کدام سیستم گرمایشی برای منزل بهتر است؟

۲۳ شهريور ۱۳۹۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

هوای گرم و مطبوع خانه در فصل سرد، زمانی که آسمان ابری است و روزهایی که باران یا برف می‌بارد، بسیار لذت بخش است؛ حتی این رفاه و آسایش حاصل از هوای مطبوع خانه، می‌تواند علاوه بر لزوم تجهیز منزل به سیستم گرمایشی، باعث شود با دقت بیشتری نیز این انتخاب را انجام دهیم. بهتر است برای انتخاب سیستم گرمایش، منزل به صورت دقیق بررسی شود؛ سیستم سرمایش و گرمایش محیط نقش مهمی در آرامش ما خواهد داشت، بنابراین برای تجهیز محیط به بهترین سیستم گرمایشی بهتر است بر اساس نکاتی که در ادامه شرح خواهیم داد، تصمیم گیری نمایید. البته معمولا هنگام ساخت ساختمان‌ها برای سیستم گرمایشی تصمیم گیری شده و در ساختمان اجرا می‌شوند.
نکاتی که می‌بایست برای سیستم گرمایش منزل به آن توجه داشته باشید، علاوه بر نوع دستگاه، موارد زیر است:
  • آب و هوای منطقه محل سکونت

یکی از نکات مهم آب و هوای منطقه‌ی سکونت است که بر اساس آن می‌بایست دستگاهی با کلاس آب و هوایی مناسب برای محیط خود خریداری کنید؛ به ویژه اگر قصد دارید از کولرهای گازی و سیستم‌هایی که مبرد آن گاز است استفاده کنید، این نکته اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا عملکرد این دستگاه‌ها با سیکل تبرید است و ممکن است گاز داخل سیکل در دمای خیلی پایین شهر به حرارت مناسب نرسد و گرمای کافی را تامین نکند.
  • تعداد افراد حاضر در محیط

ظرفیت دستگاه‌های گرمایشی و انتخاب صحیح آن به متراژ محیط، تعداد افراد حاضر در آن و ... بستگی دارد. در فضای خانه تعداد افراد محدودتر و مشخص است اما اگر برای فضای کار و اداری دستگاه تهیه می‌کنید، می‌بایست به تعداد افراد حاضر در محیط و میزان گرمایی که نیاز دارند هم توجه کنید.
  • میزان رطوبت هوای منطقه


میزان رطوبت شهر و به اصطلاح شرجی بودن هوای منطقه ممکن است برای انتخاب برخی سیستم‌های گرمایشی نیاز به بررسی داشته باشد.
  • عایق بندی محیط

عایق بندی محیط، نوع درب و پنجره‌ها و موارد مرتبط به عایق بندی در انتخاب سیستم گرمایشی اهمیت زیادی دارد و شما هنگام انتخاب سیستم گرمایشی می‌بایست بدانید و بررسی کنید که چه میزان از گرمای محیط به دلیل عایق بندی هدر خواهد رفت و حتی اگر ممکن است عایق بندی را بهبود دهید.
  • نوع کاربری ساختمان

معمولا برای کارشناسی محیط و انتخاب سیستم تهویه یکی از نکات مهم کاربری فضا است. برای محیط‌های مسکونی، اداری و تجاری روش محاسبه ظرفیت سیستم گرمایشی تفاوت دارد زیرا تردد و میزان گرمای مورد نیاز ساختمان‌ها با کاربری‌های متفاوت با هم تفاوت دارد.

سیستم‌های گرمایشی مرکزی

در مورد نوع سیستم گرمایشی مرکزی چندین گزینه برای انتخاب پیش رو دارید که البته برخی تنها زمانی که ساختمان در حال ساخت است قابل اجرا می‌باشد؛ در ادامه انواع سیستم‌ها را بررسی می‌کنیم:

سیستم موتورخانه


موتورخانه سیستم گرمایشی است که در حال حاضر کمتر استفاده می‌شود اما تا مدتی پیش یکی از سیستم‌های پرکاربرد برای گرمایش محیط و آب مصرفی ساختمان‌های بزرگ با تعداد واحد بالا بود. این نوع سیستم، گرمای مناسب و قدرت بالایی دارد. در این نوع سیستم نیاز است لوله کشی برای تمامی واحدها برای آب مصرفی و گرمایش محیط صورت گیرد و فضایی برای موتورخانه در نظر گرفته شود. با توجه به شرایط ساختمان‌هایی که در حال حاضر ساخته می‌شود و معمولا فضایی برای پارکینگ مورد نیاز است، فضا برای تعبیه‌ی موتورخانه محدود است و معمولا بهتر است از سیستم‌های دیگری استفاده شود. برای استفاده از سیستم موتورخانه همه‌ی واحدها در پرداخت هزینه‌های سرویس نگهداشت و انرژی مصرفی شرکت خواهند داشت و معمولا هزینه‌ها به اندازه‌ی مساوی تقسیم می‎‌شود. شاید این روند برای برخی افراد که کمتر از سیستم استفاده می‌کنند، مناسب نباشد.

سیستم پکیج شوفاژ دیواری


پکیج‌های شوفاژ دیواری چند سالی است که جایگزین سیستم موتورخانه شده‌اند و مزایای زیادی هم دارند. پکیج تقریبا مانند یک موتورخانه البته در اندازه‌ی کوچک است. در حال حاضر پکیج‌ها در ظرفیت‌های متفاوت و در انواع فن دار و بدون فن، تک مبدل یا دو مبدل تولید می‌شوند که هر یک مزایا و استانداردهای نصب خاصی دارد؛ در صورتی که قصد خرید پکیج دارید، بهتر است در مورد انواع پکیج‌های شوفاژ دیواری موجود در بازار تحقیق کنید. یکی از مزیت‌های پکیج، استقلال هر واحد ساختمان در هزینه‌ها و همینطور سرویس نگهداشت ساده‌تر دستگاه است. پکیج دارای سنسورهای زیادی است که در صورت بروز اختلال در یک قسمت، ارور می‌دهد و شما خیلی زود متوجه این ایراد می‌شوید، حتی اگر مشکل عدم خروج دود حاصل از سوختن شعله باشد. یکی دیگر از امتیازهای سیستم پکیج بهره وری بالای آن است، زیرا هر واحد می‌تواند به نسبت نیاز خود میزان گرمای آب مصرفی و حرارت رادیاتورها را تنظیم کند.

حال این دو نوع دستگاه‌‌ گرمایشی می‌تواند از طریق سیستم‌های زیر گرما را در محیط منتشر کند:

  • گرمایش از کف

سیستم گرمایش کف به صورت لوله‌های مارپیچ است که کف زمین خانه تعبیه می‌شود و از این لوله‌ها آب گرم عبور می‌کند تا محیط گرم شود. مزیت سیستم گرمایش کف گرمای یکنواخت و عدم اتلاف انرژی و گرما است. برای استفاده از این نوع سیستم لازم است ساختمان در حال ساخت باشد و یا اینکه بازسازی صورت گیرد. هزینه‌های استفاده از این سیستم نسبت به سیستمی مثل رادیاتور بالا است و ممکن است تعمیرات آن نیز کمی سخت‌تر باشد.
  • استفاده از رادیاتور (شوفاژ)


رادیاتور از طریق جا به جایی هوا، گرما را منتشر می‌کند. گرما از طریق این سیستم از قسمت بالای رادیاتور منتشر می‌شود و کم کم به سمت بالای اتاق و باقی قسمت‌ها حرکت می‌کند. رادیاتور یک سیستم انتشار گرمای کم دردسر است و فضای زیادی را هم اشغال نمی‌کند. یکی از مزیت‌های این سیستم امکان اضافه کردن پره‌ها است، در صورتی که نیاز به گرمای بیشتری داشته باشید؛ البته در نظر داشته باشید زمانی می‌توانید پره و رادیاتور اضافه کنید که دستگاه از نظر ظرفیت بتواند این میزان گرما را تولید کند. رادیاتورها انواع آلومینیومی و چدنی و ... دارد و از نظر نوع قرارگیری نیز متفاوت است. در حال حاضر نیز طراحان ساختمانی محل قرارگیری رادیاتور را طوری طراحی می‌کنند که در فضایی شببیه کنسول قرار گیرد و به این شکل به زیبایی فضای خانه نیز کمک می‌کند.


