علائم خرابی ترموستات یخچال و روش‌های تست و تشخیص آن

۲۹ شهريور ۱۴۰۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

خرابی یخچال مثل هر لوازم خانگی دیگری که جزو ضروریات آشپزخانه هستند، می‌تواند باعث ضرر و زیان شود. البته ضرورت استفاده از یخچال طوری است که خرابی آن حتی برای یک روز هم باعث می‌شود با مشکل مواجه شویم. یکی از ایراداتی که در ساختار فنی دستگاه شاید ساده به نظر برسد اما عملکرد کلی دستگاه را تحت تاثیر قرار داده و مانع ایجاد سرمادهی خواهد شد، خرابی ترموستات یخچال است.
ترموستات یخچال هرچند قطعه‌ی کوچکی است، اما قطعه‌ای کلیدی در عملکرد بهینه‌ی یخچال است. نقش ترموستات در یخچال این است که دمای داخلی یخچال را تنظیم و کنترل کند. عملکرد آن به این شکل است که با ارسال فرمان به کمپرسور، دما را در محدوده‌ی معین و مطلوبی نگه دارد. طبیعی است که اختلال و عدم کارکرد صحیح چنین قطعه‌ای، موجب بروز مشکلاتی خواهد شد که در این مطلب به این مشکلات اشاره خواهیم کرد؛ اما ابتدا کمی در مورد ترموستات صحبت می‌کنیم.

ترموستات یخچال چیست و چه نقشی دارد؟


اگر بخواهیم عملکرد ترموستات یخچال را دقیق‌تر توضیح دهیم، باید بگوییم ترموستات یک سنسور دما است که با کنترل عملکرد کمپرسور و چرخش فن داخلی، دمای یخچال و فریزر را در یک محدوده خاص و معین ثابت نگه می‌دارد. زمانی که دمای داخل یخچال به حد نرمال و مطلوب می‌رسد، ترموستات دستور توقف فعالیت کمپرسور را می‌دهد و هنگامی که مجدد دما افزایش پیدا می‌کند و داخل کابین یخچال گرم می‌شود، مجدد کمپرسور فعال خواهد شد.
در ادامه علائم و نشانه‌های خرابی ترموستات یخچال را بررسی خواهیم کرد.
شایع ترین مشکلات یخچال ها و دلایل فنی آن

نشانه‌های خرابی و بروز مشکل در ترموستات یخچال


علائم و نشانه‌های خرابی ترموستات یخچال می‌تواند شبیه دیگر ایراداتی باشد که در یخچال شایع بوده و گاهی ایجاد می‌شود؛ البته برای تشخیص دقیق اینکه آیا ایراد از ترموستات است یا مربوط به قطعات دیگر می‌شود، لازم است دستگاه از طرف کارشناس مورد بررسی قرار گیرد. موارد زیر نشانه‌هایی هستند که می‌توانند مربوط به ایراد ترموستات باشند:
  • عدم سرمایش یخچال یا سرمایش بیش از حد؛ اگر ترموستات عملکرد صحیحی نداشته باشد یا اتصالات آن با کمپرسور و فن دچار مشکل باشد، شاید اولین نشانه‌ای که خواهد داشت، سرمایش ضعیف یا عدم سرمایش است که منجر به فاسد و خراب شدن زودهنگام مواد غذایی می‌شود. البته گاهی هم این ایراد باعث سرمایش زیاد از حد می‌شود که این مورد نیز روند کارکرد دستگاه را با اختلال مواجه خواهد کرد و متوجه یخ‌زدگی مواد غذایی خواهید شد.
  • روشن نشدن یخچال؛ یکی از علائم خرابی ترموستات یخچال، مشکل در شروع به کار کمپرسور است. البته منظور از روشن نشدن یخچال، روشن نشدن پنل آن نیست. اگر دستگاه در حالتی که به برق متصل است و برق تغذیه دریافت می‌کند، شروع به کار نکند، یکی از دلایل آن ممکن است ایراد ترموستات باشد. در واقع منظور از روشن نشدن این است که متوجه می‌شوید کمپرسور دستگاه نمی‌تواند وارد عمل شود.

  • اتومات نکردن یخچال؛ یکی از نشانه‌های دیگر خرابی ترموستات، کار کردن مداوم و بدون اتومات کردن یخچال است. زمانی که ترموستات درست عمل نکند، کمپرسور بدون وقفه کار می‌کند و این موضوع منجر به افزایش مصرف انرژی و فرسودگی قطعات دیگر می‌شود.
    علت اتومات نکردن یخچال چیست؟

  • تغییرات مداوم دمایی یخچال و فریزر؛ همانطور که گفتیم ترموستات ارتباط مستقیمی با حفظ و کنترل دمای نرمال و ایده‌آل یخچال داشته و اگر عملکرد صحیحی نداشته باشد، دمای یخچال دائم در نوسان و تغییر خواهد بود و در بازه‌‌ای ثابت حفظ نمی‌شود.
  • خاموش و روشن شدن بی دلیل یخچال؛ این مورد نیز به دلیل عدم کنترل صحیح دما در یخچال ایجاد می‌شود. به دلیل خرابی ترموستات یخچال، فرمان‌های اشتباه و نامنظم خاموشی یا روشنی به کمپرسور ارسال شده و ممکن است بدون دلیل کمپرسور دائم در حال روشن و خاموش شدن باشد.

