علل کم نور شدن تلویزیون و راه‌ حل‌ های مرتبط

۰۵ مهر ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
کم نور شدن تلویزیون

کم نور شدن تلویزیون یکی از ایراداتی است که به نسبت مشکل عدم نمایش تصویر یا ایجاد خط روی صفحه‌ی تلویزیون و ... ممکن است کمتر ایجاد شود، اما به طور کلی یکی از ایرادات رایج تلویزیون است؛ البته باید بگوییم کم نور شدن نمایشگر تلویزیون همیشه هم ایراد فنی محسوب نمی‌شود و در خیلی از موارد مشاهده می‌شود که ایراد به دلیل تنظیمات تلویزیون بوده است و می‌توان با برخی تنظیمات ساده مشکل آن را رفع کرد.

تنظیمات نور تلویزیون

در این راهنما ابتدا تنظیمات نور تلویزیون را خواهیم گفت و پس ازآن دلایل فنی کم نور شدن نمایشگر تلویزیون را بررسی می‌کنیم.

تنظیمات نور تلویزیون

کم نور شدن نمایشگر تلوزیون

هر تلویزیون با توجه به نوع منو و تنظیمات پیشرفته‌ای که برای تصویر دارد ممکن است برخی گزینه‌های مربوط به تنظیمات نور را داشته باشد؛ این گزینه‌ها می‌تواند شامل یکی یا تمامی مواردی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم باشد:
  • تنظیمات حالت صرفه جویی در مصرف انرژی، Energy saving؛ این بخش دارای گزینه‌ تنظیم نور بر روی حالت کم، متوسط، زیاد و نمایشگر خاموش است. برخی افراد ممکن است هنگامی که قصد گوش دادن به کانال‌های رادیویی یا موزیک از طریق تلویزیون را دارند، حالت نمایشگر خاموش را انتخاب کنند، تا صفحه‌ی تلویزیون خاموش شود. اگر این گزینه بر روی کم، متوسط، یا زیاد تنظیم شده باشد، با هدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی، میزان نور صفحه نمایش را کاهش می‌دهد.
معمولا این گزینه بر روی تلویزیون‌های بیشتر برندها وجود دارد و بر روی تلویزیون ال جی نیز در منوی اصلی تنظیمات تصویر می‌توانید آن را فعال یا غیرفعال کنید و نیازی نیست وارد قسمت تنظیمات پیشرفته تصویر شوید. بر روی تلویزیون ال جی بدون ورود به منو نیز امکان ریست کردن تنظیمات صدا و تصویر وجود دارد؛ با انتخاب 3 مرتبه کلید Mute و تایید پیغام بازنشانی AV می‌توانید تنظیمات مربوط به صدا و تصویر را به حالت پیش‌فرض تغییر دهید.
روشنایی و کنتراست تلویزیون؛ در تنظیمات سفارشی یا کاربر تلویزیون‌ها که مربوط به تنظیمات حالت تصویر است، گزینه‌های برای تنظیمات تصویر قرار دارد که در آن میزان نور، رنگ، دمای رنگ، ته‌رنگ، وضوح و ... را می‌توان تغییر داد. دو گزینه‌ای که در میزان نور صفحه نمایش تاثیر بیشتری دارد، تنظیمات روشنایی و کنتراست است. اگر نور صفحه تلویزیون شما کم شده است، احتمال دارد تنظیمات مربوط به روشنایی یا کنتراست را تغییر داده باشید؛ بهتر است این تنظیمات بر روی حالت استاندارد که همان تنظیمات پیش‌فرض آن است قرار گیرد و گزینه‌های دیگر حالت تصویر انتخاب شود تا میزان روشنایی در حد استاندارد و تعادل قرار گیرد.

دلیل کم نور شدن نمایشگر تلوزیون

  • گزینه حالت راحتی چشم یا Comfort eye؛ این قابلیت در برخی تلویزیون‌ها ار جمله تلویزیون‌های ال جی وجود دارد و در صورتی که روشن و فعال باشد، با روشن‌تر یا تاریک‌تر شدن نور اتاق، نور صفحه نمایش را کم یا زیاد می‌کند تا میزان روشنایی تلویزیون در محیط روشن یا تاریک به اندازه کافی بوده و چشم را اذیت نکند. اگر گاهی نور صفحه تلویزیون شما کم می‌شود، این گزینه را نیز در نظر داشته باشید.
  • گزینه Motion eye care؛ این گزینه نیز معمولا در تلویزیون‌های مارک ال جی قرار دارد و اگر روشن باشد، در صورت نمایش تصاویر سریع، میزان نور صفحه را کمتر می‌کند تا عامل نور زیاد و سرعت بالا همزمان موجب ناراحتی چشم نشود. اگر نور صفحه تلویزیون شما کاهش پیدا کرده است، این مورد را نیز مد نظر داشته باشید.
برای اطلاعات بیشتر در مورد تنظیمات تصویر تلویزیون‌ها می‌توانید راهنمای جامع تنظیمات تصویر تلویزیون ال جی را مطالعه فرمایید.

دلایل فنی کم نور شدن نمایشگر تلویزیون

کاهش و کم شدن نور نمایشگر تلویزیون اگر مربوط به تنظیمات و نکات کاربری آن نباشد، ممکن است مربوط به برخی ایرادات فنی بوده و نیاز به بررسی و رفع ایراد از سوی کارشناسان تعمیرات تلویزیون را داشته باشد؛ دلایل و علل فنی کم شدن نور نمایشگر تلویزیون می‌تواند موارد زیر باشد:

  • ایرادات پیسکل‌های صفحه نمایش مانند پیکسل‌سوختگی یا ضعیف شدن نوردهی در برخی پیکسل‌ها
  • ایراد پنل تلویزیون یا مشکل بکلایت یا همان نور پس‌زمینه تلویزیون که معمولا علت فنی اصلی در بروز این مشکل است. در تلویزیون‌هایی که دارای بکلایت هستند که البته بیشتر تلویزیون‌ها نیز در این دسته قرار دارند، معمولا پس از چند سال استفاده این احتمال وجود دارد که بکلایت ضعیف شده و تلویزیون کم نور شود.
    علت سوختن بک لایت تلویزیون ال جی

راهکار رفع مشکل کم نور شدن نمایشگر تلویزیون

رفع کم نور شدن نمایشگر تلوزیون

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید و به طور کلی نیز واضح است که هر دستگاه طول عمری دارد و با رعایت اصول صحیح استفاده و نگهداری آن نیز می‌توان عمر دستگاه را تا حدی افزایش داد. توصیه می‌کنیم برای افزایش عمر تلویزیون میزان استفاده از آن در روز را مدیریت کنید. سعی کنید بیش از 8 ساعت در روز از آن استفاده نکنید و یا در صورت نیاز به استفاده مداوم پس از چند ساعت استفاده دستگاه را برای مدتی خاموش کنید. در این مدت قطعات آن خنک می‌شود و داغ شدن قطعات داخل دستگاه موجب ضعیف شدن اتصالات و بکلایت نخواهد شد.
در نهایت اگر تلویزیون شما دچار این مشکل شده است، برای رفع ایراد می‌توانید با خیال آسوده درخواست تعمیرات ثبت نمایید و در مورد رفع ایراد آن آسوده خاطر باشید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...