علت سرد نکردن یخچال ال جی چیست؟

۱۰ مهر ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

یکی از مهم‌ترین و متداول‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای یخچال پیش بیاید سرد نکردن یخچال و عدم سرمادهی آن است که می‌تواند در قسمت یخچال، فریزر و یا هر دو پیش بیاید. با توجه به اینکه این ایراد یخچال ممکن است موجب خرابی و فاسد شدن مواد غذایی شود، لازم است هرچه سریعتر رسیدگی شده و رفع ایراد شود. در نظر داشته باشید سرویس یخچال ال جی تا حد زیادی می‌تواند از بروز خرابی‌ها جلوگیری کند و بهتر است هر 6 ماه یکبار سرویس دوره‌ای یخچال ال جی را انجام دهید. 

اهمیت و ضررورت سرویس دوره ‌ای یخچال

در این راهنما به بررسی موارد مرتبط با ایراد سرد نکردن یخچال ال جی پرداختیم تا در صورت بروز این مشکل سریع‌تر بتوانید ایراد دستگاه را تشخیص دهید و برای رفع مشکل آن اقدام نمایید.  البته در نظر داشته باشید عدم سرمایش یخچال فریزر و یا یخچال ساید بای ساید ال جی همیشه به معنی ایراد موتور آن نیست و در بسیاری از موارد ممکن است قطعات یخچال عملکرد خود را به خوبی انجام دهد اما نتواند هوای داخل کابین را خنک کند. بنابراین ابتدا برخی موارد را که به نظر می‌رسد ایراد عدم سرمادهی یخچال است را بررسی خواهیم کرد.

در صورت عدم سرمایش یخچال نکات زیر را جدی بگیرید!

  • اگر قسمت فریزر یخچال ال جی سرمایش نداشته باشد و یخ مواد غذایی در حال ذوب شدن باشد و یا اینکه یخچال به طور کلی هیچ سرمایشی ندارد، نیاز است یخچال از سوی کارشناس تعمیرات یخچال ال جی مورد بررسی قرار گیرد و تعمیر یخچال ال جی انجام شود.

اما اگر میزان سرمایش کمی کاهش پیدا کرده است، لطفا موارد زیر را  بررسی کنید:

  • ممکن است خوراکی‌هایی مانند بستنی در قسمت فریزر به خوبی یخ نبندد و این مورد طبیعی است؛ زیرا به دلیل ترکیب بستنی گاهی خیلی خوب منجمد نمی‌شود. در صورت مشاهده‌ی این مورد لطفا باقی مواد غذایی داخل فریزر را ملاک سنجش میزان سرمایش فریزر قرار دهید. برای اینکه مواد غذایی مانند بستنی داخل یخچال به خوبی منجمد شود بهتر است آن را نزدیک به دریچه‌های هوای سرد داخل کابین فریزر قرار دهید. ممکن است برای شما این سوال ایجاد شود که علت منجمد شدن سریع‌تر و بهتر بستنی داخل فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها چیست؟ در نظر داشته باشید بستنی در یخچال‌های صنعتی داخل فروشگاه‌ها خیلی بهتر منجمد می‌شود و این به دلیل عملکرد یخچال‌های صنعتی است. برای اطلاع از نحوه نگهداری صحیح مواد غذایی می‌توانید مقاله نگهداری مواد غذایی در یخچال را مطالعه نمایید.
  • تنظیم دمای یخچال و فریزر الجی اهمیت زیادی دارد و در صورت کاهش سرمادهی و یا عدم سرمایش یخچال ال جی بهتر است یکبار تنظیمات دمای یخچال فریزر ال جی و یا نحوه تنظیم دمای یخچال ساید بای ساید ال جی را مجدد انجام دهید زیرا ممکن است دمای یخچال و فریزر در گرم‌ترین حالت قرار گرفته باشد و مشکل فنی در دستگاه پدید نیامده باشد.

