پکیج دیواری چیست؟ + مزایا و معایب

۰۸ شهريور ۱۳۹۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
بهترین پکیج دیواری


مدتی است که به دلیل شرایط ساختمان‌ها و عدم وجود فضای کافی برای موتورخانه، اکثر خانواده‌ها ترجیح می‌دهند برای گرمایش محیط و آب مصرفی از سیستم پکیج شوفاژ دیواری استفاده کنند.

پکیج دیواری چیست؟

پکیج شوفاژ دیواری دستگاهی است که آب گرم بهداشتی یا مصرفی شیرهای آب و همینطور آب گرم رادیاتور، فن کوئل یا سیستم گرمایش از کف را تامین می‌کند. در واقع پکیج شوفاژ دیواری قابلیت‌های یک موتورخانه را در خود دارد، با این حال در ابعاد کوچک‌تری ساخته شده است، طوری که همانند یک آبگرمکن دیواری در محلی مثل آشپزخانه و یا بالکن قرار گیرد.


مزایای پکیج دیواری

  • پکیج دستگاهی کوچک است و برای نصب آن نیاز به فضای کمی دارید.
  • قیمت پکیج نسبت به سیستم موتور خانه بسیار پایین‌تر است.
  • راندمان و بازدهی پکیج بالاست اما مصرف سوخت زیادی هم ندارد.
  • هزینه‌های نصب و لوله‌کشی پکیج نسبت به موتورخانه پایین است.
  • دیگر نیازی به لوله‌های انتقال آب از طبقات وجود ندارد.
  • هر یک از واحدها در میزان استفاده از گرمایش و هزینه‌ی سرویس نگهداری و تعمیرات پکیج، مستقل هستند.

معایب پکیج دیواری

عیب پکیج شوفاژ دیواری این است که در روند کارکرد آن، اولویت با گرمای آب مصرفی است. اگر مدت زیادی از آب گرم مصرفی استفاده کنید، دیگر آب گرم وارد رادیاتور نمی‌شود و رادیاتورها کم کم سرد می‌شوند. در این شرایط میزان گرمایش خانه کاهش می‌یابد.
حال که مزایا و معایب پکیج بررسی شد، به نظر می‌رسد انتخاب پکیج شوفاژ دیواری برای گرمایش منزل، انتخاب بسیار خوبی است. در ادامه به نکاتی می‌پردازیم که هنگام خرید پکیج بهتر است به آن دقت کنید:

نوع پنل تنظیمات پکیج

برای خرید پکیج شوفاژ دیواری بهتر است به نوع تنظیمات آن دقت کنید. پنل تنظیمات برخی پکیج‌ها دیجیتالی و برخی مکانیکی است. تنظیمات دیجیتالی می‌تواند همراه با جزئیات دقیق‌تر باشد، اما نیاز به دقت و حوصله‌ی بیشتری برای تظیم آن وجود دارد. تنظیمات مکانیکی به سادگی با چرخاندن یک کلید سلکتوری قابل انتخاب است.



  • پکیج مناسب فضا از نظر ظرفیت

ظرفیت پکیج یکی از نکات مهمی است که باید قبل از خرید به آن دقت کافی داشته باشید. میزان گرمادهی پکیج‌ها معمولا به واحد کیلووات محاسبه می‌شود و معمولا هر یک از نازل‌های مشکل پکیج‌ها 2 کیلووات است. پکیج‌های معمولا در ظرفیت‌های 24، 28، 26، 30 و حتی تا 60 کیلووات هم وجود دارد. برای انتخاب پکیج با ظرفیت مناسب لازم است به جنس و تعداد پره‌های رادیاتور که در محیط قرار می‌دهید هم توجه کنید؛ اگر ظرفیت پکیج با میزان پره‌های رادیاتور در محیط شما مطابقت نداشته باشد، نمی‌تواند محیط را به شکل مناسب گرم کند. معمولا برای محیط ‌های زیر 120 متر ظرفیت‌های زیر 30 کیلووات و محیط‌های بالای 120 متر ظرفیت بالای 30 کیلووات پیشنهاد می‌شود؛ اما برای انتخاب صحیح و دقیق با هدف خرید پکیج بهتر است کارشناس شرایط محیط شما را بررسی کنند.



