سیستم گرمایش کولرگازی چگونه کار می‌کند؟

۱۳ شهريور ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه


َ

تا چند سال پیش وقتی صحبت از کولرگازی می‌شد، سرمایشی مطلوب و دلپذیر را از این دستگاه انتظار داشتیم اما این روزها به همان اندازه که سرمایش کولرگازی مورد استفاده است، گرمایش کولرگازی نیز در فصل پاییز و زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته گرمایش کولرگازی مانند حالت سرمایش نمی‌تواند گرمای مورد نیاز محیط را به طور کامل تامین کند و تنها می‌توان از آن به عنوان یک دستگاه کمک گرمایشی استفاده نمود.
یکی از سوالاتی که گاهی برای مصرف‌کنندگان کولرهای گازی پیش می‌آید، این است که کولرگازی چگونه محیط را گرم می‌کند و نحوه عملکرد کولرهای گازی در حالت گرمایش چگونه است؟ به همین علت در این راهنما نحوه عملکرد کولرهای گازی در حالت گرمایش را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

نکاتی در مورد حالت گرمایش کولرهای گازی ال جی

نحوه عملکرد و طرز کار کولرهای گازی

کولرهای گازی از طریق سیکل تبرید و یا همان صنعت تبرید سرمایش یا گرمایش ایجاد می‌کند. کلمه‌ی تبرید از واژه‌ی عربی برودت گرفته شده که به معنی سرما بوده و آنچه سرما گفته می‌شود در واقع عدم وجود گرما است. معمولا گرما به سادگی از محیط گرم به محیط سرد منتقل می‌شود اما برای انتقال سرما به محیط گرم لازم است فرآیند آن به شکل مکانیکی و از طریق برخی دستگاه‌ها انجام شود. تبرید مجموعه فرآیند و عملیاتی است که موجب سرمایش یک محیط یا ماده می‌شود و اصل آن بر مبنای تبخیر ماده‌ی مبرد است.
سرما یا گرمای تولید شده در دستگاه کولرگازی، از طریق مبرد، سیال یا همان گازی که داخل کولرگازی در حرکت است به هوای محیط منتقل می‌شود. در حالت سرمایش، هوا به داخل پنل کولرگازی کشیده شده و پس از عبور از داخل پنل، گرما را به لوله‌های داخل پنل که سرد است انتقال می‌دهد و مجدد هوای خنک شده به داخل محیط برمی‌گردد.
در حالت گرمایش هم هوای سرد از طریق فن داخل دستگاه به داخل پنل کشیده می‌شود و پس از اینکه میزانی از گرمای لوله‌های داخل پنل را دریافت کرد، مجدد به سمت فضای محیط هدایت می‌شود. سرد و یا گرم بودن داخل دستگاه به دلیل عملکرد آن و عبور گاز از لوله‌های قطعه‌ای به نام اواپراتور داخل پنل کولرگازی است.

آموزش کامل نحوه راه ‌اندازی گرمایش کولر گازی

سیکل تبرید در کولرگازی


کولرگازی در حالت سرمایش گاز و یا همان مبرد را از طریق کمپرسور، کندانسور و شیر انبساط به درجه پایین می‌رساند تا وقتی سیال وارد پنل می‌شود، باعث سرمایش هوای محیط شود؛ اما در حالت گرمایش به دلیل وجود قطعه‌ای به نام شیر چهار طرفه این جریان برعکس اتفاق می‌افتد و گاز داغ که از کمپرسور خارج می‌شود، وارد پنل کولرگازی شده و موجب گرمای هوای اطراف می‌‎شود.
کولرهای گازی که دارای سیستم گرمایشی نیز هستند، قطعه‌ی شیر چهارطرفه را اضافه‌تر داشته و غیر از آن برخی تفاوت‌های جزئی‌تری نیز با کولرهای گازی فقط سرمایشی دارند.

از کجا بفهمیم کولرگازی حالت گرمایش دارد؟

معمولا از روی مدل‌ کولرهای گازی می‌توان متوجه شد که دستگاه دارای حالت گرمایش نیز هست و حروفی که مشخص می‌کند دستگاه سرمایشی گرمایشی است در برندهای مختلف، متفاوت است. نکته دیگر این است که کولرهای گازی که دارای سیستم گرمایشی هستند، کلید انتخاب حالت گرمایش را دارند و یا اینکه در کلید Mode که مربوط به تنظیمات حالت کاری دستگاه است، گزینه Heat یا همان علامت خورشید را برای انتخاب گرمایش دارند.

در صورتی که از روی موارد بالا امکان تشخیص سرمایشی گرمایشی بودن دستگاه وجود ندارد، روش ساده‌تر نیز برای تشخیص این است که به لیبل مشخصات دستگاه بر روی پنل کولرگازی توجه کنید؛ اگر بر روی لیبل، ظرفیت و توان مصرفی حالت گرمایش کولرگازی قید شده باشد، به این معنی است که کولرگازی دارای حالت گرمایش نیز است.

