان کالری، ویتامین‌ها و ... توجه کنیم. در نظر داشته باشید بهترین روش برای کاهش وزن راهکاری است که پزشک تغذیه برای شما در نظر می‌گیرند و همانطور که همگی می‌دانیم رژیم غذایی برای لاغری کافی نیست و در کنار آن می‌بایست به فعالیت و ورزش، استراحت کافی و ... توجه داشت.
شاید یکی از دلایلی که باعث می‌شود بسیاری از افراد پس از مدتی از رژیم غذایی دلزده شوند، این است که به نظر می‌رسد غذاهای رژیمی متنوع و خوشمزه نیستند؛ اما می‌توان غذاهای رژیمی را طوری آماده کرد که خوشمزه، متنوع، همراه با ویتامین و پروتئین‌های مورد نیاز روزانه بدن و با روغن‌های مفید باشند و البته به راحتی بتوانید آنها را تهیه کنید. در این مقاله سعی کردیم غذاهای مناسب و رژیمی که البته برای رژیم لاغری مناسب هستند را بررسی کنیم و با توجه به جدول رژیم خود و میزان کالری مورد نیاز بتوانید از آنها استفاده کنید.

غذاهای مناسب، مقوی و سالم برای کودکان

اهمیت مصرف صبحانه در رژیم غذایی


یکی از دلایل اهمیت صبحانه این است که باعث می‌شود در طول روز پرخوری نکنیم و به دلیل تغییر وضعیت قند خون، موجب خواهد شد طی روز تمایل ما به مصرف شیرینی‌ها و مواد قندی کنترل شود.
یک فرد به صورت طبیعی بهتر است به طور متوسط حدود 200 الی 400 کیلو کالری را در وعده‌ی صبحانه مصرف کند که البته این میزان می‌تواند تا حدی کمتر یا بیشتر باشد. بهتر است صبحانه یک ساعت پس از بیداری میل شود.

بهترین صبحانه‌های رژیمی برای رژیم لاغری


یک صبحانه‌ی کامل می‌تواند شامل پروتئین، غلات، فیبر، قند طبیعی و یک نوشیدنی سالم باشد. بهترین مواد غذایی برای صبحانه بسیار متفاوت است. خوراک‌هایی مانند خوراک لوبیا و عدسی که حاوی پروتئین مورد نیاز شما در وعده‌ی صبحانه است، بسیار مفید می‌باشد و در کنار آن می‌توانید از کمی نان کامل و نان سبوس‌دار نیز استفاده کنید.
اگر می‌خواهید بخشی از ویتامین مورد نیاز روزانه شما در وعده‌ی صبحانه قرار گیرد، انتخاب برخی سبزی‌ها و میوه‌ها نیز می‌تواند مفید باشد. برخی میوه‌هایی که دارای ویتامین C هستند مانند مرکبات باعث می‌شود در طول روز احساس خستگی کمتری داشته باشید.
مصرف تخم‌مرغ در وعده‌ی صبحانه برای برخی روزها انتخاب بسیار خوبی است. تخم‌مرغ هم پروتئین مورد نیاز شما را تامین می‌کند و هم می‌توانید با آن چند غذای متنوع درست کنید. بهتر است برای پخت آن از میزان روغن کمی استفاده نمایید تا سالم‌تر باشد. افرادی که کلسترول خون دارند بهتر است از تخم‌مرغ کمتر استفاده کنند و به طور کلی در این مورد از پزشک خود مشورت بگیرند.
چای سبز یک نوشیدنی خیلی خوب برای صبحانه است و می‌تواند به افزایش سوخت و ساز و متابولیسم بدن کمک کند. در راهنمای بهترین دمنوش‌های گیاهی می‌توانید فواید دمنوش‌ها و طرز تهیه صحیح آنها را بخوانید و در وعده‌های روزانه‌ی خود از آنها استفاده کنید. برای وعده‌ی صبحانه، لبنیات کم‌چرب، پودینگ، اسموتی و برخی پنکیک‌ها نیز مناسب است.

