مفهوم و معنی علامت های روی لباس

۱۰ اسفند ۱۳۹۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
معنی علامت های روی لباس

وقتی لباسی می‌خریم ممکن است بپرسیم آیا این لباس رنگ می‌دهد؟ قابل اتوکشی است؟ چگونه از آن نگهداری کنیم تا آسیب نبیند؟ معمولا تمام تلاش خود را می‌کنیم تا از لباس‌های خود به بهترین نحو نگهداری کنیم. 
در این راهنما خواهیم گفت چگونه نکات شستشوی لباس‌ها را رعایت نمایید، تا لباس‌های شما آسیب نبیند. شما می‌توانید با رعایت نکات بین المللی نگهداری از لباس‌ها که بر روی لیبل لباس و یا شناسنامه لباس قرار دارد، لباس‌های خود را از آسیب‌های حین شستشو حفظ کنید. در این راهنما سعی کردیم سوال‌هایی که ممکن است در مورد شستشوی لباس‌ها پیش بیاید را طرح کرده و با توجه به علائم روی لباس‌ و معنی آنها به این سوالات پاسخ بگوییم.

کدام لباس ‌ها را می‌توانیم با ماشین لباسشویی بشوییم؟

کدام لباس ‌ها را می‌توانیم با ماشین لباسشویی بشوییم؟


برای اطلاع از اینکه آیا می‌توان لباس را در ماشین لباسشویی شستشو داد، لطفا به علامت بر روی لیبل لباس توجه کنید. اگر علامت تشت بر روی لیبل لباس وجود دارد، یعنی لباس قابل شستشو است. اگر علامت تشت به همراه علامت دست قرار داشته باشد، لباس می‌بایست با دست شسته شود و اگر علامت تشت وجود دارد اما علامت دست در آن قرار ندارد، شستشو با ماشین لباسشویی انجام می‌شود. اگر بر روی لیبل علائم لباس، علامت دایره باشد یعنی باید خشکشویی شود و اگر علامت دایره به همراه ضربدری بر روی آن درج شده است، به این معنی است که لباس نباید خشکشویی شود و می‌بایست با آب شستشو شود.

کدام لباس ‌ها را برای شستشو باید به خشکشویی بسپاریم؟

کدام لباس ‌ها را برای شستشو باید به خشکشویی بسپاریم؟


در صورتی که بر روی لیبل لباس شما علامت تشت همراه با ضربدری بر روی آن است، لازم است لباس را برای شستشو به خشکشویی تحویل دهید. وجود علامت دایره‌ی توخالی در لیبل لباس نیز نشانگر آن است که لباس باید خشکشویی شود. علامت‌های حروف داخل دایره نشانگر برخی نکات در مورد خشکشویی لباس است که معمولا مسئول خشکشویی به این موارد توجه کافی دارند.

لباس ‌ها باید در چه دمایی شستشو شوند؟

لباس ‌ها باید در چه دمایی شستشو شوند؟


وجود علامت دایره‌ی کوچک در تشت و یا عدد مربوط به درجه حرارت دمای مناسب برای شستشو را به شما نمایش می‌دهد. در صورتی که 1 دایره درج شده است، می‌بایست لباس با دمای پایین شستشو شود. در صورتی که 2 عدد دایره در تشت قرار دارد، شستشو با دمای متوسط و در صورت درج 3 دایره در تشت، شستشو را می‌توانید با دمای آب بالا انجام دهید.
اگر تعداد دایره‌ها بیشتر است، بدین صورت خواهد بود:
  • 1 دایره: دمای 30 درجه سانتی گراد
  • 2 دایره: دمای 40 درجه سانتی گراد
  • 3 دایره: دمای 50 درجه سانتی گراد
  • 4 دایره: دمای 60 درجه سانتی گراد
  • 5 دایره: دمای 70 درجه سانتی گراد
  • 6 دایره: دمای 80 درجه سانتی گراد

بهترین روش جلوگیری از سوختن لوازم برقی خانگی:
استفاده از محافظ برق مناسب

برنامه مناسب شستشوی لباس ‌ها کدام است؟

برنامه مناسب شستشوی لباس ‌ها کدام است؟


اگر زیر علامت تشت لیبل لباس، 1 خط وجود دارد به این معنی است که لباس از نوع الیاف مصنوعی است و به سادگی چروک می‌شود و لازم است دور مناسبی انتخاب نمایید تا لباس آسیب نبیند. اگر زیر علامت تشت، 2 خط وجود دارد، لباس حساس و ظریف و همانند ابریشم است و لازم است با برنامه‌های متناسب ملایم‌شوی شسته شود. در صورتی که بر روی لباس علامت چلاندن به همراه یک ضربدر بر روی آن وجود دارد، به این معنی است که از این مورد خودداری نمایید. برای اطلاع از عملکرد دکمه‌های ماشین لباسشویی می‌توانید راهنمای «معنی کلمات روی ماشین لباسشویی ال جی» و یا «برنامه‌های ماشین لباسشویی جی پلاس» را مطالعه نمایید.

آیا می‌توان لباس ‌ها را با مواد سفید کننده شستشو داد؟

آیا می‌توان لباس ‌ها را با مواد سفید کننده شستشو داد؟


این مورد در شستشوی لباس اهمیت خیلی زیادی می‌تواند داشته باشد. گاهی به دلیل عدم رعایت نکات مربوط به استفاده از مایع سفیدکننده، ممکن است دیگر نتوانید از لباس خود استفاده کنید. علامت‌های مربوط به استفاده از سفیدکننده به شکل مثلث است.

