سولاردام چیست + مهم ترین تفاوت سولاردام و مایکروویو

۲۱ آبان ۱۳۹۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
تفاوت سولاردام و مایکروویو

این روزها در همه‌‌ی آشپزخانه‌ها وسایل برقی مختلفی چشم نوازی میکنند که هر کدام به نحوی کارهای مارا آسان‌تر و سریع‌تر کرده‌اند. از هم‌زن و مخلوط‌کن گرفته تا وسایلی مثل ماکروفر، سولاردام، ظرفشویی و لباسشویی.
وسیله‌هایی مثل سولاردام ومایکروویو در گرم کردن و پختن مواد غذایی به کمک ما آمده‌اند که البته هرکدام با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که در این مطلب قصد داریم به تفاوت سولاردام و مایکروویو بپردازیم.
به نظر شما مایکروویو یا سولاردام؟ شما کدام را انتخاب می‌کنید؟ اگر بین انتخاب این دو تردید دارید، بهتر است نگران نباشید چون در این مقاله به شما درباره مایکروویو، سولاردام و تفاوت‌های این دو می‌گوییم.

تاریخچه
و اساس کار مایکروویو

در سال 1945 دکتر پرسی لی بارون اسپنسر DR.SPENCER در شرکت  RAYTHEON، شرکت تحقیقات رادار در آمریکا، پس از انجام آزمایشات تحقیقاتی روی موج، ناگهان متوجه شد شکلات داخل جیبش به شدت گرم شده و آب شده است و متوجه شد که این امواج بوده‌اند که باعث بروز چنین اتفاقی شده‌اند.
اولین فر مایکروویو خانگی در سال 1965 میلادی ساخته شد. در سال 1975 میلادی در 17% منازل ژاپن، فر مایکروویو مورد استفاده قرار گرفت. در همان سال در آمریکا، تعداد فرهای مایکروویو فروخته شده بیشتر از تعداد فرهای گازی فروخته شده بود. در سال 1982میلادی در 2.10% منازل کانادا فر مایکروویو وجود داشت در حالیکه در سال 1996 میلادی این تعداد به  3.85 % رسید.
انرژی پرتوهای مایکروویو در صورتی که توسط ماده غذایی جذب شود، به گرما تبدیل می‌شود. غذای طبخ شده در فر مایکروویو خاصیت رادیو اکتیویته پیدا نمیکند و خوردن آن برای انسان خطرناک نیست.

اگر بدنبال اطلاعات بیشتر در این زمینه می باشید می توانید مقاله " اشعه‌ مایکروویو‌ " را مطالعه نمایید.

مایکروویو یعنی امواج ریزی که دارای فرکانس بالا و طول موج کم است.

در مایکروویو قسمت یا ابزاری به نام مگنترون تعبیه شده است که کار این قسمت به این صورت است که امواجی ایجاد می‌کنند که دارای فرکانس 2450 مگاهرتز هستند. سپس این امواج به دیواره‌های محفظه مایکروفر برخورد می‌کنند و به دلیل اینکه این دیواره و یا محفظه‌ها به صورت فلزی هستند این امواج را منعکس می‌کنند. بعد از اینکه امواج منعکس می‌شوند این امواج بر روی ماده غذایی که داخل مایکروویو شما قرار دارد می‌نشیند و متمرکز می‌شود.

فرق بین مایکروفر (ماکروفر، مایکرو، ماکرو) چیست؟
تفاوت سولاردام و مایکروویو
آیا تفاوت مایکروویو یا ماکروویو با ماکروفر، مایکرو، ماکرو را می‌دانید؟

بهتر است بدانید که تمام کلمات مختلفی که از کلمه Microwave به شکل‌های مختلفی مثل مایکروویو، ماکروویو، مایکروفر، ماکروفر، مایکرو و ماکرو  تلفظ می‌شود تفاوتی با یکدیگر ندارند و درست‌ترین کلمه و تلفظ برای این دستگاه کلمه مایکروویو است.

سولاردام Solardom چیست؟

کارایی سولاردام چیست؟

کارایی سولاردام ال جی

solardom تکنولوژی انحصاری ال جی میباشد. سولاردام دارای هیتر زغالی میباشد که با ایجاد حرارت توسط رشته‌های ذغال موجود در المنت، علاوه بر حفظ ویتامین‌های مواد غذایی، چربی و مواد مضر غذا را کاهش داده، غذا را مغز پخت و آبدار با مصرف برق کمتر، آماده میکند و دارای کوره مدور می‌باشد. سولاردام دارای هیتر در کف دستگاه می باشد که باعث برشته شدن بهتر غذا به صورت همزمان از بالا و پایین میشود. با این مزایا در نوع پخت و گرم کردن غذا از مایکروویوها متفاوت میباشد و به طور کل تعداد و تنوع برنامه‌های پیش فرض برای پخت غذا در سولاردام بیشتر است.

