آموزش کامل نحوه راه ‌اندازی گرمایش کولر گازی

۲۱ شهريور ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

در مقاله‌ی قبلی در مورد راه‌اندازی پکیج شوفاژ دیواری صحبت کردیم و در این مقاله در مورد نحوه راه اندازی گرمایش کولرهای گازی گرمایشی صحبت خواهیم کرد. با شروع سرما و نیاز به راه‌اندازی گرمایش کولرگازی، ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که آیا نیاز است حتما کارشناس مراجعه کنند و سیستم گرمایشی کولرگازی را فعال کنند و یا اینکه بدون نیاز به انجام برخی موارد از سوی کارشناس هم این امکان وجود دارد.
باید بگوییم هرچند ممکن است نیاز به سرویس دوره‌ای کولرگازی ال جی وجود داشته باشد، اما برای راه‌اندازی گرمایش کولرگازی معمولا به انجام تنظیمات از سوی کارشناس نیاز نیست و می‌توانید خودتان به راحتی سیستم گرمایشی کولر گازی خود را فعال کنید. در این راهنما همراه ما باشید تا نحوه استفاده از سیستم گرمایش کولر گازی در زمستان را به طور کامل برای شما توضیح دهیم.

آیا کولرگازی شما سیستم گرمایشی دارد؟

سیستم گرمایشی کولر گازی

اولین موضوعی که مطرح می‌شود این است که باید کولرگازی شما سرمایشی – گرمایشی بوده و امکان گرمادهی را داشته باشد. در صورتی که کولرگازی از نوع فقط سرمایشی باشد، نمی‌توان آن را تغییر داد و روش استانداری برای اینکه کولرگازی فقط سرمایشی را به کولرگازی گرمایشی – سرمایشی تبدیل کنید، وجود ندارد.
در صورتی که سال‌های گذشته از حالت گرمایش دستگاه استفاده کرده‌اید و می‌دانید که این قابلیت را دارد، فقط کافی است تنظیمات مربوط به حالت گرمایشی کولر را انجام دهید، اما اگر در مورد تجهیز دستگاه به عملکرد گرمایش اطلاعی ندارید، می‌توانید از روی مدل دستگاه و مشخصات روی لیبل متوجه آن بشوید. در صورتی که بر روی لیبل دستگاه وات و آمپر مصرفی حالت گرمایشی کولرگازی درج شده باشد، دستگاه قابلیت گرمادهی دارد؛ لیبل دستگاه معمولا بر روی دیواره‌ی سمت راست پنل قرار دارد. از توضیحات دفترچه راهنمای کولرگازی و یا کلیدهای کنترل نیز می‌توانید متوجه شوید که دستگاه دارای سیستم گرمایشی می‌باشد، اما در نظر داشته باشید در برخی مدل‌ها ممکن است کنترل و دفترچه راهنمای دستگاه‌های فقط سرمایشی با دستگاه‌های سرمایشی – گرمایشی مشترک باشد و نتوانید از این طریق به گرمایشی بودن دستگاه پی ببرید. قبل از انجام مراحل راه‌اندازی گرمایش کولرگازی بهتر است به فکر تمیز کردن فلیتر کولر گازی باشید تا در حین کار گرما به خوبی منتشر شود.

