صفر تا صد نکات مراقبت از پوست و عوامل موثر بر آن

۱۹ دی ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

سلامت و لطافت پوست تاثیر زیادی در زیبایی دارد و تولید گسترده‌ی انواع محصولات مراقبت از پوست حاکی از آن است که افراد در سراسر دنیا برای مراقبت و حفظ شادابی و جوانی پوست خود سالانه از این محصولات استفاده می‌کنند و هزینه‌ی نسبتا زیادی بابت آن می‌پردازند. تقریبا همه‌ی افراد دوست دارند همیشه پوستی جوان و درخشان داشته باشند. و در هر شهری که زندگی می‌کنند و با هر نژاد این موضوع همان میزان اهمیت را دارد. مراقبت از پوست در برخی مناطق به دلیل آلودگی هوا، شرایط زیست محیطی و نوع آب و هوا ممکن است کمی سخت‌تر باشد.
پوست اولین مرحله‌ی تماس هوا با بدن است و علاوه بر مواد شوینده‌، اشعه‌ی نور خورشید، تغذیه، استرس و سلامت روان،  هوا نیز می‌تواند بر روی سلامت، زیبایی و درخشندگی پوست موثر باشد. به همین علت در این مقاله به بررسی عوامل موثر بر سلامت پوست پرداخته‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را دنبال کنید.
پوست انسان به دلیل بالا رفتن سن دچار پیری خواهد شد و بهتر است تا حد امکان از آن مراقبت کنیم زیرا نخستین سد دفاعی بدن در مقابل عوامل خارجی می‌باشد و اهمیت زیادی دارد. یکی از عوامل تاثیرگذار بر پوست انسان اشعه‌ی خورشید است. خورشید حیات‌بخش همراه با نور، پرتوهای فرابنفش را نیز به سمت زمین می‌فرستد؛ اتمسفر زمین قادر به جذب این اشعه نیست و این پرتو تا حدی وارد جو زمین شده و در تماس با پوست انسان می‌تواند بر روی آن تاثیر منفی داشته باشد.

نحوه ضدعفونی کردن لباس‌ها

تاثیر استرس بر روی پوست


ممکن است برای شما پیش آمده و بارها مشاهده کرده باشید زمانی که آرامش بیشتری دارید و درگیر اضطراب نیستید، وقتی خود را در آینه نگاه می‌کنید حس می‌کنید زیباتر شده‌اید و پوست شما درخشش بیشتری دارد. یوگا، شنا و مدیتیشن می‌تواند تا حد زیادی باعث آرامش شما و در نهایت بهبود پوست شما شود.
در نظر داشته باشید استرس در زندگی همه‌ی انسان‌ها به میزانی وجود دارد و نمی‌توان گفت که استرس عاملی است که می‌بایست به صفر برسد؛ این استرس گاهی مثبت و گاهی منفی است. استرس عوامل و تاثیرات جسمی متعددی دارد. استرس در کوتاه مدت به ترس و نگرانی منجر شده و موجب انقباض عروق می‌شود؛ در برخی موارد نیز موجب افزایش فشار خون و عصبانیت خواهد شد که در نهایت ممکن است باعث رنگ‌پریدگی و یا التهاب پوست شود. در صورتی که در در طولانی مدت استرس را تجربه کنید، ممکن است دچار جوش‌های زیاد و تکرارشونده بشوید و رفته رفته باعث لکه شده و بر روی زیبایی پوست شما تاثیر می‌گذارد. استرس‌های جسمی می‌تواند به دلیل مشغله‌ی کاری، نوع رژیم غذایی و ... و استرس‌های روحی هم می‌تواند به دلایل متفاوتی باشد و برای درمان استرس می‌بایست با روانشناس و روانپزشک مشورت صورت گیرد.

بهترین غذاهای گرم برای زمستان

تغییر ناگهانی وزن و ارتباط آن با پوست


اضافه وزن علاوه بر اینکه می‌تواند برای بسیاری افراد ناخوشایند باشد، ممکن است باعث شود پوست از حالت عادی نیز کمی زودتر پیر شود؛ زیرا وقتی پوست با سرعت بالا و در زمان کوتاهی به دلیل تغییر وزن کشیده می‌شود، فیبرهای کشسانی پوست دچار شکستگی شده و در نهایت باعث می‌شود پوست تا حدی از حالت طبیعی کشیده‌تر شود. برای کاهش وزن و یا افزایش وزن لازم است با پزشک مشورت کنید تا به روشی سالم و به تدریج تغییر وزنی داشته باشید.

ارتباط تغذیه و سلامت پوست


همانطور که می‌دانید تغذیه بر روی تمامی اعضای بدن تاثیر زیادی دارد. پوست نیز به مواد مغذی و ویتامین‌ها نیاز دارد و اگر برنامه‌ی غذایی شما ویتامین‌های مورد نیاز پوست را داشته باشد، پوست می‌تواند در فواصل مشخص سلول‌های جدید تولید کند تا جایگزین سلول‌های آسیب‌دیده و مرده‌ی پوست شود. تغذیه‌های ناسالم نیز می‌تواند اثراتی همانند حساسیت و آلرژی، جوش، چین و چروک و پیری زودرس را در پی داشته باشد. برخی غذاها و نوشیدنی‌ها در طول روز برای سلامت و زیبایی پوست ضروری است که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

مصرف میوه و سبزیجات به دلیل ویتامین‌های فراوانی که دارد، علاوه بر اینکه برای بدن شما مفید است تاثیر بسیار خوبی بر روی پوست شما خواهد داشت، زیرا می‌تواند پیر شدن پوست را به تعویق بیندازد.
پوست از کلاژن، کراتین و الاستین تشکیل شده است و برای شادابی، زیبایی و سلامت پوست نیاز است که هر سه به حد متناسب و کافی باشند. با بالا رفتن سن میزان هر یک از این مواد در بدن کاهش پیدا می‌کند و میزان تولید آنها در بدن انسان کم می‌شود؛ برای جبران آن می‌توانید گوشت، تخم‌مرغ، لبنیات و ماهی را در برنامه‌ی غذایی هفتگی خود قرار دهید.

