راهنمای جامع برای خرید بهترین مایکروویو

۳۰ شهريور ۱۳۹۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

خرید بهترین مایکروویو

یکی از دستگاه‌هایی که سال‌های اخیر به آشپزخانه‌ها اضافه شده مایکروویو یا سولاردام است. دستگاهی که اگر درست انتخاب و خریداری شود می‌تواند طبخ برخی غذا‌ها، شیرینی و کیک را برای ما ساده و حتی لذت بخش‌تر کند. می‌توان گفت دستگاهی در اختیار داریم که مطمئن هستیم با استفاده از آن طوری مراحل پخت مدیریت می‌شود، که غذای ما دقیقا همانطور که می‌خواستیم از آب درمی‌آید. اما این فقط زمانی امکان پذیر است که ما دستگاه را به درستی انتخاب کرده باشیم. 
البته در مقاله ای جداگانه به بررسی تفاوت سولاردام و مایکروویو پرداخته ایم تا مشتریان بتوانند راحت‌تر انتخاب نمایید، اما مهم‌ترین سوالی که شاید در مورد مایکروویو مطرح باشد این سوال است که آیا اشعه‌ی مایکروویو زیان بار و خطرناک است؟
باید بگوییم خیر... هر چند که این نگرانی نسبت به چند سال پیش در مورد این دستگاه‌ها کمتر شده اما بهتر است بدانید انرژی اشعه‌ی مایکروویو توسط ماده‌ی غذایی جذب شده و تبدیل به گرما و حرارت می‌شود؛ از این رو غذای داخل مایکروویو خاصیت رادیواکتیویته پیدا نخواهد کرد و خطرناک نیست؛ بنابراین می‌توان با خیال راحت از آن استفاده نمود. 
اگر بدنبال اطلاعات بیشتر در این مورد هستید پیشنهاد می کنیم مقاله " مایکروویو چیست " را مطالعه نمایید تا هر آنچه که نیاز است بدانید را کسب نمایید.

سولاردام، مدل انحصاری LG!

سوال دیگری که مطرح است اینکه مایکروویو بخریم یا سولاردام؟ سولاردام دستگاهی است که تولید انحصاری برند ال جی است، اما اگر قصد خرید مایکروویو داشته باشید، می‌توانید برندهای دیگری هم انتخاب کنید. سولاردام دارای هیتر زغالی در قسمت کف دستگاه است، که با این تکنولوژی چربی و مواد مضر غذا را کاهش داده و باعث پخت بهتر با مصرف برق پایین‌تر می‌شود.
ویژگی دیگر سولاردام‌ها، کوره‌ی مدور آنهاست، که این نوع طراحی باعث وسعت فضای کوره شده است؛ علاوه بر آن، امواج دقیق‌تر به سمت مرکز کوره هدایت شده و امواج بیهوده به نقاط غیر مرکزی منتشر نخواهد شد؛ بهتر است بدانید تمیز کردن کوره‌ی سولاردام‌ها و نگهداری از آن برای افزایش عمر دستگاه ساده‌تر است.  

سفره ای رنگارنگ با کتاب آشپزی با سولاردام ال جی

فر برقی بخریم یا مایکروویو و یا تستر؟  

گاهی برای خریداران این دسته از محصولات این سوال مطرح است که فربرقی، تستر و یا مایکروویو بهتر است. علاوه بر اینکه در این زمینه لازم است نوع استفاده‌ی خود را مشخص کنید، بهتر است بدانید این سه از نظر فنی با هم تفاوت‌هایی دارند و پس از آن در مورد مارک خوب مایکروویو تحقیق کنید.

تفاوت فر برقی ، مایکروویو و تستر

فر برقی  

فرهای برقی دارای چند المنت در قسمت‌های متفاوت به علاوه‌ی فن هستند که گرمای یکنواختی تولید کرده و به همه‌ی قسمت‌های غذا به یک میزان حرارت می‌دهند. این نوع دستگاه برای پخت کیک، نان، پیتزا، مرغ تنوری و غذاهایی که می‌بایست مغز پخت یا برشته شوند، عملکردی عالی دارد. فر برقی غذا را به صورت یکنواخت‌تر می‌پزد. در فرهای برقی برای پخت غذا با حجم بیشتر، فضای بیشتر و بهینه‌تری در اختیار دارید. در این نوع دستگاه می‌توانید ظروف فلزی نیز قرار دهید.

مایکروویو

مایکروویو دارای قطعه‌ای به نام مگنترون است و با انتشار امواج از طریق این قطعه به بدنه‌ی فلزی داخل دستگاه و انعکاس آن می‌تواند مواد غذایی به خوبی گرم کرده و در مدت زمان طولانی‌تر غذا را بپزد. فرآیند گرم کردن و پخت در مایکروویو‌ها، به دلیل ساختار فنی آنها سریع‌تر انجام می‌شود. مصرف برق مایکروویو نیز نسبت به فر برقی پایین‌تر است و قیمت مایکروویو‌ها نسبت به فر برقی پایین‌تر است.

