سیم ارت چیست و چه کاربردی دارد؟

۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

در این مقاله پاسخ سوال سیم ارت چیست را خواهیم داد و به چگونگی استفاده از سیم ارت در لوازم خانگی و همنین کاربرد آن خواهیم پرداخت. 
گاهی پیش می‌آید که حین کار با لوازم خانگی بدنه‌ی دستگاه برق دارد و کمی نگران کننده به نظر می‌رسد. البته می‌دانیم که وسایل الکترونیکی به دلیل مدار برقی که دارد، مقداری انرژی الکتریکی را ذخیره می‌کند و ممکن است در صورتی که بدنه‌ی آن فلزی باشد، به دلایلی این انرژی را به بدنه منتقل کند. برای رفع این مورد لازم است علت آن را پیدا کنیم و در این مورد کارشناس تعمیرات دستگاه می‌توانند بررسی لازم و اعلام نظر نمایند.

سیم ارت چیست و به چه دلیل استفاده می‌شود؟

همانطور که می‌دانید یک مدار الکتریکی و مدار برق دارای سیم فاز و نول است. این مدار به این شکل است که جریان برق از سیم فاز به دستگاه وارد می‌شود و از نول برمی‌گردد. ممکن است هر دستگاهی که با برق کار می‌کند، دچار نشتی برق شده و یا اضافه بار داشته باشد. گاهی هم ممکن است به دلیل آسیب فیزیکی به کابل برق، ضربه، پوسیدگی و ... نشتی برق ایجاد شود و به سطح بیرونی بدنه‌ی دستگاه منتقل شود. در این شرایط با دست زدن به دستگاه متوجه می‌شوید که برق دارد و لازم است سیم ارت متصل شود. سیم ارت نشتی برق دستگاه را به زمین منتقل کرده و از اتصال برق و خطرات ناشی از آن مانند آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی جلوگیری می‌کند.

سیم ارت در ساختمان

گاهی کارشناس به دلیل مشکل برق بدنه‌ی دستگاه آن را بررسی می‌کنند و لازم می‌بینند کابل اتصال به زمین یا همان کابل ارت متصل شود. در واقع واژه‌ی کابل ارت یا اتصال به زمین در ارتباط با دستگاه‌های برقی و لوازم خانگی معمولا زیاد استفاده می‌شود، زیرا برق دار شدن لوازم خانگی به دلیل انباشت الکترون‌ها طبیعی است. در ساختمان‌هایی که به صورت اصولی ساخته می‌شوند، چاه ارت یا همان چاه زمین تعبیه شده تا به وسیله اتصال سیم ارت، از برق دار شدن لوازم خانگی جلوگیری شود اما این طراحی و استاندارد در بسیاری از ساختمان‌ها نیز رعایت نمی‌شود.
در ادامه به بررسی مواردی که به دلیل عدم اتصال کابل ارت ایجاد می‌شود، پرداخته‌ایم:

سیم ارت لباسشویی را به کجا وصل کنیم؟

برای تخلیه بار الکتریکی ماشین لباسشویی هم لازم است کابل ارت متصل شود و خدمات پشتبانی محصول نیز در این مورد به شما توصیه خواهند کرد که کابل اتصال به زمین را متصل نمایید. در نظر داشته باشید که اتصال به شیر آب، شیر گاز، کابینت، میخ و ... روش‌های استانداردی نیستند و در این مورد لازم است با کارشناس متخصص برق در تماس باشید تا بهترین روش را به شما پیشنهاد دهند.


علت برق داشتن بدنه مایکروویو


ممکن است دستگاه مایکروویو شما برق داشته باشد و یکی از دلایل آن عدم اتصال سیم ارت و اتصال به زمین است. البته این مشکل در دستگاه مایکروویو می‌تواند دلایل دیگری همچون رطوبت محل قرارگیری دستگاه، آسیب دیدن عایق سیم، وجود بار الکتریکی در لباس و یا کفش شما و ... نیز داشته باشد و بهترین راه اتصال کابل ارت به روش استاندارد و اصولی می‌باشد؛ در این مورد نیز لطفا از اتصال سیم ارت به لوله‌ها، کابینت و میخ و ... خودداری نمایید.

