بهبود کیفیت تصویر و افزایش گستره‌ی رنگ‌ها در تلویزیون با تکنولوژی WCG

۱۹ شهريور ۱۴۰۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

در دنیای تکنولوژی امروز، تلویزیون‌ها هر روز در حال پیشرفت هستند و ویژگی‌های جدیدی به آنها اضافه می‌شود که تجربه‌ی تماشای تصاویر و استفاده‌ی کاربردی از آن را بهبود می‌بخشد. یکی از این ویژگی‌ها که چند سالی است خیلی مورد توجه قرار گرفته، قابلیت WCG (Wide Color Gamut) یا یا همان «گستره رنگی وسیع» است. اما با توجه به اینکه این ویژگی کمتر از ویژگی‌های تصویری دیگر مانند HDR یا بحث‌های مربوط به بهبود تصویر مانند کنتراست و ... معرفی شده است، شاید اطلاعات کمتری نیز در مورد آن در دست باشد. امروز در این مطلب خواهیم گفت که چرا WCG اهمیت دارد و چگونه می‌تواند تجربه‌ی تماشای تصاویر و برنامه‌های تلویزیونی را تغییر دهد.

بهترین فناوری پنل تلویزیون؛ مقایسه کامل پنل های IPS، VA و TN

WCG چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که گفتیم WCG مخفف Wide Color Gamut و به معنی «گستره رنگی وسیع» است. این قابلیت به توانایی تلویزیون برای نمایش طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها اشاره دارد. البته همه‌ی تلویزیون‌ها می‌توانند تا حد مناسبی از گستره‌ی رنگ‌ها را نمایش دهند و تصویر قابل‌قبول و باکیفیتی نیز داشته باشند، اما این گستره‌ی رنگ در تلویزیون‌های معمولی کمی محدود است و با نام sRGB یا Rec.709  شناخته می‌شود و در واقع 16.7 میلیون رنگ را نمایش می‌دهد.
اما تلویزیون‌هایی که از فناوری WCG پشتیبانی می‌کنند، قادر به نمایش طیف وسیع‌تر و گسترده‌تری از رنگ‌ها هستند و هرچه این طیف رنگی بیشتر باشد، طبیعی است که رنگ‌ها واقعی‌تر بوده و به آنچه در واقعیت وجود دارد از نظر رنگی شبیه‌تر خواهند بود و در دید انسان تصاویر و رنگ‌ها طبیعی‌تر جلوه خواهد کرد.
این طیف وسیع رنگی منجر به نمایش دقیق‌تر جزئیات تصویر می‌شود و امکان نمایش بهتر محتوای 4K و HDR را فراهم می‌سازد. البته این تکنولوژی با توجه به امکان نمایش بازه رنگی وسیع‌تر، کنتراست سیاه و سفید و رنگی تصاویر را نیز افزایش می‌دهد و از این منظر نیز کیفیت تصاویر بهبود پیدا خواهد کرد.
امروزه پلتفرم‌های نمایش محتوای دیجیتال مانند Netflix، Amazon Prime، +Disney تعداد زیادی از فیلم‌ها را با استفاده از فناوری WCG تولید می‌کنند و مجهز بودن تلویزیون به این ویژگی، موجب می‌شود بتوانیم از محتوای دیجیتال این پلتفرم‌ها با کیفیت بالا بهره ببریم.

نحوه کارکرد WCG در تلویزیون‌ها چگونه است؟


با توضیحاتی که تا اینجای مطلب ارائه شد، تشخیص اینکه WCG چه کاری انجام می‌دهد و طی چه فرآیندی تصویر باکیفیت‌تر به ما ارائه می‌کند، کار سختی نیست؛ اما آنچه در ساختار فنی دستگاه اتفاق می‌افتد و موجب این روند می‌شود به همین سادگی نیست.
تلویزیون‌های قدیمی برای نمایش رنگ‌ها از یک پالت رنگی محدود به نام Rec.709 استفاده می‌کردند و این پالت دارای رنگ‌های محدودی بود که توسط چشم انسان قابل مشاهده هستند، اما تلویزیون‌های مجهز به WCG از پالت رنگی DCI-P3 و یا فراتر از آن، از پالت رنگی Rec.2020 استفاده می‌کنند تا رنگ‌های بیشتری را با دقت بالاتری نمایش دهد. بنابراین طبیعی است که گستره‌ی رنگی بسیار وسیع‌تر خواهد بود، زیرا تلویزیون رنگ‌های بیشتری برای نمایش دادن در اختیار دارد.
این فناوری با به‌کارگیری مواد جدید در ساخت پیکسل‌ها، مانند نقطه‌های کوانتومی (Quantum Dots) و بهبود نور پس‌زمینه یا همان اصطلاحا بکلایت، رنگ‌های بیشتری را تولید می‌کند. همچنین، پردازشگرهای پیشرفته تصویر به تحلیل دقیق‌تر داده‌های رنگی و ایجاد یک تصویر واقع‌گرایانه‌تر کمک می‌کنند.
تلویزیون‌های 8K؛ پنجره‌ای به دنیایی سرشار از رنگ و وضوح