Oven Toaster

Oven Toaster نیز دستگاه دیگری است که البته گرما را از طریق مگنترون و امواج مایکروویو تامین نمی‌کند بلکه به وسیله‌ی المنت‌هایی که درون دستگاه است و اشعه‌ی مادون قرمز تولید می‌کند، حرارت ایجاد می‌شود.می‌توان گفت این دستگاه یک نمونه فر کوچکتر است. این دستگاه‌ها از نظر کاربرد به مایکروویو و فر برقی شباهت دارند. فرآیند تولید حرارت در این نوع دستگاه باعث پخت غذا و برشته شدن روی غذا می‌شود. مدت زمان پخت غذا در اون تسترها بیشتر است زیرا حرارت از بیرون به غذا تابیده می‌شود و سریعا به مرکز غذا نفوذ نمی‌کند. آون تسترها قیمت مناسب‌تری نسبت به مایکروویو دارند.

مایکروویو برای چه مصارفی است؟  

مصارف مایکروویو  در پخت غذا


خیلی از مایکرویو‌هایی که در بازار مشاهده می‌کنید، استفاده‌ی خانگی دارند و برای یک استفاده‌ی معمولی برای خانه می‌توانید خریداری و از آنها استفاده کنید. این مایکروویوهای خانگی برای محل‌هایی مانند اداره‌ها که تعداد دفعات استفاده از دستگاه بالاست، مناسب نیستند. همینطور برخی خریداران قصد دارند از این دستگاه‌ها برای آزمایشگاه و محیط‌های صنعتی و برای گرم کردن برخی مواد استفاده نمایند که می‌بایست برای این نوع استفاده از قبل تحقیقات لازم را انجام داده و دستگاهی مناسب استفاده‌ی خود تهیه نمایند.

مایکروویو توکار یا روکار؟

در حال حاضر با توجه به طراحی آشپزخانه‌ها گاهی فضای مخصوص مایکروویو توکار در نظر گرفته می‌شود. فرهای توکار بدنه‌ی خارجی ندارند و طوری طراحی شده‌اند که می‌توانید آن را درون کابینت قرار دهید، اما مایکروویوهای روکار را می‌توانید روی سطح کابینت قرار داده و البته برای انتخاب محل قرارگیری آن محدودیت کمتری دارید.

ابعاد دستگاه چقدر باشد؟

حتما توصیه می‌کنیم قبل از خرید مایکروویو به ابعاد آن و محلی که برای آن در نظر گرفته‌اید، توجه کنید. معمولا مایکروویوها می‌بایست از کناره‌ها 15، از پشت 10 و از سقف 30 سانتی‌متر فضای آزاد و فاصله داشته باشد. مایکرویو دارای فن خنک کننده است و می‌بایست این فاصله‌ها حتما رعایت شود تا دستگاه بتواند عملیات خنک سازی را انجام دهد، در غیر این صورت متوقف شده و خاموش خواهد شد.

دستگاه با چه ظرفیتی مناسب استفاده‌ی من است؟

محاسبه‌ی ظرفیت دستگاه‌ها به واحد لیتر انجام می‌شود. این مورد به میزان استفاده‌ی شما بستگی دارد ولی از نکاتی است که هنگام خرید لازم است به آن توجه کافی داشته باشید؛ می‌توانید اینطور در نظر بگیرید که آیا برای زمانی که قصد دارید میهمان دعوت کنید از دستگاه استفاده خواهید کرد؟ در این صورت ممکن است نیاز باشد دستگاه با ظرفیت بالاتری خریداری کنید.

بهتر است دستگاه چه برنامه‌هایی داشته باشد؟

توجه به برنامه های ماکرویو در هنگام خرید

اینکه قصد دارید در مایکروویو خود چه غذاهایی بپزید و به طور کلی استفاده‌ی شما از مایکروویو در چه حد است، مشخص می‌کند دستگاه با چه برنامه‌هایی خریداری کنید. اگر فقط برای گرم کردن و یخ زدایی می‌خواهید از دستگاه استفاده کنید، بهتر است مایکروویوهای معمولی تهیه کنید و اگر قصد دارید استفاده‌ای بیش از گرم کردن غذا از دستگاه داشته باشید، لطفا نکات زیر را مد نظر قرار دهید: همچنین برای آشنایی با برنامه ها توصیه میکنیم مقاله " برنامه‌ مایکروویو " را مطالعه نمایید.

