علت آب رفتن لباس در لباسشویی

۲۶ مرداد ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
علت آب رفتن لباس در لباسشویی

زمان‌هایی اتفاق می‌افتد که لباس‌های خود را از ماشین ‌لباسشویی بیرون می‌آورید و می‌بینید که سوییشرت یا پیراهن مورد علاقه‌تان دیگر اندازه‌ی شما نیست. این شرایط ممکن است بسیار ناراحت کننده باشد. متاسفانه این اتفاق زیاد پیش می‌آید. بعد از شستشوی لباسهایمان، میبینیم که بعضی از آن‌ها آب رفته‌اند یا حتی بعضی از آن‌ها انقدر کش آمده‌اند که از ریخت افتاده و دیگر اندازه‌ی ما نیستند. ممکن است این مشکل با برخی از پارچه‌ها با جنس‌های خاص، اجتناب نا‌پذیر باشد. با این‌حال راه‌هایی برای جلوگیری از آب رفتن لباس وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

جلوگیری از آب رفتن لباس در لباسشویی

جلوگیری از آب رفتن لباس در لباسشویی

  1. برچسب شستشوی لباس را بخوانید

علامت، لیبل یا همان برچسب هایی که روی هر لباس وجود دارد تمام نکات و جنبه‌های مختلف شستشو در لباسشویی را بیان میکند. مثلا اینکه با چه دمای آبی، با چه میزان زمان برای شستشو و چه نحو شستشو مثل شستشو با دست، در لباسشویی و یا خشکشویی، میزان استفاده از شوینده و حتی حالت خشک شدن لباس‌ها را بیان میکند.
کافیست شما از این برچسب‌های روی لباس یعنی از معنی علامت های روی لباس ها آشنایی داشته باشید. مطمئناً میزان مشکلاتی مثل آب رفتن لباس تا تمیز نشدن لباس‌ها به حداقل می‌رسد. علاوه بر این از دفترچه راهنمای محصول لباسشویی خود نیز همیشه اطلاع کامل داشته باشید زیرا 0 تا 100 نکاتی که باید از لباسشویی‌یتان بدانید را به شما آموزش میدهد.
  1. آب گرم یا سرد، کدام باعث آب رفتن لباس می‌شود؟

هرچقدر در هنگام شستشو آب درجه حرارت بالاتری داشته باشد میزان وارفتگی و شل شدن الیاف لباس و حتی امکان آب رفتن لباس وجود دارد. اما در عوض هر چقدر میزان دمای آب معمولی و سرد باشد اطمینان از میزان آب رفتن لباس در هنگام شستشو به حداقل میرسد.
  1. کدام پارچه‌ ها بیشتر آب میروند؟

    کدام پارچه‌ ها بیشتر آب میروند؟

نکته مهم و قابل توجه این است که الیاف و جنس پارچه در میزان آب رفتگی لباس تاثیر بسزایی دارد. اما هرچند که اگر به برچسب‌ها توجه کنید دیگر با این صحنه دلخراش مواجه نخواهید شد زیرا در رابطه با نحوه شستن لباس، برچسب آن، شما را به خوبی آگاه خواهد کرد.
الیاف نخی و االیاف مصنوعی، پلاستیکی، ریون، از جمله پارچه‌های هستند که امکان آب رفتگی در آن‌ها بالا است.
علامت دایره به این معناست که لباس را تحت هیچ شرایطی نباید در خانه بشویید و باید از روش ‌های سپردن لباس به خشکشویی برای شستشوی آن استفاده شود.
البته با پیشرفت صنعت نساجی و پوشاک، احتمال آب رفتن لباس‌ها نیز بسیار کمتر از قبل شده است. با این وجود همیشه نسبت به لباس‌های نخی، حساس باشید و با فروشنده هنگام خرید صحبت کنید. اگر احتمال آب رفتن لباس وجود دارد، شاید بهتر باشد یک سایز بزرگ ‌تر خریداری کنید. یکی از پیشنهادات ما به شما این است که مقاله 8 اشتباه رایج در شستشوی لباس در لباسشویی را مطالعه کنید.

