نحوه هواگیری پکیج گلدیران + نکات مهم

۰۳ آبان ۱۳۹۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
نحوه هواگیری پکیج گلدیران

شاید هنوز تنظیمات پکیج را برای گرمایش محیط انجام نداده باشید، اما در صورتی که از پکیج استفاده می‌کنید، به هر حال یکی از همین روزها این کار را انجام خواهید داد تا از سرمای فصل زیبای پاییز و زمستان در امان باشید. برای انجام این تنظیمات، با توجه به برند و مدل پکیج شوفاژ دیواری خود، می‌توانید به دفترچه راهنمای محصول مراجعه کرده و به سادگی تنظیمات حالت زمستانی که شامل انتخاب مد کاری و تنظیمات دمای گرمایش محیط می‌باشد را انجام دهید.  اما موضوعی که در این مطلب به آن پرداخته‌ایم، نکاتی در ارتباط با استفاده از رادیاتورهاست و مشکلاتی که معمولا مشتریان این دسته از محصولات با آن مواجه می‌شوند. همچنین برای اطلاع از نحوه هواگیری و تنظیم رادیاتورها می‌توانید تا انتها این مطلب را مطالعه کنید:

  • انواع سیستم لوله کشی رادیاتور

سیستم لوله کشی رادیاتورها در ایران معمولا به شکل لوله کشی مستقیم است. در این نوع سیستم لوله کشی، لوله‌ی برگشت آب به پکیج از نزدیک‌ترین رادیاتور به پکیج آب را به سمت دستگاه می‌فرستد. نوع بهتر لوله کشی برای رادیاتورها، لوله کشی برگشت معکوس رادیاتورهاست، که در این نوع لوله کشی آب از آخرین رادیاتور و دورترین رادیاتور به سمت پکیج می‌رود؛ به این شکل گرما و فشار در همه‌ی قسمت‌های رادیاتورها معمولا به شکل مساوی خواهد بود. از مزایای سیستم لوله کشی برگشت مستقیم هزینه‌ی کمتر، سادگی اجرا و کاهش فضای لازم و عیب آن عدم توازن شبکه است. در صورتی که مزیت لوله کشی برگشت معکوس، توازن شبکه آب گرم است. معایب سیستم لوله کشی معکوس نیز هزینه بالاتر، سختی اجرا و افزایش فضای مورد نیاز است. 

حال با توجه به اینکه در ایران بیشتر از سیستم لوله کشی مستقیم استفاده می‌شود و بر این اساس گرما به صورت یکنواخت در رادیاتورها منتشر نخواهد شد، بنابراین پیشنهاد می‌شود برای انتشار گرما در تمامی قسمت‌های رادیاتورها برخی نکات را رعایت کنید تا انتشار گرما بهتر انجام شود. در ادامه راهکارهای لازم برای انتشار یکنواخت گرما در رادیاتورها را خواهیم گفت.

هواگیری پکیج گلدیران

وجود هوا در سیکل پکیج چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

علت گرم نشدن یکنواخت شوفاژها

یکی از ایراداتی که برای رادیاتورها اتفاق می‌افتد، مشکل گرم بودن قسمت پایین رادیاتور و سرد بودن قسمت بالای آن و یا سرد بودن رادیاتورهای آخری که از پکیج دورترند، می‌باشد. این مشکل به این علت ایجاد می‌شود که آب گرم وارد قسمت پایین رادیاتور شده و به دلیل اینکه هوا در قسمت بالای رادیاتور جمع شده است، آب گرم به قسمت بالای رادیاتور وارد نمی‌شود؛ بنابراین قسمت بالای رادیاتور را گرم نمی‌کند.

هواگیری رادیاتور از پایین

تنظیم صحیح شیرهای رادیاتور

برای تنظیم میزان فشار و جریان در رادیاتورها و بالانس کردن این سیکل می‌بایست تنظیماتی انجام شود. باید در نظر داشت فشار آب گرم ورودی در رادیاتورهای دورتر کمتر است، بنابراین ممکن است این رادیاتورها که با دستگاه فاصله‌ی بیشتری دارند به خوبی گرم نشوند. بنابراین توصیه می‌شود به روش زیر شیرهای شوفاژها را تنظیم کنید تا گرما در همه قسمت‌ها به شکل متعادل‌تری پخش شود:

برای انتشار بهتر گرما در سیستم لوله کشی رادیاتور برگشت مستقیم، لازم است شیر رادیاتورها به صورت نیمه باز شود. شیر رادیاتوری که به پکیج نزدیک‌تر است را به صورت نیمه باز قرار دهید، شیر رادیاتور بعدی کمی بیشتر از رادیاتور اولی باز باشد و ... در نهایت شیر رادیاتور آخر را به صورت کامل باز کنید.

هواگیری رادیاتور

  • علت صدای غیر طبیعی در رادیاتورها و راه حل رفع آن

هوای موجود در سیکل آب پکیج در نهایت وارد رادیاتورها خواهد شد و اگر شوفاژها را هواگیری نکنید، هم باعث صدای غیر طبیعی و هم عدم انتشار مناسب گرما می‌شود.

