کنتراست تلویزیون چیست؟ + بهترین کنتراست تصویر در تلویزیون

۰۶ خرداد ۱۴۰۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

هنگام خرید تلویزیون و بررسی مشخصات آن معمولا با اصطلاحات و واژه‌هایی مواجه می‌شویم که هر یک بیانگر یک بُعد از ویژگی‌های تصویری و یا امکانات دستگاه است و خیلی خوب می‌شود اگر بتوانیم از میان این تعاریف و اصطلاحات تشخیص دهیم کدامیک برای ما مناسب است تا بهترین دستگاه را برای استفاده انتخاب کنیم.
از این میان شاید برخی واژه‌ها و تعاریف جدا از اینکه آیا به آن اندازه نیز مهم است یا خیر، بیشتر از بقیه عنوان شود. در مورد تلویزیون‌ها معمولا خودمان به این فکر می‌کنیم کدام تلویزیون از نظر کیفیت تصویر خوب است و معمولا درصد خرابی کمتری هم دارد؛ آیا به موبایل و اینترنت وصل می‌شود و می‌توانیم به‌راحتی با آن فیلم‌های مورد نظرمان را ببینیم.
اما وقتی وارد بازار می‎شویم، می‌بینیم که در مورد رزولوشن، نوع پنل، ساختار فنی و کنتراست تلویزیون صحبت می‌کنند و چنین عواملی را در بین دستگاه‌ها مقایسه می‌کنند. در این مطلب، مفهوم کنتراست را کامل اما بسیار ساده شرح می‌دهیم و سعی می‌کنیم این تعریف کاملا ملموس باشد.
تلویزیون‌های 8K؛ پنجره‌ای به دنیایی سرشار از رنگ و وضوح

کنتراست تصویر در تلویزیون


نسبت کنتراست در تلویزیون یکی از عوامل بسیار مهم در افزایش کیفیت تصویر تلویزیون‌هاست. شاید بتوان گفت کنتراست آنقدر مهم است که می‌تواند میزان کیفیت تصویر را در یک نمایشگر تا حد بسیار زیادی تغییر دهد. اما تعریف کنتراست چیست و در فرآیند نمایش تصویر دقیقا چه نقشی دارد؟

کنتراست چیست؟

شاید متداول‌ترین تعریف کنتراست این باشد که فاصله‌ی بین سفیدترین نقطه تا تاریک‌ترین نقطه‌ی تصویر است. اما مفهوم دقیق آن چیست؟
واضح است که هر نمایشگری بتواند رنگ‌های بیشتری را نمایش دهد، کیفیت رنگ و تصویر بالاتری نیز ایجاد می‌کند؛ مفهوم کنتراست اینجا مشخص می‌شود که یک تلویزیون بتواند از هر رنگی، طیف گسترده‌تری که شامل روشن‌ترین حالت تا تیره‌ترین حالت در آن رنگ می‌شود را نمایش دهد. مثلا می‌تواند رنگ سفید و سیاه مطلق و همچنین تمامی طیف رنگ‌های مابین این دورنگ که شامل خاکستری‌هایی با درجه‌های متفاوت می‌شود را نمایش دهد.
شاید برای شما سوال پیش بیاید مزیت نمایش طیف رنگی بیشتر چیست و چه کمکی به کیفیت تصویر خواهد کرد؟ سه نکته که نتیجه‌ی کنتراست بالاتر در یک تلویزیون است، باعث افزایش کیفیت تصویر می‌شود:
  • نمایش تعداد رنگ‌های بیشتر و در نهایت واقعی‌تر بودن رنگ‌های تصویر
  • نمایش جزئیات بیشتر در تصاویر به ویژه در صحنه‌های تاریک و بازی‌ها
  • افزایش عمق تصویر و نمایش دقیق‌تر بُعدهای آن
تا اینجا مشخص شد که کنتراست چیست و تا چه میزان به بهبود تصویر نمایشگرها کمک می‌کند؛ اما اگر بخواهیم این مفهوم را عمیق‌تر بررسی کنیم، لازم است در مورد کنتراست استاتیک و داینامیک هم بررسی‌های انجام دهیم. در ادامه به بررسی این دو خواهیم پرداخت.
بهترین فناوری پنل تلویزیون؛ مقایسه کامل پنل های IPS ،VA و TN

انواع کنتراست تصویر در تلویزیون‌ها


انواع کنتراست موضوعی است که در مباحث مربوط به عکاسی و گرافیک بیشتر توضیح داده شده است اما همانطور که گفتیم اگر بخواهیم کنتراست تلویزیون را دقیق‌تر بررسی کنیم، انواع آن نیز مهم خواهد بود.

کارکرد کنتراست استاتیک (Static Contrast Ratio)

از نام این نوع کنتراست مشخص است به مفهومی اشاره می‌کند که مبتنی بر ثبات است. آن تعریفی که در ابتدا ارائه کردیم، یعنی نسبت و فاصله‌ی نقاط روشن تا نقاط تیره تصویر، در شرایطی که در یک لحظه ثابت نمایش داده شود، به آن کنتراست ایستا یا استاتیک گفته می‌شود.