خرید توپ شوینده لباسشویی

در این بخش معنای علامت‌ها به شکل زیر است:

  • علامت مثلث به معنی امکان استفاده از سفید کننده است و علامت مثلث به همراه یک علامت ضربدر به معنی عدم امکان استفاده از سفیدکننده می‌باشد.
  • علامت Cl در داخل مثلث به معنی امکان استفاده از مایع سفیدکننده از نوع کلردار است و اگر داخل علامت مثلث دو خط به صورت مورب وجود داشته باشد، به معنی عدم امکان استفاده از مایع سفیدکننده‌ی کلردار است.

برای از بین بردن لکه‌ها می‌توانید به راهنمای «چگونه لکه‌ها را از روی لباس پاک کنیم؟» مراجعه نمایید.

نکات مربوط به خشک کردن لباس ‌ها

نکات مربوط به خشک کردن لباس ‌ها


چگونه می‌توان لباس را خشک کرد و آیا می‌توان از دور خشک کن ماشین لباسشویی قرار داد؟

در صورتی که بر روی لیبل لباس‌ها یک مربع و یا مربع به همراه یک دایره داخل آن قرار دارد، می‌توانید برای خشک کردن لباس از خشک کن استفاده کنید اما اگر روی مربع و یا دایره و مربع، علامت ضربدر قرار دارد، به معنای این است که برای این لباس نمی‌توان از خشک کن استفاده نمود.

لباس ‌ها را در چه دمایی می‌توان خشک کرد؟

علامت دایره‌های کوچک داخل مریع نمایانگر دمای خشک کن است. تقریبا همانند دمای شستشو، در صورتی که 1 دایره در این قسمت قرار دارد، لازم است با دمای پایین لباس‌ها را خشک کنید. در صورتی که 2 دایره قرار دارد، دمای متوسط و اگر 3 دایره مشاهده می‌کنید، با دمای بالا نیز می‌توانید عملیات خشک کردن لباس‌ها را انجام دهید.

آیا می‌توان از برنامه ضدچروک استفاده کرد؟

چنانچه یک مربع به همراه یک خط افقی در زیر مربع مشاهده‌ می‌کنید، می‌توانید در حین خشک کن از گزینه‌ی ضدچروک هم استفاده نمایید؛ اما اگر 2 خط افقی ترسیم شده باشد، می‌بایست لباس شما بدون دور خشک کن خشک شود، زیرا ظریف است و ممکن است آسیب ببیند.

آیا می‌توان لباس را برای خشک کردن روی بند آویخت؟

آیا می‌توان لباس را برای خشک کردن روی بند آویخت؟


اگر در بالای شکل مربع یک خط منحنی وجود داشته باشد، می‌توانید لباس را برای خشک کردن به صورت آویخته بر روی بند قرار دهید. وجود 1 خط افقی داخل مربع، به این معنی است که نباید لباس را روی بند آویزان کنید؛ برای خشک کردن این نوع لباس‌ها، می‌توانید آن را بر روی سطح صاف قرار دهید. خط‌های مورب داخل مربع، یعنی لازم است لباس را بر روی سطح صاف و در سایه و دور از تابش آفتاب خشک کنید. در صورتی که داخل مربع 3 خط عمودی قرار دارد، می‌بایست لباس بر روی چوب لباسی و در محیط باز خشک شود تا آسیب نبیند.

شرایط اتو کردن لباس‌ها

شرایط اتو کردن لباس‌ها

علامت‌های مربوط به توصیه‌های اتوکشیدن، دقیقا علامت‌هایی شبیه به اتو هستند و به سادگی از روی علامت‌ها می‌توانید آن را تشخیص دهید. علامت اتو همانطور که مشخص است بیانگر این است که می‌توان لباس را اتو کرد و اگر بر روی علامت اتو، ضربدر کشیده شده است، نباید لباس را اتو کشید زیرا به لباس صدمه وارد می‌کند.
علامت دیگری که بر زیر اتو، بخار نمایش می‌دهد و بر روی آن ضربدر کشیده شده است، به معنای ممنوع بودن استفاده از اتوی بخار است.
تعداد دایره‌های داخل اتو نیز دمای مجاز اتوکشی لباس را بدین شرح نمایش می‌دهد:
  • مشاهده 1 دایره داخل اتو در لیبل لباس: دمای حدود 120 درجه یا همان دمای پایین
  • مشاهده 2 دایره داخل اتو در لیبل لباس: دمای حدود 150 درجه یا دمای متوسط
  • مشاهده 3 دایره داخل اتو در لیبل لباس: دمای حدود 200 درجه یا دمای بالا

شوینده‌های با کیفیت را از کجا تهیه کنیم؟

باید بگوییم حتی اگر تمامی نکات گفته شده را رعایت کنید، اما از شوینده‌ی خوبی استفاده نکنید، باز هم احتمال آسیب رسیدن به لباس‌ها وجود دارد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم شوینده‌های مناسب را برای دستگاه‌ ماشین لباسشویی و حتی ماشین ظرفشویی خود از فروشگاه لوازم جانبی گلدیران خریداری کنید.
لطفا دیدگاه‌ها و یا سوالات خود را در زیر این مقاله مطرح نمایید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...