نگهداری مواد غذایی در یخچال

۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

نحوه نگهداری مواد غذایی در یخچال


نگهداری مواد غذایی در یخچال

یخچال، وسیله‌ای نام آشنا، که از دیرباز در هر خانه‌ای حضور داشته است. با پیشرفت روز به روز تکنولوژی و نیاز بشر به استفاده از این دستگاه، مدل‌ و شکل‌های مختلفی از یخچال وارد بازار شد. از همان ابتدا یخچال نقش مهمی در نگهداری، تازه ماندن مواد غذایی ایفا می‌کرد. اما مسئله‌ای که این روزها بسیار مورد بحث و سوال قرار گرفته است، درباره‌ی نحوه نگهداری مواد غذایی در یخچال، مدت زمان نگهداری مواد غذایی، دمای ایده‌آل در یخچال و مباحثی از این قبیل می‌باشد. در این مطلب ما به شیوه نگهداری میوه و سبزیجات، غذاها و تنظیم دمای یخچال پرداخته‌ایم تا بتوانید با این راهنما، استفاده بهتر و سالم‌ تری از مواد غذایی خود داشته باشید. همراه ما در ادامه مطلب باشید. 

نحوه قرار دادن مواد غذایی در یخچال

نحوه قرار دادن مواد غذایی در یخچال

نحوه نگهداری مواد غذایی در یخچال
چقدر اهمیت دارد؟ برای نگهداری بهتر مواد غذایی داخل یخچال بهتر است بدانیم که نحوه قرارگیری مواد غذایی در یخچال به چه صورت است. در یخچال فریزر ممکن است به دلیل شرایط نگهداری و آب و هوا، تنظیمات دمای یخچال، مواد عمر کوتاه‌ تر و بیشتری داشته باشند. پس برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

دمای استاندارد یخچال، چه دمایی است؟

یکی از رایج ترین سوال‌ها این است که معمولا افراد تمایل دارند از دمای هر طبقه یخچال اطلاع پیدا کنند. بهتر است بدانید که دمای استاندارد در یخچال‌ها متفاوت است و هر مدل و برند یخچالی بر اساس ساختار فنی خود، تقسیم سرمایش خاص و تنظیم دمای خاص خود را دارد. 

چرا دمای یخچال تغییر می‌کند؟

طبقات بالای یخچال مناسب کدام مواد غذایی است؟

در یخچال‌های ال جی طبقات بالا و نزدیک به دیواره، معمولا سردترین دما را دارند و مناسب برای نگهداری غذاهای پخته شده و مواد غذایی که جهت نگهداری نیاز به دمای بالا را دارند.
اگر قصد استفاده سریع از گوشت، مرغ و ماهی تمیز شده را دارید، در قسمت خنک یخچال، در ظرف درب بسته نگهداری کنید و سعی کنید در سریع‌ترین زمان، آنها را مصرف کنید. در صورت تمایل استفاده از آن‌ها در دراز مدت حتما در فریزر نگهداری شوند.

طبقات پایینی یخچال چه دمایی دارند؟

طبقات پایین و نزدیک به درب یخچال و فریزر ال جی، دمای پایینتری نسبت به سایر نقاط یخچال را دارد. مواد غذایی که امکان دارد زودتر دچار یخ زدگی بشود را در این قسمت نگهداری کنید. مثلا میوه‌ای مثل هندوانه می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای نگهداری در این قسمت از یخچال باشد.

قسمت جا میوه ای مناسب نگهداری کدام مواد غذایی است؟

جا میوه‌ای یخچال، به منطقه معتدل در یخچال‌های ال جی معروف هست و همانطور که از اسم آن پیداست، محل مناسبی برای نگهداری میوه و سبزیجات می‌باشد.
پس مواد غذایی مثل میوه، کاهوی خرد نشده، گوجه فرنگی و سبزی را در این قسمت نگهداری کنید.
بهتر است در صورت کمبود فضا در یخچال، مواد غذایی که نیاز به دمای بالاتری را دارند را در این قسمت قرار ندهید..

درب یخچال مخصوص چه مواد غذایی است؟

بهترین قسمت برای نگهداری تخم مرغ، در درب یخچال است. قسمت درب یخچال، مکان مناسبی برای نگهداری تخم مرغ می‌باشد.