آموزش هواگیری رادیاتورها

هواگیری رادیاتورها علاوه بر رفع مشکل صدای ناشی از هوا در سیکل پکیج و انتشار مناسب گرما، موجب افزایش عمر قطعات و کاهش میزان مصرف گاز نیز می‌شود. هواگیری سیکل آب مصرفی به طور خودکار پس از باز کردن شیرها و استفاده از آب مصرفی انجام می‌شود. هواگیری رادیاتورها نیز به روش زیر انجام می‌شود:

  • دمای آب رادیاتورها را به وسیله‌ی کلید تنظیم حرارت رادیاتورها بر روی دمای 80 درجه سانتی گراد تنظیم کنید و صبر کنید تا رادیاتورها گرم شود.
  • پکیج را خاموش کنید. (کلید مربوط به تنظیم مد کاری پکیج را بر روی حالت Off قرار دهید.)
  • سپس پیچ هواگیری هر یک از رادیاتورها که در قسمت بالای آن قرار دارد را به ترتیب باز کنید و سیکل پکیج را هواگیری کنید. این پیچ معمولا آچار مخصوص دارد و یا با آچار آلن باز می‌شود. یک دستمال زیر پیچ هواگیری رادیاتور بگیرید تا قطرات آب بر روی آن بریزد.
  • پس از خارج شدن چند قطره آب، هوای داخل رادیاتور تخلیه شده است و می‌توانید پیچ هواگیری را ببندید.

نحوه هواگیری پکیج

تنظیم فشار پکیج پس از هواگیری شوفاژها

پس از اینکه رادیاتورها هواگیری شد، به دلیل اینکه میزان هوایی که قبلا در سیکل پکیج وجود داشته موجب تغییر فشار پکیج شده است، درجه فشار بار دستگاه افت پیدا می‌کند. بنابراین لازم است مجدد تنظیم فشار بار پکیج را تنظیم کرده و بر روی درجه‌ی استاندارد قرار دهید. زیر دستگاه پکیج یک شیرپرکن معمولا به رنگ مشکی قرار دارد و به وسیله‌ی آن می‌توانید فشار دستگاه پکیج را تنظیم کنید. برای بالانس کردن فشار پکیج، شیر پرکن زیر دستگاه را بر خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و پس از اینکه عقربه‌ی فشار سنج پکیج بر روی درجه‌ی 1.5 بار قرار گرفت، شیر پرکن را ببندید. زمانی که پکیج در حال کار است، ممکن است فشار تا 2 بار نیز بالا برود که این مورد طبیعی است؛ زیرا فشار و دما رابطه‌ای مستقیم دارند و با بالا رفتن دما، فشار نیز بالا خواهد رفت.

در صورتی که مشکلات گفته شده با هواگیری رفع نشد چه اقدامی انجام دهیم؟

نحوه هواگیری شوفاژ

مشکل صدا و یا عدم انتشار مناسب گرما در رادیاتورها می‌تواند به دلیل هوا گرفتن پمپ، جنس رادیاتورها و ... باشد. البته هر یک از این ایرادات می‌تواند به دلایل دیگری نیاز باشد، اما برخی موارد باعث می‌شود که این دو ایراد همزمان اتفاق بیافتد و یا شاهد یکی از این ایرادات باشیم. مشکل سنسورها، گرفتگی مبدل، مشکل افت فشار گاز و یا ورودی گاز و ... می‌تواند باعث اختلال در گرمایش رادیاتورها شود.

در صورتی که هوای سیکل رادیاتورها با هواگیری از بین نرفت، لازم است هواگیری پمپ پکیج شود و این مورد از طرف کارشناس تعمیر پکیج انجام می‌شود. پکیج دارای شیر هواگیر خودکار (اتوونت) است و به طور خودکار هوا را تخلیه می‌کند اما گاهی این عملکرد به شکل صحیح انجام نشده و نیاز به بررسی دستگاه و در صورت نیاز تعمیر پکیج از سوی تکنسین ماهر و متخصص پکیج می‌باشد.

  • اصول نگهداری از پکیج در فصل سرما

آموزش هواگیری رادیاتور

شاید بهترین راهکاری که می‌توانیم ارائه دهیم تا بتوانید زمان استفاده از پکیج آسوده خاطر بوده و نگران خرابی‌ها و سرد و گرم شدن آب نباشید، این است که نسبت به تمامی تغییرات کارکرد پکیج خود هوشیار باشید و به محض مشاهده‌ی تغییر برای تعمیرات پکیج خود اقدام نمایید؛ اگر به این شکل عمل کنید دیگر خرابی نابهنگام پکیج شما را غافلگیر نخواهد کرد. برخی تغییرات پکیج می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • نمایش ارور و کد خطا بر روی پکیج
  • سرد و گرم شدن آب مصرفی پکیج
  • سرد و گرم شدن رادیاتورها
  • صدای غیر طبیعی پکیج
  • نوسان فشار بار دائمی پکیج
به زودی مطلبی در مورد خرابی‌های متداول پکیج در همین قسمت منتشر خواهیم کرد. لطفا سوالات خود را در مورد پکیج بفرمایید تا بتوانیم قبل از سرد شدن هوا، راهنمای لازم را برای شما آماده کنیم.

 

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۳۹۹/۰۸/۰۷ ۱۳:۵۰

نظیم فشار پکیج و من نمیتونم انجام بدم زمانیکه فشار دستگاههم از 1 میاد پایین اب هم سرد میشه و مرتب این اتفاق میوفته چیکار باید بکنم؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۹/۰۸/۰۷ ۱۳:۵۸

سلام و وقت به خیر؛ برای بالا بردن فشار لازمه شیر پرکن رو باز کنید تا فشار به 1.5 بار برسه اما اگه دائم فشار افت پیدا میکنه احتمالا آب از یک قسمتی نشت میکنه حالا ممکنه از لوله‌های توکار باشه که قابل دید نیست. لازمه نشتی برطرف بشه. موفق باشید

در حال ثبت...