راهکارها و روش های ساده برای تمیز کردن هود آشپزخانه

۰۸ اسفند ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

یکی از دستگاه‌ها و یا بخش‌های مهم آشپزخانه که می‌بایست در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت تمیز شود، هود است. تمیز کردن هود آشپزخانه اگر در زمان مناسب انجام نشود، هم مکش ذرات هوای آلوده و مواد غذایی به خوبی انجام نخواهد شد و هم ظاهر نامناسبی برای فضای آشپزخانه ایجاد می‌کند. بنابراین توجه به پاک کردن چربی از روی شیشه هود و تمیز کردن مداوم آن بهتر است در برنامه‌ی هفتگی و یا ماهانه‌ی نظافت منزل قرار گیرد. به همین علت در این راهنما روش‌های تمیز کردن هود را به صورت کامل شرح داده‌ایم.

نوروز، لوازم شما تنها در خانه!

راهکار نگهداری لوازم خانگی در صورت عدم استفاده 

تمیز کردن قسمت بیرونی هود

تمیز کردن هود آشپزخانه

تمیز کردن قسمت بیرونی هود آشپزخانه
و دریچه هود آشپزخانه نسبتا کار ساده‌تری است و برای پاک کردن چربی هود شیشه‌ای می‌توانید از انواع پاک‌کننده‌ها به همراه یک دستمال استفاده کنید اما در نظر داشته باشید که پاک‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید به دستگاه شما آسیب نزند. بسته به جنس بدنه‌ی هود روش تمیز کردن آن می‌تواند متفاوت باشد. برای تمیز کردن قسمت بیرونی هودهای آهنی ضدزنگ از ترکیب آب و صابون، برای تمیز کردن هودهایی با ظاهر پلاستیکی از تمیزکننده‌های چند منظوره و برای هودهایی با ظاهری از جنس مس هم از تمیزکننده‌های مخصوص مس استفاده کنید. در نهایت سطح هود را با یک پارچه یا حوله خشک کنید.
دقت داشته باشید زمان تمیز کردن هود شعله‌های گاز خاموش و سرد باشد، زیرا زمانی که می‌خواهید قسمت‌های بیرونی هود را که در بالای اجاق گاز قرار دارد تمیز کنید، ممکن است گرمای آن به شما صدمه بزند. شما می‌توانید از برخی اسپری‌های تمیزکننده‌ی هود نیز استفاده کنید.

2 روش تمیز کردن کاغذ دیواری + وسایل مورد نیاز  

روش های تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

روش های تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

در مرحله‌ی اول می‌بایست فیلتر را از هود آشپزخانه جدا کنید. این فیلتر که معمولا آلومینیومی است با بست و یا پیچ بسته می‌شود و در برخی مدل‌ها دارای زبانه است. در برخی مدل‌ها فیلتر دارای یک پوشش است و می‌بایست ابتدا آن را جدا کنید. روش جدا کردن فیلتر هود در مدل‌های متفاوت کمی با هم فرق دارد.

پاک کردن فیلتر هود با جوش شیرین و مایع ظرفشویی

پاک کردن فیلتر هود با جوش شیرین و مایع ظرفشویی

پس از باز کردن فیلتر، آن را در آب گرم قرار دهید و یک چهارم فنجان جوش شیرین و 1 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را ترکیب کرده و با این ترکیب فیلترها را شستشو دهید. می‌توانید یک چهارم فنجان سرکه را نیز به این ترکیب اضافه کنید. لازم است فیلترها در این ترکیب به مدت 10 دقیقه غوطه‌ور باقی بماند و سپس با یک برس آن را تمیز کنید. در مرحله‌ی آخر فیلتر را با آب گرم بشویید و آن را با پارچه‌ای تمیز خشک کنید و پس از خشک کردن آن را مجدد سر جای خود قرار دهید.

برای جلوگیری از بروز ایراد در لوازم خانگی و افزایش عمر دستگاه‌هایتان،

دستگاه را برای سرویس دوره‌ای به کارشناسان گلدیران بسپارید.

پاک کردن فیلتر هود با قرص یا ژل ماشین ظرفشویی

پاک کردن فیلتر هود با قرص یا ژل ماشین ظرفشویی

در این روش فیلتر را از هود جدا کنید و آن را در محلی قرار داده و روی آن یک قرص ماشین ظرفشویی قرار دهید. مقداری آب جوش را روی آن بریزید و حدود 15 الی 20 دقیقه صبر کنید تا قرص حل شود؛ سپس با برس آن را تمیز کرده و در نهایت آن را با دستمال تمیز و یا یک حوله خشک کنید. با ژل ماشین ظرفشویی به همراه یک مسواک نیز می‌توانید فیلتر را تمیز کنید. در صورتی که فیلترها خیلی کثیف شده ممکن است نیاز باشد مدت زمان بیشتری آن را در آب گرم قرار دهید تا خیس بخورد.

راهنمای خرید لوازم آشپزخانه: 38 کالای کاربردی    

تمیز کردن چربی هود با سرکه

برای تمیز کردن هود آشپزخانه با سرکه می‌توانید به میزان مساوی آب و سرکه را ترکیب کنید و این ترکیب را بر روی هود اسپری کنید. پس از اینکه این محلول برای مدت زمانی بر روی قطعات هود باقی بماند، با یک دستمال می‌توانید کثیفی‌های هود را از بین ببرید.

توجه:

تمیز کردن چربی هود با سرکه

برخی فیلترها ممکن است قابل شستشو نباشند و فقط می‌بایست آنها را تعویض کنید. لطفا این مورد را مد نظر قرار دهید. فیلترهای زغالی به هیچ عنوان نباید شسته شوند و فقط می‌توانید آنها را تعویض کنید؛ البته در این مورد نیز به راهنمای آن دقت کنید.
یکی از نکات دیگری که لازم است رعایت شود، این است که فیلترها را داخل دستگاه ماشین ظرفشویی شستشو ندهید زیرا ممکن است چربی‌های فیلتر در محل فیلتر تخلیه‌ی ماشین ظرفشویی قرار گیرد و آن را مسدود کند.

بهترین وسایل نظافت و شوینده‌های با کیفیت کدامند؟

برای تمیز کردن آشپزخانه و خانه تکانی انتخاب صحیح وسایل نظافت و مواد شوینده‌ اهمیت زیادی دارد و در این مورد می‌توانید راهنمای وسایل نظافت منزل را مطالعه نمایید. در مورد مواد شوینده‌ی ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی هم پیشنهاد می‌کنیم حتما از برندهای معتبر مورد تایید شرکت خدمات پس از فروش محصولتان استفاده نمایید.

بهترین مواد شوینده‌ی ماشین ظرفشویی را
از فروشگاه گلدیران تهیه کنید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...