بهترین روش تمیز کردن لکه فرش در ۱۸ دقیقه

۲۸ دی ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
پاک کردن لکه فرش

در این مقاله ساده ترین و راحت‌ترین روش برای تمیز کردن لکه فرش را آموزش خواهیم داد در ادامه با ما همراه باشید.
فرش یکی از وسایل اصلی هر خانه‌ای است که موجب زیبا شدن منازل می‌شود. به همین دلیل، درصورتی که ماده‌ای روی فرش بریزد و ایجاد لک کند، به راحتی دیده خواهد شد و زیبایی منزل شما را زیر سوال خواهد برد. به‌طور کلی اگر ماده‌ای مانند شربت، لاک و چایی روی فروش بریزد، باید سریعاً برای پاک کردن لکه فرش اقدام کرد. در غیر اینصورت ممکن است دیگر نتوانید این لکه‌ها را پاک کنید. حتماً توجه داشته باشید که جنس فرش، نحوه پاک‌کردن و موادی که برای این کار استفاده می‌شود بسیار دارای اهمیت هستند. 

نحوه پاک‌ کردن لکه‌ های مختلف از روی فرش

تمیز کردن لکه فرش

پاک‌ کردن لکه بستنی و انواع کاکائو 

معمولاً کسانی که بچه کوچک در منزل دارند با این مشکل مواجه می‌شوند، اما جای هیچ نگرانی نیست و به راحتی می‌توانید این لکه‌ها را از بین ببرید. در ابتدا بستنی یا کاکائو را به یک قاشق از روی فروش جمع کنید. سپس مقداری از مایع ظرف شویی را با آب مخلوط کنید و پنبه یا پارچه نخی را به آن آغشته کنید. پس از آن پارچه یا پنبه را روی لکه قرار دهید و به آرامی فرش را تمیز کنید. در آخر نیز با استفاده از یک پارچه یا حوله مرطوب، محل مورد نظر را پاک کنید. با انجام همین کار ساده خواهید دید که دیگر خبری از لکه بر روی فرش منزل شما نخواهد بود.
پیشنهاد می شود درصورت نیاز به تعمیر ماشین لباسشویی ال جی از متخصصین گلدیران کمک بگیرید.
پاک‌کردن لکه بستنی و انواع کاکائو 

پاک‌ کردن لکه چای یا قهوه

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای پاک‌کردن لکه چای یا قهوه، این است که در ابتدا با استفاده از یک حوله خشک، رطوبت محل مورد نظر را کاهش دهید و سپس با استفاده از آب ولرم و مقداری مایع ظرفشویی، محل را با یک حوله تمیز پاک کنید. اگر احساس کردید که لکه از بین نرفته است، می‌توانید از آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید 5 درصد و مقداری آب برای از بین بردن این لکه استفاده کنید.
پاک‌کردن لکه چای یا قهوه

پاک کردن لاک از روی فرش

در برخی از موارد که لاک روی فرش میریزد، ممکن است فکر کنید که دیگر امکان پاک شدن لکه وجود ندارد اما اینگونه نیست. در ابتدا سعی کنید با استفاده از یک قاشق به آرامی لاک را از روی فرش بردارید. سپس باید از یک ماده شیمیایی مخصوص لاک استفاده کنید. هیدروژن پراکسید، الکل و شیشه پاک‌کن، از جمله مواردی هستند که برای این کار مناسب‌اند. 
پارچه یا حوله‌ای را به این مواد شیمیایی آغشته کنید و به آرامی روی فرش بکشید تا لاک کاملاً از روی فرش پاک شود. نکته مهم در ارتباط با این موضوع، این است که هرگز حوله را به فرش فشار ندهید، زیرا در اینصورت، به اصطلاح لاک به خورد فرش می‌رود و پاک‌کردن لکه غیر ممکن خواهد شد. برخی از افراد فکر می‌کنند که استون نیز برای پاک کردن لاک از روی فرش مناسب است اما با انجام این کار، رنگ فرش را نیز از بین خواهند برد.
پیشنهاد می شود در صورت خرابی یا نیاز به تعمیر ماشین ظرفشویی ال جی از خدمات گلدیران استفاده نمایید.
پاک کردن لاک از روی فرش

