تعمیر تلویزیون یا تعویض آن؟ کدام بهتر است؟

۰۸ خرداد ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

ممکن است خرابی تلویزیون برای شما هم پیش آمده باشد؛ خرابی تلویزیون و به طور کلی تمامی لوازم خانگی، موضوعی است که کمی ناراحت‌کننده به نظر می‌رسد و باعث می‌شود حدودا چند روز نتوانید از دستگاهتان استفاده کنید. زمانی که تلویزیون دچار مشکل می‌شود، بسته به نوع ایراد، معمولا می‌تواند به دلیل ایراد ماژول، بردهای دستگاه و یا اتصالات داخلی آن باشد. در بیشتر موارد که تصویر تلویزیون دچار مشکل می‌شود، معمولا علت آن ماژول یا بخشی از پنل است. در ادامه خواهیم گفت پنل تلویزیون شامل چه قطعاتی می‌شود و منظور از پنل تلویزیون چیست.

 7 نکته کاربردی در مورد تعمیر تلویزیون ال جی

پنل تلویزیون چیست؟


پنل تلویزیون همان صفحه نمایش تلویزیون می‌باشد که شامل چندین قطعه است. نور پس زمینه، صفحات منتشر کننده نور، صفحه حاوی پیکسل‌ها، اتصالات و ... قطعات داخل پنل می‌باشد. پنل از سوی برد دستگاه فرمان می‌گیرد و تصویر را به نمایش درمی‌آورد. بسیاری از مشکلاتی که ممکن است برای تلویزیون شما پیش بیاید، مربوط به پنل می‌باشد. می‌توان گفت مهم‌ترین بخش و در واقع قسمت اصلی در ساختار یک تلویزیون، پنل آن است. گران‌ترین و پرهزینه‌ترین قسمت تلویزیون نیز همان پنل می‌باشد. پنل شامل چند قطعه است که در برخی مدل‌ها و برندها شامل برد مجزا نیز هست. به دلیل گران بودن این قطعه، تعمیرات آن نیز جزو تعمیرات پرهزینه می‌باشد و در برخی موارد مشاهده می‌شود، که مشتریان این دستگاه در صورت ایراد پنل ترجیح می‌دهند به جای تعمیرات تلویزیون، دستگاه جدیدی خریداری کنند، زیرا هزینه‌ی تعمیر آن بسیار بالا بوده و تقریبا حدود 70 یا 80 درصد قیمت به روز تلویزیون خواهد بود. البته این مورد را در نظر داشته باشید که ممکن است ایراد تلویزیون و پنل آن جدی نباشد، و بتوان به سادگی و با هزینه‌ی پایین آن را برطرف نمود. در این مورد لازم است کارشناس تلویزیون را بررسی کنند و در مورد تعمیرات آن اعلام نظر نمایند.

انواع پنل تلویزیون ها


پنل‌ها یا صفحه نمایش تلویزیون از نظر بکلایت (بکلایت چیست؟) و یا کریستال مایع قرار داده شده در پنل به انواع متفاوتی تقسیم‌ بندی می‌شوند. برخی از تلویزیون‌هایی که در حال حاضر استفاده می‌شود، تلویزیون‌های LED و یا QLED و اخیرا QNED هستند که از نظر ساختار نور پس زمینه هر یک تفاوت‌هایی دارند و حتی در میان LED‌ها نیز نحوه قرارگیری نور بکلایت و انواع آن متفاوت است. وقتی تلویزیون دچار مشکل صفحه نمایش می‌شود، این موضوع اهمیت زیادی دارد که آیا امکان باز کردن پنل برای تعمیر بکلایت یا همان نور پس زمینه وجود دارد و آیا بهتر است کارشناس تعمیرات ریسک کرده و بکلایت تلویزیون را برای تعمیر باز کنند یا خیر؟
در مورد انواع پنل‌های تلویزیون می‌توانید مقاله‌ی مروری بر جدیدترین تکنولوژی تلویزیون را نیز مطالعه نمایید.

تلویزیون‌ها از نظر کریستال مایع که در پنل قرار می‌گیرد و الگوی نمایش تصویر را در آن می‌سازد، نیز به انواع متفاوتی تقسیم می‌شوند. پنل‌هایی با نوع چینش کریستال مایع IPS،  VA و TN تولید می‌شود که البته به اندازه‌ی بکلایت عامل تاثیرگذاری در نحوه تعمیرات تلویزیون نیستند. معمولا این موارد می‌بایست زمان خرید تلویزیون مورد توجه قرار گیرد.