گرم کردن خانه با بخاری

بخاری‌های گازی تا مدتی پیش متداول بودند و در حال حاضر نیز در صورتی که امکان استفاده از سیستمی همانند پکیج نباشد همچنان استفاده می‌شود؛ در واقع یک سیستم مقرون به صرفه و ساده که می‌توان به راحتی از آن استفاده کرد، بخاری است. فقط کافی است محیط لوله‌ی گازکشی و محل لوله بخاری داشته باشد. در صورتی که از نوع برقی بخاری استفاده شود، به دلیل سیستم گرمایش المنت، مصرف برق بالایی دارد و شاید خیلی مناسب نباشد. اگر اتاق شما لوله‌کشی گاز و خروجی دود ندارد، برای انتخاب بخاری برقی بهتر است ابتدا هزینه‌ی مصرف برق آن را تخمین بزنید تا انتخاب آگاهانه‌ای نسبت به هزینه‌هایی که بعدها پرداخت خواهید کرد داشته باشید. بخاری برقی با توجه به تعداد پره‌هایی که دارد می‌تواند حدودا از 800 تا 2000 وات مصرف برق داشته باشد که باز این عدد به نسبت اندازه رادیاتور می‌تواند بیشتر هم بشود.

آیا شومینه برای گرمایش خانه مناسب است؟


همانطور که شاید با ما هم نظر باشید شومینه یک سیستم گرمایشی زیباست و زیبای خاصی به فضای خانه می‌دهد؛ معمولا نوشیدن چای یا قهوه کنار شومینه در فصل زمستان و روزهای بسیار سرد می‌تواند خیلی لذت بخش باشد. اما این نوع سیستم در کنار زیبایی خاص و لذت بخش بودن، بهینه نیست و معمولا بخش زیادی از گرمای آن هدر می‌رود. در بیشتر خانه‌ها شومینه به تنهایی برای تامین گرمای محیط کافی نیست و می‌بایست از یک وسیله‌ی دیگر نیز در کنار آن برای گرمای محیط استفاده کرد.

کولرهای گازی گرمایشی

کولرهای گازی و سیستم‌های دیگری نیز هستند که از طریق یک سیستم مرکزی سیال یا همان گاز را گرم می‌کنند. این گاز داغ به کویل آب گرم کولرهای سقفی وارد می‌‍شود و یا از طریق فن کولرگازی گرما را در محیط منتشر می‌‌کند. سیستم گرمایشی کولر گازی همانند شومینه می‌تواند از نظر ظاهری برای فضای خانه زیبا باشد، اما معمولا کولرهای گازی کمک گرمایشی هستند و نمی‌توان از آن برای تامین کامل گرمایش محیط استفاده کرد. علت این موضوع عملکرد دستگاه است که بر اساس سیکل معکوس تبرید بوده و به دلیل همین عملیات، پس از مدتی نیاز به یخ زدایی دارد. به طور کلی میزان گرمایی که کولرهای گازی از طریق سیکل معکوس گازی می‌توانند داشته باشند، زیاد نیست.

زمستانی شیرین در فضای گرم و لذت بخش خانه

از هر نوع سیستم گرمادهی که استفاده می‌کنید بهتر است از همین حالا برای فصل پاییز و زمستان به فکر سرویس و راه اندازی سیستم گرمایش باشید. آمدن سرما خبر نمی‌کند و همینکه پاییز می‌شود نمی‌دانیم دقیقا در کدام روز ممکن است صبح از پنجره بیرون را نگاه کنیم و شاهد هوای مه آلود خنک و زیبای پاییزی باشیم. کارشناسان گلدیران برای سرویس دوره ای دستگاه شما آماده هستند و برای پاسخگویی سریع و تعمیرات فوری سیستم‌های گرمایشی در فصل زمستان برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است تا بتوانیم بهترین خدمات را در این راستا به شما مشتریان گرامی ارائه دهیم.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...