نحوه استفاده از گرمایش کولر گازی

نحوه استفاده از گرمایش کولر گازی

برای استفاده از حالت گرمایش کولرگازی ابتدا باید دستگاه را بر روی حالت و مد گرمایشی تنظیم کنید. در تمامی کولرهای گازی برندهای متفاوت کلیدی بر روی کنترل قرار دارد که با آن می‌توانید حالت سرمایش، گرمایش و معمولا جذب رطوبت، هوش مصنوعی یا اتوماتیک و فن را انتخاب کنید. البته ممکن است این تنظیمات در برخی برندها کمی متفاوت باشد اما انتخاب حالت کاری از طربق همین کلید انجام می‌شود. در این مرحله لازم است چند بار کلید Mode و در تعدادی برندها Master Control را فشار دهید تا حالت Heat و یا شکل خورشید را ببینید. در این حالت، دستگاه روی مد گرمایشی تنظیم خواهد شد.
اگر قصد دارید گرمایش کولرگازی جی پلاس را فعال کنید، با مراجعه به راهنمای کنترل کولر گازی جی پلاس می‌توانید از عملکرد تمامی کلیدها مطلع شده و برای انجام تنظیمات حالت گرمایش کولرگازی ال جی به راهنمای نکاتی در مورد حالت گرمایش کولرهای گازی ال جی مراجعه نمایید.

بهترین درجه دما برای گرمایش کولر گازی

بهترین درجه دما برای گرمایش کولر گازی

پس از انتخاب مد گرمایشی، باید درجه دمای اتاق را تنظیم کنید. شما می‌توانید با کلید Temp یا همان فلش‌های تنظیم دما در تمامی برندها، دمای مناسب را برای محیط تعیین نمایید. برای حالت گرمایش کولرگازی می‌توانید بازه‌ای بین 16 تا 30 درجه و در برخی برندها تا 31 درجه سانتی‌گراد انتخاب کنید؛ دمای بالاتر گرم‌تر است. دقت داشته باشید دمایی که تنظیم می‌کنید، دمای اتاق است و قرار است اتاق به دمای انتخابی شما برسد، بنابراین بهتر است دمایی مناسب و متعادل انتخاب کنید. دمای 25 یا 26 دمای مناسبی است، اما بر اساس دلخواه خود می‌توانید بازه‌ی دیگری را برای دمای کولرگازی انتخاب کنید.

تنظیم سرعت فن و پرتاب باد کولرگازی

تنظیم سرعت فن و پرتاب باد کولرگازی

در مرحله‌ی بعد برای اینکه بتوانید بهترین گرمایش را در محیط خود داشته باشید، باید سرعت فن کولر گازی را به دلخواه خود تنظیم نمایید. سرعت فن در واقع تعیین‌کننده‌ی شدت وزش باد کولر است. در بیشتر مارک‌های کولرها کلیدی به نام Fan Speed قرار دارد و با این دکمه از روی کنترل می‌توانید حالت فن کند، متوسط، تند و متغیر را انتخاب کنید. در حالت متغیر یا اتوماتیک، سرعت وزش باد کم و زیاد می‌شود و باد کولرگازی به صورت یکنواخت نخواهد بود.

استفاده از حالت گرمایش سریع کولر گازی

استفاده از حالت گرمایش سریع کولر گازی

اگر می‌خواهید فضا سریع‌تر گرم شود، در صورتی که دستگاه شما این قابلیت را داشته باشد، می‌توانید حالت گرمایش سریع را فعال کنید. در این شرایط حالت گرمایش کولر با دمای بالا فعال شده و محیط را زودتر گرم می‌کند. معمولا در بیشتر برندها این قابلیت با عنوان Jet یا Turbo بر روی کنترل کولرگازی قرار دارد و می‌توانید آن را فعال کنید. اگر هنگامی که این قابلیت فعال است، دما را تغییر دهید، عملکرد گرمایش سریع غیرفعال خواهد شد.

لوازم جانبی کولرگازی خود را با قیمت مناسب
از فروشگاه گلدیران تهیه کنید.