استفاده از کابل ارت در کولرهای گازی اینورتر ال جی


در کولرهای گازی اینورتر ال جی در صورتی که کابل ارت متصل نباشد ممکن است فرمانی که از برد یونیت بیرونی کولرگازی به پنل آن ارسال می‌شود، با اختلال مواجه شده و کولرگازی ارور CH05 نمایش دهد. البته کد خطای CH05 می‌تواند به دلایل دیگری مانند عدم اتصال کابل شیلد بین دو یونیت کولرگازی، ولتاژ نامناسب برق، ایراد راکتور و یا برد کولرگازی اینورتر، قرارگیری یونیت بیرونی کولرگازی کنار کابل فشار قوی و یا تابلو برق و به طور کلی مشکل در ارتباط کابل‌های ارتباطی بین دو دستگاه باشد.

برای اطلاع از علت ایرادات رایج کولرهای گازی،

سوالات متداول در مورد محصولات را مطالعه نمایید.

ارور E1 در پکیج شوفاژ دیواری گلدیران

در صورتی که شعله‌ی پکیج شوفاژ دیواری گلدیران روشن نشود، پکیج کد خطای E1 نمایش می‌دهد. یکی از دلایل بروز خطای E1 در پکیج شوفاژ دیواری گلدیران مشکل در جرقه زن پکیج می‌باشد. ایراد می‌تواند مربوط به الکترود جرقه زن و یا اتصالات آن، یونیزه نشدن و یا قطع شدن سیم ارت داخلی دستگاه پکیج می‌باشد.
البته گاهی ارور E1 پکیج شوفاژ دیواری گلدیران به دلیل قطعی گاز و یا کاهش فشار گاز ورودی پکیج، ایرادات مربوط به برد و IC پکیج شوفاژ دیواری نیز می‌باشد. توصیه می‌شود در صورت بروز این ارور بر روی پکیج، اقدامات زیر را انجام دهید:
  • شیر گاز و ورودی گاز پکیج شوفاژ دیواری را بررسی نمایید که مشکلی نداشته و مانعی برای ورود گاز به پکیج وجود نداشته باشد. شیر گاز پکیج باز باشد.
  • لازم است پکیج به محافظ برق وصل شود و محافظ برق نیز با دستگاه‌های دیگر مشترک نباشد.
  • چنانچه در کنار دستگاه لامپ LED و یا کم مصرف قرار گرفته باشد، ممکن است باعث ایجاد نویز بر روی دستگاه شود؛ به همین دلیل توصیه می‌شود لامپ را خاموش کنید و سپس تست کنید تا متوجه شوید ایراد دستگاه مربوط به نویز لامپ می‌باشد یا خیر.
  • در نهایت در صورتی که ایراد پکیج رفع نشد، یکبار برق دستگاه را قطع و وصل کنید و مجدد دستگاه را بررسی نمایید؛ در صورت عدم رفع ایراد، نیاز است کارشناس ماهر دستگاه را بازدید و رفع ایراد نمایند.

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی

شرکت گلدیران به عنوان نمایندگی ال جی سالها تجربه در زمینه تعمیرات و خدمات‌دهی لوازم خانگی، در سراسر کشور از سوی نمایندگی‌های مجاز و متخصص آماده‌ی ارائه خدمات و تعمیر لوازم خانگی برند ال جی و جی پلاس شما می‌باشد و می‌توانید برای بازدید و رفع ایراد دستگاه‌های خود با ما در تماس باشید.
در صورتی که در شهر تهران هستید می‌توانید به صفحه‌ی نمایندگی ال جی در تهران مراجعه نمایید. 
سوالات خود را مطرح نمایید و یا اینکه درخواست تعمیرات خود را ثبت نمایید تا در کوتاهترین زمان، مشکل دستگاه شما را برطرف نماییم.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...