بهترین روش جمع کردن وسایل برای اسباب کشی

۲۲ اسفند ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

تقریبا تمام کسانی که چند وقت یکبار ناچار به اسباب کشی می‌شوند عقیده دارند که اسباب‌کشی کار خسته‌کننده‌ای است و علاوه بر آن چند روز از زمان ما را می‌گیرد. حتی یکی از دلایلی که گاهی برخی افراد ترجیح می‌دهند در یک خانه بمانند، سختی‌های اثاث کشی است. تجربیات اسباب‌کشی معمولا باعث می‌شود که تمایل داشته باشیم هر چه بیشتر آن را به تعویق بیندازیم و یا اینکه در جایی که هستیم، بمانیم؛ اما می‌توانیم آن را به بهترین روش انجام دهیم تا حداقل کمتر موجب خستگی و آشفتگی خودمان و اهل خانه شود. در این مطلب به این موضوع پرداختیم تا چند وقت دیگر که تقریبا فصل جابجایی‌هاست، با تهیه لیست کارهای اسباب کشی کمی از سختی کار افرادی که قصد اسباب‌کشی دارند، کمتر شود.

آموزش صفر تا صد تمیز کردن یخچال

اولین مرحله: برنامه ریزی برای اسباب کشی

برای اسباب کشی از کدام مرحله شروع کنیم؟


معمولا تا حرف اسباب‌کشی می‌شود، تصمیم می‌گیریم تعدادی جعبه از مغازه‌ها تهیه کنیم و با چسب آن را محکم کرده و شروع کنیم وسایل را در آنها قرار دهیم. اما بهتر است قبل از این کار، مراحل زیر انجام شود:

  • فهرست کارها و ترتیب انجام آنها را برای خود بنوسید. دقت داشته باشید که طوری زمان بندی کنید تا در نهایت وقت کم نیاورید و در بین کارها وقت کافی برای استراحت هم داشته باشید. در نظر داشته باشید تهیه‌ی لیست به شما کمک می‌کند که همان ابتدا تقسیم وظایف را بین اعضای خانواده انجام دهید. در برنامه‌ریزی خود به فکر کودکان هم باشید و اگر فکر می‌کنید ممکن است در طول اثا‌ث‌کشی خسته و بی‌حوصله شوند، آنان را به آشنایان بسپارید.
  • ممکن است در حین جمع‌آوری لوازم منزل، به برخی وسایل مانند چسب، انواع تمیز کننده‌ها، سلفون، جعبه‌های مخصوص وسایل که ممکن است در انباری گذاشته باشید و ... نیاز داشته باشید؛ بنابراین آنها را از قبل آماده کنید.
  • اگر تمامی وسایل را بدون نظم و ترتیب جمع‌آوری کنید و در کارتن قرار دهید، بعدا برای باز کردن آنها و چیدمان کار سختی در پیش خواهید داشت. پس آنها را به طور منظم جمع‌آوری کنید.
  • یکی از کارهایی که بعدا برای چیدمان وسایل به شما کمک می‌کند این است که از برخی وسایل که نیاز به باز کردن و بستن مجدد دارد، عکس بگیرید تا هنگام قرار دادن آن در منزل جدید راحت‌تر بتوانید آن را سرهم بندی کنید. پیچ و مهره‌های مربوط به آن وسیله را نیز در جایی قرار دهید که بعد به راحتی بتوانید آن را پیدا کنید.
  • بهتر است از چند روز قبل اسباب‌کشی، مواد غذایی که امکان فریز شدن دارد را فریز کنید و باقی مواد را به اندازه‌ی مصرف تا روز اسباب‌کشی تهیه کنید تا حین اثاث کشی خراب نشود. البته برای حین اسباب‌کشی میان‌وعده هم تهیه کنید. برای اطلاع از روش خاموش کردن یخچال، به راهنمای از برق کشیدن یخچال به مدت طولانی مراجعه کنید.

برای لوازم اضافی فکری کنید!