بهترین فناوری پنل تلویزیون؛
مقایسه کامل پنل های IPS، VA و TN  

ایرادات مربوط به پنل تلویزیون


ایرادات متفاوتی می‌تواند باعث بروز مشکل در پنل تلویزیون شود و البته یکی از این ایرادات مشکل خود پنل تلویزیون است. گاهی ممکن است علت ایراد تلویزیون، شکستگی، آب خوردگی، ضربه به ماژول و موارد مشابه باشد، که مشخص است به دستگاه آسیب وارد شده است. در صورتی که دستگاه به این شکل آسیب دیده باشد، برای مثال در موارد شکستگی و ضربه خوردگی ماژول معمولا نیاز به تعویض پنل می‌باشد و در موارد کمی با تعویض لیکوئید یا همان کریستال مایع، مشکل رفع خواهد شد.
آبخوردگی پنل تلویزیون نیز می‌تواند موجب ایراد جدی در تلویزیون شود؛ منظور از آبخوردگی نفوذ میزان زیادی آب داخل تلویزیون نیست، بلکه نفوذ حتی چند قطره از آب و یا مواد پاک کننده‌ی صفحه نمایش موجب آسیب به دستگاه خواهد شد زیرا آب به برد پایین دستگاه و اتصالاتی که آن را به صفحه نمایش متصل می‌کند، می‌‎رسد و به آن آسیب وارد می‌کند.
یکی از ایراداتی که ممکن است برای پنل یا همان صفحه نمایش تلویزیون پدید آید، پیکسل سوختگی و یا پیکسل روشن است. پیکسل سوختگی مانند یک نقطه‌ی تیره بر روی صفحه نمایش می‌باشد و باعث مشکل در تصویر می‌شود. در برخی موارد با توجه به اینکه تعداد پیکسل‌های سوخته کم است، کارشناسان تعمیر دستگاه اعلام می‌کنند که نیازی به تعمیر صفحه نمایش وجود ندارد و تا حدود 3 پیکسل سوخته مشکلی در دید ایجاد نمی‌کند. در برخی موارد مانند تیره شدن تصویر تلویزیون، تغییر رنگ آن و ... ایراد تصویر مربوط به تنظیمات تلویزیون می‌باشد که می‌توانید با ورود به قسمت تنظیمات تصویر تلویزیون آن را تغییر دهید. در این مورد می‌توانید راهنمای روش‌های افزایش کیفیت تصویر تلویزیون را مطالعه نمایید.

اما پیکسل روشن در صورتی که حتی یک عدد پیکسل هم باشد، نیاز به تعمیر دارد زیرا ممکن است ولتاژ غیر استاندارد به مدار صفحه نمایش وارد شود و باقی پیکسل‌ها را نیز دچار مشکل کند.


ایجاد خط روی تصویر تلویزیون نیز یکی از ایراداتی است که زیاد اتفاق می‌افتد و گاهی مربوط به ماژول و در برخی موارد مربوط به برد مین دستگاه می‌باشد. خطوط روی تصویر می‌تواند افقی یا عمودی، باریک یا پهن، تکی و یا چندین خط باشد که در تمامی موارد دستگاه باید از سوی کارشناس مورد بررسی قرار گیرد.

قیمت پنل تلویزیون ها چقدر است؟

زمانی که پنل تلویزیون شما دچار مشکل می‌شود، ابتدا باید بررسی شود که پنل مدل تلویزیون شما موجود است یا خیر و آیا می‌توان آن را تعویض کرد. در برخی موارد به دلیل قیمت بالای پنل تلویزیون ترجیح داده می‌شود که تلویزیون تعمیر شود. قیمت پنل‌ تلویزیون و تعویض آن پس از بررسی از سوی کارشناس اعلام می‌شود و نمی‌توان قیمت آن را قبل از بازدید دستگاه اعلام نمود. پیشنهاد می‌شود در صورتی که مدت زمان گارانتی تلویزیون ال جی یا جی پلاس شما به پایان رسیده، تمدید گارانتی تلویزیون خود را انجام دهید تا پس از پایان مدت زمان گارانتی نیز بتوانید همچنان از خدمات گارانتی دستگاه استفاده نمایید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...