نحوه نگهداری مواد غذایی در یخچال

نحوه نگهداری مواد غذایی در یخچال

برای اینکه عمر مواد غذایی در یخچال کاهش پیدا نکند و اصول اولیه نحوه نگهداری مواد غذایی در یخچال را رعایت کنید، نیاز است که از نکات مهم آن اطلاع داشته باشید.

نحوه نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

برای قرار دادن میوه و سبزیجات در یخچال، دقت داشته باشید که اگر قصد استفاده سریع از آنها را دارید، آن‌ها را بشویید و در یخچال قرار دهید. اگر میوه‌‌های شسته شده را قبل از اینکه کاملا خشک کنید در داخل یخچال قرار دهید، امکان دارد باعث رسیدگی و له شدگی میوه و میوه‌های اطراف آن شود. بهتر است که میوه و سبزیجات شسته شده را داخل دستمال نخی، در ظرف درب دار نگهداری کنید چون در نایلون به علت تعرق بالا از عمر نگهداری آن‌ها کاسته می‌شود.
به این نکات برای نگهداری میوه‌ها دقت کنید
  • در یخچال، میوه‌های پلاسیده را از میوه‌های سالم جدا کنید، چون قرار گرفتن میوه‌های پلاسیده در کنار میوه‌های سالم، امکان دارد همه‌ی میوه‌ها را خراب کند.
  • میوه‌هایی مثل موز و طالبی طول عمر زیادی ندارند و همانطور که می‌دانید موز سریع سیاه می‌شود.
  • بعضی میوه‌ها مثل سیب، گاز اتیلن از خود متصاعد می‌کند و همین امر عمر میوه را کوتاه می‌کند. پس اگر سیب را در کنار میو‌های نارس داخل یخچال قرار دهید، زودتر می‌رسند.
  • کاهو، خیار، و گوجه عمر کوتاه‌تری نسبت به سایر سبزی‌ و میوه‌ها دارند. گوجه فرنگی‌‌های له و نرم را از انواع سالم و سفت جدا کنید. بهتر است خیار و صیفی‌جات را در کشویی که قابلیت رطوبت سازی دارد نگهداری نکنید و اگر کشو دارای قابلیت تنظیم رطوبت دارد، میزان رطوبت را در حالت حداقل تنظیم کنید. پیشنهاد می‌شود میوه و سبزیجات را درکشو جا میوه‌ای نگهداری کنید.
به طور کلی اصولِ کامل نحوه نگهداری مواد غذایی در یخچال فریزر و ساید، در دفترچه راهنمای همه مدل‌های یخچال قید شده است.

آیا باید همه مواد غذایی را شسته شده در یخچال قرار داد؟

آیا باید همه مواد غذایی را شسته شده در یخچال قرار داد؟

یکی از سوال‌های متداول در رابطه با قرار دادن یا ندادن میوه شسته شده در داخل یخچال هست.
بهتر است اگر قصد گذاشتن میوه‌ها را داخل یخچال دارید، آن‌ها را شسته نشده داخل یخچال قرار دهید. اگر هم شسشتو را انجام می‌دهید، کاملا رطوبت آن را بگیرد. چون رطوبت، باعث تعرق پیدا کردن کشو می‌شود، میوه را فاسد می‌کند و عمر میوه را کوتاه‌تر می‌کند. به ادامه مطلب دقت کنید.

نحوه شستشوی میوه های سفت و نرم

میوه‌ های سفت را بشویید

بهتر است هرمیوه‌ای با بافت سفت که آغشته به گل و خاک هستند را تمیز کنید و به خوبی شستشو دهید و سپس داخل یخچال قرار دهید.  بعد از شستشو به خوبی آن را خشک کنید و رطوبت آن را بگیرید. در آخر پیشنهاد می‌شود که داخل دستمال نخی نگهداری کنید تا ماندگاری بیشتری پیدا کنند. این روش همانطور که بیان کردیم برای سبزی‌ها نیز صدق می‌کند. 

میوه های نرم را نشویید

توجه داشه باشید که در شستشوی میوه‌ها نباید زیاده روی کرد. شسشتوی میوه‌هایی که بافت نرمی دارند، خیلی پیشنهاد نمی‌شود. چون باعث کاهش طول عمر آن‌ها نیز می‌شود.

نکاتی درباره دمای نگهداری مواد غذایی

نهایت زمان نگهداری میوه و سبزی در دمای صفر درجه، حداکثر تا 2 هفته و در دمای بین 1 تا 5 درجه حداکثر تا 1 هفته است.
برای تنظیم دما می‌توانید راهنمای تنظیم دمای یخچال فریزر را مطالعه کنید.

