نوروز، لوازم شما، تنها در خانه!

۱۱ اسفند ۱۳۹۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
زمانی بود که وقتی قصد سفر داشتیم، اول از همه طلا و پولی که ممکن بود در خانه داشته باشیم را در تمامی محل‌های نامحسوس خانه از جمله زیر فرش‌ها و رختخواب‌ها جاسازی می‌کردیم و با خیال راحت به مسافرت می‌رفتیم؛ این تقریبا تمام ماجرا بود و نگرانی دیگری در مورد وسایل قیمتی خود نداشتیم. اما حالا شرایط کمی تغییر کرده‌است و با توجه به قیمت محصولات، وسایل قیمتی ما نیز بیشتر شده و باید مراقب اموال بیشتری باشیم.
لوازم خانگی، تمامی محصولات خانه و حتی خود ساختمان نیاز به مراقبت دارد. بهتر است بدانیم برای ایام عید چه کارهایی انجام دهیم تا طی سفر آسوده باشیم و پس از بازگشت هم به راحتی بتوانیم بدون کوچکترین وقفه از دستگاه‌های خود استفاده کنیم.
ممکن است برخی مواردی که گفته می‌شود ساده باشد، اما موارد ساده نیز گاهی فراموش می‌شود و به دستگاه‌های ما خسارت وارد می‌کند. البته اگر علت هر یک از نکات را بدانید، رعایت آن‌ها قبل از شروع سفر نوروزی بیشتر در خاطر شما می‌ماند و از دور مراقب دستگاه‌های خود خواهید بود. در این راهنما نکات ضروری برای نگهداری از لوازم خانه و توصیه‌های هنگام ترک منزل در ایام نوروز در ادامه گفته می‌شود.

 

آیا شما هم برای خروج از منزل به قصد سفر، کنتور را قطع می‌کنید؟

ابتدا توجه داشته باشید کنتور برق را قطع نکنید؛ ممکن است لحظه‌ی آخر خروج از خانه، برای قطع اتصال برق، کلید کنتور را زده و به طور کلی برق را قطع کنید. در صورت قطعی برق یخچال، علاوه بر اینکه مواد غذایی از بین می‌رود و باعث خسارت خواهد شد، تا مدت‌ها باید یخچال خود را تمیز کنید و البته در نهایت هم دیگر به اصطلاح عموم به دلتان نمی‌نشیند.
می‌توانید از طریق فیوز مینیاتوری، برق کلیدها و پریزهایی که نیاز ندارید را قطع کنید. فیوز مینیاتوری معمولا گوشه‌ای از دیوار قرار گرفته و برق قسمت‌های متفاوت خانه از آن منشعب شده است.
  • برق مایکروویو را قطع کنید!

مایکروویو دستگاهی است که مصرف برق بالایی دارد؛ چنانچه دستگاه دچار مشکل شود ممکن است جریان برق بالایی بکشد و آسیب بیشتری ببیند.

  • تلویزیون بدون فرمان شما روشن خواهد شد! حتی اگر در سفر باشید.


علاوه بر مشکلاتی که ممکن است نوسانات ولتاژ برق برای دستگاه تلویزیون ایجاد کند، برخی تلویزیون‌ها با قطع و وصل برق، به طور خودکار روشن می‌شود و اگر شما در منزل نباشید، تلویزیون شما ساعت‌ها و شاید روزها پس از اتصال مجدد برق، روشن می‌ماند. بنابراین اتصال برق تلویزیون را قطع کنید حتی اگر به محافظ برق متصل شده است. این مورد یکی از نکات طلایی نگهداری لوازم خانگی می‌باشد.

  • قطع برق دستگاه‌های صوتی

بعضی از دستگاه‌های صوتی، سینمای خانگی و یا بلندگوهای خطی دارای قابلیت حالت آماده به کار بلوتوث هستند و حتی در صورت خاموشی نیز اگر شخصی با بلوتوث موبایل آن را جستجو کند، می‌تواند به آن متصل شود. در این شرایط در خانه‌ی شما جشنی برپا می‌شود در صورتی که شما اصلا در خانه نیستید! بنابراین حتی اگر سیستم صوتی شما به محافظ برق متصل شده ، باز هم برق آن را قطع کنید. این مورد نیز یکی از نکات مهم در ارتباط با نحوه نگهداری از لوازم منزل است که البته مربوط به برخی برندها می‌شود.

  • مودم منزل را خاموش کنید.

معمولا بیشتر افراد مودم را در حالت مخفی قرار می‌دهند تا فقط با وارد نمودن نام و رمز آن امکان اتصال وجود داشته باشد. چنانچه مودم مخفی باشد با جستجوی WiFi مودم شما پیدا نمی‌شود و احتمال هک شدن آن پایین است. اما اگر مودم منزل را مخفی نکرده‌اید، حتما آن را خاموش کنید؛ زیرا اگر مودم روشن باشد، احتمال هک شدن آن و استفاده‌ی شارژ اینترنت شما وجود دارد.