تمیز‌ کردن لکه انار 

لکه حاصل از ریختن انار روی فرش، یکی از مواردی است که اگر سرعت عمل به خرج ندهید، با مشکل روبرو خواهید شد. برای انجام این کار سعی کنید از محلول سرکه سفید و مقداری آب استفاده کنید. برای انجام این کار، این محلول را روی محل مورد نظر اسپری کنید و با استفاده از یک حوله به آرامی آن را تمیز کنید. اگر احساس کردید لکه از بین نمی‌رود، می‌توانید به محلول سرکه سیب و آب، مقداری شامپو فرش نیز اضافه کنید تا از شر این لکه خلاص شوید. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره شستن لباس عروس را بخوانید.
تمیز‌کردن لکه انار 

پاک‌ کردن چسب از روی فرش

به‌طور کلی انواع چسب‌های مایع و به خصوص چسب قطره‌ای، جزء سخت‌ترین مواردی هستند که از روی فرش پاک می‌شوند. برای انجام این کار راه‌های مختلفی مانند استفاده از سرکه، آمونیاک، استون یا بخار داغ وجود دارد. استون حلال اصلی چسب است اما توصیه نمی‌شود تا از آن استفاده شود زیرا امکان اینکه فرش شما رنگ پس بدهد وجود دارد. 
می‌توانید مقداری از سرکه سفید را با آب ولرم مخلوط کنید و با استفاده از پارچه نخی آغشته به آن، بر روی فرش بکشید. در اینصورت خواهید دید که چسب از تار و پود فرش جدا خواهد شد. به جرات می‌توان گفت بهترین روش برای از بین بردن چسب خشک شده از روی فرش، استفاده از بخار آب است. برای این کار پارچه نازکی را روی چسب قرار دهید و با استفاده از اتوی بخار، چندین بار روی آن بکشید. این روش هیچ مشکلی برای تاروپود فرش به وجود نخواهد آورد. همچنین استفاده از آب و آمونیاک نیز موثر است اما اگر از آمونیاک زیادی استفاده کنید، تار و پود فرش خیلی زود از بین خواهد رفت. 
پیشنهاد می شود درصورت نیاز به تعمیر اجاق گاز ال جی از متخصصین گلدیران کمک بگیرید.
پاک‌کردن چسب از روی فرش

نکات مهم در پاک کردن لکه فرش

به‌طور کلی یک سری از نکات هستند که در پاک کردن لکه فرش بسیار دارای اهمیت هستند. 
اولین موردی که باید به آن توجه کنید، جنس فرش است. به‌طور مثال: اگر فرش منزل شما از الیاف طبیعی بافته شده است، پس نسبت به مواد شیمیایی پاک‌کننده بسیار حساس هستند و ممکن است موجب پخش شدن رنگ فرش شود. پس باید از محلول‌های مخصوص به فرش‌های با الیاف طبیعی استفاده کنید. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره تمیز کردن کاغذ دیواری را بخوانید.
نکات مهم در پاک کردن لکه فرش
نکته دوم این است که درصورت ایجاد لک، فوراً نسبت به تمیز‌کردن آن اقدام کنید، زیرا در غیر اینصورت لکه بسیار سخت از بین خواهد رفت.
همچنین برای تمیز کردن لکه فرش هرگز از دستمال کاغذی استفاده نکنید و استفاده از حوله و پارچه‌های نخی را جایگزین آن کنید.
همواره پیش از استفاده از محلول پاک‌کننده فرش، آن را روی گوشه‌ای از فرش امتحان کنید تا از عدم رنگ‌دهی اطمینان حاصل کنید.
در نهایت نیز به‌طور منظم فرش‌ها را جاروبرقی بکشید تا گرد و غبار و دوده‌ها مدت زیادی روی فرش باقی نماند. پیشنهاد می شود درصورت نیاز به تعمیر جاروبرقی ال جی از متخصصین گلدیران کمک بگیرید.
جاروبرقی کشیدن

و در آخر...
ایجاد لک بر روی فرش در منازل یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های خانم‌های خانه‌دار است. به همین دلیل لازم است تا هر کسی با نحوه پاک کردن لکه‌های مختلف از روی فرش آشنا شود. به‌طور کلی اگر بستنی یا انواع کاکائو بر روی فرش ریخته شود، بهترین کار این است تا با استفاده از محلول آب و ریکا، محل مورد نظر را به آرامی تمیز کنید. همچنین اگر فرش منزل شما از الیاف طبیعی بافته شده است، باید بدانید که اکثر مواد شیمیایی ممکن است اثر منفی روی رنگ الیاف آن داشته باشد. پس بهتر است تا به نکات مهم در ارتباط با پاک کردن لکه فرش را نیز توجه کنید. 

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...