علت روشن نشدن کولر گازی ال جی + راهنمای رفع مشکل

۱۷ مهر ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

کولرهای گازی و به طور کلی تمامی سیستم‌ها و وسایل سرمایشی گرمایشی اگر حتی برای مدت کوتاهی در حد چند ساعت دچار مشکل شده و روشن نشود، می‌تواند خسته‌کنند باشد؛ زمانی که کولرگازی روشن شده، اما بعد مدتی از قطعات متفاوت آن صدایی شنیده شده و خاموش می‌شود و یا اینکه ارور و کد خطای کولرگازی ال جی بر روی نمایشگر پنل کولرگازی مشاهده می‌شود، تشخیص اینکه علت روشن نشدن کولر گازی چیست، ساده‌تر خواهد بود و حتی گاهی می‌توان بدون انجام تعمیرات و یا اقدامی فنی ایراد آن را برطرف نمود؛ اما در صورتی که کولرگازی به طور کلی روشن نشود، تشخیص ایراد آن از سوی مشتریان کمی سخت‌تر است، البته تکنسین‌های فنی تعمیرات ایراد را ساده‌تر تشخیص خواهند داد. در این راهنما به بررسی دلایل روشن نشدن کولرگازی ال جی پرداختیم. اگر با مشکل روشن نشدن کولرگازی ال جی روبرو شده‌اید، لطفا مطالب گفته شده را به دقت بخوانید زیرا ممکن است مشکل دستگاه شما یکی از موارد گفته شده باشد؛ در نظر داشته باشید علت روشن نشدن کولر گازی پنجره ای ال جی و دلیل روشن نشدن و کار نکردن کولرگازی اسپلیت ال جی تفاوت زیادی با هم ندارد و این دو نوع دستگاه بیشتر از نظر ظاهری و فیزیک قطعات فنی و ساختار قرارگیری قطعات سیکل تبرید تفاوت دارند.

راهنمای کامل تشخیص ایرادات شایع کولرگازی

دلایل روشن نشدن کولرگازی ال جی چیست؟

زمانی که کولرگازی ال جی روشن نمی‌شود و حتی نمی‌توانید ارورهای روی صفحه نمایش را مشاهده کنید، ممکن است ایراد کولرگازی یکی از موارد زیر باشد:

  • مشکل برق تغذیه کولرگازی

 

همانطور که می‌دانید برق کولرهای گازی تکفاز دیواری و پنجره‌ای به صورت جداگانه متصل می‌شود و این دستگاه‌ها معمولا به پریز برق متصل نمی‌شوند، بلکه برق از طریق 3 رشته از کابل‌های تغذیه با سایز استاندارد و مطابق با ظرفیت کولرگازی، از کنتور تا یک فیوز مینیاتوری عبور کرده و سپس وارد ترمینال برق کولر گازی می‌شود. اگر کولرگازی ال جی شما روشن نمی‌شود و می‌خواهید فیوز مینیاتوری برق آن را بررسی کنید و در صورت خاموش بودن، آن را روشن کنید، مرحله‌ی اول پیدا کردن محل قرارگیری فیوز مینیاتوری کولرگازی شماست. در این صورت اگر کولرگازی شما از نوع کولرهای گازی ال جی کم‌مصرف یا همان اینورتر بوده و یا اینکه ظرفیت آن بالاتر از 30000 Btu/h است، فیوز مینیاتوری نزدیک به موتور دستگاه قرار گرفته است؛ فیوز مینیاتوری برق تغذیه کولرهای گازی غیر اینورتر با ظرفیت کمتر از 30000 Btu/h نزدیک به پنل یا همان دستگاه نصب شده در محیط داخلی است. بهتر است ابتدا این فیوز را بررسی کنید که خاموش نباشد. اگر متوجه شدید فیوز سوخته است و یا احتمالا فیوز یا کابل کشی برق دچار ایراد شده است، این موضوع را به یک متخصص برق اطلاع دهید تا کابل کشی تغذیه را بررسی نمایند. اگر تشخیص دادند این مشکل به کولرگازی ارتباط دارد، نیاز است کارشناس تعمیر کولر گازی ال جی، دستگاه را بررسی کنند.