  • اگر یخچال در مجاورت وسایل گرمازا قرار گرفته باشد و یا محیطی که یخچال قرار دارد خیلی گرم باشد، ممکن است باعث شود که سرمایش دستگاه کمتر شود. در شهرهای خیلی گرم نیز میزان سرمایش داخل کابین دستگاه کمتر خواهد بود. همچنین قرار گرفتن یخچال در جایی کنار پنجره که موجب تابش نور خورشید به دستگاه می‌شود نیز باعث می‌شود دستگاه سرمایش مناسبی نداشته باشد.
  • تعداد دفعاتی که درب یخچال باز و بسته می‌شود در میزان سرمایش داخل کابین تاثیرگذار است و اگر درب دستگاه به دفعات زیاد باز و بسته شود، میزان سرمایش داخل کابین خارج می‌شود و موتور دستگاه مجدد باید مدت زمانی کار کند تا سرمایش از دست رفته مجدد تولید شود. همچنین مشکل لاستیک دور درب یخچال نیز می‌تواند باعث خارج شدن سرما و گرم شدن کابین یخچال شود.
  • یخچال می‌بایست در محلی قرار گیرد که از اطراف، پشت دستگاه و تا سقف فاصله‌ی استاندارد داشته باشد. در صورتی که یخچال به دیوار و سقف خیلی نزدیک باشد، تهویه‌ی آن به درستی انجام نخواهد شد و همین موضوع باعث می‌شود که دستگاه سرمایش کافی نداشته باشد و در تولید سرمایش بیشتر دچار مشکل شود. فاصله استاندارد یخچال تا سقف 30 سانتی‌متر، از کناره‌ها 5 سانتی‌متر و تا دیواره‌ی پشت یخچال 10 سانتی‌متر است و باید حتما رعایت شود.

    با فوت و فن‌های جابجایی یخچال آشنا شوید.

  • یکی از نکات بسیار مهم در ارتباط با میزان سرمایش یخچال ال جی یا سرمایش ساید بای ساید ال جی، چیدمان مواد غذایی داخل کابین یخچال است. مواد غذایی باید طوری داخل کابین قرار گیرد که جلوی دریچه‌های هوای سرد انتهای کابین یخچال مسدود نشود و سرمایش و گردش هوا به خوبی در کابین یخچال انجام شود. علاوه بر این اگر کابین یخچال زیاد پر شده باشد، میزان سرمای آن کمتر خواهد بود زیرا مدت بیشتری می‌بایست کار کند تا به میزان بیشتری سرما برای خنک کردن تمامی مواد غذایی تولید کند.
  • افت ولتاژ برق یکی از مواردی است که ممکن است باعث سرد نکردن یخچال ال جی شود. زیرا برق ورودی مناسب برای عملکرد دستگاه وارد نمی‌شود و کارکرد دستگاه به صورت نرمال و استاندارد نخواهد بود.

چرا یخچال ال جی پیغام OFF می‌دهد؟


یکی از مواردی که موجب عدم سرمادهی یخچال ال جی و خاموش شدن صفحه نمایش یخچال می‌شود، حالت OFF فروشگاهی است که با توجه به مدل یخچال طبق راهنمای زیر می‌توانید مجدد یخچال را روشن نمایید:

  • در صورتی که در یخچالهای ساید بای ساید ال جی با کمپرسور خطی، پیغام OFF بر روی صفحه نمایش یخچال مشاهده می‌شود، کلیدهای EXPRESS FRZ و REFRIGERATOR را به طور همزمان به مدت 3 ثانیه در وضعیتی که درب یخچال باز است، نگه دارید تا کمپرسور آن مجدد روشن شود.
  • این نکته مهم را در نظر داشته باشید که در یخچال‌های ساید 29 و 31 فوت پایونیر، در مدل‌هایی که دومین دکمه در صفحه نمایش یخچال از پائین LIGHT/FILTER است، با نگه داشتن همزمان EXPRESS FRZ و REFRIGERATOR در حالتی که درب یخچال باز است، دستگاه روشن می‌شود.
  • اما در مدل‌هایی که دومین دکمه صفحه نمایش یخچال از پائین HYGIENE FRESH و یا ICE ON/OFF است، می‌بایست دکمه REFRIGERATOR را نگه دارید و EXPRESS FRZ را در وضعیتی که درب یخچال باز است، 3 بار انتخاب کنید.
  • در سری مدل‌های یخچال Inesta view و بنتلی و نکست و سری SX با نگه داشتن کلید REFRIGERATOR یا FRIDGE و فشردن 3 مرتبه کلید EXPRESS FRZ در حالتی که درب باز است، دستگاه روشن می‌شود.
  • در یخچال ساید بای ساید 33 فوت ال جی کلید REFRIGERATOR را نگه دارید و کلید EXPRESS FRZ را در حالتی که درب یخچال باز است، سه بار انتخاب کنید.
  • در ساید بای ساید 4 درب کلید REFRIGERATOR را نگه دارید و کلید ICE PLUS را در وضعیتی که درب یخچال باز است، 3 بار انتخاب کنید.
  • در مدل یخچال ساید بای ساید فریزر 4 کشو کلید DEFROST باید 3 ثانیه نگه داشته شود.
  • در صورتی که یخچال‌های دو قلو ال جی پیغام OFF دهد، برای یخچال دکمه FRIDGE نگه داشته و 3 مرتبه EXPRESS COOL انتخاب شود و در فریزر دکمه FRE نگه داشته و دکمه EXPRESS FRZ انتخاب شود تا دستگاه روشن شود.

دلایل فنی سرد نشدن یخچال ال جی چیست؟

اگر مشکل سرد نشدن یخچال ال جی مربوط به موارد گفته شده نباشد، می‌بایست کارشناس تعمیرات یخچال ال جی آن را بررسی کنند، زیرا ممکن است مربوط به قطعات داخل دستگاه بوده و نیاز به رفع عیب و تعمیر داشته باشد؛ معمولا پرتکرارترین ایرادات فنی یخچال و مهم‌ترین آنها می‌تواند موارد زیر باشد:  


یکی از مشکلاتی که ممکن است باعث سرد نکردن یخچال ال جی شود، مشکل کمپرسور و یا رله کمپرسور یا اوور لود است. همانطور که می‌دانید کمپرسور اصلی‌ترین قطعه یخچال بوده و در صورتی که به هر علتی به درستی عمل نکند، کابین یخچال و فریزر سرمایش کافی نخواهد داشت و در برخی موارد ممکن است به طور کلی سرمایش تولید نکند. خرابی کمپرسور یخچال ممکن است نشانه‌های متفاوتی مانند روشن نشدن یخچال، صدای غیرطبیعی یخچال و یا قطع صداهای متداول یخچال یا کار کردن بیش از اندازه موتور یخچال داشته باشد.

علت اتومات نکردن یخچال چیست؟


  • خرابی برد یخچال می‌تواند باعث عدم کارکرد تمامی قطعات یخچال شود. برد یخچال فرمان روشن یا خاموش شدن، میزان سرمادهی و ... را به قطعات یخچال می‌دهد و در صورتی که دچار مشکل شود، سرمادهی دستگاه با مشکل روبرو خواهد شد.
  • بروز ایراد در فن کندانسور موجب می‌شود که گرمای مبرد خارج شده از کمپرسور، کاهش پیدا نکند و گاز خنک با دما و درجه‌ی مناسب به کابین یخچال و اواپراتور آن است، نرسد. ایراد فن اواپراتور نیز باعث می‌شود که هوای خنک وارد کابین یخچال نشود و سرمایش دستگاه به همین علت کاهش پیدا خواهد کرد. ایراد فن کندانسور یا اواپراتور می‌تواند در پروانه یا موتور فن باشد. البته در صورت ارسال فرمان اشتباه از برد دستگاه به این قطعات نیز باعث اختلال در عملکرد فن می‌‎شود که در این صورت مشکل برد یخچال است.
  • خرابی سنسور یا هیتر دیفراست یخچال؛ همانطور که می‌دانید یخچال در بازه‌های زمانی متفاوت عملیات دیفراست و یخ‌زدایی را انجام می‌دهد. در صورتی که به هر دلیل یخ‌زدایی در بازه زمانی مناسب انجام نشود، یخچال نمی‌تواند عملکرد صحیحی داشته باشد و سرمایش آن کاهش پیدا می‌کند.

