بررسی تنظیمات کاربردی و ایرادات رایج ساندبارها

۲۸ آذر ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

ساندبارها در میان انواع سیستم‌های صوتی دستگاه‌های ساده‌تری هستند و ساختار خیلی پیچیده‌ای ندارند اما در هر صورت ممکن است ساندبار نیز دچار مشکل شود. در این راهنما به بررسی مشکلاتی که ممکن است برای دستگاه‌های ساندبار ایجاد شود پرداختیم تا بتوانید علت ایراد دستگاه را پیدا کرده و در صورت امکان خودتان آن را رفع کنید. در صورتی که دستگاه شما سینمای خانگی است، برای اتصال باندها، انجام تنظیمات مهم و راه‌اندازی سینما خانگی می‌توانید به راهنمای مراحل نصب و راه‌اندازی سینما خانگی ال جی مراجعه کنید.

مشکلات رایج ساندبارها

چرا ساندبار روشن نمی‌شود؟



در صورتی که ساندبار شما روشن نمی‌شود، لطفا بررسی نمایید کابل برق ساندبار دفرمه نشده باشد و علاوه بر آن  پریز برق و همچنین محافظ برق دستگاه را هم بررسی کنید تا در مورد صحت آن مطمئن شوید. اگر دستگاه روشن می‌شود اما عملکرد ندارد، معمولا از روی پیغامی که بر روی نمایشگر Sound bar نشان می‌دهد می‌توانید به ایراد دستگاه پی ببرید.
گاهی ممکن است به دلیل مشکلات مربوط به کابل برق ورودی و ایراد مدار برق دستگاه روشن نشود و باید ساندبار از سوی کارشناس چک شده و تعمیر ساندبار ال جی انجام شود.

چرا صدای ساندبار پخش نمی‌شود؟


در صورتی که ساندبار به طور کلی صدا ندارد لازم است برخی موارد بررسی شود. دقت داشته باشید اگر فقط ساب ووفر بی‌سیم ساندبار صدا ندارد، می‌توانید با انجام موارد گفته شده در راهنمای اتصال ساب ووفر بی سیم ساندبار ال جی و یا اتصال ساب ووفر بی سیم ساندبار جی‌پلاس اتصال را انجام دهید و مشکل را رفع نمایید. در غیر این صورت برای بررسی علت قطع صدای ساندبار، لطفا به نکات زیر توجه داشته باشید:

میزان و ولوم صدای دستگاه را بررسی نمایید.
دقت داشته باشید صدای دستگاه بر روی حالت Mute نباشد.
در صورتی که صدای تلویزیون به ساندبار منتقل شده است، کابل متصل شده بین دستگاه‌ها و همینطور تنظمات مربوط به انتقال صدای تلویزیون به ساندبار یا سینما خانگی را چک فرمایید.
ورودی دستگاه ساندبار را بررسی کنید که بر روی ورودی مورد نظر باشد، در غیر اینصورت صدایی پخش نخواهد شد. برای مثال در صورتی که صدای تلویزیون را از طریق کابل نوری یا همان اپتیکال به ساندبار منتقل کرده‌اید، بررسی نمایید ورودی صدای دستگاه Sound bar بر روی گزینه‌یOPT یا همان اپتیکال باشد. این تنظیمات با توجه به مدل دستگاه با کلید F یا همان Function و یا کلید Input انجام می‌شود. بر روی دستگاه ساندبار نیز کلیدی به نام F قرار دارد که مربوط به همین تنظیمات است.

علت ضعیف شدن صدای ساندبار چیست؟


برخی از مدل‌های ساندبارها تعدادی از گزینه‌ها را دارند و ممکن است به دلیل همین تنظیمات صدای آن کم یا زیاد شود. در صورت ضعیف شدن صدای ساندبار در صورتی که این مورد مربوط به میزان ولوم صدای ساندبار نیست، لطفا موارد زیر را در نظر بگیرید:
برخی مدل‌های ساندبار جی پلاس امکان تغییر اکولایزرها را دارد و در صورتی که با کلید EQ اکولایزرها را تغییر دهید، می‌توانید حالت‌های متفاوت صدا را تست نمایید.
در صورتی که صدای تلویزیون را به ساندبار انتقال داده‌اید به خروجی صدای تلویزیون دقت داشته باشید و حالت خروجی صدا را تغییر دهید؛ این گزینه را بر روی بقیه حالت‌ها همانند خروجی صدای دیجیتال PCM و ... تست نمایید.

تنظیمات مربوط به صدا در ساندبار ال جی

برخی از ساندبارهای برند ال جی گزینه‌ای به نام DRC دارد و یکی از کارکردهای آن اینگونه است که انتخاب آن باعث کاهش صداهای بلند می‌شود.

بر روی کنترل برخی از ساندبارهای برند ال جی گزینه‌ای به نام Woofer Level قرار دارد و در صورتی که با این کلید میزان صدای ساب ووفر را پایین‌تر بیاورید، میزان صدای دستگاه به طور کلی تغییر خواهد کرد.

گزینه Night که علامت یک ماه و ستاره بر روی کنترل ساندبار ال جی است نیز در صورتی که فعال باشد ممکن است گاهی باعث کاهش صدای ساندبار شود. لطفا این گزینه را خاموش کنید و بعد دستگاه را تست کنید.