غذاهای مناسب وعده‌ی اصلی برای رژیم لاغری


یکی از دغدغه‌ها برای کسانی که رژیم غذایی لاغری را در پیش می‌گیرند، انتخاب غذا برای وعده‌ی اصلی است و اینکه گاهی نیاز است جدا از غذای خانواده، غذای جداگانه برای خود تهیه کنند؛ اما آیا می‌توان غذاهای رژیمی را ساده‌تر تهیه کرد؟! بسیاری از غذاها را می‌توانید در مایکروویو آماده کنید و پیشنهاد می‌کنیم در این مورد به راهنمای کامل استفاده از برنامه‌های مایکروویو نیز توجه داشته باشید. در ادامه چند نکته که در مورد رژیم لاغری کمک خواهد کرد را در ادامه شرح خواهیم داد:

توصیه‌ هایی در مورد رژیم لاغری

  • بهتر است از زمانی که رژیم غذایی خود را شروع می‌کنید، بدانید که می‌بایست تقریبا برای همیشه عادت‌های غذایی خود را تغییر دهید و سبک زندگی سالم در پیش بگیرید تا بعدها هم بتوانید وزن و تناسب اندام خود را حفظ کرده و دچار بازگشت وزن نشوید.
  • کربوهیدرات را از رژیم غذایی خود حذف نکنید، زیرا پس از مدتی باعث خستگی و کم شدن انرژی شما خواهد شد و ممکن است پس از مدتی حتی تمایل بیشتری به مصرف آن داشته باشید. به جای حذف کربوهیدرات سعی کنید آن را به میزان مناسب استفاده کرده و از نان‌های کامل و سبوس‌دار که مفیدتر هستند مصرف کنید.

    طرز تهیه نان خانگی


  • چربی را از وعده‌های غذایی خود حذف نکنید؛ همانطور که می‌دانید بدن به میزانی از چربی نیاز دارد و به جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی کمک می‌کند؛ بهتر است در رژیم غذایی خود از چربی‌های سالم و غیراشباع همانند روغن زیتون و روغن‌های دانه‌های گیاهی به میزان مناسب استفاده کنید.

  • رژیم غذایی به تنهایی برای تناسب اندام و سلامت شما کافی نخواهد بود؛ ورزش علاوه بر آنکه باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن شما می‌شود، باعث افزایش قدرت اراده و روحیه‌ی مثبت در شما خواهد شد. در صورتی که رژیم غذایی لاغری را دنبال می‌کنید، در نظر داشته باشید برای رفع گرسنگی پس از ورزش، از مواد غذایی مناسب استفاده کنید تا باعث افزایش وزن شما نشود.
  • در استفاده از غذاهای سالم زیاده‌روی نکنید. ممکن است اینطور به نظر برسد که مصرف برخی غذاها به دلیل اینکه سالم هستند، محدودیت ندارد و می‌توان به میزان خیلی بیشتری از آنها استفاده نمود؛ اما این باور درستی نیست! در صورتی که میزان زیادی از غذاهای سالم میل کنید، ممکن است از نظر میزان کالری دریافتی، بیشتر از حد استاندارد کالری مصرف نمایید.
  • سعی کنید هیچیک از وعده‌های غذایی را حذف نکنید، زیرا تصور اینکه این روش می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند، صحیح نیست. اگر وعده‌ها را حذف کنید به نیاز طبیعی بدن خود نسبت به مواد غذایی پاسخ نداده‌اید و طبیعی است که همه‌ی خوراکی‌ها به نظر شما خوشمزه و وسوسه‌کننده به نظر بیاید.

نمونه هایی از غذای مناسب رژیم لاغری


به طور کلی برای تمامی فعالیت‌های روزانه حتی برای نفس کشیدن میزانی کالری نیاز داریم که محدوده‌ی آن می‌تواند از 1400 تا  2000 و 2200 برای خانم‌ها و تا 2800 و 3000 برای آقایان باشد که می‌تواند با توجه به قد، وزن، جنسیت، سن و ... متفاوت باشد. در صورتی که قصد کاهش یا افزایش وزن داشته باشید نیز این میزان متفاوت خواهد بود. برخی منابع میزان مناسب دریافت کالری وعده‌ی نهار را بیشتر از باقی وعده‌ها و حتی تا 700 کیلوکالری با توجه به رژیم غذایی عنوان کرده‌اند و بهتر است کالری شام کمتر از وعده‌ی ناهار باشد. البته این میزان دقیق آن به نوع رژیم غذایی شما بستگی دارد و با توجه به رژیم خود می‌توانید کالری‌ها را در وعده‌های روزانه‌ی خود تقسیم کنید. خیلی از غذاهای رژیم لاغری بسیار شناخته شده هستند و نیازی به معرفی ندارند. ما سعی کردیم برخی از این نوع غذاها را بررسی کنیم.

