بررسی فنی و تخصصی ۵ ایراد رایج ماشین لباسشویی

۰۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
مشکل رایج ماشین لباسشویی

یکی از دستگاه‌های مهم و معمولا ضروری بیشتر خانواده‌ها ماشین لباسشویی است و با وجود آن با خیال راحت حجم تقریبا زیادی از لباس‌ها را هر هفته داخل دستگاه می‌ریزیم و نگرانی شستشوی آن را نداریم. در صورتی که این دستگاه دچار مشکل شود، طبیعی است که در تلاش باشیم هرچه سریع‌تر آن را تعمیر کرده تا بتوانیم مجدد از آن استفاده کنیم. در این راهنما جدا از ایراداتی که با موارد کاربری و تنظیمات و نحوه استفاده از دستگاه رفع می‌شود، به بررسی مواردی پرداخته شده که جزو ایرادات فنی دستگاه است و ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که علت فنی ایراد به وجود آمده چیست. در ادامه 5 ایراد رایج ماشین‌های لباسشویی را بررسی خواهیم کرد.

علت صدای غیر طبیعی ماشین لباسشویی

دلایل لرزش ماشین لباسشویی

دلایل لرزش ماشین لباسشویی

یکی از ایراداتی که ممکن است ایجاد شود صدای ماشین لباسشویی می‌باشد. ایراد صدا در برخی موارد دلیل فنی ندارد و مربوط به نحوه‌ی استفاده از دستگاه است. در برخی موارد تشخیص اینکه علت صدای ماشین لباسشویی چیست می‌تواند بسیار ساده باشد و دلیل فنی ندارد. این صدا ممکن است مربوط به آبگیری، تخلیه و پمپ تخلیه باشد و یا اینکه صدای مربوط به خشک‌کن که ناشی از تخلیه آب از پمپ تخلیه و دور زدن دیگ ماشین لباسشویی و جریان هوا در دور خشک‌کن شنیده شود. گاهی صدا به دلیل جسم خارجی و اجسام فلزی داخل ماشین لباسشویی ایجاد می‌شود و صدا مانند ضربه و یا پرتاب شدن اجسام داخل دیگ می‌باشد. در این مورد می‌توانید به راهنمای حل مشکل میزان صدای لباسشویی مراجعه کنید.

دلیل فنی صدای ماشین لباسشویی ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

صدای ماشین لباسشویی

  • برخی از صداها مربوط به رله‌ها و سوئیچ‌ها می‌باشد؛ این رله‌ها ارتباط میان برد و باقی قطعات را برقرار می‌کند.
  • گاهی ممکن است به دلیل اینکه داخل فیلتر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی جسمی قرارگرفته این صدا ایجاد شده باشد که در این صورت می‌توانید فیلتر را جدا کنید و آن را تمیز کنید و جسم را از محل فیلتر خارج کنید. گاهی فیلتر نیاز به بازدید و بررسی دارد.
  • در انتهای کار ماشین لباسشویی صدای رله‌ها شنیده می‌شود زیرا تغییراتی از طرف برد بر روی وسایل داخلی اعمال می‌شود و رله‌ها گاهی فعال و گاهی غیرفعال می‌شوند. در انتهای سیکل دستگاه نیز صدای باز شدن قفل ماشین لباسشویی شنیده می‌شود؛ بنابراین این مورد نیز طبیعی می‌باشد.
  • در صورتی که ماشین لباسشویی شما تراز نباشد، به دلیل حرکت و لرزش دستگاه ماشین لباسشویی صدا ایجاد می‌شود و لازم است دستگاه از سوی کارشناس تراز شود. گاهی به دلیل ضربه‌خوردگی باعث عدم تعادل در دستگاه ماشین لباسشویی می‌شود. در چنین شرایطی نیاز به بررسی و در صورت نیاز تعمیرات دستگاه از سوی کارشناس می‌باشد و با تنظیم پایه مشکل رفع نمی‌‌شود.
  • گاهی صدای ماشین لباسشویی به دلیل کارکرد موتور و تسمه می‌باشد و یا شفت موتور گرد و غبار گرفته است. در این صورت می‌بایست کارشناس تعمیر، ماشین لباسشویی را بررسی نمایند.

علل عدم تخلیه ماشین لباسشویی


گاهی ممکن است ماشین لباسشویی شما برای تخلیه‌ی آب با مشکل مواجه شود. در این شرایط لازم است شلنگ و محل تخلیه، ارتفاع شلنگ تخلیه، فیلتر پمپ تخلیه و برنامه‌ها و گزینه‌های انتخاب شده‌ی ماشین لباسشویی را بررسی نمایید. در این مورد می‌توانید به راهنمای دلایل عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی مراجعه کنید.

دلایل فنی که ممکن است موجب عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی شود، موارد زیر است:


  • مسدود شدن فیلتر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی؛ در صورتی که در قسمت فیلتر پمپ تخلیه جسمی قرار گیرد، مانع خروج آب دستگاه خواهد شد.
  • ایراد در پمپ تخلیه ماشین لباسشویی؛ یکی از دلایل عدم تخلیه آب همانطور که کاملا مشخص است می‌تواند ایراد پمپ تخلیه‌ی ماشین لباسشویی باشد. گاهی اجسامی که در فیلتر پمپ تخلیه گیر کرده نیز ممکن است وارد پمپ شده و به پره‌های پمپ تخلیه آسیب برساند. در صورتی که دستگاه شما دچار این مشکل شده باشد، نیاز است فیلتر تخلیه ماشین لباسشویی تعویض شود.
  • ایراد برد ماشین لباسشویی نیز ممکن است باعث عدم تخلیه آب دستگاه شود. زیرا برد ماشین لباسشویی می‌بایست فرمان کارکرد و قطع کار قطعات دستگاه را صادر کند؛ در صورتی که برد دچار مشکل شود فرمان صحیح طبق زمان بندی دقیق به پمپ یا باقی قطعات ارسال نخواهد شد.

