بهترین آنتن برای تلویزیون کدام است؟

۱۹ تير ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

تنظیم آنتن در پشت بام و دقیقه‌ها تلاش برای دریافت یک تصویر مطلوب بر روی تلویزیون، ممکن است برای خیلی افراد پیش آمده باشد؛ اینکه کدام آنتن خوب است و بهترین تصویر را به تلویزیون ارسال می‌کند، موضوعی است که اهمیت زیادی دارد. شاید خاطرتان باشد چندین سال پیش زمانی که برخی کانال‌های صدا و سیما دیجیتالی شد، تلویزیون‌های بیشتر مردم هنوز دیجیتالی نبود و گیرنده‌های دیجیتال در بین مردم رواج پیدا کرد؛ از همان زمان این تصور هست که تلویزیون‌های دارای گیرنده دیجیتال به دلیل دریافت کانال‌های باکیفیت‌تر و دیجیتالی، نیازی به آنتن ندارد.
چندین سال است که تلویزیون‌ها به همراه گیرنده دیجیتال است و چون مبدل دیجیتال داخلی دارد، به راحتی می‌توانیم تمامی کانال‌های صدا و سیما را دریافت کنیم. البته همانطور که گفتیم گاهی این سوال برای مشتریان پیش می‌آید که آیا با توجه به اینکه تلویزیون گیرنده دیجیتال داخلی دارد، باز هم نیاز است آنتن وصل شود؟
باید بگوییم بله؛ در هر صورتی نیاز است آنتن به تلویزیون متصل شود تا سیگنال مربوط به کانال‌ها را دریافت کند و پس از تبدیل آن به سیگنال قابل شناسایی در تلویزیون، تصویر شبکه‌ها نمایش داده شود. در این راهنما ویژگی‌های یک آنتن خوب و مناسب برای تلویزیون را شرح می‌دهیم تا بهترین آنتن تلویزیون را خریداری کنید.

روش افزایش عمر تلویزیون
و نحوه صحیح نگهداری از آن

چرا لازم است آنتن به تلویزیون وصل شود؟


امواج و سیگنال‌های مربوط به نمایش کانال‌ها از سوی صدا و سیما به صورت نور و صدا ارسال می‌شود؛ برای دریافت این امواج توسط تلویزیون باید آنتن وجود داشته باشد. در حالت عادی بدون اتصال آنتن این امواج پراکنده هستند و تلویزیون هیچ قطعه‌ای برای دریافت این سیگنال‌ها ندارد.
تنها زمانی می‌شود بدون آنتن، برنامه‌های تلویزیون را تماشا کرد که در بستر آنلاین و در بستر شبکه کانال‌ها و یا برنامه‌ها را تماشا کنید. در واقع تماشای تلویزیون‌های اینترنتی نیازی به آنتن ندارد و به جای آن اتصال شبکه و اینترنت نیاز دارد.

راهنمای کامل تنظیمات کاربردی تلویزیون

یک آنتن خوب چه ویژگی‌هایی دارد و برای خرید آنتن به چه نکاتی باید توجه کرد؟


اگر آنتن تلویزیون مناسب نباشد، تصویر نمایش داده شده تلویزیون نیز با کیفیت نخواهد بود؛ حتی اگر تلویزیون شما جزو دستگاه‌های رده بالا و پیشرفته باشد، باز هم به آنتن نیاز دارد. برای اینکه بهترین آنتن را برای تلویزیون خود بیابید، یکی از مواردی که لازم است به آن توجه کنید، آنتن دهی منطقه است. برای اطلاع از این موضوع می‌توانید از همسایه‌های خود در مورد اینکه چه نوع آنتنی استفاده می‌کنند، سوال کنید.
بسته به منطقه‌ای که در آن ساکن هستید، می‌توانید نوع آنتن را انتخاب کنید. اگر فرستنده‌های صدا و سیما به محل شما نزدیک است، خرید یک آنتن رومیزی هم کافی خواهد بود اما اگر منطقه‌ای که از تلویزیون استفاده می‌کنید، آنتن دهی خوبی ندارد، می‌بایست بهترین آنتن تلویزیون برای نقاط کور را خریداری کنید.
یکی از شاخص‌های سنجش نوع آنتن، بهره آن است که می‌توان آن را در مشخصات آنتن به نام Antenna Power Gain مشاهده نمود. این شاخص بر اساس واحد دسی بل بیان می‌شود و هرچقدر این میزان خروجی امواج آنتن بیشتر باشد، یعنی کیفیت آنتن بالاتر است.
در نظر داشته باشید برخی تلویزیون‌ها دارای تقویت کننده سیگنال داخلی است و در صورتی که از این نوع تلویزیون‌ها استفاده می‌کنید، می‌توانید آنتن ضعیف‌تری به تلویزیون متصل نمایید.
همچنین برخی آنتن‌ها نیز بوستردار است و تا حدی سیگنال دریافتی را تقویت می‌کند. در صورتی که منطقه‌ی شما نیاز به آنتن قوی‌تری دارد، می‌توانید از این نوع آنتن خریداری کنید.
برخی از آنتن‌ها فیلتر حذف نویز دارد و اجازه تاثیر امواج مزاحم را بر روی سیگنال دریافتی تلویزیون نمی‌دهد.
در مورد گیرندگی آنتن نیز بهتر است توجه داشته باشید که آنتن سیگنال را همه جهته دریافت کند.
رزولوشن قابل پشتیبانی آنتن نیز اهمیت دارد و بهتر است به آن توجه داشته باشید.
جنس آنتن نیز اهمیت دارد و بهتر است از جنسی باشد که رسانایی خوبی دارد و سبک نیز هست. کابل آنتن نیز مهم است و باید مقاوم باشد و به طوری متصل شده باشد که در حین استفاده و اتصال به سادگی آسیب نبیند. به طول کابل آنتن هم توجه داشته باشید؛ دقت کنید که نمی‌توان کابل آنتن را اضافه کرد، زیرا دستگاه با افت سیگنال مواجه خواهد شد.
آخرین نکته گارانتی آنتن است و اگر گارانتی معتبری داشته باشد، در صورت خرابی آن طی بازه گارانتی می‌توانید با شرکت خدمات پس از فروش آن موضوع را پیگیری نمایید.