  • تفاوت پکیج فن دار و بدون فن

بعضی از پکیج‌ها فن ندارند و دود حاصل از احتراق شعله بدون حرکت فن، از لوله‌ی دودکش به سمت بیرون هدایت می‌شود؛ به این نوع پکیج‌ها محفظه احتراق باز هم می‌گویند این بدین معنی است که اکسیژن مورد نیاز مشعل  پکیج از اطراف دستگاه تامین می‌شود. در برخی مدل‌ها پکیج دو عدد فن دارد؛ یکی از این فن‌ها دود را به سمت بیرون می‌فرستد و فن دیگر اکسیژن را برای احتراق شعله از محیط بیرون به داخل پکیج مکش می‌کند. این نوع پکیج محفظه احتراق بسته است. هریک از این دو نوع پکیج استاندارهایی دارد، که لازم است زمان خرید پکیج به آنها توجه شود.

قوانین استفاده از دودکش دو جداره و تک جداره

در پکیج‌های بدون فن از دودکش تک جداره استفاده می‌شود، زیرا فقط دود به سمت بیرون حرکت می‌کند. برای نصب پکیج‌های فن دار دودکش دو جداره استفاده می‌شود؛ این دودکش دو لوله‌ی تو در تو است که از یک جداره دود به سمت بیرون می‌رود و از جداره‌ی دیگر اکسیژن محیط بیرون به داخل دستگاه مکش می‌شود.



مقررات و استاندارهای نصب پکیج فن دار و بدون فن

نصب این دو نوع پکیج استانداردهای خیلی زیادی دارد که برخی بر اساس مقررات ملی ساختمان است و امکان بررسی تمامی آنها در این مطلب وجود ندارد، اما برخی نکات که هنگام خرید پکیج بسیار مهم هستند، موارد زیر است:

  • حداقل متراژ محیط برای نصب پکیج بدون فن 60 متر و برای پکیج فن دار 45 متر است.
  • دودکش پکیج بدون فن باید عمودی نصب شود اما دودکش پکیج فن دار می‌تواند افقی یا عمودی نصب شود.
  • دوکش پکیج بدون فن تک جداره و دوکش پکیج فن دار دو جداره است.
  • حداقل طول دودکش در پکیج بدون فن باید 4 - 6 متر باشد، یعنی در طبقات آخر امکان نصب دستگاه‌های بدون فن وجود ندارد.
پکیج تک مبدل بهتر است یا دو مبدل؟


پکیج‌های تک مبدل یک منبع برای گرم شدن آب دارند که البته لوله‌ها تو در تو است و آب مصرفی و آب رادیاتور ادغام نمی‌شود. پکیج‌های دو مبدل دو منبع برای گرم کردن آب دارند که یکی برای آب مصرفی و دیگری برای آب رادیاتورهاست. اگر میزان سختی آب منطقه‌ی شما بالاست بهتر است از پکیج دو مبدله استفاده کنید تا در صورت گرفتگی و رسوب گیری، تعمیر پکیج آسان‌تر انجام شود.

تفاوت پکیج دیواری و زمینی


پکیج‌ها در دو نوع دیواری و زمینی (منبع دار) تولید می‌شوند. در این مورد لازم است به میزان گرمایش و آب مصرفی که از دستگاه انتظار دارید توجه کنید و نوع دستگاه را انتخاب کنید. پکیج‌های زمینی به دلیل مخزن بزرگی که برای آب دارند، برای محیط‌های بزرگتر و متراژ بالاتر از حدود 300 متر مناسب‌تر هستند. در نظر داشته باشید برای محیط‌های کوچک پکیج‌های دیواری توصیه می‌شود که هم کم مصرف‌تر هستند و هم عمر طولانی‌تری دارند. معمولا سوراخ شدن مخزن آب پکیج‌های زمینی، مشکلی است که زیاد اتفاق می‌افتد و می‌تواند از معایب این نوع دستگاه باشد.