مبارزه با آب رفتن لباس در لباسشویی

مبارزه با آب رفتن لباس در لباسشویی

  1. دور خشک کن ماشین لباسشویی را خیلی بالا انتخاب نکنید

وقتی ماشین ‌لباسشویی خود را روی دور کم موتور قرار دهید، فشار کم ‌تری بر روی پارچه‌های لباس ‌های شما وارد می‌شود. چرخه‌ی ملایم ماشین‌ لباسشویی با زمان کم‌تر، چرخش و سرعت آهسته آن، به لباس کمک می‌کند تا شکل و اندازه‌ی خود را در طول شستشو حفظ کند. شستشو با دور کم موتور، روشی عالی برای لباس‌هایی با الیاف طبیعی است.
از طرفی فراموش نکنید که هرچه دور خشک کن در لباسشویی بالا رود، امکان چروک شدن لباس هم بالا میرود و درصد آب رفتگی لباس نیز افزایش پیدا میکند. علاوه بر این برای جلوگیری از چروک شدن لباس، مقاله علت چروک شدن لباس در لباسشویی را مطالعه کنید.
  1. استفاده از برنامه تکمیلی خشک کن 100% در لباسشویی

    استفاده از برنامه تکمیلی خشک کن 100% در لباسشویی

اگر عجله برای خشک شدن لباس دارید و میخواهید لباس نخی یا لباسی با جنس‌های حساس که باید به نحوه شستشو آن‌ها کمال توجه را داشت، دچار آب رفتن نشود، باید بین خشک شدن سریع و آبرفتگی لباس یکی را انتخاب کنید.
زیرا قابلیتی مثل خشک کن 100% لباسشویی در برخی لباس‌شویی‌ها مثل لباسشویی ال جی، با حرارت بالا شروع به خشک کردن لباس میکند و همین امر میتواند سببِ جمع شدن و یا وا رفتن تار و پود لباس شما شود. اما در حالت پایانی شستشوی لباس در لباسشویی که به حالت دور خشک کن میرود، در این حالت با انتخاب دور چرخش و خشک کن، با چرخشِ خود، کمک به خشک شدن لباس میکند که همانطور در بند 4 بیان کردیم انتخاب این دور خشک کن هم مهم است.
  1. انتخاب صحیح برنامه در لباسشویی، بدون آب رفتن لباس

    انتخاب صحیح برنامه در لباسشویی، بدون آب رفتن لباس

برای اینکه با آب رفتگی لباس در لباسشویی مواجه نشوید قبل از هر چیز به بند 1 این مطلب برگردید و آن را به خوبی مطالعه کنید. برای انتخاب بهترین برنامه برای شستشو در لباسشویی به جنس، میزان کثیفی و علی الخصوص برچسب روی لباس خود توجه داشته باشید. اگر اطلاعات کافی برای انتخاب صحیح برنامه در لباسشویی، نسبت به کثیفی و جنس پارچه ندارید، میتوانید به مقاله دکمه های ماشین لباسشویی ال جی مراجعه کنید.
  1. لباس‌هایی که فرآیند آب رفتن قبلا روی آن‌ها انجام شده است را بخرید

    لباس‌هایی که فرآیند آب رفتن قبلا روی آن‌ها انجام شده است را بخرید

برخی از تولیدکنندگان پارچه، در طول فرآیند تهیه ‌ی پارچه برای استفاده ‌ی حداکثر از پارچه‌های کوچک در تهیه‌ ی لباس‌ها، آن‌ها را بیش از حد می‌کشند. این کار به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا با پارچه‌های کم‌تری لباس بدوزند. این فرآیند، پارچه‌ها را از حالت طبیعی خود خارج می‌کند. وقتی این پارچه‌ها در مقابل گرما قرار می‌گیرند، بلافصله به حالت طبیعی خود برمی‌گردند و آب رفتگی ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از این پدیده‌ی آب‌رفتگی، به برچسب آن‌ها نگاه کنید که نشان می‌دهد آن‌ها از قبل این فرآیند را طی کرده باشند. این پارچه‌ها قبل از دوخت شسته شده و دیگر با شستن آب نمی‌روند. مقاله 7 چیزی که نباید در لباسشویی انداخت یکی از مقاله‌هایی است که در شستشوی بهتر لباس به شما کمک خواهد کرد.
  1. برای خشک کردن لباس‌ها، آن‌ها را به طرز صحیحی آویزان کنید

    برای خشک کردن لباس‌ها، آن‌ها را به طرز صحیحی آویزان کنید

اگر قصد دارید لباس‌ها را خودتان خشک کنید، نحوه‌ی آویزان کردن آن‌ها می‌تواند بر آب رفتن یا شل شدنشان تاثیر بگذارد. لباس‌هایتان را به صورت افقی روی یک قفسه پهن کنید. آویزان کردنشان به خاطر وزن اضافه‌ی آب باعث می‌شود که شکل لباس‌هایتان بعد از خشک شدن تغییر کند.