  • خرابی کنترل کولرگازی ال جی

یکی از دلایلی که ممکن است موجب روشن نشدن کولر گازی ال جی شود، خرابی کنترل کولر گازی است. در صورتی که کنترل کولرگازی ال جی دچار مشکل شده باشد، مشخص است که فرمان صحیح برای روشن شدن کولر را به دستگاه ارسال نمی‌کند و به همین دلیل کولرگازی روشن نخواهد شد. اگر با کنترل کولر را روشن کرده‌اید اما روشن نمی‌شود، لطفا از طریق کلید پاور کولرگازی ال جی دستگاه را روشن کنید. در این مورد می‌توانید به راهنمای محل قرارگیری کلید Power کولرهای گازی LG مراجعه کنید. اگر کولر شما با کلید روی پنل روشن شد، به این معنی است که کنترل دچار مشکل شده است و بهتر است تست سیگنال کنترل کولر گازی ال جی را انجام دهید و در صورتی که به این نتیجه رسیدید که کنترل ایراد دارد، می‌توانید از فروشگاه آنلاین گلدیران، کنترل مورد نظر خود را تهیه کنید.

  • نمایش کد خطا یا ارور بر روی پنل نمایشگر کولرگازی


گاهی ممکن است کولرگازی شما روشن شده اما بلافاصله ارور دهد و بدون اینکه عملکردی داشته باشد، خاموش شود. اروری که بر روی پنل کولرگازی مشاهده می‌کنید نشان می‌دهد که می‌بایست چه مواردی بررسی شود و ایراد اصلی کولرگازی چیست. در برخی مدل‌ها ارور به صورت حروف انگیسی CH به علاوه دو عدد نمایش داده می‌شود و این کد بیانگر نوع ایراد دستگاه است. در برخی مدل‌های دیگر نیز چراغ‌های روی پنل کولرگازی روشن شده و چشمک می‌زند و بر اساس اینکه کدام چراغ و چندین بار چشمک می‌زند، می‌توانید ایراد دستگاه را تشخیص داده و در صورت نیاز از کارشناس تعمیرات کولرگازی ال جی برای رفع ایراد کمک بخواهید. در این مورد می‌توانید به راهنمای ارور کولر گازی ال جی مراجعه کنید و راهنمای مربوط به آن را بخوانید.

  • عیب یابی و تعمیر برد کولرگازی ال جی


ایراد دیگر که ممکن است موجب روشن نشدن کولرگازی LG شما شده باشد، ایراد برد است. برد مانند مغز دستگاه عمل می‌کند؛ زمانی که دستگاه را روشن می‌کنیم و فرمان روشن شدن را به پنل کولرگازی صادر می‌کنیم، اولین قطعه‌ای که می‌بایست به باقی قطعات فرمان دهد تا عمل کنند، برد کولرگازی است. کولرهای گازی اینورتر به غیر از برد دیسپلی پنل، دو برد دارند که یکی اصطلاحا برد اینورتر نامیده می‌شود و در یونیت خارجی کولر قرار دارد و برد دیگر در پنل است؛ اگر برد پنل دچار مشکل شده باشد و به موتور و یونیت بیرونی کولر فرمان روشن شدن ندهد، کولرگازی روشن نخواهد شد. کولرهای غیر اینورتر نیز برد اصلی دارند که فرمان روشن شدن به قطعات مهم مانند کمپرسور کولر گازی، موتور فن کولر گازی و ... را می‌دهد و در صورتی که دچار مشکل شود، کولر روشن نمی‌شود.
ایراد برد از سوی مشتریان به سادگی قابل تشخیص نیست اما از طریق ارورهایی که بر روی صفحه نمایش کولرگازی نمایان می‌شود، تکنسین تعمیرات کولرگازی ال جی می‌توانند به ایراد اصلی کولر که ممکن است ایراد برد باشد پی ببرند و تعمیر برد کولرگازی ال جی را انجام دهند و یا در صورت نیاز قیمت برد کولرگازی ال جی را اعلام کرده و آن را تعویض نمایند.

جلوگیری از خرابی کولرگازی با سرویس دوره ای به موقع

همانطور که هر دستگاه و وسیله دیگر پس از مدتی استفاده نیاز به سرویس و بررسی دارد، کولرهای گازی نیز همینطور است و بعد از حدود 6 ماه یا یکسال استفاده از آن، بهتر است سرویس دوره‌ای شود؛ سرویس‌های دوره‌ای با تشخیص به موقع ایرادهای کوچک مانند گرفتگی و کیپی سیکل کولرگازی، خالی شدن گاز کولر و ... و همچنین رفع آن و تمیز کردن و متعادل ساختن سیکل عملکرد دستگاه و تنظیم فشار و ... از بروز ایرادهای جدی کولرگازی جلوگیری می‌کند. توصیه می‌کنیم آیا کولر گازی نیاز به سرویس دارد را مطالعه نمایید و در صورت تمایل درخواست سرویس کولر گازی ال جی را ثبت کنید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...