نکات مهم حین استفاده از گرمایش کولرگازی

چرا کولرگازی گرما نمی‌دهد؟

پس از انجام تنظیمات، دستگاه بعد از چند دقیقه شروع به گرمادهی می‌کند. در بیشتر برندها دستگاه در ابتدای کار به مدت چند دقیقه کار نمی‌کند تا زمانی که پنل کولر از داخل تا حدی گرم شده و پس از آن شروع به گرمادهی خواهد کرد. این عملیات پیش گرمایش یا همان Hot start است. چنانچه پس از مدتی همچنان دستگاه گرما نمی‌دهد، دقت کنید اگر  بر روی پنل خطایی نمایش داده می‌شود، ارور کولر گازی ال جی یا ارور کولر گازی جی پلاس را بررسی کنید.
اگر در حین کار، گرمایش کولرگازی متوقف می‌شود این مورد کاملا طبیعی است، زیرا به دلیل سیکل کولرگازی یونیت بیرونی و موتور دستگاه خیلی خنک شده و ممکن است یخ ببندد؛ به همین علت دستگاه دیفراست می‌کند و وارد مرحله‌ی یخ‌زدایی می‌شود. در برخی شهرها به دلیل سرمای زیاد ممکن است دفعات دیفراست دستگاه بیشتر شود و حتی در برخی روزهای سرد به طور کلی گرما ندهد، به همین دلیل مطابقت کولرگازی با محیط از نظر کلاس آب و هوایی کولر گازی اهمیت زیادی دارد.
در نظر داشته باشید تمیز بودن فیلترهای کولرگازی نیز اهمیت زیادی دارد. افت ولتاژ برق هم می‌تواند بر روی عملکرد دستگاه تاثیر گذار باشد و توصیه می‌شود این مورد را نیز مد نظر قرار داده و چک کنید و در صورت بروز ایراد در برق ورودی کولر، از کارشناس برق کمک بگیرید.
پیشنهاد می‌کنیم برای استفاده‌ی بهینه از دستگاه، نحوه نگهداری از کولرگازی در فصل زمستان را بخوانید.

نکته نهایی: بهترین روش استفاده از کولر در زمستان چیست؟


ممکن است احساس کنید میزان گرمایش کولرگازی به حد کافی نیست و نمی‌تواند خانه را به طور کامل گرم کند. باید بگوییم کولرگازی به طور کلی یک دستگاه کمک گرمایشی است و می‌بایست در کنار آن از دستگاه گرمایشی دیگری هم استفاده کنید. با توجه به اینکه گرمادهی کولرگازی از طریق سیکل تبرید انجام می‌شود، طبیعی است که به دلیل یخ‌زدایی‌های حین کار و ... گرمادهی کمی داشته باشد.
توصیه می‌شود دمای مناسبی انتخاب کنید تا بتوانید طی مدتی که به دستگاه نیاز دارید، آن را به صورت یکنواخت با همان دمای مورد نظر روشن نگه دارید و کمتر در حین استفاده به دلیل گرمای اتاق دستگاه را خاموش کنید. معمولا در بیشتر مدل‌ها مصرف برق کولرهای گازی در حالت گرمایش 1 آمپر بیشتر است و به طور کلی بهتر است دستگاه را خیلی خاموش و روشن نکنید تا میزان مصرف برق دستگاه بالاتر نرود.
دوستان گرامی در نظر داشته باشید اگر برای استفاده از کولرگازی با مشکلی مواجه شدید و یا دستگاه شما دچار ایراد شد، کارشناسان ما آماده‌ی ارائه‌ی خدمات و تعمیر دستگاه می‌باشند.

نیاز به خدمات تعمیر کولر گازی دارید؟
از متخصصان گلدیران کمک بگیرید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۴۰۰/۰۶/۲۳ ۱۵:۳۷

سلام ایا این مطلب با مطلب نکاتی درباره گرمایش کولرگازی که گذاشتین فرق داره؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۶/۲۳ ۱۵:۵۵

سلام و وقت به خیر؛ مقاله‌ی قبلی حالت گرمایش فقط در کولرهای گازی ال جی بررسی شده و در عنوان هم این مورد قید شده اما این راهنما عمومی هست و مربوط به برند خاصی نمیشه. برخی کلیدها که در این راهنما گفته شده بر روی کنترل کولر ال جی نیست. موفق باشید

در حال ثبت...