نگاهی به روند صنایع و صنعت لوازم خانگی

۰۹ آبان ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

شاید هر روز از رسانه‌ها، در فضای مجازی، در خیابان و محل کار و ... بارها نام صنعت را بشنویم و به شکل‌های متفاوت با آن سر و کار داشته باشیم. در این میان جالب است بدانیم که صنعت چیست و به طور کلی طی سال‌ها چه روندی را طی کرده است؟!
طبق لغت‌نامه‌ی دهخدا «صنعت» در واقع اسمی به معنای پیشه و کار می‌باشد و البته در روزگار قدیم به معنای هنر نیز بوده است. به طور کلی کلماتی مانند: تکنیک، حرفه، ساختن، فن، هنر را هم‌معنی صنعت دانسته‌اند. این واژه از ریشه‌ی عربی «صنع» می‌باشد؛ معنی آن ساختن و یا آفریدن است و معنای بازرگانی آن ساختن و منظور از آن ایجاد تغییر در شکل مواد است. شاید بتوان گفت صنعت مجموعه تغییراتی است که بشر بر روی مواد طبیعی اعمال می‌کند تا از آن بهتر استفاده کند و یا مجموعه‌ای است از فعالیت‌ها در راستای تولید کالا و ارائه خدماتی که نیاز جوامع انسانی را پاسخ دهد. از این منظر انسان می‌بایست از منابعی که در اختیار دارد خواه محدود و یا نامحدود، بیشترین بهره را برای زندگی خویش بگیرد. از ویژگی‌های بسیار مهم صنعت، پویایی و نوآوری در آن است، زیرا که بسیار مستعد تحول و توسعه می‌باشد.
طبق گزارش ویکی‌پدیا صنعت به تولید کالاها و خدمات در یک اقتصاد گفته می‌شود. منبع اصلی درآمد یک گروه یا شرکت نشان‌دهنده صنعت مربوطه است. اگر تمام فعالیت‌های اقتصادی که با تولید کالا و خدمات با استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات ساخته دست بشر سروکار دارند را به عنوان یک کل تصور کنیم، هر صنعت زیرمجموعه‌ای از این کل است که عده فراوانی از فعالیت‌های مشابه را شامل می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت به مجموعه‌ی تمام یگان‌هایی که در تولید، توزیع یا مصرف یک فراورده یا یک دسته از فرآورده‌های مشابه فعالیت می‌کنند، صنعت گفته می‌شود.
مایکل پورتر صنعت را چنین تعریف می‌کند: «صنعت عبارتند از گروه شرکت‌هایی که فرآورده‌های آنها جایگزین نزدیکی برای هم می‌باشند.»

مروری بر رتبه بندی صنایع در جهان


واژه‌ی صنعت در غرب به معنی مهارت در انجام یک کار و هوشمندانه کار کردن است. امروزه و در قرون وسطی هنر را نیز در معنای صنعت در نظر گرفته‌اند، زیرا تولیدات صنعتی که با خلاقیت و نوآوری ساخته می‌شود را حاصل هنر می‌دانند. به طور کلی تولید و خلاقیت در هم تنیده است و حتی در برخی دوران در ایران، صنعتگر و هنرمند را یکسان دانسته‌اند. نقطه‌ی عطف ورود به عرصه‌ی تولید همراه با خلاقیت، انقلاب صنعتی بوده است و در پی آن صنعت به عنوان یکی از عوامل بسیار کلیدی در رشد اقتصادی و پس از آن صادرات و اشتغال‌زایی مورد توجه قرار گرفته است.
اگر بخواهیم نگاهی به صنایع امروز در جهان بیندازیم، به گزارش موسسه IBIS World، صنعت تولید و اکتشاف نفت و گاز در حوزه‌ی صنایع صادراتی، وارداتی در رتبه‌ی اول بوده و ارزش صادرات آن در حدود 1275 میلیارد دلار تخمین زده شده است. پس از آن صنعت داروسازی با ارزش صادراتی حدود 555 میلیارد دلار در سال 2021 دومین رتبه را دارد. به دلیل میزان تقاضا برای پوشاک بیشتر اما ارزان‌تر، سومین رتبه صنایع صادراتی نیز مربوط به تولید پوشاک و صنعت نساجی است و ارزش صادراتی آن حدود 476 میلیارد دلار می‌باشد. پس از آن خودروسازی با ارزش صادراتی حدود 463 میلیارد دلار در رتبه‌ی چهارم، صنعت تولید و بسته‌بندی پلاستیک با ارزش صادراتی حدود 420 میلیارد دلار در رتبه‌ی پنجم، صنعت قطعات و لوازم جانبی خودرو با ارزش صادراتی حدود 348 میلیارد دلار در رتبه‌ی ششم و لوازم الکترونیک مصرفی با ارزش صادراتی حدود 344 میلیارد دلار در جایگاه هفتم است. در ادامه به بررسی جایگاه برخی صنایع در ایران نیز خواهیم پرداخت.