تفاوت WCG و HDR چیست؟

هرچند که WCG و HDR اغلب به عنوان فناوری‌های مکمل شناخته می‌شوند، اما تفاوت‌هایی دارند. HDR (High Dynamic Range) بر روی افزایش کنتراست و نمایش جزئیات در بخش‌های روشن و تاریک تصاویر و صحنه‌ها تمرکز دارد، در حالی که WCG بر روی افزایش تعداد رنگ‌هایی که تلویزیون می‌تواند نمایش دهد، متمرکز است. ترکیب این دو فناوری با هم، می‌تواند تجربه‌ی تصویری بی‌نظیری را ارائه دهد.

مزایای تجهیز تلویزیون‌ها به WCG


هرچند که مشخص است امکان WCG تا چه اندازه در کیفیت تصویر و نمایش بهینه‌ی رنگ‌های تلویزیون موثر است، اما اگر بخواهیم به طور کلی و جامع بررسی کنیم که این ویژگی چه امکاناتی را به دستگاه اضافه می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • خلق تجربه‌ی تماشای تصویر سینمایی
  • نمایش رنگ‌های بسیار نزدیک به واقعیت
  • تصاویری با عمق رنگ بیشتر
  • وضوح تصاویر بسیار بالاتر
  • نمایش تصاویر زنده و واقعی

چگونه هنگام خرید، تلویزیونی با تکنولوژی WCG انتخاب کنیم؟


اگر می‌خواهید دستگاهی با تکنولوژی WCG بخرید، هنگام خرید تلویزیون جدید، چند نکته را باید مد نظر قرار دهید:
  • پشتیبانی تلویزیون از استانداردهای جدید مانند HDR10 یا Dolby Vision نشان‌دهنده‌ی این ویژگی نیز هست.
  • برخی پنل‌ها مثل OLED و QLED با توجه به کیفیت بالای تصویر از WCG استفاده می‌کنند. تلویزیون‌های OLED به دلیل ساختار پیکسلی خود، توانایی تولید رنگ‌های زنده‌تر و کنتراست بهتر را دارند. علاوه بر این، استفاده از پردازشگرهای تصویری پیشرفته که قادر به تحلیل دقیق‌تر و پردازش سریع‌تر داده‌های رنگی هستند، می‌تواند به افزایش گستره‌ی رنگ‌ها کمک کند. این پردازشگرها با اعمال اصلاحات رنگی و بهینه‌سازی تصویر، رنگ‌هایی نزدیک به رنگ‌های طبیعی را نمایش می‌دهند.
  • یکی از این فناوری‌ها Quantum Dot است که در تلویزیون‌های QLED استفاده می‌شود و نشان می‌دهد تلویزیون از تکنولوژی WCG استفاده می‌کند. نقاط کوانتومی مواد نیمه‌رسانا هستند که می‌توانند نور را به رنگ‌های مختلف تبدیل کنند، و این امکان را فراهم می‌کنند که تلویزیون‌ها رنگ‌های بیشتری را و با دقت بالاتر تولید کنند.
  • گاهی ممکن است ویژگی WCG در مشخصات دستگاه نیز عنوان شده باشد.
  • ویژگی Quantum Dot، Local Dimming و Triluminos به منظور افزایش کیفیت نمایش رنگ‌ها و افزایش دامنه رنگ‌ها در تلویزیون‌ها به کار می‌رود و نشانگر تکنولوژی WCG است.
به طور کلی، هر برندی به روش خاص خود از WCG استفاده می‌کند تا بتواند کیفیت رنگ و تصویر بهتری را به مخاطب ارائه نماید.

WCG انتخابی متمایز و فراتر از یک ویژگی

فناوری WCG یک پیشرفت بزرگ در دنیای تلویزیون‌ها است که تجربه‌ی تماشای تصاویر را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد. این قابلیت با ارائه‌ی رنگ‌های واقعی‌تر و زنده‌تر، به کاربران اجازه می‌دهد تا از محتوای دیجیتال به بهترین شکل لذت ببرند. اگر به دنبال تلویزیونی با کیفیت بالا هستید، انتخاب یک مدل با پشتیبانی از WCG می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی برای آینده نیز باشد.
در نهایت، WCG یکی از آن ویژگی‌هایی است که ممکن است در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسد، اما پس از تجربه کردن، دیگر تماشای تصویر تلویزیون‌های قدیمی‌‌تر سخت می‌شود. این قابلیت همراه با HDR می‌تواند تجربه تماشای تصاویر را به حدی بهبود بخشد که تمامی جزئیات و رنگ‌های تصویر به بهترین شکل ممکن نمایش داده شوند.
نمایشگرهای AMOLED ؛ تحولی در فناوری نمایش تصویر

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...