مزایای
مدور بودن کوره سولاردام
  1. از انتشار بیهوده امواج جلوگیری کرده و امواج را به سمت مرکز دستگاه هدایت میکند.
  2. تمیز کردن کوره راحت تر شده، عمر مفید آنرا افزایش می‌دهد.
  3. فضا استفاده از کوره را افرایش می‌دهد.

تفاوت سولاردام با مایکروویو در چیست؟


تفاوت مایکروفر و سولاردام
تفاوت سولاردام و مایکروویو

آیا میدانید فرق سولاردام با مایکروفر در چیست؟ آیا تفاوت سولاردام و مایکروویو میدانید؟ در سولاردام‌ها نوع هیتر به شکلی تعبیه گردیده که امواج گرمایشی نورانی را از سمت پایین به مواد غذایی می تاباند و به این صورت می‌تواند غذا را از پایین هم گریل کند. محفظه پخت نیز در سولاردام بر خلاف دستگاه‌های متداول که به شکل چهارگوش است، به صورت مدور و استوانه‌ای ساخته شده تا امواج گرمایی را بهتر بر روی مواد غذایی منعکس کند.

بنابراین در مایکروویو علاوه بر امواج، از المنت‌های معمولی برای پخت و گریل استفاده می‌شود اما در سولاردام ترکیب امواج مایکروویو و امواج گرمایشی نور است که این عمل را به انجام می‌رساند. بنابراین تفاوت مایکروویو و سولاردام یا فرق مایکروفر با سولاردام را به این شکل میتوان بیان کرد.

پیشنهاد می شود درباره ظرف مناسب مایکروویو بخوانید.

تفاوت برنامه‌‌ های سولاردام با مایکروویو

تفاوت برنامه‌‌های سولاردام با مایکروویو

سولاردام یا Solardom برنامه‌های کامل‌تری دارد یا به عبارتی صحیح‌تر، به دلیل وجود برنامه‌های اتومات و پیش فرض متنوع، پخت انواع غذا، شیرینی‌هایی مثل پیتزا و کیک را راحت‌تر کرده است و نیازی به تنظیم درجه‌های حرارت مختلف نیست. اما در بعضی از مدل‌های مایکروویو نیاز است که برای پخت غذا و دسرهای مورد علاقه خود تنظیم درجه و پخت با آن را یاد بگیرید.

دقت داشته باشید که با مطالعه مقاله راهنمای استفاده از برنامه‌ مایکروویو ال جی به راحتی با برنامه‌ها آشنا خواهید شد و در صورت تمایل به پخت غذاهای متنوع می‌توانید در قسمت دانستنی‌های سایت مقاله و ویدئوهای آشپزی که برای شما تهیه شده است را مشاهده و مطالعه نمایید.


چگونه
غذا درون مایکروویو پخته می‌شود؟


بعد از تولید فرکانس MHz 2450 توسط مگنترون، این امواج توسط آنتن به داخل کوره هدایت می‌شود. امواج مایکروویو با انتشار در کوره، وارد غذا می‌شوند و روی مولکول‌های آب درون غذا تاثیر می‌گذارد.
هر مولکول آب به یک مولکول قطبی تبدیل میشود و در یک ثانیه  Mega 2450 بار جای قطب‌های آن عوض می‌شود. با این جابجایی گرمایی درون غذا تولید شده و ماده شروع به گرم شدن میکند.
هرماده‌ای که در داخل کوره مایکروویو قرار بگیرد سه حالت برای آن اتفاق می‌افتد :

  1. امواج را منعکس میکند و باعث ایجاد جرقه میشود

مثل همه فلزات که نباید در مایکرو قرار گیرند. به جز متعلقات خود دستگاه که استیل یا کروم با روکش مخصوص می‌باشند که اگر خراش ایجاد شود، جرقه میزنند.

  1. امواج را از خود عبور میدهد ولی خود گرم نمیشود

مثل شیشه ، کاغذ ، پلاستیک ، چینی ، سرامیک ، پیرکس

  1. امواج را جذب میکند و گرم میشود

هر ماده‌ای که در بافت خود مولکول آب وجود داشته باشد، مثل انواع غذاها و نوشیدنی‌ها
نکته مهم :
هیچ گاه نباید مایکروویو را خالی روشن کرد، چون امواج داخل کوره جذب نمی‌شود و به مگنترون آسیب می‌رساند.