  • برنامه ا‌ی برای پخت غذاهای رژیمی

مایکرویو شما می‌تواند دارای برنامه‌ی بخارپز برای بخارپز کردن مواد غذایی باشد. دستگاهی که این قابلیت را دارد ظرف مخصوص آب، ظرف بخار پز کردن غذا و و درپوش مخصوص دارد. اگر فکر می‌کنید در آینده غذاهای بخارپزشده و رژیمی زیادی طبخ خواهید کرد، دستگاهی خریداری کنید که این برنامه را داشته باشد!

  • برنامه کانوکشن مایکروویو  برنامه شیرینی ساز!

برای پخت شیرینی و کیک و کوکی‌های خوشمزه! حتما دستگاهی تهیه کنید که برنامه‌ی کانوکشن داشته باشد. ممکن است خیلی ناراحت کننده باشد، زمانی که می‌خواهید یک کیک خانگی خوشمزه برای عصرانه تهیه کنید، متوجه شوید دستگاه شما اصلا قابلیت پخت کیک را ندارد! البته ممکن است در برنامه‌ی مایکرو هم بتوانید یک کیک خیلی ساده درست کنید، اما به آن خوشمزگی نخواهد بود و حالت اسفنجی پیدا نمی‌کند.

  • طبخ غذاهای ملل با مایکروویو!

برخی مایکروویوها دارای برنامه پخت ترکیبی است. این پخت‌ها می‌تواند شامل برنامه‌ی مایکرو و گریل و کانوکشن باشد که برای غذاهای متفاوت کاربرد دارد و معمولا روش استفاده از آن در دفترچه راهنمای دستگاه‌ها قید شده است. همچنین برخی دستگاه‌ها دارای منوی طبخ غذاهای ملل مانند غذاهای ایرانی، اروپایی، عربی و شرقی هستند.

  • سرخ کن یا گریل یک برنامه کباب پز خانگی

همانطور که از نام این برنامه پیداست، برای سرخ کردن و برشته کردن غذا به کار می‌رود. این برنامه با عملکرد هیتر بالا و پایین دستگاه و یا فقط هیتر پایین با قدرت‌های متفاوت کار می‌کند. برای استفاده از گریل نیاز است از سه پایه‌ی بلند استفاده شود.

  • مایکروویو دارای جوجه گردان

اگر برای شما اهمیت دارد که مایکروویو دارای سیخ جوجه گردان باشد و بتوانید مرغ به طور کامل داخل دستگاه بپزید، هنگام خرید مایکروویو حتما به این نکته توجه کنید.

  • برنامه‌ی بوزدایی خودکار مایکروویو

برخی دستگاه‌های مایکروویو دارای برنامه‌ی بوزدایی خودکار هستند و در صورتی که شما این عملکرد را فعال کنید، بوی مواد غذایی که داخل دستگاه مانده از بین می‌رود. معمولا زیاد پیش می‌آید که چربی غذاها در داخل کوره جمع شده و پس از مدتی دستگاه نیاز به پاکسازی و بوزدایی خواهد داشت.

پنل تنظیمات و قفل کودک مایکروویو

پنل تنظیمات و قفل کودک مایکروویو

اینکه صفحه نمایش و پنل تنظیمات مایکروویو شما به چه شکل باشد اهمیت زیادی دارد. انتخاب برنامه‌ها و یافتن منوهای پخت در برخی دستگاه‌ها کمی سخت‌تر است و نیاز به دقت بیشتری دارد. برخی مایکروویوها دارای دکمه و برخی دارای کلیدهای سلکتوری برای انتخاب برنامه هستند. بهتر است هنگام خرید دستگاهی را انتخاب کنید که راحت‌تر می‌توانید با آن کار کنید. قفل کودک نیز از گزینه‌هایی است که ممکن است در آینده به آن نیاز داشته باشید!

بهترین انتخاب برای لحظات خوش آشپزی 

برخی می‌گویند آشپزی مانند نقاشی کردن لذت بخش است! شاید برای کسانی که هر دوی این هنرها را به خوبی بلدند، این جمله مفهوم عمیق‌تری داشته باشد؛ البته در سرزمین ما آشپزی یکی از هنرهایی است که استادان زیادی نیز دارد.
اما من می‌گویم آشپزی خود نقاشی کردن است! هم رنگارنگ است و هم سرشار از زندگی؛ و خلق یک سفره با رنگ‌های متنوع، طعم‌های لذت بخش و بوی خوش، صحنه‌ای حتی واقعی‌تر است. بنابراین می‌توان با یک انتخاب خوب برای لحظات خوش آشپزی روزانه و در نهایت تهیه‌ی یک غذای خوشمزه، آرامش بیشتری به اهالی خانه هدیه کنیم.

حتما تا الان غذاهای شگفت انگیزی با مایکروویو درست کرده‌اید! خوشحال می‌شویم اگر تجربیات خود را در مورد پخت غذاهای لذیذ یا متفاوت در قسمت نظرات مطرح کنید. کارشناسان ما پاسخگوی سوالات آشپزی شما نیز خواهند بود.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...