نقش تحریم بر صنعت لوازم خانگی

۲۹ دی ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
نقش تحریم بر صنعت لوازم خانگی

در هر کشوری بخش صنعت آن کشور از نظر گوناگونی و فراوانی محصولات تولیدی و همچنین قدرت تولید شغل و حرفه‌های مختلف، در تحولات اقتصادی آن کشور نقش بسزا و کلیدی را ایفا می‌کند به نحوی که بخش صنعت امکان رشد، بسط و توسعه بخش‌های گوناگون دیگر را مهیا می‌نماید. اقتصاد ایران نیز از این امر مستثنی نیست و این در حالی است که در سال‌های اخیر اجرا و اعمال تحریم‌های مختلف بر چرخه‌ی اقتصاد ایران اثرات ناخواسته را بر تولید و همچنین بر رفاه اجتماعی افراد جامعه‌ی ایرانی از خود به‌جای گذاشته‌ است. قبل از هر چیز شاید بهتر باشد با مفهوم صنعت آشنا شویم. اصلا صنعت چیست، به چه گروه‌هایی تقسیم بندی می‌شود و به همین دلیل روند تغییرات مختلف در روند صنعت چه رویدادهایی را ممکن است به وجود آورد. در ادامه نیز به تاثبر تحریم در صنعت لوازم خانگی نیز پرداخته‌ایم.

مفهوم صنعت

طبق تعریف ویکی‌پدیا به تولید کالا و خدمات در یک اقتصاد صنعت گفته می‌شود. منبع اصلی درآمد یک گروه یا شرکت نشان دهنده صنعت مربوطه است.
اگر تمام فعالیت‌های اقتصادی که با تولید کالا و خدمات با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات ساخته دست بشر سروکار دارند را به عنوان یک کل تصور کنیم، هر صنعت، زیرمجموعه‌ای از این کل است که عده فراوانی از فعالیت‌های مشابه را شامل می‌شود.

تعریف مهم از صنعت

به مجموعه تمام یگان‌هایی که در تولید، توزیع یا مصرف یک فراورده یا یک دسته از فراورده‌های مشابه فعالیت می‌کنند، «صنعت» گفته می‌شود.

اخلاف نظرها در مورد تعریف صنعت 
صنعت لوازم خانگی ایران

در مورد تعریف دقیق «صنعت»، اختلاف نظرهای کثیری وجود دارد. صنعت دارای تعریف‌ها و تعبیرهای متفاوتی است که براساس جایگزین‌پذیری فراورده‌ها، فرایند تولید و محدوده‌های گیتاشناختی ارائه شده‌اند؛ مثلاً مایکل پورتر، صنعت را چنین تعریف می‌کند: «صنعت، عبارت اند از گروه شرکت‌هایی که فراورده‌های آنها جایگزین نزدیکی برای هم می‌باشند.

مایکل پورتر، پیامبر برنامه ریزان راهبردی

او یک اقتصاددان اهل ایالات متحده آمریکا است. وی ملقب به پیامبر برنامه ریزان راهبردی (استراتژیک) می‌باشد. مایکل پورتر مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه هاروارد در رشته مدیریت و مدرک دکترای خود را در رشته اقتصاد کسب و کار از همین دانشگاه اخذ نموده‌است. وی جزو چهار فردی می‌باشد که در صد سال گذشته توانسته‌اند در دوران جوانی استاد دانشگاه هاروارد شود.

تقسیم بندی گروه‌های صنعت

با توجه به تعریف‌های گوناگونی که در مورد صنعت ارائه شده است، گروه‌های صنعتی ممکن است با استفاده از روش‌های گوناگونی در کنار یکدیگر تقسیم‌بندی شوند. برای مثال گروه‌های صنعت تعریف ‌شده در بورس اوراق بهادار تهران به 26 گروه تقریبی تقسیم بندی می‌شود. سایر گروه‌های صنعت نیز به همین روال نیز میباشد.

آشنایی با صنعت لوازم خانگی ایران
آشنایی با صنعت لوازم خانگی ایران

صنعت لوازم خانگی ایران، سابقه‌ی فعالیت چند ‌ده ‌ساله دارد و در سخت‌ترین شرایط مانند دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، توانسته در انبوه مشکلات داخلی و خارجی، روی پای خود بایستد، اما در سال‌های اخیر سرعت رشد این صنعت در صحنه‌ی رقابت با کالاهای وارداتی زیاد شده است.
با توجه به اهمیت این صنعت، برندهای جدیدی متولد شدند و توانستند محصولاتی را به تولید برسانند که امروز، هم بخش بزرگی از بازار داخل را پوشش می‌دهند و هم توانسته‌اند، صادرات وسیعی به دیگر کشورها داشته باشند. بنا بر این صنعت لوازم خانگی در ایران هنوز زنده است و این امیدواری وجود دارد که بتواند کماکان به‌صورت پویا به کار خود ادامه دهد و مردم را از محصولات خود بهره‌مند کند. 