بهترین مارک پکیج دیواری

مارک و برند پکیج مانند تمامی دستگاه‌های دیگر اهمیت زیادی دارد. هنگام خرید پکیج شاید خیلی از افراد ابتدا به دنبال برند مناسب باشند؛ البته لازم است بررسی شود مزایای پکیج‌های هر برند چیست و کدام می‌توان بهترین انتخاب باشد.


یکی از برندهایی که خیلی هم نام آن شنیده می‌شود بوتان است. بوتان برندی است که تجربه‌ی زیادی در تولید و پشتیبانی سیستم‌های گرمایشی دارد از این رو می‌تواند دستگاه‌هایی با درصد خطای پایین‌تر تولید کند. قطعات مورد استفاده در پکیج بوتان نیز معمولا با کیفیت است. تنوع مدل در این برند بالاست اما به طور کلی کمی گران است.

ایران رادیاتور برند بعدی است که ممکن است به خرید پکیج از این برند نیز فکر کنید. در پکیج‌های ایران رادیاتور از قطعات با کیفیت بالا و با جنس برنج استفاده شده و برد محصولات نیز از برندی معتبر تامین می‌شود. سیستم عیب یابی آن بسیار دقیق است و پکیج دیواری تا ظرفیت 36 کیلووات هم دارد. قیمت محصولات این برند تقریبا مناسب است. تنوع مدل در این برند کمتر است.

بهتر است برای خرید پکیج در مورد مارک آن تحقیقات بیشتری انجام دهید، چرا که امکان بررسی تمامی برندها در این مطلب وجود ندارد و البته ممکن است دستگاه‌های بسیار خوبی نیز ارائه داده باشند.

قدرت پمپ پکیج


می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین قطعات پکیج پمپ آن است. خرابی پمپ در پکیج‌ها گاهی مشاهده می‌شود و اینکه برند مورد انتخاب شما از پمپ با کیفیت استفاده کرده باشد اهمیت بسیار زیادی دارد. خرابی پمپ باعث می‌شود گرمای مورد نیاز به رادیاتورهای محیط شما نرسد و دائم احساس سرما کنید. برخی برندها از پمپ‌های ساخت دانمارک یا ... استفاده می‌کنند که می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

گارانتی و خدمات پس از فروش پکیج


شاید گارانتی و شرکت خدماتی پکیج نسبت به برخی محصولات که در خانه استفاده می‌کنید، مهم‌تر باشد؛ چون زمانی که پکیج شما خراب می‌شود هم منزل سرد خواهد شد و هم آب گرم برای استفاده نخواهید داشت. بنابراین اینکه شرکت خدماتی چند ساعت و یا چند روز بعد مشکل پکیج شما را رفع خواهد کرد، موضوعی است که لازم است هنگام خرید دقیقا به آن فکر کنید. در مورد خدمات برندهای مختلف پرس و جو کنید و حتما برندی را انتخاب کنید که در روزهای سرد، سرعت عمل، مهارت کافی و قطعات مورد نیاز را برای تعمیر پکیج داشته باشد و به سرعت مشکل را برطرف کند.

پاییز و زمستانی دیگر با گلدیران


پاییز امسال نیز فرا می‌رسد، حتی همین روزها هوا دارد کمی خنک‌تر می‌شود؛ با توجه به شرایط حال حاضر و نیاز بیشتر به شستشو شاید لازم باشد بهتر از پکیج و سیستم تامین آب بهداشتی مراقبت کنیم تا دچار مشکل نشویم. گلدیران امسال نیز همراه شماست؛ با توجه به شروع فصل سرما، به زودی در یک مطلب ایرادات پرتکرار پکیج را بررسی خواهیم کرد.

راه اندازی پکیج گلدیران برای استفاده در فصل سرد!

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...