مدت نگهداری مواد غذایی در یخچال

مدت نگهداری مواد غذایی در یخچال
 
 
برای مدت زمان نگهداری مواد غذایی، نظر صد درصدی وجود ندارد چون همیشه تاریخ انقضای مواد غذایی در طول عمر آن‌ها تاثیر دارد. پس در وهله‌ی اول به تاریخ انقضای مواد غذایی دقت کنید. اما از جهت کیفیت و سالم ماندن مواد غذایی نظر قطعی با وزارت بهداشت می‌باشد.

مدت نگهداری غذاهای پخته شده در یخچال چقدر است؟

بهتر است غذهای پخته شده را تا قبل از 24 ساعت مصرف کنید و  بیشتر از آن در یخچال نگهداری نکنید. بعد از گذشت این زمان، به مرور امکان خراب شدن آن مواد غذایی فراهم می‌شود.
نگهداری طولانی مدت مواد غذایی در فریزر توصیه نمی‌شود. بهتر است بدانید که نگهداری طولانی مدت در فریزر فقط از فاسد شدن آن ماده غذایی جلوگیری می‌کند اما به مرور زمان ارزش غذایی آن از بین خواهد رفت.

گذاشتن درپوش روی مواد غذایی اهمیت دارد ؟ 

بهتر است تمام مواد غذایی را با درپوش یا درون ظرف درب بسته درون یخچال قرار دهید چون در غیر این صورت باعث پخش بوی بد داخل یخچال و مزه دار شدن همان مواد غذایی می‌شود. علاوه بر این‌ها نداشتن درپوش روی مواد غذایی، امکان جذب میکروب‌ها را نیز ایجاد می‌کند. پس برای سالم ماندن مواد غذایی و جلوگیری از بوی بد داخل یخچال، گذاشتن درپوش روی مواد غذایی را جدی بگیرید.

به چیدمان مواد غذایی در یخچال دقت کنید

به چیدمان مواد غذایی در یخچال دقت کنید

به چیدمان مواد غذایی داخل یخچال حتما دقت کنید. باتوجه به اینکه بهتر است هر ماده غذایی را در جای مخصوص که بیان کردیم نگهداری کنید، به اصول و مواردی که در قبل بیان کردیم نیز دقت کنید.
  • غذاهای داغ را مستقیم در یخچال نگذارید، ابتدا صبر کنید تا خنک شود و سپس در ظرف درب دار در یخچال قرار دهید.
  • یخ زدگی یا خراب شدن مواد غذایی، یکی از مشکلات چیدمان نامناسب در یخچال می‌تواند باشد. مطالعه صفحه یخ زدگی مواد غذایی را در صورت  بروز این مشکل را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
  • میزانی که درب یخچال را در طول روز باز و بسته می‌کنید و شرایط آب و هوایی شهر سکونت، در تنظیم دمای یخچال شما تاثیرگذار است. 

نحوه تنظیم دما یخچال

نحوه تنظیم دما یخچال

نحوه تنظیم دمای یخچال فریزر ال جی

تنظیم دما در یخچال و فریزر بر اساس مدل تفاوت دارد. در یخچال و فریزر ال جی حالت‌های تنظیم دما به شکل‌های خطی، ولومی، سانتی گراد، نقطه‌ای، خطی و عددی می‌باشد.
البته به این نکته دقت داشته باشید که بازه‌‌‌ی دمایی و روش تنظیم دما در مدل‌های یخچال فریزر ال ‌جی کمی تفاوت دارد.
برای تنظیم دما، راهنمای نحوه عملکرد دکمه های یخچال فریزر ال جی را مطالعه کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به دفترچه راهنمای یخچال فریزر نیز مراجعه کنید.

نحوه تنظیم دمای ساید بای ساید ال جی

برای تنظیم دما در یخچال ساید ال جی  از کلیدهای روی پنل آن، تنظیمات را باید انجام دهید. تنظیمات این کلیدها تقریبا در مدل‌های مختلف یکسان است و بر اساس سانتی گراد سنجیده می‌شود. برای تنظیم دما، راهنمای نحوه عملکرد دمنه های ساید ال جی را مطالعه کنید.
 

امیدواریم زندگی و قلب‌هایتان گرم و به سرمای یخچال‌ها نباشد....