مصرف ماهی در رژیم غذایی لاغری


یکی از غذاهایی که می‌توانید در وعده‌های غذایی خود به میزان مناسب مصرف کنید و از سالم بودن و رژیمی بودن آن مطمئن باشید، ماهی است. ماهی سالمون انتخاب خوبی است اما ماهی‌های دیگر مانند ساردین، قزل‌آلا، ماهی تن و ... نیز بسیار مفید هستند. کالری ماهی کم است و این ماده غذایی دارای پروتئین زیاد و ید به میزان مورد نیاز بدن انسان، همچنین مواد مغذی، چربی سالم و امگا 3 می‌باشد. طی تحقیقاتی که تاکنون انجام شده است، نیاز روزانه‌ی افراد به ید به طور کامل تامین نمی‌شود و همین موضوع باعث می‌شود تیروئید عملکرد مناسب نداشته باشد؛ بنابراین استفاده از ماهی می‌تواند مفید و تاثیرگذار باشد. برای اطلاع از راهکارهای صحیح نگه داشتن مواد غذایی نیز می‌توانید به راهنمای نگهداری مواد غذایی در یخچال مراجعه کنید.
ماهی تن هم انتخاب خیلی خوبی است و جزو غذاهای کم کالری و با پروتئین بالا می‌باشد، اما بهتر است ماهی تن آغشته در روغن را استفاده نکنید و ماهی تن معمولی مصرف کنید. در نظر داشته باشید ماهی کبابی نیز غذای رژیمی سالم و خوشمزه‌ای می‌باشد.

پخت ماهی سالمون با سولاردام ال جی  

مصرف سیب زمینی در رژیم غذایی


سیب زمینی یک غذای پرطرفدار و مقوی است و در صورتی که به میزان مناسب از آن استفاده شود و به شکل رژیمی پخته شود، می‌توانید در رژیم غذایی خود از آن مصرف کنید. این ماده غذایی به میزان مناسبی پتاسیم دارد و در صورتی که سیب‌زمینی آب‌پز میل نمایید، خیلی سریع احساس سیری خواهید کرد. سیب زمینی در کنترل فشار خون نیز نقش مهمی دارد. برای تهیه غذا با سیب‌زمینی می‌توانید از راهنمای آموزش 5 طرز تهیه غذا با سیب زمینی هم استفاده کنید.
سالاد سیب زمینی نیز یک غذای مناسب برای شام و حاوی کربوهیدرات و نشاسته، ویتامین و فیبر است که به راحتی می‌توانید آن را آماده کنید. کافی است سیب زمینی آب پز را تکه تکه برش بزنید و با نخودفرنگی پخته شده مخلوط کنید و مقداری ماست، شوید، خیارشور و پیازچه به آن اضافه کنید. می‌توانید با توجه به سلیقه‌ی خود به آن هویج، ذرت و یا کلم بروکلی هم اضافه نمایید.

غذاهای رژیمی بدون روغن

ممکن است بخواهید غذای بدون روغن تهیه کنید؛ به این منظور می‌توانید خوراک‌های همراه با کمی روغن زیتون، سبزیجات بخارپز شده، غذاهای رژیمی بخارپز، غذاهای رژیمی گریل شده، انواع سوپ‌ها، سبزیجات و ... در وعده‌ی غذایی اصلی استفاده کنید.


برای مثال سوپ سبزیجات غذای بسیار مناسبی است که هم رژیمی می‌باشد و هم منبعی از ویتامین‌ها است. می‌توانید به آن مرغ نیز اضافه کنید. فیله مرغ گریل شده نیز یکی از غذاهایی است که مفید و رژیمی است. همبرگرهای خانگی گیاهی تهیه شده با سویا، حبوبات و سبزیجات هم غذای رژیمی بسیار مفید و خوشمزه‌ای است.


میان‌وعده‌های مناسب برای رژیم لاغری

میان‌وعده‌ها طی روز می‌تواند هم لذت‌بخش باشد و هم از گرسنگی شما جلوگیری کند. میان‌وعده‌ها معمولا بهتر است حدود 200 کالری یا کمتر باشد.


توصیه می‌شود میان وعده‌ای انتخاب کنید، که ترکیبی از فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم باشد. برای مثال می‌توان از مخلوط آجیل‌ها و دانه‌ها، چند برگ میوه‌ی خشک، یک قاشق کره‌ی بادام‌زمینی همراه با تکه‌ای سیب، مخلوط ماست و سالاد میوه، کمی شکلات تلخ، میوه، پودینگ تخم شربتی، شیک و ... استفاده نمود. تمامی میان‌وعده‌ها در صورتی که بیش از حد نرمال استفاده شود، ممکن است روند کاهش وزن شما رو متوقف سازد.

روش طرز تهیه انواع غذاهای ایرانی و ملل

شما می‌توانید با مراجعه به کتاب آشپزی با سولاردام ال جی، طرز تهیه‌ی بسیاری از غذاهای خوشمزه ایرانی و ... را مطالعه کنید و بهترین غذاها را برای خود و اهالی خانواده آماده کنید.

خرید کتاب آشپزی با سولاردام ال جی

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...