جلوگیری از پرز دادن و دانه‌ دانه شدن لباس‌ها با رعایت چند نکته ساده

۱۶ فروردين ۱۴۰۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

معمولا بیشتر افراد با تجربه‌ی پرز دادن و دانه‌دانه شدن لباس‌ها مواجه شده‌اند. شاید خیلی پیش آمده لباسی را که خیلی دوست داشتیم خریدیم و از خریدن آن هم خیلی خوشحالیم. چند روزی این لباس جدید را استفاده می‌‌کنیم و خیلی سریع متوجه می‌شویم که این لباس هم پر از دانه و گلوله‌های کوچک شده است.

این مشکل گلوله گلوله شدن و پرز دادن لباس زیبایی آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و ممکن است آزاردهنده باشد. البته با رعایت بعضی نکات، می‌توان از این مشکل جلوگیری کرده و لباس‌ها را بهتر نگهداری کرد.
در این مقاله راهکارهای جلوگیری از پرز دادن و دانه‌دانه شدن لباس‌ها را می‌گوییم و تمامی راهکارهای موثر برای حفظ و مراقبت از لباس‌ها را بررسی خواهیم کرد. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید باشد و به شما کمک کند تا لباس‌هایتان را بهتر حفظ و نگهداری کنید.

روش‌های جلوگیری از پرز دادن و دانه دانه شدن لباس‌ها


شاید خیلی از موارد را حین شستشو و نگهداری لباس‌ها رعایت می‌کنیم اما ممکن هم هست به دلیل عدم رعایت یکی از آنها، لباس پر از گلوله و پرز شود. ما توصیه می‌کنیم در نگهداری لباس‌هایتان علاوه بر توجه به دستورالعمل شستشوی لباس درج شده بر روی برچسب علامت‌های لباس، به نکات زیر هم توجه داشته باشید:

استفاده از شوینده لباس با کیفیت


انتخاب صحیح مواد شوینده‌ی لباس، علاوه بر اینکه به حفظ کیفیت لباس از دیگر ابعاد نیز کمک می‌کند و معمولا عطر خوبی هم به لباس‌ها می‌دهد، از پرز دادن و دانه‌دانه شدن لباس‌ها هم جلوگیری می‌کند. پس بهتر است مواد شوینده‌ی لباس را با دقت بیشتری انتخاب کنید.
برای انتخاب پودر یا مایع پیشنهاد می‌کنیم مطلب معرفی انواع شوینده لباسشویی و مزایا و معایب آن را مطالعه کنید. علاوه بر نوع ماده شوینده لباسشویی، به دیگر ویژگی‌های آن از جمله لکه‌بری، رایحه، آنزیم‌دار بودن یا بدون آنزیم بودن و تناسب ماده شوینده با دستگاه لباسشویی نیز توجه کنید.
شوینده بدون آنزیم بهتر است یا آنزیم‌دار؟

استفاده از نرم‌کننده لباس به شیوه صحیح

نرم‌کننده باعث انعطاف و نرمی، رایحه‌ی خوش، حفظ کیفیت لباس‌ها و طول عمر آنها می‌شود. علاوه بر این از پرز دادن آنها نیز جلوگیری کرده و مانع ایجاد الکتریسیته می‌شود. زمانی که از نرم‌کننده‌ی لباس استفاده می‌کنید، چروک روی لباس‌ها نیز کمتر شده و اتوکشی آن آسان‌تر خواهد بود.
در همه‌ی برنامه‌های ماشین لباسشویی امکان استفاده از نرم‌کننده وجود دارد. شما می‌توانید در همان ابتدای کار و قبل از شروع برنامه، مایع نرم‌کننده را در محل مخصوص آن در جاپودری که معمولا به رنگ آبی و یا با علامت گل مشخص شده است بریزید. حتما مایع نرم‌کننده را با آب رقیق کنید و تا زیر خط MAX جاپودری بریزید.