آغاز صنعت ایران


به نقل از اقتصاد نیوز اولین کارخانه‌ی تولیدی در ایران که در واقع اولین بارقه‌های صنعت در ایران بوده است، همزمان با گسترش صنایع ماشینی، در تاریخ 1275 تاسیس شد که یک کارخانه‌ی ریسمان ریسی بوده و در نزدیکی تهران کار خود را شروع کرده است. جالب است بدانید پدر صنایع خانگی ایران، حاج محمدتقی برخوردار است که در ابتدا وارد‌کننده‌ی باتری و تلویزیون بود و بعد از مدتی به عنوان اولین تولیدکننده‌ی باتری در ایران، کارخانه‌های قوه پارس را تاسیس نمود. پس از آن پارس الکتریک که اولین تولید‌کننده‌ی تلویزیون بود و چندین کارخانه‌ی دیگر نیز تاسیس شد.

تاریخچه صنعت لوازم خانگی در ایران


صنعت لوازم خانگی در ایران، قدمتی 70 ساله دارد. حدود 70 سال پیش صنعت لوازم خانگی و در واقع تولید لوازم خانگی در ایران با تولید سماوری که روسی بود، شروع شد و طی این سال‌ها صنعت لوازم خانگی گسترش پیدا کرده و همانطور که می‌دانید، امروزه تولید لوازم خانگی و همچنین مشاغل و کسب‌ و کارهای مرتبط با آن پیشرفت چشمگیری داشته است.
حدود 38 سال پیش شورای سازندگان وسایل گازسوز در ایران تشکیل شده است و در پی توسعه‌ی لوازم خانگی بعد از 15 سال انجمن صنایع لوازم خانگی ایران شکل گرفت اما تا سال 1362 صنایع لوازم خانگی بیشتر در حوزه محصولات گازسوز محدود بوده است.

فوت و فن خرید لوازم برقی جهیزیه

روند صنعت لوازم خانگی در ایران


این روزها می‌توان گفت آمار و ارقام نشان می‌دهد پس از صنعت نفت و خودروسازی، صنعت لوازم خانگی از نظر سودآوری و توسعه در رتبه‌ی سوم در ایران قرار دارد. با توجه به تولید و تامین بسیاری از قطعات و ملزومات تولید لوازم خانگی همانند یخچال، می‌توان در مورد آینده‌ی این صنعت بسیار امیدوار بود. در عرصه‌ی تولید یخچال، دستگاه‌های به روز و پیشرفته‌ای در ایران ساخته می‎شود که به غیر از کمپرسور، تقریبا تمامی قطعات آن در ایران نیز تولید می‌شود. بسیاری از قطعاتی که برای تولید دستگاه‌ها به کشور وارد می‌شد، امروزه داخل کشور ساخته می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت که قطعه‌سازی و تولید قطعات مورد نیاز ساخت دستگاه‌های خانگی نیز در حال پیشرفت و توسعه‌ی قابل توجهی است.

راهنمای خرید لوازم آشپزخانه

اتحادیه صنف لوازم خانگی


با توجه به اینکه لوازم خانگی نیاز ضروری تمامی منازل است و به علت استفاده‌ی گسترده از این دسته از محصولات، تاسیس اتحادیه‌ای در راستای اهداف این صنعت ضروری بوده و اتحادیه‌ی لوازم خانگی نیز که در واقع اتحادیه‌ صنف فروشندگان مصنوعات گازسوز، نفت‌سوز، الکتریک (لوازم خانگی) می‌باشد و بر فعالیت‌های این صنف نظارت دارد در سال 1343 تاسیس شده است. این اتحادیه با هدف جلب رضایت ارباب رجوع و تحقق خط‌مشی‌ها، به الزامات قانونی، مالی، عملیاتی و ... پایبند است. البته اتحادیه‌ها درحوزه لوازم خانگی به صورت جداگانه است و به اتحادیه صنف فروشندگان مصنوعات گازسوز، نفت‌سوز و الکتریک (لوازم خانگی تهران)، اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی تهران و اتحادیه صنایع برودتی، تهویه مطبوع و لباسشویی تفکیک شده است.

جدیدترین اخبار بازار لوازم خانگی

این روزها خبرهایی در مورد ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای و آینده بازار لوازم خانگی می‌شنویم و البته خبرها حاکی از توسعه و پیشرفت صنعت لوازم خانگی در ایران می‌باشد و می‌توان به آینده لوازم خانگی در ایران بسیار امیدوار بود. همانطور که می‌دانید در حال حاضر برندهای تولید محصولات خانگی ایرانی روند ساخت دستگاه‌ها را گسترده‌تر و پرقدرت‌تر از قبل در پیش دارند؛ در نهایت مشتریان عزیز بر اساس سلیقه‌ی خود برند محصولات را انتخاب می‌نمایند و البته گلدیران در مورد خرید محصولات و مشخصات دستگاه‌ها آماده‌ی ارائه‌ی مشاوره به شما عزیزان می‌باشد. خواهشمندیم سوالات خود را در این زمینه زیر همین مقاله برای ما بنویسید.

اطلاع از ویژگی‌های جدیدترین دستگاه‌های جی پلاس

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...