نکاتی در مورد تعمیر تلویزیون جی پلاس

انواع آنتن تلویزیون و کاربرد هر یک


پس از اینکه به نکات و ویژگی‌های آنتن توجه کردید، لازم است از بین انواع آنتن موجود در بازار، بهترین نوع برای استفاده‌ی خود را انتخاب کنید. در ادامه انواع آنتن را بررسی خواهیم کرد:

آنتن هوایی

اولین آنتن‌هایی که مورد استفاد قرار گرفته است و در طول زمان پیشرفته‌تر شده و بهبود پیدا کرده است، آنتن‌های هوایی است. موضوعی که در این مورد اهمیت دارد این است که لزوما آنتن بزرگتر به معنی آنتن قوی‌تر و باکیفیت‌تر نیست.
این نوع آنتن‌ها هم در نوع ثابت و هم در نوع گردان در بازار وجود دارد.
در صورتی که در نقاطی زندگی می‌کنید که آنتن دهی خوبی ندارد و می‌خواهید یک آنتن مناسب خریداری کنید و انتخاب شما آنتن هوایی است، به جنس آنتن نیز توجه داشته باشید تا در مقابل آفتاب و ... آسیب نبیند. همانطور که می‌دانید این نوع آنتن‌ها در فضای باز و معمولا بر روی پشت بام قرار می‌گیرد.
این نوع آنتن‌ها معمولا نیاز به کابل با طول زیاد دارد تا بتوانید از پشت بام تا واحد خودتان کابل کشی آنتن انجام دهید و هزینه کابل آنتن را هم باید به هزینه آنتن اضافه کنید.
در نصب آنتن‌های ثابت باید توجه داشت که به خوبی تنظیم شود زیرا نمی‌توان دائم زاویه آن را تغییر داد و به طور کلی این نوع آنتن مناسب محل‌هایی است که وضعیت ارسال سیگنال در آن خوب است. این نوع آنتن‌ها هم به صورت برقی و هم ساده در بازار به فروش می‌رسد.
آنتن‌های هوایی گردان برای محل‌هایی که وضعیت دریافت سیگنال ضعیف‌تری دارد مناسب‌تر است و این امکان را فراهم می‌کند که زاویه آن را تغییر داده و بهترین نقطه را که در آن سیگنال به خوبی دریافت می‌شود، انتخاب کنید.

آنتن رومیزی

آنتن رومیزی همانطور که از نام آن پیداست خیلی ساده قابل استفاده است و شرایط نصب پیچیده‌ای ندارد. برای استفاده از این آنتن لازم است به این نکته توجه داشته باشید که منطقه باید آنتن دهی نسبتا خوبی داشته باشد. این نوع آنتن را می‌توانید کنار دستگاه و بر روی میز قرار دهید و هر زمان که سیگنال ضعیف شد، کمی زاویه آن را تغییر دهید.

اینکه در کدام طبقه ساختمان زندگی می‌کنید و آیا امکان کابل کشی برای نصب آنتن هوایی برای شما وجود دارد یا خیر نیز در ارتباط با انتخاب نوع آنتن موثر است. اگر دسترسی کافی برای اتصال آنتن هوایی را ندارید و نمی‌توانید کابل کشی نمایید، بهتر است از آنتن رومیزی استفاده کنید.