انواع مدل های مایکروویو، سولاردام و سولارکانوکشن

فرق سولاردام و مایکروفر

از جمله مدل‌های مایکروویو ال جی میتوان به این مدل‌ها اشاره کرد :
MG48
MG42
چند نمونه از مدل‌های سولارکانوکشن ال جی به شرح زیر است :
MC65
MC62
MC61
به سه مدل از سولاردام ال جی در متن زیر میتوان اشاره کرد :
MS93
MS95
MS98
تفاوت‌ های ظاهری مدل‌های سولاردام، مایکروویو و سولارکانوکشن به شرح زیر است :

شکل ظاهری سولاردام
 به شکل زیر است
  • کلیدها در قسمت بالا قرار دارد و درب از بالا باز می‌شود.
  • سینی دستگاه فلزی و دارای شفت سرامیکی می‌باشد.
  • عایق میکا و لامپ در سقف قرار داده شده است.
  • دارای هیتر از کف می‌باشد .
ظاهر دستگاه مایکروویو به جزئیات زیر میباشد
  • کلیدها در قسمت راست و درب از راست باز می‌شود.
  • سینی دستگاه پیرکس و دارای شفت پلاستیکی می‌باشد.
  • عایق میکا و لامپ در دیواره سمت راست قرار دارد.
شکل سولار کانوکشن به شرح زیر است
  • کلیدها در سمت راست قرار دارد و درب از بالا باز می‌شود.
  • سینی دستگاه پیرکس و دارای شفت پلاستیکی می‌باشد.
  • عایق میکا و لامپ در دیواره سمت راست قرار دارد.
متعلقات مایکروویو و محل قرار گرفتن انها

تفاوت مایکروویو و سولاردام
در مایکروویوها سینی گردان سینی پیرکس میباشد. بعضی از مایکروویوها علاوه بر سینی پیرکس، یک سینی فلزی هم دارند که به هیچ عنوان نباید مستقیم بر روی شفت قرار بگیرد. سینی فلزی را بر روی سینی پیرکس قرار می‌دهند. در هیچ برنامه‌ای نباید سینی پیرکس را از داخل دستگاه خارج کنیم.

دقت داشته باشید که موتور شفت را میچرخاند و چرخش شفت، سینی را به حرکت در می‌آورد. ریل زیر سینی کمک میکند تا سینی راحت‌تر به حرکت درآید.

متعلقات
سولاردام و محل قرار گرفتن آن‌ها
سینی گردان در سولاردام‌ها فلزی می‌باشد. سولاردام‌ها فاقد ریل زیر سینی می‌باشند. در واقع چرخهایی که باعث چرخش سینی می‌شوند در زیر سینی نصب شده‌اند. امواج مایکرو از پشت عایق میکا وارد کوره می‌شود. دقت داشته باشید لامپ در دوحالت روشن می‌شود، در صورت باز کردن درب دستگاه و یا در حین کار.

توجه کنید که اگر لامپ در حالت خاموشی دستگاه و بسته بودن درب روشن میماند غیر طبیعی میباشد و دستگاه نیاز به بررسی و تعمیر دارد. پیشنهاد میکنیم جهت تعمیر مایکروویو ال جی خود از مقاله لینک شده دیدن نمایید.

اگر در حین کار درب دستگاه باز شود انتشار امواج متوقف می‌شود و همچنین چرخش سینی نیز متوقف می‌شود. اما اگر در حین خاموشی سینی می‌چرخد و یا با باز کردن درب سینی می‌چرخد غیر طبیعی است دستگاه نیاز به بررسی دارد .


کاربرد سه پایه‌های مایکروویو و سولاردام


سه پایه کوتاه
جهت استفاده در برنامه کانوکشن میباشد.

سه پایه بلند
جهت استفاده در برنامه گریل میباشد. به این دلیل که سطح غذا به المنتی که در سقف قرار دارد نزدیک شود.

دستگیره
بعد از استفاده از جوجه گردان، سیخ داغ می‌باشد، از این دستگیره برای خارج کردن سیخ جوجه گردان استفاده می‌شود.

