روش صحیح شستن بالش در لباسشویی یا دست

۱۹ بهمن ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
روش صحیح شستن بالش در لباسشویی یا دست

مهم ترین و تاثیر گذار ترین حس راحتی و آرامش یک خواب خوب را بالشتی که به زیر سر خود می‌گذاریم به ارمغان می‌آورد. از آن جایی که احساس آرامش برای خوابی راحت، وابسته به استفاده از وسایل خواب مناسب و بهداشتی است و ما تمام ساعات شب و زمان خواب از رختخواب‌هایمان استفاده میکنیم نیاز است که علاوه بر راحتی به تمیزی آن هم توجه کافی داشته باشیم. تمیز بودن رختخواب و بالش در سلامت پوست و موی ما تاثیر گذار است. به همین دلیل واجب است که هر چند وقت یکبار برای شستشوی صحیح آن اقدام کنیم. حفظ نظافت و تمیزی بالش ها درست مانند شست و شو و منظم کردن لباس هایمان اهمیت دارد. در این محتوا قرار است شما را با روش های اصولی و مهم روش صحیح شستن بالش در لباسشویی یا دست آشما کنیم.
سیر تا پیاز علامت های روی ماشین لباسشویی ال جی

بالش یا بالشت کدام صحیح است؟

شاید شما هم در مورد نوشتن بالش یا بالشت دچار شک شوید که کدام املا درست می باشد، این واژه در حالت محاوره ای بالش گفته می‌شود اما برای نوشتن و بیان رسمی، بالشت رایج تر است.

بالش چیست؟

به تعریف از ویکی‌پدیا، بالَش، بالَشت یا بالنج وسیله‌ای برای راحتی بدن، درمان یا تزئین است. بالش برای خوابیدن در میان انسان‌ها استفاده می‌شود. بالش واژه‌ای از ریشه فارسی است. بالش پارچه‌ای چهارگوش است که آن را با ماده نرمی مثل پر، پنبه، الیاف یا اسفنج پر کرده و در هنگام خواب یا استراحت سر را روی آن می‌گذارند.

روش های شستن بالش

روش های شستن بالش
برای شستن بالشت یا بالش ها باید به نکات زیادی دقت کرد. بالشت ها در تمام مدتی که در خواب هستیم زیر سر ما قرار می‌گرد و یکی از راههای خواب خوب را برای ما فراهم میکند. برای شستن بالشت، عموما به روش‌های مختلفی افراد اکتفا میکنند از جمله روش صحیح شستن بالش در لباسشویی یا دست و... که در ادامه آن ها را نام می‌بریم.
  1. شستن بالش در ماشین لباسشویی

  2. شستن بالش با دست

  3. شستن بالش توسط خشک شویی ها

بهترین روش شستشوی بالش را برای شما توضیح خواهیم داد.

قبل از شستشو بالش به برچسب شستشوی روی آن دقت کنید

برچسب، لیبل و تیکتی که به تمام لباس‌ها برای شستشو متصل است نشان دهنده روش و راهکارهای شستشو لباس است و از این طریق میتوانید از باید و نبایدهای شستشو به چه روش، با چه شوینده و به چه روش خشک شود و ... آگاه شوید. برای اطلاع کامل و آشنایی با علامت های روی لباس میتوانید مقاله مفهوم و معنی علامت های روی لباس را مطالعه کنید.

برای شستن بالش ها رو بالشتی آن را جدا کنید

اگر قصد شستن بالشت های خود را دارید که روی آن رو بالشی یا ملحفه کشیده‌اید باید ملحفه یا رو بالشی روی آن را بر دارید و جدا از بالش آن را شستشو دهید. برای شستن آن هم کافیست بر اساس جنس، توجه به برچرسب روی آن، برنامه و شوینده مورد نیاز اقداک به شستشو کنید.

