ترفندهای خانه داری برای خانم های شاغل

۰۶ تير ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
َترفندهای خانه داری برای خانم های شاغل

هر یک از ما در زندگی نقش‌های متفاوتی داریم که در فراز و نشیب زندگی با انعطاف‌پذیری بین تمامی آنها تعادل ایجاد می‌کنیم. تمامی این نقش‌ها مهمند و معمولا تمامی آنها نیز در اولویت هستند. البته شاید لازم باشد خانم‌های شاغل برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند و در برنامه‌ریزی‌های خود اولویت‌ها را در نظر بگیرند. تعادل بین کار و زندگی و در کنار آن اختصاص زمانی برای استراحت، رشد و یادگیری و ... اگر به شکل مناسبی انجام شود باعث می‌شود خانم‌های شاغل شاد و سرحال باشند، ارتباط موثر و تعامل خود را با اطرافیان حفظ کرده و هر روز نیز به موفقیت‌های بیشتری دست یابند.
بانوان موفق در هیچ دوره‌ای از تاریخ کم نبوده‌اند و همیشه تلاش کرده‌اند در ابعاد متفاوت زندگی، آرزوهای خود را تحقق بخشند. هریک تلاش کرده‌اند در نقش مادری، همسری، کارمندی و ... بهترین خود باشند. البته برخی از مادران شاغل گاهی نگران می‌شوند که شاغل بودن آنها تاثیر منفی بر روی تربیت فرزندان نداشته باشد؛ می‌توان از این زاویه نگاه کرد که فرزندان در این شرایط نیز می‌توانند به خوبی استقلال و مسئولیت‌پذیری را یاد بگیرند.
در این راهنما برخی ترفندها که ممکن است کمی خستگی خانم‌های شاغل و به طور کلی بانوان خانه‌دار را کاهش دهد، یا به مدیریت بهتر کارها کمک کند را بررسی کرده‌ایم.  

مدیریت زمان برای خانم‌های شاغل

مدیریت زمان اهمیت زیادی داشته و می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در زندگی شما داشته باشد. با توجه به اینکه در کنار شغل خود می‌خواهید در امور خانه‌داری و یا در نقش مادری نیز وظایف خود را به خوبی انجام دهید، لازم است زمان خود را مدیریت کنید تا برای هر یک از کارها به حد کافی زمان داشته باشید؛ نگاه سخت‌گیرانه‌ای نداشته باشید و این را بپذیرید که گاهی ممکن است نسبت به خانمی که خانه‌دار است و مشغله‌ی کار بیرون از خانه را ندارد، توجه کمتری به برخی امور خانه‌داری داشته باشید و یا فرصت کافی نداشته باشید؛ اما با مدیریت زمان می‌توانید در اولین فرصت آن را جبران کنید. مدیریت زمان به شما کمک می‌کند بازدهی بالاتری برای انجام تمامی کارهای خود داشته باشید.

لیست کارهای روزانه و هفتگی

لیست کارهای روزانه و هفتگی

برای اینکه خانه همیشه مرتب و تمیز باشد، می‌توانید کارهای مربوط به خانه‌داری را به کارهای روزانه و هفتگی تقسیم کنید؛ می‌توانید وظایف 15 دقیقه‌ای تعیین کنید. با این روش دیگر به دلیل حجم زیادی از کارها خسته نخواهید شد. پیشنهاد می‌شود کارهایی که کمتر از 2 دقیقه طول می‌کشد را همان لحظه انجام دهید. بهتر است تمیز کردن سطح روی کابینت‌ها و مرتب کردن وسایلی که در دسترس هستند، به صورت روزانه انجام شود. در کنار برنامه‌های روزانه و هفتگی،  زمانی هم برای تفریح و ورزش نیز در بگیرید و آن را فراموش نکنید.

تعیین روز نظافت خانه و خرید در هفته

تعیین روز نظافت خانه و خرید در هفته

بهتر است روز نظافت کلی خانه و آشپزخانه را تفکیک کنید و روز مربوط به خرید در ماه و هفته نیز از قبل مشخص باشد تا باعث ایجاد تداخل در کارهای دیگر نشود؛ علاوه بر آن، تا حد زیادی از خریدهای غیرضروری و خارج از برنامه جلوگیری می‌شود و می‌توانید مدیریت هزینه‌ بهتری هم داشته باشید.