آنتن رومیزی نسبت به باقی آنتن‌ها قیمت مناسب‌تر و مقرون به صرفه تری هم دارد.

نکات مهم در  نصب آنتن تلویزیون

نصب آنتن تلویزیون هرچند که خیلی ساده به نظر می‌رسد، اما نیاز به تنظیمات دارد تا جایی که تلویزین بتواند تمامی کانال‌ها را با کیفیت بالا دریافت کند. در واقع تنظیم آنتن کمک می‌کند بهترین ارتباط گیرنده با فرستنده سیگنال‌های مربوط برای دریافت صدا و تصویر صورت گیرد.

برای نصب آنتن لازم است به برخی موارد توجه داشته باشید که نکات زیر است:

  • برای اتصال آنتن رومیزی می‌بایست آن را در قسمتی قرار دهید که بتوانید به راحتی آن را حرکت دهید.
  • آنتن باید در محلی قرار گیرد که مقابل آن بسته نباشد و بتواند بدون مانع سیگنال‌ها را دریافت کند.
  • در قسمت تست سیگنال تلویزیون‌ها می‌توانید میزان قدرت و کیفیت سیگنال دریافتی را مشاهده نمایید و در صورتی که میزان آن پایین است، آن را بهتر تنظیم نمایید.
  • توصیه می‌شود کابل دو تکه استفاده نکنید زیرا کیفیت دریافت سیگنال افت پیدا می‌کند.

چرا برخی تلویزیون‌ ها کانال‌ های جدید HD را دریافت نمی‌کند؟

پیغام «سیگنال ندارد» در تلویزیون به چه معناست؟

گاهی ممکن است تلویزیون شما پیغام «بدون سیگنال» و یا همان «No Signal » نمایش بدهد؛ این پیغام زمانی نمایش داده می‌شود که تلویزیون به هر علتی نمی‌تواند سیگنال کانال‌ها را دریافت کند. یکی از مواردی که معمولا اتفاق می‌افتد و باعث این مشکل می‌شود، ایراد آنتن است. البته گاهی هم کابل و یا پورت آنتن پشت تلویزیون ایراد دارد. در نهایت اگر ایراد مربوط به آنتن، کابل و پورت نباشد و تلویزیون با آنتن یا کابل دیگری نیز این مشکل را داشته باشد، لازم است تلویزیون از سوی کارشناس مورد بررسی قرار گیرد.

در صورت عدم دریافت سیگنال تلویزیون باید چه کرد؟

اگر تلویزیون شما با مشکل دریافت سیگنال روبرو شد، می‌توانید در قسمت تست سیگنال که در برخی تلویزیون‌ها وجود دارد میزان قدرت و کیفیت سیگنال را بررسی کنید. لازم است قدرت سیگنال بالای 70% و کیفیت سیگنال 100% باشد؛ اگر قدرت و کیفیت سیگنال از این میزان کمتر باشد، لازم است زاویه‌ی آنتن را تنظیم نمایید و اگر مشکل رفع نشد در در نهایت با آنتن دیگری دستگاه را تست کنید.

در صورتی که متوجه شدید ایراد از آنتن نیست، لطفا برای بررسی و رفع ایراد تلویزیون به صفحه تعمیر تلویزیون ال جی یا تعمیر تلویزیون جی پلاس مراجعه کنید تا کارشناسان گلدیران مشکل دستگاه را در کوتاه‌ترین زمان رفع نمایند.

نحوه کانال یابی در تلویزیون LG

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

حکیمی
۱۴۰۲/۰۲/۰۸ ۱۱:۲۹

تلویزیون جی پلاس دارم 50 اینچ کانالهای hd را دریافت نمیکرد گارانتی هم بردم گفتند باید بردش تعویض بشه تعویض شد ولی فایده ای نداشت از تمام انتن های موجود در بازار وفیش های موجود در بازار استفاده کردم وفایده ای نداشت تلویزیون را به تمام خانه اقوام بردم ولی فایدهای نداشت .ولی تلویزیون اقوام با برند های مختلف مشکلی نداشت ولی دستگاه من که به انتن انها وصل میشد هیچ شبکه ای را دریافت نمیکرد. فقط یک انتن جواب داد...ویک فیش انتن...انتن لوله ای شاهین .وفیش انتن هم باید از این مدل( ال )باشه تا جواب بده . فقط این مدل جواب میده.

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۲/۰۲/۰۹ ۱۰:۲۳

سلام و وقت به خیر؛ با توجه به اینکه دستگاه با یک آنتن مشکلی نداره به نظر میرسه آنتن دهی منطقه ضعیفه اما اگر مشاهده کردید که با این آنتن هم گاهی قطعی داره لطفا برای بررسی و رفع مشکل دستگاه در این لینک درخواست تعمیرات ثبت کنید: cs.goldiran.ir/request موفق باشید

در حال ثبت...