با آب رفتگی لباس ‌هایتان خداحافظی کنید...

امیدواریم لباس‌ هایتان فقط با رسیدن به وزن مورد علایقتان برای شما کوچک یا بزرگ شود تا از آن نهایت لذت را ببردید نه با آب رفتن لباس ضروریتان که قصد پوشیدن آن را داشتید. پس برای اینکه به علت استفاده نادرست، لباس شما دچار آب رفتن نشود، حتما به تمام نکات این مطلب کمال توجه را داشته باشید که خالی از لطف نخواهد بود.
کلام پایانی
درنهایت اگر سوالی برایتان پیش آمد، میتوانید در قسمت نظرات برای ما بنویسید تا باتوجه به سوالتان دقیق‌تر بتوانیم شما را راهنمایی کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شستشوی لباس در لباسشویی میتوانید به مقالات مرتبط با آن مراجعه کنید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۰۹:۳۸

میشه از آب رفتن لباس کتان جلوگیری کرد؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۱۲:۰۱

سلام و وقت به خیر؛ برای جلوگیری از این موضوع حتما به موارد گفته شده در این محتوا دقت کنید. ضمن اینکه نیاز است که شما با تمام برنامه ها و نحوه کار با ماشین لباسشویی خود آشنایی داشته باشید. و از طریق لینک زیر میتوانید به دفترچه راهنمای محصول خود نیز دسترسی پیدا کنید. csgl.ir/awm csgl.ir/agw cs.goldiran.ir/manuals موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۸/۰۳ ۱۴:۰۴

برای اینکه لباسم خیلی چروک نشه و زودم خشک بشه راه حلی دارین؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۸/۰۳ ۱۷:۲۱

سلام و وقت به خیر؛ لطفا در این مورد به راهنماهای لینک‌های زیر مراجعه کنید: csgl.ir/aec و csgl.ir/alw موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۶/۲۸ ۱۴:۵۹

برای اینکه علت آب رفتن لباس در لباسشویی رو متوجه بشم خیلی کاربردی بود. حالا یه سوال وقتی یه لکی رو لباس میمونه گزینه ای هست توی لباسشویی ال جی مدل WM-843SS بشه لک رو از بین برد؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۶/۲۸ ۱۵:۴۳

سلام و وقت به خیر؛ برنامه Stain care رو انتخاب کنید. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۶/۲۳ ۱۵:۴۴

من چون تراس ندارم برای خشک شدن لباس و عجله داشتم از خشک کن 100درصد استفاده کردم و الان لباسم یجور چروکی شده و کوچیک شده کاری نمیشه کرد؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۶/۲۳ ۱۶:۱۰

سلام و وقت به خیر؛ در حال حاضر متاسفانه نمیتونیم راهکاری ارائه بدیم اما پیشنهاد می‌کنیم قبل از استفاده این برنامه به لیبل لباس توجه کنید. در این مورد میتونید به راهنمای لینک زیر مراجعه کنید: csgl.ir/10 موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۶/۱۵ ۱۲:۳۵

سلام برای چروک نشدن لباس دور خشک کن و رو چند بزاریم

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۶/۱۵ ۱۲:۵۰

سلام و وقت به خیر؛ بسته به مدل دستگاهتون پایین‌ترین دور خشک‌کن رو انتخاب کنید. با کلید Spin قابل دسترسیه و میتونید پایین‌ترین عدد رو انتخاب کنید. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۶/۰۹ ۱۳:۰۲

علت آب رفتن لباس رو خوندم کاملا مفهوم بود و تنوستم با علامت های رو لباس هم در مقاله دیگتون اشنا بشم ممنون از مقالات کاربردی شما

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۶/۰۹ ۱۳:۱۷

سلام و وقت به خیر؛ دوست عزیز خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بوده.

1 1
۱۴۰۰/۰۶/۰۲ ۱۴:۴۸

باتوجه به شرایط کرونا من تو این مدت لباس هامو با آب 40درجه به بالا میشورم ایا این موضوع میتونه به مرور باعث اب رفتن لباس در لباسشویی بشه؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۶/۰۴ ۰۸:۲۸

سلام و وقت به خیر؛ بستگی به جنس لباس داره و بر روی لیبل لباس مشخص شده که امکان شستشو با آب گرم رو داره یا خیر. در این مورد میتونید به راهنمای لینک زیر مراجعه کنید: csgl.ir/w موفق باشید

در حال ثبت...