طریقه شستن بالشت در لباسشویی

طریقه شستن بالشت در لباسشویی
سوالی که همیشه از ما پرسیده می‌شود این است که ایا میتوان باشت را در ماشین لباسشویی شست؟ آیا شستشو آن آسیبی به دستگاه یا بالش وارد نمیکند؟ روش صحیح شستن بالش در لباسشویی یا دست کدام است؟ برای پاسخ به این سوالات به نکاتی که در ادامه بیان میکنیم لازم است که دقت کافی را داشته باشید.
هماهنطور که در مقالات قبلی نیز بیان شد شستن البسه و جنس الیافی که با انداختن آن‌ها در لباسشویی سبب شود با آبگیری لباسشویی حجم آن در دستگاه چند برابر شود به غیر از اینکه در لباسشویی تمیز نمیشود و امکان آسیب به الیاف و خرابی آن دارد بلکه لباسشویی شما نیز امکان دارد دچار عدم تعادل در کار دستگاه، ظاهر شدن ارور و مخل شدن لباسشویی نیز شود.
به طور مثال لباسشویی که وزن آن 8kg است با انداختن یک البسه یا بالشت در هنگام آبگیری وزن آن حداقل دو برابر خواهد شد و همین موضوع سبب می‌شود که وزن لباسی که قرار است لباسشویی شستشو دهد بیش از حد تحمل و مجاز لباسشویی شود و دچار ارور عدم تعادل شود. مخصوصا در دور ابکشی یا خشک کن ممکن است دچار مشکل شود یا اصلا وارد مرحله خشک کن نشود.
گاهی نیز خود بالش در لباسشویی در اثر فشار و چرخش اسیب می‌بند، پاره میشود و علاوه بر آن ممکن است پر و الیاف داخل آن در لوله تخلیه دستگاه گیر کند و بالشت نیز نه تنها به خوبی شسشته نشده بلکه به دستگاه چند میلیونی خود نیز اسیب وارد کنید.

روش صحیح شستن بالش با دست

نحوه شستن بالش با دست، کار چندان سختی نیست، فقط ممکن است کمی زمان بر باشد. اولین اقدام جهت انجام این کار، توجه به دستورالعمل شست و شو یا برچسب‌ روی بالش است. با استفاده از این برچسب نحوه شست و شو با دست یا ماشین مشخص می‌شود. چرا که در برخی از انواع بالش‌ها مانند فوم یا پر ممکن است روش‌های خاصی جهت شست و شوی آن‌ها به کار برده شود. در این صورت با اطمینان از روش درست شست و شو می‌توانید نسبت به شستن بالشت خود اقدام کنید.
جهت شستن انواع بالش با دست، بهتر است از یک وان یا لگن بزرگ استفاده کنید. بعد از انداختن بالش‌ها در آب، به آن پودر یا مایع لباسشویی اضافه کنید. آنها را به آرامی بشویید و آبکشی کنید. دقت داشته باشید مرحله آبکشی با دقت انجام شود تا هرگونه کف و مواد شوینده در آن باقی نماند. بعد از مرحله آبکشی، اجازه دهید بالشت‌ها به طور کامل خشک شوند، زیرا ممکن است در صورت باقی ماندن آب داخل آن، گلوله شوند.
روش صحیح شستن بالش با دست

روش شستن بالش های فومی

برای شستن بالشت‌ های فومی از لباسشویی اصلا استفاده نکنید. زیرا احتمال جمع شدن فوم داخل آن وجود دارد. به همین دلیل نیاز است با دست شسته شوند. شست و شوی آن نیز باید با ملایمت و آرامش خاصی انجام شود زیرا در اثر خیس شدن آن، قابلیت پاره شدن فوم‌ها چند برابر می‌شود.