آگاهی از شیوه صحیح نگهداری از مواد غذایی، دمای مناسب و مواردی از این قبیل تاثیر بسیاری در سالم نگهداشتن مواد غذایی دارد.
شما تا به حال چقدر از این نکات را رعایت می‌کردید؟ آیا تا به حال برای شیوه نگهداری مواد غذایی خود در یخچال و طول عمر بیشتر آنها سر در گم بوده‌اید؟ پس حتما مطالعه این مقاله به شما کمک خواهد کرد.
در ادامه اگر سوال یا نظری در این باره داشتید حتما در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.
 
 

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۴۰۰/۰۷/۲۲ ۱۱:۴۴

در رابطه با نحوه نگهداری مواد غذایی داخل یخچال صحبت کردید حالا اگر بخوام یه مدت از یخچال استفاده نکنم چی

1 1
۱۴۰۰/۰۷/۱۱ ۱۶:۰۰

سلام نحوه نگهداری مواد غذایی در یخچال رو خوندم جالب بود حالا یک سوال اگر امکان دارد قرارگرفتن یخچال در کنار پنجره باعث خوب خنک نشدن آن شود؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۷/۱۱ ۱۶:۱۶

سلام و وقت به خیر؛ بله به دلیل اینکه دستگاه در معرض نور خورشید هست و آفتاب مستقیم روی دستگاه میتابه، ممکنه موجب گرمتر شدن دستگاه بشه. همین مورد باعث میشه دستگاه بیشتر کار کنه و سرمای دستگاه تا حدی از بین بره. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۵/۱۸ ۱۶:۵۱

برای نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال من همیشه مشکل دارم یخ میزنه زود چیکار کنم؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۵/۱۹ ۰۸:۳۰

سلام و وقت به خیر؛ لطفا موارد زیر رو در نظر داشته باشید: امکان دارد نتظیم دما به شکل صحیح انجام نشده باشد. در این حالت می‌توانید راهنمای تنظیم دمای یخچال ساید‌ بای‌ ساید LG و یا یخچال فریزر را از مسیر زیر مطالعه کنید: https://cs.goldiran.ir/page/%D8%AA%D9%86%D8%B8%DB%8C%D9%85-%D8%AF%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AF%E2%80%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%E2%80%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%84-%D8%AC%DB%8C https://cs.goldiran.ir/page/%D8%AA%D9%86%D8%B8%DB%8C%D9%85-%D8%AF%D9%85%D8%A7%DB%8C-%DB%8C%D8%AE%DA%86%D8%A7%D9%84-%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D8%A7%D9%84-%D8%AC%DB%8C به قرار گیری مواد غذایی در طبقات کابین یخچال توجه کنید. طبقات بالای یخچال و قسمت‌های انتهایی کابین سردتر است؛ بنابراین موادی که زودتر دچار یخ‌زدگی می‌شود مانند میوه و سبزیجات را در این بخش‌ها قرار ندهید. همچنین پیشنهاد می‌شود میوه و سبزیجات را درکشو مخصوص میوه و سبزی نگهداری کنید؛ در صورتی که میوه و سبزی را بر روی طبقات کابین قرار می‌دهید بهتر است محل قرارگیری نزدیک به درب یخچال باشد تا کمتر دچار یخ‌زدگی شود. چنانچه پس از تنظیم صحیح دما، انتخاب گرمترین درجه‌ یخچال و رعایت موارد گفته شده، همچنان مواد غذایی یخ می‌زند، لازم است برای بررسی و رفع ایراد ساید ال جی از سوی کارشناس ماهر اقدام کنید. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ۱۳:۱۸

دمای یخچال ال جی رو چند بزارم ؟ مدل sx

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ۱۵:۳۷

سلام و وقت به خیر؛ لطفا برای تنظیم دمای یخچال یا ساید بای ساید ال جی به صفحات زیر مراجعه کنید: https://cs.goldiran.ir/page/%D8%AA%D9%86%D8%B8%DB%8C%D9%85-%D8%AF%D9%85%D8%A7%DB%8C-%DB%8C%D8%AE%DA%86%D8%A7%D9%84-%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D8%A7%D9%84-%D8%AC%DB%8C https://cs.goldiran.ir/page/%D8%AA%D9%86%D8%B8%DB%8C%D9%85-%D8%AF%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AF%E2%80%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%E2%80%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%84-%D8%AC%DB%8C موفق باشید

در حال ثبت...