تعریف کلی و مرسوم از لوازم خانگی

لوازم خانگی، دستگاه‌هایی هستند که کارهای روزانه خانه‌داری را آسان‌تر می‌کنند. این وسایل زندگی انسان را متحول کرده‌اند و سبب بهبود بهداشت و تغذیه عمومی شده‌اند. برخی از گونه‌های وسایل خانگی مانند  یخچال، فریزر، چرخ گوشت، مخلوط‌کن و مایکروفر، برای تهیه و نگهداری غذا در آشپزخانه به کار می‌روند. از برخی دیگر، مانند ماشین لباس‌شویی، ماشین ظرفشویی و جاروبرقی، برای نظافت استفاده می‌کنند و از برخی برای تفریحات و سرگرمی استفاده می‌شود مانند تلویزیون. برخی از لوازم خانگی برقی هستند و برخی دیگر غیر برقی.

تاثیر تحریم بر صنعت لوازم خانگی

صنعت لوازم خانگی از جمله صنایعی است که در بحران تشدید تحریم ها تسلیم نشد و با اتکا به توان داخل، علاوه بر حفظ تولیدات خود، توانست به رشد داخلی سازی و قطع وابستگی به واردات در برخی بخش ها دست یابد.
تحریم تنها با راهبرد بی اثر شدن لغو می شود و راه بی اثر کردن تحریم هم تقویت تولید داخلی است. یکی از حوزه هایی که نشان داد، علیرغم تحریم ها و اتفاقا به دلیل وجود همین تحریم ها توانسته تا حد زیادی جهش تولید را محقق کرده و بخش عمده ای از تحریم ها را بی اثر کند و به شکست بکشاند، صنعت لوازم خانگی است که طی یکی دو سال اخیر به برکت تحریم، تحول گسترده ای به خود دیده است.

ایران تحریم را فرصت دید نه تهدید

در همین زمینه صنعت لوازم خانگی یکی از صنایعی است که با تنوع محصولات و پتانسیل بالا می تواند پس از نفت، بزرگترین صنعت سودآور کشور محسوب شود.  بسیاری از تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی حتی در بدترین شرایط نیز تا حد مناسبی خود را با استانداردهای جهانی انطباق داده‌اند.
به اعتقاد تولیدکنندگان لوازم خانگی، تشدید تحریم های بین المللی نه تنها آسیب جدی به صنعت لوازم خانگی وارد نکرده است بلکه تولیدکننده را مجبور کرد تا با تکیه بر توانمندی خود اقدام به تولید محصولات متنوع کند. امروز تولیدکننده ضمن تامین نیاز داخلی به حضور پررنگ در بازارهای صادارتی هم فکر می کند تا در آینده نزدیک حضور پررنگی در این بخش هم داشته باشد.

ایران، تحریم ها را فرصت دید نه تهدید

تولیدکنندگان لوازم خانگی برعکس بعضی صنایع مانند خودروسازی، ادامه و ارتقاء تولیدات خود را مشروط به رفع تحریم ها نکردند و منتظر بازگشت شرکت های خارجی که با تشدید تحریم ها یک شبه ایران را ترک کردند، نماندند.
در این شرایط اما صنعتگران ایرانی برای بومی سازی این تولیدات دست به کار شدند. در نتیجه شاهد شکل گیری برندهای مختلفی از جمله جی پلاس در ایران بودیم که در حال حاضر تلویزیون، لباسشویی، یخچال فریزر، ماشین ظرفشویی و حتی گوشی موبایل از جمله مهمترین محصولات تولیدی آنها است و برنامه تولید دیگر محصولات را نیز در دست اجرا دارند.
به گفته مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت در روزهای تحریم، بیش از 2 برابر قبل از تحریم‌ها لوازم‌خانگی در کشور تولید شده است. رشد 30 درصدی را در تولید لوازم‌خانگی در سال 99 هدف‌گذاری شده بود که این هدف محقق شد و از آن نیز عبور کردیم.
در سال 98 نزدیک به 9 میلیون دستگاه لوازم‌خانگی کوچک و بزرگ در کشور تولید شد، هدف‌گذاری سال 99 تولید 12 میلیون دستگاه لوازم‌خانگی بود، اما این آمار از مرز 14 میلیون دستگاه گذشت.
پیش از تحریم‌ها و در سال 1396 میزان تولید لوازم‌خانگی در کشور 7.5 میلیون دستگاه بود. در روزهای تحریم، بیش از 2 برابر قبل از تحریم‌ها لوازم‌خانگی در کشور تولید شده، برآوردها نشان می‌دهد که بیش از سه میلیارد دلار کاهش ارزبری محقق شده است.