تاثیر کنتراست داینامیک (Dynamic Contrast Ratio)

کنتراست داینامیک یا پویا نیز به معنی همان کنتراست است که قبلا تعریف کرده‌ایم، اما به نسبت و فاصله‌ی رنگ روشن تا تیره در طی زمان و تصاویر متفاوت اشاره دارد. در واقع این نوع کنتراست در تلویزیون‌ها مد نظر ما است، زیرا کنتراست هر صحنه از تصویر می‌بایست نسبت به دیگر صحنه‌های یک فیلم مناسب و متناسب باشد. در بسیاری از مدل تلویزیون‌ها امکان تغییر درجه‌ی کنتراست و نور پس‌زمینه به طور دقیق وجود دارد و به افزایش کیفیت تصویر نیز کمک خواهد کرد.

Refresh rate در تلویزیون چیست و چقدر اهمیت دارد؟

کنتراست تصویر به چه عواملی بستگی دارد؟


کمپانی‌های تولید تلویزیون از روش‌ها و تکنولوژی‌های متفاوتی برای بهبود و افزایش کنتراست استفاده می‌کنند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:
  • نور بکلایت یا همان نور پس‌زمینه؛ در تولید نمایشگرها با تنظیم دقیق نور پس‌زمینه یا همان بکلایت، می‌توان نمایشگری با کنتراست بالاتر داشت؛ زیرا امکان تنظیم دقیق نور پس‌زمینه باعث نمایش طیف‌های مختلف رنگ‌ها با میزان درجه نورهای مختلف می‌شود.
  • تکنولوژی تصویری نمایشگر؛ پنل هر مدل تلویزیون تکنولوژی خاص خود را دارد. تلویزیون‌های OLED که معمولا اعلام می‌شود کنتراست بی‌نهایت دارند، دارای پیکسل‌هایی است که هر یک به طور مجزا نوردهی دارد و می‌تواند خاموش و روشن شود؛ پس کنترل نور در این نوع تلویزیون به طور نقطه‌ای است و به همین دلیل می‌تواند سیاهی مطلق و رنگ‌های واقعی‌تری ایجاد کند. این نوع تلویزیون، بکلایت جداگانه ندارد و این یک مزیت بسیار مهم آن است.
  • تکنولوژی مناسب دیگری که می‌تواند موجب افزایش کنتراست در تلویزیون‌ها شود، کنترل موضعی نور یا همان Local Dimming است. این تکنولوژی در تلویزیون‌های LED که نور پس‌زمینه دارند، استفاده می‌شود. با استفاده از این فناوری نمایشگر می‌تواند نور بکلایت را به طور موضعی و منطقه‌ای کنترل و کم و زیاد کند و این روند باعث بهبود کنتراست خواهد شد.
حالا به این مرحله می‌رسیم که چگونه تلویزیونی با بهترین کنتراست انتخاب و خریداری کنیم.

نحوه انتخاب تلویزیون با کنتراست مناسب


حالا که به طور کامل با مفهودم کنتراست آشنا شدید. برای خرید تلویزیونی که کنتراست مناسبی داشته باشد، موارد و نکات زیر را مد نظر قرار دهید:
  • به نوع پنل تلویزیون دقت کنید. تلویزیون‌های OLED یا تلویزیون‌هایی که دارای بکلایت هستند اما تکنولوژی کنترل موضعی نور را دارند، کنتراست مناسبی هم دارند.
  • سعی کنید حتی اگر قصد دارید دستگاه را به صورت آنلاین خریداری کنید، حتما تصویر آن را در یک فروشگاه مشاهده کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.
  • به عدد نسبت کنتراست تلویزیون که از طرف شرکت‌ها عنوان می‌شود، توجه کنید. معمولا به صورت نسبت 1 به 1000000 و اعدادی مشابه اعلام می‌شود. هر چه عدد نسبت بزرگتر باشد، نشان می‌دهد کنتراست بالاتر است اما در نظر داشته باشید برای مقایسه‌ی این عدد نسبت کنتراست استاتیک از داینامیک مهم‌تر است و نشانگر دقیق‌تری خواهد بود.
حتما نقد و نظرات دیگر خریداران را در مورد تلویزیون مورد نظر خود بخوانید و بشنوید.

آیا تلویزیون با کنتراست بالا بهترین تلویزیون است؟

هرچند می‌توان گفت کنتراست عامل بسیار تعیین‌کننده‌ای در میزان کیفیت تصویر تلویزیون است، اما تنها عامل نیست. ممکن است با توجه به نوع استفاده، برای شما موضوع دیگری مهم و در اولویت باشد. سعی کنید هنگام خرید تلویزیون علاوه بر این آیتم، عوامل دیگری مانند رزولوشن تصویر، نوع پنل، پشتیبانی از تصاویر HDR و ... را هم در نظر داشته باشید، زیرا می‌تواند در کیفیت تصویر تاثیرگذار باشد. بنابراین تمامی این عوامل را مد نظر قرار دهید تا بعدها از تصویر بی‌نظیر نمایشگر خود لذت ببرید.
به فروشگاه اینترنتی گلدیران پلاس سری بزنید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...