مرتب کردن 3 دقیقه‌ای خانه در ابتدای روز

مرتب کردن 3 دقیقه‌ای خانه در ابتدای روز

ابتدای روز در حد 2 یا 3 دقیقه فرصت دارید بهم‌ریختگی‌های خانه مانند تختخواب، مبلمان و روی میز را مرتب کنید. ممکن‌ است این مورد یکی از عادات شما باشد اما اگر هم جزو عادت‌های شما نیست، پس از رعایت آن طی چند روز متوالی به یکی از عادات خوب شما تبدیل خواهد شد. علاوه بر آن، اینکه وسایل را پس از استفاده در جای خود قرار دهید، عادت خوبی است که به شما کمک خیلی زیادی خواهد کرد؛ به این شکل کودکان نیز معمولا الگو می‌گیرند و بدون اینکه از آنها بخواهید، این کار را انجام دهند.

نظافت خانه را به سرگرمی تبدیل کنید

نظافت خانه را به سرگرمی تبدیل کنید

اینکه کارها یا نظافت خانه یک کار خسته کننده باشد که معمولا هر روز یا هر هفته مدت زمانی را به آن اختصاص می‌دهید،  جالب و دلنشین نیست؛ اما اگر کاری که برای شما لذت‌بخش باشد را در کنار نظافت انجام دهید، می‌توانید نظافت منزل را ساده‌تر و با اشتیاق بیشتری انجام دهید. گاهی می‌توانید در کنار امور خانه‌داری، موسیقی، کتاب صوتی و پادکست گوش دهید و در این حین مطالب بیشتری هم یاد می‌گیرید.

شوینده‌های با کیفیت ماشین ظرفشویی و لباسشویی را
از فروشگاه گلدیران خریداری کنید.

محل مناسب اثاثیه در خانه

محل مناسب اثاثیه در خانه

بهتر است هر یک از وسایل را در محلی قرار دهید که کمتر گرد و غبار می‌گیرد. با توجه به اینکه زمان محدودی دارید، به این شکل مدت زمان کمتری نیز برای تمیز کردن خانه و گرد و غبارهای روی اجسام صرف می‌کنید.
برخی وسایل آشپزخانه مثل آن دسته از ظروف پخت و پز که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد را در دسترس قرار دهید تا زمان استفاده به راحتی و بدون جابه‌جا کردن باقی وسایل بتوانید به آنها دست پیدا کنید. برای چیدمان بهتر آشپزخانه، به راهنمای بهترین دکوراسیون آشپزخانه مراجعه نمایید.
بهتر است وسایل مربوط به نظافت را در محلی نگهداری کنید که از آن استفاده خواهید کرد؛ در این صورت به دلیل سخت بودن آوردن وسایل تا محل نظافت، از تمیزکاری خانه منصرف نخواهید شد.
بهتر است برای وسایلی که استفاده نمی‌کنید و یا کمتر استفاده‌ می‌شود فکری کنید! زیرا همانطور که مشخص می‎‌باشد اگر وسایل زیادی داشته باشید، زمان بیشتری هم برای نظافت صرف خواهید کرد.

قطعات جانبی لوازم خانگی خود را
از فروشگاه آنلاین گلدیران خریداری کنید.

نکته‌ی دیگری که بهتر است در نظر داشته باشید این است که اگر همیشه از میز نهارخوری استفاده نمی‌کنید و گاهی ترجیح می‌دهد در بخش دیگری از خانه غذای خود را میل نمایید، بهتر است محلی مشخص برای سرو غذا داشته باشید تا زمانی که قصد دارید خانه را تمیز کنید، فقط نیاز باشد بخشی از خانه را تمیز و مرتب کنید. علاوه بر آن، از ریختن غذا بر روی فرش، مبلمان و قسمت‌های دیگر خانه جلوگیری می‌شود.

شستشوی ظرف ها در کوتاهترین زمان


بهتر است ظرف‌ها را بلافاصله پس از میل کردن غذا بشویید. ابتدا کمی آب داغ روی ظروف بریزید تا مواد غذایی از روی آن پاک شده و راحت‌تر تمیز شود. اگر می‌خواهید ظروف را با ماشین ظرفشویی شستشو دهید نیز بهتر است زودتر آن را انجام دهید و در صورت نیاز از برنامه‌ی پیش شستشو استفاده کنید. اگر ظرف‌های شما پیش از شستشوی اصلی نیاز به شستشوی اضافی و پاک کردن دارد، بهتر است از این عملکرد استفاده کنید. در صورتی که می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد دکمه‌های ماشین ظرفشویی کسب کنید، راهنمای دکمه‌های ماشین ظرفشویی ال جی و کلیدهای ماشین ظرفشویی جی پلاس را مطالعه نمایید.