شیوه شستشوی بالشت ‌های پر

برای شستن بالشت های پر از روش شست و شو با دست استفاده کنید. در چنگ زدن دقت کنید و این کار را آرام انجام دهید تا فرم مخصوص خودشان را از دست ندهند. بعد از شستن، در معرض هوای آزاد و تابش نور خورشید قرار دهید تا پرها به طور کامل خشک شوند. بعد از شستن ملایم بالش‌ها بهتر است دو یا سه بار عمل خشک کردن بر روی آن انجام شود تا هرگونه آب اضافی از پرها خارج شود. البته بهتر است بعد از هربار خشک کردن، بالش‌ها را بیرون آورید و با چند ضربه از گلوله شدن پرها جلوگیری کنید. در نهایت آنها با قرار دادن در معرض نور آفتاب می‌توانید از خشک شدن بالش‌های خود اطمینان حاصل کنید. از نور خورشید برای خشک شدن کامل استفاده کنید تا پر های بالش شما گلوله نشود.

روش صحیح شستن بالش با دست

نحوه شستن بالش پشم شیشه

شستن بالش پشم شیشه با ماشین لباسشویی به هیچ وجه روش مناسبی برای آن نیست. شستن بالش پشم شیشه با ماشین لباسشویی، منجر به گوله شدن الیاف داخل آن و بلا استفاده شدن بالش می‌شود و علاوه بر آن همانطور که گفته شد منجر به آسیب دستگاه نیز خواهد شد. بهترین روش شستن بالش پشم شیشه، شستشوی آن با دست است. در یک تشت آب سرد، مقداری مایع لباسشویی حل کنید و بالش را برای در آن محلول دقایقی قرار دهید. سپس با فشار ملایم دست، بالشت را بشویید و در نهایت مجددا با آب سرد، آن را آبکشی کنید. برای خشک شدن کامل بالشت، گذاشتن آن در آفتاب را فراموش نکنید. اگر رطوبتی در بافت بالش باقی بماند منجر به ایجاد فضایی مناسب برای رشد میکروب‌ها خواهد شد. نور خورشید به میکروب‌کشی کمک می‌کند. البته به جز نحوه شستن با دست، سپردن بالش پشم شیشه به خشک شویی و بخار شویی نیز روش مناسبی است.

روش شستن بالش های فومی

نحوه شستن بالش الیافی

بالش الیافی داخل آن با الیافی از جنس پلی‌استر (نوعی پلاستیک) پر شده است. برای شستن بالشت الیافی یا پلی استر نیاز است که آن را به خشک شویی و یا با روش دستی بشویید. لکه ها را از بین ببرید و سپس برای خشک کردن بالش الیافی نیز مثل بالش پشم شیشه عمل کنید. از مایع شستشوی حاوی نرم کننده استفاده نکنید. نرم کننده به الیاف بالش آسیب می‌زند. قرار دادن در نور آفتاب را فراموش نکنید.

شستن بالش ها توسط خشکشویی

بهتر است برای رهایی از هرگونه نگرانی چه از نظر آسیب به لباسشویی، به دستتان یا به بالش مورد علایقتان آن را به خشک شویی ها بسپارید. خشک شویی به خوبی میتوانند انواع جنس و الیاف بالشت های شما را شستشو و خشک کنند تا رطوبت نیز در آن باقی نماند و موجب ایجاد باکتری در آن ها نشود.
روش شستن بالشت

فوت و فن های خانه تکانی را بهتر یاد بگیرید...

در سایت گلدیران مطالب مفصلی را برای شما عزیزان از جمله شستن پرده، پتو و نظافت خانه و روش‌های مختلف استفاده از دستگاه بیان کرده‌ایم. با مراجعه به قسمت دانستنی‌های سایت گلدیران میتوانید اطلاعاتتان را در این زمینه افزایش دهید. در صورت نیز به هر گونه خدمات، گلدیران در تمام نقاط ایران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد. کافیست با ثبت درخواست آن را به ما اطلاع دهید.
خانه تکانی با روش‌های اصولی و کاربردی را یاد بگیرید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...