نکات نگهداری از یخچال در ایام نوروز
چگونه از یخچال خود نگهداری کنیم؟

  • استفاده از حالت Vacation و یا Eco در یخچال فریزر

برخی از دستگاه‌های یخچال فریزر عملکرد Vacation و یا Eco دارد و در صورتی که برای مدتی منزل نباشید، می‌توانید این عملکرد را فعال کنید. در این حالت برای صرفه‌جویی در مصرف برق، موتور دستگاه با حداقل قدرت کار می‌کند.


نکته : قبل از رفتن به سفر بهتر است آن دسته از مواد غذایی که زودتر خراب می‌شود را استفاده کنید تا در صورت خرابی، باعث فاسد شدن باقی مواد غذایی نشود. معمولا قبل از عید نوروز میوه و مواد غذایی زیادی خریداری می‌شود. زیرا قرار است میزبان خوبی برای مهمان‌ها باشیم. اما وقتی تصمیم می‌گیریم به سفر برویم، بهتر است میوه‌ها را هم برای زنگ تفریح‌های طی مسیر با خود ببریم!
  • یخساز را خاموش کنید.

یخساز یخچال را خاموش و باکس یخ را خالی کنید. شیرآب را نیز ببندید. اگر یخساز روشن باشد، یخ‌ها به تعداد زیادی ساخته شده و به هم می‌چسبد. در چنین شرایطی هنگام یخ‌گیری، یخساز یخ بیرون نمی‌دهد. در صورتی که یخساز یخچال روشن باشد، مشکل دیگری که ممکن است ایجاد شود این است که در صورت قطعی برق منزل، یخ‌ها ذوب شده و از یخچال نشت می‌کند.

هنوز خانه‌تکانی منزل را انجام نداده‌اید؟

مخزن آب تصفیه هوا را تخلیه کنید.

برخی از دستگاه‌های تصفیه هوا، رطوبت‌ساز دارند. در صورتی که دستگاه تصفیه هوای شما رطوبت ساز دارد، قبل از سفر آب مخزن آن را تخلیه کنید؛ زیرا ممکن است باعث ایجاد بوی نامطبوع و رسوب در دستگاه شود.


اتصال آب و برق لباسشویی و ظرفشویی را قطع کنید.

همانطور که شاید اطلاع داشته باشید، دستگاه ظرفشویی و لباسشویی دارای شیر برقی برای آبگیری است. در صورتی که شیر برقی مشکل پیدا کند و یا در عملکرد آن اختلال ایجاد شود، ممکن است دستگاه به طور خودکار آبگیری کرده و پس از آن از دستگاه خارج شود و به دستگاه‌ها یا محیط آشپزخانه‌ی شما صدمه بزند. بنابراین ورودی آب را دستگاه را ببندید. این مورد از مهم ترین نکات نگهداری و مراقبت لوازم خانگی است.

نظافت فیلترهای ماشین ظرفشویی حتی زمانی که در سفر هستید هم اهمیت دارد!

قبل از سفر، فیلتر دستگاه ظرفشویی را شستشو دهید تا بوی نامطبوع داخل دستگاه ایجاد نشود. می‌توانید به روش زیر فیلتر را خارج کرده و تمیز کنید:

  1. ابتدا طبقه‌ی پایینی ظرفشویی را خارج کنید.
  2. فیلتر استوانه‌ای را خلاف جهت حرکت عقربه‌های ساعت بچرخانید و باز کنید.
  3. با آب گرم و مایع ظرفشویی فیلتر را شستشو دهید.
  4. برعکس مراحل باز کردن فیلتر، مراحل بستن آن را انجام دهید.

چگونه کولرگازی حتی زمانی که در سفر هستید هم می‌تواند به منزل شما آسیب بزند؟

گاهی به دلیل نصب غیر استاندارد کولرهای‌گازی، از حفره‌ی پشت پنل کولرگازی به هنگام بارندگی، آب داخل منزل نشت می‌کند. در صورتی که نصب استاندارد انجام شده باشد، شیب حفره به سمت بیرون است و آب به سمت بیرون سرازیر می‌شود. اما اگر نصب استاندارد انجام نشده باشد، حفره با شیب ملایم به سمت بیرون ایجاد نشده بنابراین آب باران به داخل منزل نشت می‌کند و دیوار پشت دستگاه و همچنین پنل کولرگازی آسیب می‌بیند. در چنین شرایطی اگر در منزل نباشید، متوجه نخواهید شد تا از ادامه‌ی این خسارات جلوگیری کنید. پس بهتر است قبل از سفر، این محل‌ها و منافذ را مسدود کنید.
اگر طی بارندگی‌های پاییز و زمستان، با چنین مشکلی مواجه نشده‌اید پس نصب دستگاه شما استاندارد انجام شده‌است.