با کلیدی که علامت تنظیمات دارد و در زیر مشاهده می‌کنید، می‌توان میزان صدای ساب ووفر و تریبل را تنظیم نمود و می‎توانید این گزینه را بررسی نمایید تا مشخص شود علت ضعیف شدن صدای ساندبار این مورد بوده یا خیر.


ویژگی‌های یک سیستم صوتی خانگی خوب چیست؟

علت عدم کارکرد کنترل ساندبار


برخی از ساندبارهای برندهای متفاوت دارای کنترل هستند و برخی به طور کلی کنترل ندارند. اگر کلیدهای روی دستگاه در آن دسته از ساندبارها که کنترل ندارند کار نکند، ممکن است برد مربوط به کلیدهای ساندبار و یا برخی قطعات مرتبط دیگر دچار مشکل شده باشد.
اما در صورتی که ساندبار دارای کنترل است و کنترل دستگاه عمل نمی‌کند، ممکن است به دلیل موارد زیر باشد:
باتری کنترل تمام شده است.
مانعی در دریافت سیگنال کنترل ساندبار وجود دارد.
فاصله‌ی قرارگیری کنترل تا دستگاه بیش از حد استاندارد یعنی بیش از 7 متر بوده است.
برای تست کنترل می‌توانید دوربین یک گوشی را روشن کنید؛ ریموت را مقابل دوربین موبایل بگیرید و کلیدهای آن را فشار دهید و دقت نمایید آیا روی صفحه‌ی موبایل نور مربوط به سیگنال کنترل روشن می‌شود یا خیر. در صورتی که سیگنال به موبایل می‌رسد و نور را بر روی صفحه‌ی موبایل مشاهده می‌کنید، به این معنی است که کنترل سالم است؛ در چنین شرایطی اگر کنترل بر روی دستگاه عملکرد نداشته باشد، به دلیل ایراد چشمی دستگاه و قطعات مرتبط با آن است که می‌بایست از سوی کارشناس ماهر بازدید شده و تعمیرات ساندبار ال جی انجام شود.

چرا ساندبار همراه با تلویزیون روشن نمی‌شود؟

علت عدم همگام سازی تلویزیون و ساندبار


در صورتی که هر دو دستگاه تلویزیون و ساندبار دارای قابلیت سیمپلینک بوده و تنظیمات آن نیز از سوی شما انجام شده باشد، همزمان با روشن کردن تلویزیون، ساندبار نیز روشن می‌شود و در برخی مدل‌ها با خاموش کردن تلویزیون ساندبار نیز خاموش خواهد شد. برخی از مدل‌ها این امکان را نیز دارد که برخی تنظیمات کاربردی و ساده مانند کم و زیاد کردن میزان صدای ساندبار و ... را با کنترل تلویزیون تنظیم نمایید.
در صورتی که این عملکرد قبلا فعال بوده و در حال حاضر غیرفعال می‌باشد، به دلیل این است که احتمالا تنظیمات دستگاه ساندبار تغییر پیدا کرده و لازم است مجدد قابلیت سیمپلینک در منوی تلویزیون بر روی حالت فعال و روشن قرار دهید.
گاهی ممکن است اتصال دستگاه‌های جانبی با کابل HDMI به تلویزیون، عملکرد سیمپلینک را با اختلال مواجه کند و توصیه می‌شود کابل مربوط به دستگاه‌های جانبی دیگر را برای مدتی از تلویزیون جدا کنید و بعد این عملکرد را تست نمایید.

چرا ساندبار به صورت خودکار روشن می‌شود؟

ممکن است دستگاه ساندبار شما خود به خود روشن شده باشد؛ در نظر داشته باشید برخی از ساندبارهای برند ال جی دارای قابلیت حالت آماده به کار بلوتوث می‌باشد؛ این قابلیت موجب می‌شود موبایلی که قبلا به بلوتوث دستگاه ساندبار متصل بوده و یا اینکه در حال حاضر برای اتصال به بلوتوث ساندبار روشن شده است و اتصال صورت گرفته، دستگاه روشن می‌شود و موزیک اجرا شده در موبایل را پخش می‌کند. در صورتی که ورودی دستگاه ساندبار متفاوت باشد نیز در چنین شرایطی بر روی ورودی بلوتوث قرار خواهد گرفت.

نمایندگی مجاز تعمیرات لوازم صوتی و تصویری گلدیران

امیدواریم که مطالب این راهنما به شما کمک کند تنظیمات ساندبارها را به سادگی انجام دهید. در صورتی که سیستم‌های صوتی و تصویری شما نیز دچار مشکل شد، نمایندگان مجاز سیستم‌های صوتی و تصویری گلدیران آماده‌ی ارائه‌ی خدمات هستند و در تمامی شهرها می‌توانید دستگاه خود را برای بازدید و رفع عیب به نمایندگی‌های مجاز گلدیران تحویل دهید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۱۴:۲۱

سلام یهو صدا میره تو دستگاه من یا خش خش میکنه انقد باید جا به جاش کنم تا صداش اوکی شه مشکل از کجاس یعنی؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۱۴:۳۰

سلام و وقت به خیر؛ اگر این مشکل دائم تکرار میشه لطفا در این لینک درخواست تعمیرات ثبت کنید تا برای رفع مشکل مراجعه بشه: cs.goldiran.ir/request موفق باشید

در حال ثبت...