تمیز کردن اجاق گاز و مایکروویو


بهترین حالت این است که بلافاصله پس از آشپزی لکه‌های روی اجاق گاز و داخل مایکروویو تمیز شود، زیرا تا زمانی که لکه‌ها خشک نشده به آسانی پاک می‌شود. برخی از مدل‌های مایکروویو دارای برنامه‌ی بوزدایی خودکار است و می‌توانید آن را انتخاب نمایید. فر اجاق گاز نیز معمولا برنامه‌ای برای تمیز کردن اتوماتیک دارد که با فعال‌سازی آن می‌توانید زمان تمیز کردن آشپزخانه را کاهش دهید؛ البته به دلیل سوختن چربی‌ها و مواد غذایی داخل فر، بوی سوختگی منتشر خواهد شد و به همین علت بهتر است زمان مناسبی برای آن در نظر بگیرید. در مورد نحوه تمیز کردن اجاق گاز می‌توانید به کامل‌ترین راهنمای تمیز کردن اجاق گاز مراجعه کنید.

بهترین زمان برای شستن لباس ها

بهترین زمان برای شستن لباس ها

شستشوی لباس‌ها کاری است که در این زمانه وقت زیادی از شما نخواهد گرفت. به سادگی لباس‌ها در لباسشویی قرار می‌دهید، برنامه‌ی مشخص را انتخاب می‌کنید و شستشو انجام می‌شود. در صورتی که لباس‌ها کثیف‌تر هستند، بهتر است با کلید Pre Wash، پیش شستشو را انتخاب کنید تا لباس‌ها تمیزتر شود. اگر ماشین لباسشویی شما برنامه‌ای مانند Delay start، Preset، Start Delay داشته باشد، می‌توانید انتخاب کنید که کار دستگاه زمان دیگری شروع شود. در صورتی که می‌خواهید آبکشی و خشک‌کردن لباس‌ها با تاخیر انجام شود، می‌توانید از برنامه‌ای مانند Delay end استفاده کنید. اگر ماشین لباسشویی شما برنامه‌ی Rinse Hold دارد، می‌توانید آن را انتخاب کنید تا لباس‌های شما قبل از آبکشی در نرم‌کننده غوطه‌ور بماند و مرحله‌ی آبکشی به تعویق بیفتد. با استفاده از این برنامه‌ها می‌توانید ساعت شستشوی لباس‌ها را بهتر و دقیق‌تر طبق زمان‌بندی خروج از خانه و بازگشت به خانه تنظیم نمایید. راهنمای دکمه‌های ماشین لباسشویی ال جی و کلیدهای پنل ماشین لباسشویی GPlus در انتخاب صحیح برنامه‌ها به شما کمک خواهد کرد.

با محافط برق استاندارد،
از سوختن وسایل برقی به دلیل نوسانات ولتاژ جلوگیری کنید.

چیدمان صحیح مواد غذایی در یخچال و فریزر


بهتر است مواد غذایی مورد نیاز مثل برخی سبزیجات، مرغ و حبوبات را سرخ کرده یا بپزید و سپس به صورت مرتب در فریزر قرار دهید تا در صورت نیاز و روزهایی که می‌خواهید در مدت زمان کوتاه‌تری غذا را آماده کنید مواد غذایی آماده داشته باشید و به سادگی نیز به آنها دسترسی پیدا کنید. صرف نظر از چیدمان صحیح مواد غذایی برای دسترسی آسان‌تر، توصیه می‌شود میوه و سبزیجات را در کشوی جامیوه‌ای قرار دهید و لبنیات را نیز در طبقات پایین‌تر و قسمت‌های جلویی کابین قرار دهید تا عمر مواد غذایی کاهش پیدا نکند و مواد غذایی دچار یخ‌زدگی نشود.  

نکته‌ی پایانی:

از دیگران هم کمک بگیرید

اینکه به دلیل مشغله‌های کاری خود، گاهی از دیگر اعضای خانواده کمک بگیرید، هیچ اشکالی ندارد. در صورتی که فرزند دارید می‌توانید برخی کارها را در قالب بازی انجام دهید؛ اینگونه علاوه بر اینکه بخشی از کارهای خانه انجام می‌شود و به زمان کمتری نیاز دارید، مهارت کار تیمی و در کنار آن مسئولیت‌پذیری را نیز از همان کودکی به فرزند خود خواهید آموخت. فراموش نکنید روزهایی که خسته می‌شوید به هرآنچه که به شما انگیزه می‌دهد فکر کنید.

نیاز به خدمات تعمیرات دستگاه‌های خانگی دارید؟
از متخصصان گلدیران کمک بگیرید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...