فوران کردن آب پکیج! آن هم زمانی که در خانه نیستید!

گاهی به دلیل تجمع آب و یا فشار بالای پکیج‌های شوفاژ دیواری میزان اضافه‌ی آب از قسمت شیر اطمینان تخلیه می‌شود. محل قرارگیری شیر اطمینان پکیج، زیر دستگاه، قسمت انتهایی آن و معمولا به رنگ قرمز است. بهتر است در محل خروجی شیر اطمینان، یک سطل قرار دهید؛ زیرا هنگام نشتی، تمامی آب داخل دستگاه تخلیه می‌شود و در صورتی که سرازیر شود به دستگاه‌های دیگر و یا منزل شما آسیب می‌رساند. اگر پکیج در منزل نصب شده باشد، می‌توانید آب داخل دستگاه را تخلیه‌ کنید تا نگران نشتی و یا یخ‌زدگی آب داخل پکیج شوفاژ دیواری نباشید. زمانی که از پکیج استفاده نمی‌کنید، تخلیه‌‌ی آب پکیج را به روش زیر انجام دهید:
  1. پکیج را با سلکتور (اهرم گردان) تنظیمات روی پنل خاموش کنید.
  2. شیر اصلی آب سرد ورودی به پکیج را ببندید. (زیر پکیج، دومین لوله از سمت راست)
  3. یکی از شیرهای آب گرم منزل را باز کنید. ترجیحا شیر آبی را باز کنید که در سطح پایین‌تری قرار گرفته باشد.
  4. شیرپرکن زیر پکیج را خلاف جهت عقربه‌های ساعت باز کنید.
  5. به عقربه‌ی فشارسنج توجه کنید و زمانی که فشار به 0 bar رسید، شیر پرکن را ببندید.

می‌دانید چگونه ضدیخ پکیج شوفاژ دیواری را فعال کنید؟

اگر پکیج شما در تراس قرار داده شده و در شهرهایی زندگی می‌کنید که هوا سرد است، بهتر است آب، برق و گاز پکیج را قطع نکنید تا در صورت کاهش دما، عملکرد آنتی‌فریز پکیج فعال شود و از یخ‌زدگی و آسیب به پمپ یا قطعات داخل دستگاه جلوگیری کند. طی این عملکرد، در صورتی که پکیج دمای پایینی را تشخیص دهد، پمپ و مشعل برای مدت کوتاهی روشن می‌شود تا آب داخل پکیج گردش کند و یخ‌زدگی ایجاد نشود. اگر پکیج در منزل متصل شده است، معمولا چنین مشکلی ایجاد نمی‌شود.

مسیر ورود حشرات به منزلتان را مسدود کنید!


در مورد اینکه آیا بهتر است مسیرهای منتهی به فاضلاب و چاه را مسدود کنید یا نه گاهی ابهام و تردید وجود دارد. در صورتی که لوله را مسدود نکنید، حشرات پس از مدتی، به دلیل عدم استفاده از آب و خشک بودن مسیر لوله‌ها به منزل شما راه پیدا می‌کنند و البته اگر هم این مسیر را ببندید در صورتی که به هر علت در منزل شما آب نشت کند به باقی وسایل شما آسیب می‌رساند. بهترین راه حل را ما به شما پیشنهاد می‌کنیم!
بهتر است یک تکه پارچه را خیس کنید و در محل خروجی فاضلاب قرار دهید؛ پارچه پس از مدتی خشک می‌شود و مانند درپوش مسیر خروجی را می‌بندد. حال اگر به هر علتی نشتی آب در محیط شما ایجاد شود، به دلیل اینکه امکان عبور آب از پارچه وجود دارد، آب تخلیه خواهد شد.

لطفا تجربیات خود را در مورد نگهداری از لوازم خانه هنگام سفر تعریف کنید!

سفرها خاطره‌ی شیرینی می‌سازند که تا مدت‌ها شیرینی آن همراه لحظه‌های ماست. هریک از ما پس از سفر تجربیاتی داشته ایم که بهتر است آن را با دیگران به اشتراک بگذاریم. به این شکل اگر عدم توجه به موضوعی باعث ایجاد خسارت به منزل و یا وسایل منزل می‌شود، باقی خوانندگان این مطلب هم از آن آگاه خواهند شد.
گاهی بهتر است از تجربه‌ی دیگران استفاده کنیم.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...