انتخاب صحیح برنامه در ماشین لباسشویی


لباسشویی‌ها معمولا دارای تعداد زیادی کلید و برنامه هستند و اینکه همیشه از برنامه‌ی کوتاه‌مدت استفاده کنید، روش صحیحی نیست. برنامه‌ی اصلی و تکمیلی ماشین لباسشویی باید با توجه نوع و جنس پارچه و میزان حساسیت لباس‌ها انتخاب شود. انتخاب صحیح برنامه شستشو می‌تواند از پرز دادن و دانه‌دانه شدن لباس‌‌ها جلوگیری کند.
اگر لباس در برنامه‌ی اشتباه ماشین لباسشویی شستشو شود، ممکن است خیلی زود آسیب ببیند زیرا جنس هریک از لباس‌ها و الیاف مورد استفاده در آنها متفاوت است. برای اطلاع از برنامه متناسب با نوع و جنس لباس می‌توانید راهنمای سیر تا پیاز علامت های روی ماشین لباسشویی ال جی و یا راهنمای برنامه‌های ماشین لباسشویی جی پلاس را مطالعه کنید.

تنظیم دمای آب و دور خشک کن مناسب


انتخاب دما و دور خشک‌کن
مناسب برای شستشو در نگهداری لباس‌ها بسیار مهم است. ممکن است انتخاب دمای بیش از حد و فشار وارد شدن به الیاف پارچه در دور خشک‌کن بالا باعث شود خیلی زود لباس‌های شما پرز بدهد و دانه دانه شود. انتخاب دما و دور خشک‌کن مناسب برای هر لباس دقیقا بر روی لیبل لباس درج شده و کافی است به آن توجه کنید.

نگهداری صحیح لباس‌ها حین استفاده و در کمد و کشوها


به غیر از رعایت نکات مربوط به شستشوی لباس، شرایط نگهداری آن نیز بسیار مهم بوده و ممکن است باعث ایجاد دانه روی لباس‌ها بشود. توصیه می‌کنیم موارد زیرا را در نگهداری لباس‌ها رعایت کنید:
  • از شستن بیش از اندازه لباس‌ها خودداری کنید. مشخص است هرچقدر لباس‌ها را بیشتر بشویید به دلیل اصطکاک بیشتر، ممکن است کیفیت آن در طولانی‌مدت کاهش پیدا کند. در نظر داشته باشید حتی بهتر است بعضی از لباس‌ها را با لباسشویی نشویید زیرا بسیار مستعد پرز دادن است. بعضی از لباس‌ها هم بهتر است برای حفظ کیفیت طی شستشو به خشک‌شویی و اتوشویی سپرده شود.
  • استفاده مداوم و زیاد از یک لباس موجب خواهد شد که زودتر کیفیت خود را از دست بدهد و زودتر دچار پرز شود. اگر فکر می‌کنید بعضی از لباس‌ها با توجه به نوع و جنس بیشتر مستعد دانه دانه شدن است، سعی کنید هر روز از آن استفاده نکنید.
  • همانطور که می‌دانید کیفیت لباس‌ها می‌تواند از همه‌ی عواملی که گفتیم مهم‌تر و موثرتر باشد زیرا اگر همه‌ی موارد دیگر را رعایت کنید اما کیفیت و جنس لباس خوب نباشد، باز هم شاهد این مشکل خواهید بود.
  • شاید دیده باشید که لباس‌های به ویژه خانم‌ها در قسمتی که با کیف اصطکاک پیدا می‌کند بیشتر پرز می‌دهد. بهتر است هنگام استفاده به این موضوع هم دقت کنید که لباس هرچه بیشتر با سطوح و ... اصطکاک پیدا کند، بیشتر هم پرز می‌دهد.
  • بعضی از لباس‌ها را با توجه به جنس الیافی که دارد بهتر است برگردانید و یا اینکه در بعضی از کیسه‌های مخصوص در کمد نگهداری کنید.
در نهایت اگر لباس‌های شما دچار پرز شد نگران نباشید چون برخی راهکارها هم برای از بین بردن این دانه‌ها وجود دارد و ما هم به زودی در مطلبی راهکارهای رفع پرزهای لباس‌ها را خواهیم گفت.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...