تا به حال برای شما پیش آمده که یک وسیله، لباس و ... را چند سال یکبار هم استفاده نمی‌کنید، اما ممکن است تردید داشته باشید که آن را دور بیندازید؟ قبل از اسباب‌کشی دیگر بهترین موقع برای خلاصی از آنهاست؛ زیرا می‌دانید اگر این بار را به دوش بکشید، در منزل جدید باید مجدد وقت و انرژی برای چیدن دوباره آنها صرف کنید پس ممکن است راحت‌تر بتوانید این کار را انجام دهید. در ضمن خلوت‌تر شدن اتاق باعث می‌شود آرامش خاطر بیشتری داشته باشید.

اندازه جعبه ها و علامت گذاری آنها


به اندازه‌ی جعبه‌هایی که تهیه می‌کنید، دقت کنید. برخی جعبه‌ها آنقدر کوچک و یا بزرگ هستند که خیلی به کار شما نمی‌آیند. در مورد جمع کردن جعبه‌ها رعایت این موارد می‌تواند به شما کمک کند:

  • جعبه‌ها را بیش از اندازه سنگین نکنید تا در حین اسباب‌کشی پاره نشود و به لوازم شما آسیبی نرسد.
  • بهتر است در جعبه‌ها لوازم سنگین و سبک را به طور مساوی قرار دهید تا خیلی سنگین نشود.
  • دقت داشته باشید که لازم است بر روی تمامی جعبه‌ها نوشته یا علامت بچسبانید تا بعد بتوانید به راحتی آن را پیدا کنید و وسایل را در محل مورد نظر قرار دهید.
  • بهتر است وسایل مشابه را در یک جعبه قرار دهید و برخی وسایل را اصلا داخل جعبه قرار ندهید و به شکل دیگری جمع‌آوری کنید.
  • از چمدان‌ها هم می‌توانید مانند جعبه استفاده کنید و وسایل تقریبا سنگین‌تر را در آن قرار دهید.

نحوه بسته بندی وسایل برای اسباب کشی


برای جمع کردن وسایل و لوازم بهتر است از آن لوازمی شروع کنید که کمتر از آنها استفاده می‌کنید. برخی لوازمی که بیشترین استفاده را از آن دارید، می‌بایست در مرحله‌ی آخر جمع‌آوری شود. بهتر است از سخت‌ترین بخش خانه یا سخت‌ترین اتاق که دارای وسایل زیاد و متنوع است، شروع کنید، زیرا در ابتدا انرژی بیشتری دارید و خسته نیستید، بنابراین می‌توانید با سرعت عمل و دقت و نظم بیشتری وسایل قسمت‌های سخت‌تر خانه را جمع کنید.
ممکن است بخواهید ظروف و شکستنی‌ها را ابتدا جمع‌آوری کنید که البته فکر خوبی است، زیرا ظروف شکستنی می‌بایست به نوع دیگری بسته‌بندی شود و انرژی بیشتری از شما می‌گیرد. برای جمع کردن ظروف و لوازم شکستنی، قسمت‌های خالی کارتن‌ها را پر کنید تا احتمال شکستگی لوازم پایین بیاید؛ می‌توانید به این منظور از پارچه‌ها و برخی لباس‌های کوچک استفاده کنید تا نیاز به کاغذ باطله و ... نداشته باشید.
یک نکته‌ی مهم دیگر خالی کردن کمدها و محفظه‌ها و چسب زدن بر روی درب آن است. برخی کشوها را می‌توانید خالی نکنید، اما مطمئن شوید که با چسب محکم شده و امکان باز شدن آن وجود ندارد. برای بسته‌بندی لباس‌ها بهتر است آنها را در نایلون قرار دهید.
لوازمی که بلافاصله پس از نقل مکان در منزل جدید نیاز دارید، مانند دارو، لوازم بهداشتی و ... را جداگانه بسته‌بندی کنید تا در دسترس شما باشد.
برای جمع‌آوری لوازم بزرگ منزل مانند مبلمان، تختخواب و ... اگر امکان آن وجود دارد، آنها را کاور کنید تا کثیف نشود. بسته بندی رختخواب در اسباب کشی هم اهمیت زیادی دارد و توصیه می‌کنیم رختخواب را هم با دقت زیادی کاور کنید. در نظر داشته باشید برای جابجایی یخچال لازم است برخی موارد رعایت شود که می‌توانید این نکات را در راهنمای «جابجایی یخچال» مطالعه نمایید.