دلایل عدم آبگیری ماشین لباسشویی


گاهی ممکن است دستگاه ماشین لباسشویی به دلایل متفاوتی آبگیری نکند. برخی موارد هستند که می‌بایست در چنین شرایطی آنها را مد نظر قرار داده و بررسی نمایید. لطفا در این مورد به راهنمای «چرا آب وارد ماشین لباسشویی نمی‌شود؟» مراجعه نمایید و موارد گفته شده را بررسی کنید. در صورتی که ایراد دستگاه فنی باشد، می‌تواند به یکی از دلایلی باشد که در ادامه گفته می‌شود:


  • ایراد شیر برقی ماشین لباسشویی؛ در صورتی که شیر برقی ماشین لباسشویی به خوبی کار نکند و آب را با سرعت زیاد و یا کم عبور دهد، آب با فشار مناسب وارد ماشین لباسشویی نخواهد شد و دستگاه به درستی کار نمی‌کند. البته در صورتی که شیر برقی کار نکند ممکن است به دلیل عدم ارسال فرمان از برد ماشین لباسشویی باشد.
  • بروز مشکل در سوئیچ فشار یا سوئیچ سطح آب؛ این قطعه با بررسی سطح آب مشخص می‎کند که چه زمانی جریان آب قطع شده و چه زمانی مجدد آب وارد دستگاه شود. در صورتی که این قطعه دچار مشکل شود و در زمان مناسب فشار آب ورودی به ماشین لباسشویی را کنترل نکند، ممکن است آب وارد دستگاه نشود.
  • در صورتی که برد ماشین لباسشویی دچار ایراد شده باشد، ممکن است ولتاژ مناسب به شیربرقی ماشین لباسشویی اعمال نشود و به دلیل عدم کارکرد قطعه مورد نظر، آبگیری دستگاه شروع نشود و یا اینکه در حین کار متوقف شود. این ایراد می‌تواند به دلیل تایمر و یا سلکتور ماشین لباسشویی نیز پیش بیاید.

چرا ماشین لباسشویی روشن نمی‌شود؟


یکی از مشکلاتی که ممکن است برای ماشین لباسشویی شما پیش بیاید و زمانی که با حجم زیادی لباس منتظر شروع کار دستگاه هستید، موجب آزردگی خاطر شما شود، روشن نشدن ماشین لباسشویی است. در ادامه موارد مربوط به کاربری دستگاه و یا ایرادات فنی که ممکن است موجب روشن نشدن ماشین لباسشویی شود را خواهیم گفت:

  • یکی از مواردی که می‌تواند موجب این مشکل شود، ایراد پریز برق، کابل برق و یا محافظ و سه‌راهی برق باشد؛ لطفا این موارد را بررسی نمایید.
  • در صورتی که سوئیچ درب ماشین لباسشویی دچار مشکل شده باشد و درب ماشین لباسشویی درست بسته نشود، دستگاه شروع به کار نخواهد کرد و ممکن است نیاز به تعویض سوئیچ درب ماشین لباسشویی باشد.

  • برد و تایمر ماشین لباسشویی فرمان اصلی را برای روشن شدن می‌دهد؛ مشخص است در صورت خرابی آن دستگاه روشن نخواهد شد و می‌بایست برد و یا قطعات مرتبط و همچنین اتصالات مربوط به آن عیب‌یابی، تعمیر و یا تعویض شود.
  • حسگر سطح آب نیز یکی از قطعاتی است که ممکن است موجب روشن نشدن ماشین لباسشویی شود. در صورتی که حسگر به درستی تشخیص ندهد که آب به میزان کافی وارد دستگاه شده است، موتور ماشین لباسشویی فعال نخواهد شد و دستگاه روشن نمی‌شود.
  • ایراد موتور دستگاه نیز ممکن است پیش آمده باشد و در صورت خرابی آن همانطور که مشخص است قطعات مکانیکی ماشین لباسشویی وارد مدار نخواهد شد و شروع به کار نمی‌کند.

در نظر داشته باشید گاهی ممکن است ماشین لباسشویی شما پیغام خطا بدهد و در این مورد می‌توانید به راهنمای ارور لباسشویی جی پلاس و یا ارور لباسشویی ال جی مراجعه کنید و علت آن را مطالعه نمایید.

تمدید گارانتی؛ پیشنهادی برای آسودگی خاطر شما

زمانی که لوازم خانگی شما پس از اتمام گارانتی دچار مشکل می‌شود، انتخاب شما برای تعمیر آن چیست؟
پیشنهاد ما این است که حتی پس از پایان دوره‌ی گارانتی، دستگاه را برای تعمیرات به نمایندگی ال جی یا نمایندگی جی پلاس در شهر خود تحویل دهید. شما می‌توانید پس از اتمام گارانتی، گارانتی دستگاه خود را مجدد تمدید کنید و در مورد تعمیرات لوازم خانگی خود به شکل استاندارد و همچنین هزینه‌های ناشی از ایرادات آن مطمئن باشید.

با تمدید گارانتی دستگاه‌های خانگی خود،
در مورد تعمیرات و باقی خدمات پس از فروش دستگاهتان آسوده خاطر خواهید بود.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...