سبد محصولات جی پلاس تکمیل شد

نکات مثبت تحریم در بازار و صنعت لوازم خانگی

نکات مثبت تحریم برای بازار و صنعت لوازم خانگی

  • جایگاه مثبت بازار لوازم خانگی برای برندهای ایرانی
  • رونق تجاری به بخش تولید کنندگانلوازم خانگی برگردد
  • اوضاع فروش بیشتر، کارخانه های ایرانی مجبور به جذب نیرو میشوند

اثرات منفی تحریم ها در بازار لوازم خانگی

از آنجاییکه برخی تولید کنندگان برای تولید محصولات خود به کشورهای خارجی نیازمند هستند، اگر قطعات از جانب دولت تامین نشود باعث گرانی محصولات و در نهایت عدم رقابت از لحاظ قیمتی در بازار میشود.
در آینده امکان دارد به علت مشکل در تامین قطعات لوازم خانگی، دارندگان این محصولات با برندهای خارجی در صورت نیاز به تعمیر محصول خود دچار مشکل شوند و به جای تعمیر محصول، تعویض را مد نظر قرار دهند. که این امر باعث نگرانی مردمی که قدرت خرید لوازم خانگی جدید را ندارند شود.

نگرانی برای تعمیر لوازم خانگیِ برند خارجی، در اوضاع تحریم

اثرات تحریم بر صنعت لوازم خانگی

تاثیر تحریم ها بر روی قطعات لوازم خانگی

امروزه انواع قطعات لوازم خانگی در میان تعمیرکاران، فروشندگان و بازارهای این صنف به ویژه در ایران از اهمیت بالایی برخوردار خواهند بود، زیرا به علت انواع تحریم ها و بالا رفتن نرخ ارز و همچنین قیمت دلار بیشتر مردم به جای خریداری و جایگزینی انواع لوازم خانگی جدید به فکر تعمیر و سرویس لوازم خانگی خود می باشند.
اما نکته قابل توجه آن است که وجود انواع تحریم ها و نوسانات ارزی بر روی قیمت قطعات لوازم خانگی نیز تاثیرات بسزایی را گذاشته است و گاهی برخی از فروشندگان سودجو این قطعات را به اسم قطعات اصلی با قیمت های بسیار هنگفت به فروش می رسانند.

 با تمدید گارانتی هزینه تعمیرات محصولتان را رایگان کنید

بخش بزرگی از خدمات کشور که بر عهده تعمیرگاه های مجاز میباشد که وظیفه تامین قطعات اصل نیز بر عهده آن‌هاست.
نمایندگی‌های مجاز گلدیران برای محصولات ال جی حتی در روزهای تحریم نیز برای حمایت از مشتریان خود و تعهد به ارائه خدمات، با پشتکار زیادی تعمیرات و تمام خدمات مورد نیاز برای محصول مشتریان خود را انجام میدهند و با ارائه تمام خدمات هم چون نصب، تعمیر، سرویس ال جی و تمدید گارانتی با اطمینان و با قدرت، همراه مشتریان خود در مسیر این تحریم ها هستند.

با انجام به موقع سرویس دوره ای به طول عمر محصولتان کمک کنید

فروشندگان سودجو قطعات در زمان تحریم لوازم خانگی

فروشندگان سودجو قطعات تقلبی در زمان تحریم لوازم خانگی

بنا به موارد ذکر شده در رابطه با تحریم ها و نوسانات ارزی در بازار اقتصادی ایران، برخی از فروشندگان سودجو خرید انواع قطعات بی کیفیت چینی را با قیمت های بسیار بالاتر از قیمت واقعی قطعه و گاها هم قیمت با قطعه اصلی به متقاضیان تحمیل می‌کنند، بنابراین در هنگام خرید انواع قطعات لوازم خانگی موردنظر، از نمایندگی های مجاز محصول خود راهنمایی بخواهید.
دقت داشته باشید تا در هنگام بروز انواع خرابی های به وجود آمده برای لوازم خانگی خود در ابتدا با مشاوره گرفتن از کارشناسان نمایندگی مجاز محصول و مورد بررسی قرار دادن دستگاه خود توسط این افراد از ایراد دقیق دستگاه خود اطلاع پیدا کنید و به صورت کاملا مطمئن اقدام به دریافت خدمات مورد نظر خود کنید.

خدمات تخصصی لوازم خانگی گلدیران

خدمات تخصصی گلدیران برای برند ال جی

کارشناسان مجرب گلدیران با بیش از 20 سال سابقه در این زمینه به منظور خدمات رسانی در انواع تعمیرات و خدمات لوازم خانگی در هفت روز هفته در خدمت شما مشتریان عزیز خواهند بود تا با عیب یابی دقیق دستگاه شما بهترین راه حل را با کمترین هزینه، پیش پای شما عزیزان بگذارند.

مشاوره و خرید محصولات جی پلاس

اگر سوالی باقی مانده برای ما بنویسید
درنهایت اگر در رابطه با محصولات ال جی، نمایندگی‌های مجاز و ... در این حوزه سوال و ابهاماتی برای شما وجود دارد ما در انتهای این محتوا در میان بگذارید تا بتوانیم کمک شما عزیزان باشیم.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...