سیخ جوجه گردان
موتور کف و موتور جوجه گردان با هم کار می‌کنند. هر زمانی که دستگاه در حال کار باشد در تمامی برنامه‌ها شفت زیر سینی و شفت جوجه گردان می‌چرخند. در صورت نیاز به هر کدام از متعلقات و لوازم جانبی مایکروویو و سولاردام می‌توانید وارد فروشگاه لوازم جانبی گلدیران شوید و قطعه مورد نظر خود را خریداری کنید.


استاندارد نصب سولاردام و مایکروویو

استاندارد نصب سولاردام و مایکروویو

فاصله مناسب برای نصب مایکروویو و سولاردام از کناره‌ها 15، از پشت 10 و از سقف 30 سانتی متر فاصله داشته باشد. قسمت جلویی حداقل 8 سانتی متر از لبه محلی که در آن قرار دارد عقب‌تر باشد تا از افتادن آن جلوگیری شود. دقت داشته باشید که نزدیک دستگاه وسیله گرم کننده در حال کار نباشد و حتما از پریز برق مستقل استفاده کنید.

استفاده
از درپوش در مایکروویو و سولاردام
جهت حفظ رطوبت غذا و همچنین جلوگیری از تشکیل بخار در داخل کوره از درپوش مخصوص مایکرو استفاده شود. در هنگام پخت غذاهای چرب، درپوش از پخش شدن چربی و روغن به اطراف جلوگیری می‌کند.

نکته
: درپوش مایکروویو باید منافذی جهت خروج بخار اضافه داشته باشد.

متفاوت و شگفت انگیز آشپزی کنید
واقعیت این است که دستگاهی مثل مایکروویو و سولاردام به کمک اشعه به پخت غذاهای مختلف ما کمک می‌کند. این یعنی سرعت پخت غذا بسیار بیشتر از غذا درست‌کردن با گازهای معمولی است. دستورالعمل‌ها و مدت‌زمانی که برای پخت مواد مختلف از سوی این وسیله پیشنهاد می‌شود هم کار پخت‌ و پز را برای کسانی که سررشته زیادی از آشپزی ندارند، راحت می‌کند.

در نهایت اگر سوالی در رابطه با این محصولات برای شما پیش آمده حتما در قسمت نظرات برای ما بنویسید تا پاسخ آن را با شما در میان بگذاریم. پیشنهاد می شود درباره علت نچرخیدن سینی سولاردام ال جی بخوانید.
با پخت غذاهای متنوع در مایکروویو بیشتر آشنا شوید

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

۱۴۰۰/۰۳/۱۷

سلام وقتتون بخیر من الان حدود یک سال سولار گرفتم خیلیم راضیم فقط الان متوجه شدم سینی کفی زخم شدهبه اندازه یه عدس انگار اشعه خورده باشه بهش ،ممکن باعث جرقه بشه ؟ لازم عوض بشه ؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۳/۱۷ ۰۹:۴۹

سلام و وقت به خیر؛ بله امکان داره جرقه بزنه. لطفا دستگاه رو با یک لیوان آب به همراه سینی تست کنید و اگر جرقه زد لازم هست که تعویض بشه. موفق باشید

۱۴۰۰/۰۲/۰۲

سولار دام در برابر مایکروویو فر فقط یه دستگاه با تکنولوژی کم (المنت رشته حرارتی) و مصرف برق زیاد است(نسبت به ماکروویو خروجی اسیلاتور رزونانسی)! و فقط تنها یه افتضاح صنعتی تجاری!

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۲/۰۲ ۰۸:۳۳

سلام و وقت شما به خیر؛ مصرف برق دستگاه به برنامه، مدت زمان و ... هم بستگی داره. اگر فکر می‌کنید مصرف برق دستگاه خیلی زیاد هست بهتره دستگاه بررسی بشه. موفق باشید

1 1
۱۳۹۹/۰۹/۰۲ ۱۳:۳۷

پس به جای گفتن ماکروفر دیگه بگیم مایکروویو!!! چه جالب :) تفاوت مایکروویو با سولاردام رو از این مقاله فهمیدم. بخاطر کامل بودن برنامه و راحتی کار بیشتر با سولاردام خیلی وقته دنبالش هستم تا بخرم شما میتونید راهنمایی کنید؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۹/۰۹/۰۲ ۱۴:۱۰

سلام و وقت به خیر؛ در حال حاضر سولاردام ال جی موجود نیست و میتونید از سایت فروشگاه اینترنتی گلدیران پلاس پیگیر موجودی این کالا باشید: https://www.goldiranplus.ir/Category/MWO موفق باشید

در حال ثبت...