غذاهای مناسب، مقوی و سالم برای کودکان

مصرف آب برای سلامتی پوست اهمیت خیلی زیادی دارد زیرا پوست برای طراوت و شادابی به رطوبت نیاز دارد. علاوه بر اینکه نوشیدن آب می‌تواند به طراوت پوست کمک کند، سموم بدن را نیز دفع می‌کند؛ دفع سموم بدن به شادابی و سلامتی پوست منجر خواهد شد و از بیماری‌های پوستی که معمولا به دلیل خشکی پوست و کم‌آبی بدن می‌باشد، جلوگیری می‌شود. معمولا می‌شنویم که روزی 8 لیوان آب برای بدن لازم است، اما این میزان می‌تواند برای افراد با ویژگی‌های جسمی متفاوت، کمی کمتر یا بیشتر باشد. آبرسانی پوست برای جلوگیری از چین و چروک و همچنین جلوگیری از خشک شدن پوست لازم است و موجب شادابی پوست خواهد شد.

بهترین دمنوش‌های گیاهی و طرز تهیه صحیح آنها

تاثیر خواب کافی بر روی پوست


کم‌خوابی و شب‌بیداری معمولا بر روی پوست تاثیر منفی دارد. خواب زمانی برای احیای پوست و ترمیم آن است و در طول شب به دلیل دوری از اشعه‌ی ماورای بنفش فرصت مناسبی برای احیای پوست فراهم خواهد شد. از سوی دیگر به دلیل اینکه در طول شب حرکات صورت کاهش می‌یابد، افزایش گردش خون در لایه‌های پوست بیشتر می‌شود و بافت کلاژن و الاستین پوست، آسیب‌های وارد شده به پوست در طول روز را ترمیم می‌کند.
هنگام شب به دلیل اینکه ارگان‌های بدن فعالیت کمتری دارند، نیاز به گردش خون در بدن همانند روز نیست، به همین علت خون‌رسانی به پوست بیشتر می‌شود و ترمیم آن انجام خواهد شد. در نتیجه در صورتی که میزان خواب شما کافی نباشد، پوست به سرعت تاثیر آن را نشان خواهد داد.
بهترین حالت این است که بین 7 تا 9 ساعت در شبانه روز بخوابید. در نظر داشته باشید لازم است شستن و پاک کردن صورت از مواد آرایشی و چربی را قبل از خواب انجام دهید. بهتر است بر روی صورت نخوابید زیرا در بلندمدت موجب چین و چروک بر روی پوست خواهد شد.

تاثیر آلودگی هوا بر روی پوست



به طور کلی آب و هوا تاثیر زیادی بر سلامتی انسان داشته و با عملکرد ریه، قلب، عملکرد مغز ، خلق انسان و پوست ارتباط مستقیم دارد.
هوای آلوده می‌تواند باعث پیری زودرس، آکنه، تیره شدن پوست و ... شود. آلودگی هوا به دلیل اینکه تولید کلاژن پوست را با اختلال مواجه می‌کند، می‌تواند باعث چین و چروک پوست شود. به دلیل اینکه آلاینده‌های هوا از منافذ پوست کوچکتر هستند، می‌توانند به منافذ پوست نفوذ کنند و تنفس پوست را دچار مشکل کنند. پوست برای مقابله با آلاینده‌ها چربی تولید می‌کند تا این چربی به صورت لایه‌ای بر روی پوست قرار گرفته و از آن محافظت کند. رعایت برخی موارد می‌تواند به سلامت پوست شما حتی در مقابل هوای آلوده کمک کند و در ادامه در مورد روتین‌های مراقبت از پوست بیشتر توضیح خواهیم داد.

روتین‌مراقبت از پوست


رعایت برخی نکات علاوه بر اینکه حس خوبی برای شما به ارمغان می‌آورد، باعث طراوت، زیبایی و جلوگیری از پیری پوست شما خواهد شد. برای سلامتی و زیبایی پوست نکات زیر بسیار مهم و ضروری هستند:

  • عدم استعمال دخانیات
  • نوشیدن آب به میزان کافی در روز
  • پاکسازی صورت با محلول پاک‌کننده‌ی مناسب پوست
  • مصرف خوراکی‌های حاوی آنتی اکسیدان مانند آووکادو، چای سبز، غلات کامل، بادام، ماهی، تخم مرغ، کلم بروکلی و ...
  • استفاده از ماسک مراقبت از پوست، مرطوب‌کننده و کرم ضدآفتاب مناسب
  • مصرف خوراکی‌ها و یا مکمل‌های حاوی ویتامین C

با تصفیه‌ی هوای اتاق، لطافت و زیبایی را به پوست خود هدیه کنید

شما مدت زمان زیادی از روز را در فضای بسته‌ی خانه و یا محل کار هستید و با انتخاب یک دستگاه تصفیه هوای مناسب می‌توانید هوای پاک‌تری را تنفس کنید و اینگونه به سلامتی خود و خانواده کمک کنید. برای اطلاع از مشخصات تصفیه هوای جی پلاس، می‌توانید به راهنمای ویژگی‌های دستگاه تصفیه هوای جی پلاس مراجعه کنید. برای طراوت هوای اتاق انواع گل آپارتمانی به شما کمک می‌کند و می‌توانید از زیبایی و طراوت گلدان‌ها نیز لذت ببرید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...