دلایل خرابی ترموستات یخچال


چندین عامل می‌تواند باعث خرابی ترموستات یخچال شود. علت خرابی ترموستات یخچال ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

فرسوده و کهنه شدن ترموستات

ترموستات نیز مانند هر قطعه‌ی دیگری در یخچال، با گذشت زمان فرسوده می‌شود و درصد دقت خود را از دست می‌دهد. اگر یخچال شما چندین سال کار کرده و علائمی از خرابی ترموستات مشاهده می‌کنید، ممکن است زمان تعویض آن فرا رسیده باشد.

نوسانات و یا افت ولتاژ برق

نوسانات شدید و یا افت ولتاژ برق می‌تواند به مدارهای الکترونیکی ترموستات آسیب برساند و باعث خرابی  یا اتصال ضعیف در آن شود. استفاده از محافظ برق می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند. در نظر داشته باشید که ممکن است ولتاژ برق به دیگر قطعات آسیب نرسانده و فقط به ترموستات صدمه رسانده باشد.

آب‌گرفتگی و نفوذ رطوبت


قرار گرفتن ترموستات در معرض رطوبت یا آب‌گرفتگی ممکن است به خرابی آن منجر شود. نشتی آب از بخش‌های مختلف یخچال یا رسوب بخار نیز ممکن است به طور مستقیم به ترموستات آسیب بزند.

ضربه فیزیکی و شکستگی

ضربه‌ی فیزیکی به قطعات یا بدنه یخچال یا دستکاری نادرست ترموستات می‌تواند منجر به خرابی این قطعه‌ی حساس شود. بنابراین می‌بایست جابجایی و نصب یخچال با احتیاط انجام شود و در صورت ضربه‌خوردگی دستگاه، قبل از روشن کردن از طرف تعمیرکار بازدید شود.

روش تشخیص خرابی ترموستات یخچال

تست خرابی ترموستات یخچال می‌بایست از طرف کارشناس و متخصص تعمیرات یخچال صورت گیرد. اما به طور کلی تست خرابی ترموستات یخچال از روش‌های زیر صورت می‌گیرد:
  • استفاده از مولتی‌متر (اهم‌متر) برای تست ترموستات
  • بررسی اختلال در کلید مکانیکی تنظیم دما (در مدل‌های که تنظیمات کلید ولومی دارد)
  • بررسی دمای یخچال با دماسنج و تشخیص میزان نوسان آن
  • بررسی سیم‌های متصل به ترموستات

تعویض ترموستات یخچال

اگر کارشناس پس از چند مرحله تست متوجه خرابی ترموستات یخچال شوند، ممکن است تشخیص دهند بهترین راه حل، تعویض آن است. در این شرایط کارشناس پس از قطع برق یخچال، اتصالات برق ترموستات را از محلی نزدیک به تنظیمات دما جدا کرده و آن را خارج می‌نمایند. سپس ترموستات جدید را جایگزین کرده و سیم‌ها را مجدد وصل می‌کنند. در نهایت برای سنجش صحت عملکرد، دستگاه از سوی کارشناس مربوط تست می‌شود و با استفاده از دماسنج بررسی صورت می‌گیرد که آیا ترموستات جدید به درستی کار می‌کند یا خیر و اینکه دمای یخچال در محدوده‌ی مطلوب باشد.

مرکز تعمیرات تخصصی و تعویض قطعات یخچال


ترموستات یخچال یکی از مهم‌ترین قطعات برای حفظ عملکرد صحیح دستگاه است. خرابی آن می‌تواند منجر به مشکلات متعددی از جمله کاهش کارایی، افزایش مصرف برق و فاسد شدن مواد غذایی شود. با تشخیص به موقع علائم خرابی و تست‌های ساده، می‌توان از مشکلات بزرگتر جلوگیری کرد و با تعویض به موقع ترموستات، عمر مفید یخچال را افزایش داد. فراموش نکنید که نگهداری صحیح از یخچال و توجه به علائم خرابی، می‌تواند به شما در جلوگیری از هزینه‌های اضافی و حفظ کیفیت مواد غذایی کمک کند؛ بنابراین سرویس‌های دوره‌ای و مرتب دستگاه را فراموش نکنید.

نیاز به خدمات تعمیر یخچال دارید؟
برای صحبت با متخصصان گلدیران درخواست خود را ثبت کنید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...