جمع کردن وسایل آشپزخانه


بهتر است از آشپزخانه و لوازمی در آن که طی مدت چند روز آخر مورد استفاده‌ی شما قرار نمی‌گیرد، شروع کنید. معمولا آشپزخانه به دلیل شلوغ بودن و تنوع وسایل کوچک، نیاز به دقت بیشتری برای تقسیم‌بندی لوازم دارد، پس بهتر است لوازم آن زودتر جمع‌آوری شود.

بهترین چیدمان و دکوراسیون آشپزخانه کدام است؟

جمع‌آوری اشیا با ارزش و قیمتی‌تر

در صورتی که تعدادی اشیا‌ء با ارزش‌تر و جواهر دارید، آنها را جداگانه بسته‌بندی کنید و در کیف خود قرار دهید. سعی کنید آنها را در جعبه‌ها قرار ندهید.

تمیز کردن خانه جدید قبل از چیدمان لوازم

بهترین روش چیدمان منزل بعد از اسباب کشی


یکی از نکات بسیار مهمی که البته معمولا مادر خانواده کاملا حواسش به آن هست، تمیز کردن خانه‌ی جدید می‌باشد. گاهی ممکن است نیاز به سم‌پاشی، رنگ کردن و مواردی دیگر باشد که قبل از چیدن وسایل آنها را مد نظر قرار دهید تا ناچار نشوید دوباره وسایل را جا به جا کنید.
ممکن است بخواهید برخی لباس‌ها و پارچه‌ها را بشویید. در این مورد می‌توانید راهنمای شستن پتو با ماشین لباسشویی و شستن پرده در لباسشویی در خانه را بخوانید.

ترفندهایی برای چیدن اثاثیه پس از اسباب کشی

باز کردن جعبه های بسته بندی پس از اسباب کشی به خانه جدید

  • با توجه به اینکه جعبه‌ها را از قبل نشانه‌گذاری کرده‌اید، حالا می‌توانید خیلی راحت همان ابتدا جعبه‌ها را به محل مورد نظر هدایت کنید و وسایل هر اتاق را در همان جا قرار دهید تا در فرصت مناسب لوازم را بچینید.
  • وسایل بزرگ مثل مبلمان، کمد و تختخواب را در گوشه‌ها قرار دهید تا بعد آنها را مرتب کنید. سعی کنید وسایل بزرگ در مرکز خانه قرار نگیرد.
  • هنگام باز کردن جعبه‌ها در منزل جدید، بهتر است آنها را با اولویت‌بندی و یکی یکی باز کنید.

    سر تا پای خانه را برق بندازید!

بهترین مکان برای قرارگیری بخاری و تلویزیون در خانه


  • در صورت استفاده از بخاری بهتر است همان ابتدا به محل لوله دودکش دقت داشته باشید و لوازم خود را زیر آن قرار ندهید زیرا بعد ناچار می‌شوید به دلیل قرارگیری بخاری آن را جا به جا کنید.
  • تلویزیون را زیر دریچه‌ی کولر آبی یا کولر گازی و همچنین پشت پنجره نگذارید.
  • از نکات مهم دیگر برای قرارگیری تلویزیون، انتخاب محلی است که آفتاب مستقیم بر روی تلویزیون نتابد و یا بر روی صفحه تلویزیون سایه ایجاد نشود، زیرا زمان تماشای تلویزیون چشم شما اذیت می‌شود.

بهترین زمان برای سرویس دوره‌ای لوازم خانگی!

پس از اینکه لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخچال و ... را به منزل جدید منتقل می‌کنید، لازم است مجدد محل مناسب و استاندارد را برای راه‌اندازی این دستگاه‌ها آماده کنید و دستگاه را نصب کنید. در نظر داشته باشید سرویس دوره‌ای دستگاه ، باعث افزایش عمر آن خواهد شد و بهتر است قبل از راه‌اندازی مجدد، سرویس نگهداری آن را نیز انجام دهید. کارشناسان گلدیران برای سرویس ال جی و نصب مجدد دستگاه‌های شما آماده‌ی ارائه‌ی خدمات هستند و کافی است فقط ثبت درخواست خود را انجام دهید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...