دلیل خاموش شدن کولر گازی در حالت گرمایش

معایب استفاده از گرمایش کولرگازی

گرمایش کولرگازی هرچند که یک روش کمکی بسیار مناسب برای گرم کردن محیط است، اما نمی‌تواند به تنهایی برای گرمایش محیط کافی باشد. همانطور که گفته شد کولرهای گازی از طریق سیکل معکوس گازی گرما ایجاد می‌کند و به همین علت برخی موانع برای گرمادهی این دستگاه وجود دارد. کولرهای گازی می‌بایست با توجه به آب و هوای منطقه مورد استفاده قرار گیرد. اگر کولرگازی از نظر کلاس آب و هوایی مناسب منطقه نباشد، سرمادهی و گرمادهی مطلوبی نخواهد داشت؛ از این رو می‌بایست هنگام خریداری و نصب کولرگازی به کلاس آب و هوایی کولر گازی توجه شود.

موارد دیگر که ممکن است دلیل گرم نکردن کولرگازی باشد، موارد زیر است:

  • عملکرد پیش گرمایش کولر گازی ال جی یا Hot Start که به منظور عدم خروج باد سرد در ابتدای کار کولرگازی است، تا زمانی که کولر از داخل گرم نشده است، مانع خروج باد از پنل کولرگازی می‌شود.
  • عملکرد دیگری که موجب عدم خروج باد گرم از کولر می‌شود، عملیات یخ‌زدایی یا دیفراست کولر گازی است؛ دستگاه پس از مدتی کارکرد در حالت گرمایش به دلیل اینکه از قسمت موتور و یونیت بیرونی باد سرد می‌زند و هوای اطراف آن نیز سرد است، دچار یخ‌زدگی و یا کاهش دما شده و برای اینکه مجدد به مدار برگردد، مدتی متوقف می‌شود و عملیات یخ‌زدایی انجام می‌دهد. معمولا حین این عملیات بر روی پنل کولرگازی علامتی معین مانند علامت قطره و ستاره در کنار هم نمایش داده می‌شود، که البته این علامت می‌تواند در هر مارک کولرگازی تفاوت داشته باشد.

بهترین درجه برای کولرگازی در زمستان

بهترین درجه برای تنظیم دمای کولرگازی چه در حالت سرمایش و یا گرمایش دمای 25 یا 26 درجه سانتی‌گراد است. دمایی که برای کولرگازی انتخاب می‌شود در واقع دمایی است که انتظار داریم هوای اتاق به آن درجه برسد، بنابراین تفاوتی ندارد که فصل تابستان و یا زمستان باشد، زیرا دمای مناسب برای انسان حدود 25 یا 26 درجه سانتی‌گراد است؛ البته دمای متناسب می‌تواند برای هر فرد کمی پایین‌تر یا بالاتر از این درجه باشد. بازه‌ی دمایی قابل انتخاب کولرهای گازی معمولا 18 یا 16 تا 30 درجه است که دمای پایین‌تر، خنک‌تر بوده و دمای بالاتر هم گرم‌تر است.

تنظیم گرمایش اسپلیت

تنظیم گرمایش کولرگازی بسیار ساده بوده و کافی است با کلید انتخاب مد کاری کولرگازی که معمولا همان دکمه Mode است و یا اینکه با علامت خورشید و ستاره و قطره و ... مشخص شده است. با انتخاب حالت خورشید، عملکرد گرمایش کولرگازی روشن می‌شود. با علامت‌های فلش و یا همان کلیدهای مربوط به Temp هم می‌توانید تنظیم دما را تا حداکثر 30 درجه سانتی‌گراد انجام دهید. برای اطلاع از عملکرد کلیدهای کنترل کولرگازی می‌توانید به راهنمای کنترل کولر گازی ال جی و یا راهنمای کنترل کولر گازی جی پلاس مراجعه کنید.

راه اندازی مجدد کولرگازی در حالت گرمایش


برای راه‌اندازی مجدد کولرگازی چه برای تابستان و یا زمستان، سرویس دستگاه قبل از راه‌اندازی اهمیت زیادی دارد و به مصرف بهینه انرژی، تهویه مناسب‌تر و عمر طولانی‌تر دستگاه کمک زیادی خواهد کرد. بنابراین توصیه می‌کنیم دستگاه را قبل از راه‌اندازی در فصل جدید، برای سرویس دوره‌ای کولر گازی ال جی به کارشناس ماهر تحویل دهید. کارشناسان گلدیران برای سرویس دوره‌ای و تعمیرات کولرهای گازی ال جی و جی پلاس شما آماده ارائه خدمات هستند و می‌توانید برای مراجعه کارشناسان گلدیران در محل، درخواست تعمیر کولر گازی خود را ثبت نمایید..

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...