  • بروز خرابی و کیپی در مسیر سیکل گاز یخچال باعث می‌شود که گاز یخچال به درستی داخل لوله‌ها حرکت نکند و گاز و مبرد خنک را به محل مورد نظر نرساند. همانطور که مشخص است این مورد نیز باعث کمتر شدن سرمایش داخل یخچال خواهد شد.
  • ایراد سنسور یخچال یا سنسور فریزر باعث می‌شود که میزان سرمایش کابین یخچال و فریزر به درستی تشخیص داده نشود و همین مورد باعث می‌شود میزان سرمایش کافی برای کابین یخچال و فریزر تولید نشود.
  • نشتی گاز و کمبود گاز یخچال موجب می‌شود که مبرد مورد نیاز داخل لوله‌های یخچال وجود نداشته باشد و سرمای مورد نیاز به هر نقطه از یخچال نرسد و همین مورد موجب کاهش میزان سرمایش یخچال خواهد شد. در این شرایط نیاز است کارشناس فنی تعمیرات یخچال ال جی ابتدا دستگاه را بررسی نموده و محل نشتی را بیابند، آن را رفع نموده و مجدد شارژ گاز یخچال را انجام دهند.
  • دمپر کابین یخچال در صورتی که دچار مشکل شود و به درستی سرمایش را هدایت نکند و سرما به خوبی داخل کابین گردش نکند، یخچال سرمایش کافی نخواهد داشت.
  • کثیفی کندانسور یخچال می‌تواند یکی از دلایل کاهش سرمایش یخچال باشد. کیپی یا هر مورد دیگری چنانچه موجب شود که گرمای گاز داخل کندانسور و لوله‌های یخچال دفع نشود، باعث کاهش سرمایش یخچال خواهد شد.

نشانه‌ها و علائم خرابی قطعات یخچال چیست؟

در صورتی که با مشکل سرد نشدن یخچال ال جی مواجه شده‌اید و نمی‌دانید دقیقا چه مشکلی برای یخچال شما ایجاد شده است، در نظر داشته باشید که نیازی نیست ایراد را تشخیص دهید و کارشناس تعمیرات یخچال ال جی، عیب‌یابی و رفع مشکل یخچال را انجام خواهند داد. با مشاهده برخی موارد از جمله موارد زیر بهتر است از تکنسین تعمیرات یخچال ال جی بخواهید که برای بررسی و رفع مشکل دستگاه شما مراجعه نمایند:

  • مشاهده‌ی خطا بر روی نمایشگر یخچال و عدم رفع آن پس از انجام راهنمایی‌های دستورالعمل‌های دفترچه راهنما و ...؛ در این مورد می‌توانید به راهنمای ارور یخچال ال جی و دلایل کد خطا و ارور یخچال ساید ال جی مراجعه کنید.
  • عدم سرمادهی در یخچال، فریزر و یا یخچال و فریزر و قطع شدن سرمایش به طور کامل
  • ذوب شدن مواد غذایی منجمد در قسمت فریزر
  • شنیدن صدای غیر طبیعی از تمامی قسمت‌های یخچال که با صداهای متداول دستگاه تفاوت دارد. البته دقت داشته باشید صدای غیر طبیعی یخچال ممکن است به دلیل لرزش آن در پی عدم ترازبندی صحیح یخچال باشد که این مورد را نیز کارشناس تعمیرات یخچال ال جی رفع خواهند نمود.
  • اگر یخچال به طور کلی هیچ صدایی نمی‌دهد و شما حتی صدای روشن شدن موتور آن را نمی‌شنوید و علاوه بر آن سرمایش نیز ندارد و یا اینکه سرمای آن کاهش پیدا کرده است، نیاز است کارشناس دستگاه را بررسی نموده و رفع ایراد آن را انجام دهند.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...