آموزش نظافت لوازم خانگی در خانه تکانی

۱۵ اسفند ۱۳۹۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
cleaning-home

چه کسی فکر می‌کرد که یک روز ویروسِ خطرناکی کل دنیا را پرکند و همه‌ی مردم جهان را در تب و تاب بیندازد؟
هر سال این موقع از سال مردم سرگرم و مشغولِ خرید عید و خانه تکانی بودند و برای سال جدید تدارک می‌دیدند و شاید تنها نگرانی مردم که باعث می‌شد به خیابون نیایند، چهارشنبه سوری و آتیش بازی‌های پرخطر و پر از سر و صدا بود که برای یک شب خیابون‌ها را خلوت می‌کرد.
اما الان متاسفانه مردم ما هم دچار دغدغه این ویروس شده‌اند. برخلاف اسفندهای سال قبل شور و شوق خیابان‌ها از بین رفته است و مجبورند رفت و آمدها را کمتر کنند و به نظافت بیشتر مشغول شوند. پس بهتر است در این میان که نظافت حرف اول را می‌زند به شیوه‌های صحیح خانه تکانی مشغول شوید و به بهترین شکل وسایل را برق بیندازید.
در این مقاله می‌خواهیم از نگرانی‌ها دور شویم و سراغ نظافت حرفه‌ای و دلچسب برویم، پس 7 دقیقه از وقتتان را برای دور شدن از هر فکری در اختیار ما بگذارید.

آموزش نظافت داخل و خارج یخچال

cleaning-side

برای نظافت یخچال، شاید اسم هزاران ماده تمیز کننده از شیمیایی تا گیاهی به گوشتان خورده باشد. اما نمیتوان به همه‌ی توصیه‌های این پزشکان غیر متخصص اعتماد کرد. دقت داشته باشید که موادی هم‌چون جوش شیرین، سرکه، روغن زیتون، محلول و مواد شیمیایی هیچکدام برای نظافت بدنه و روی یخچال اصلا توصیه نمی‌شود.
تنها و اصلی‌ترین روش نظافت بدنه‌ی یخچال، استفاده از دستمال نم دار و یا موا شیمیایی خنثی و بدون بو مثل شامپو بچه است و سایر موارد پیشنهادی را جدی نگیرید.
برای نظافت داخل یخچال و جلوگیری از بوی بد داخل آن، بهترین و اصلی‌ترین توصیه‌های مربوط به آن را در مقاله آموزش صفر تا صد تمیز کردن یخچال و در ویدئو چگونه بوی بد داخل یخچال را از بین ببریم، برای شما بیان کرده‌ایم که قابل دسترسی می‌باشد.
فراموش نکنید که در سرویس دوره‌ای هر 6ماه یکبار علاوه بر کمک به طول عمر دستگاه، نظافت کندانسور و پشت دستگاه را نیز برایتان انجام می‌دهند و به طور کلی از سلامت یخچال خیالتان راحت می‌شود.

شیوه‌های تمیز کردن ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی

cleaning-wm

شاید تا به حال شیوه‌های مختلفی را برای تمیز کردن ماشین لباسشویی و ظرفشویی خود شنیده باشید، اما همیشه بهترین راه، ساده‌ترین راه نیست، بلکه باید باتوجه به نوع و مدل دستگاهتان اقدام به تمیز کردن و نظافت داخل و بدنه دستگاه خود کنید.
  • برای شروع نظافت، جاپودری ماشین لباسشویی، یکی از مهم‌ترین و بهترین گزینه‌ها است. در این مرحله باید باتوجه به مدل لباسشویی، اگر امکان خارج کردن جاپودری داشت، آن را بیرون آورید و سپس از مسواک و مواد شوینده مناسب جهت این شستشو کمک بگیرید، که در صفحه خارج کردن و نظافت جاپودری به طور کامل می‌توانید آن را مطالعه کنید.
  • مرحله‌ی بعدی تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویست، که برای اینکار نیاز است فیلتر پمپ تخلیه را باز کنید. محل قرارگیری فیلتر در جلو ماشین، قسمت پایین است، سپس باید درپوش فیلتر پمپ را جدا کنید و شلنگ جلوی ماشین لباسشویی را آزاد کنید. درپوش را از شلنگ جدا کرده و به این ترتیب، آب باقیمانده درون آن را تخلیه کنید. پیچِ فیلتر پمپ را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا فیلتر باز شود. فیلتر را بشویید و قسمت داخلی پمپ را با برس کاملا تمیز کنید. در نهایت، فیلتر را بسته و درپوش شلنگ را در جای خود قرار دهید.

نظافت ماشین ظرفشویی

برای تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی، فیلترهای کف داخل ماشین ظرفشویی را تمیز کنید. فیلتر را خارج کرده و با آب داغ و مواد شوینده شستشو دهید. بهتر است بعد از هربار استفاده از ماشین ظرفشویی این کار را انجام دهید.

نظافت بدنه ماشین لباسشویی و ظرفشویی

cleaning-wm

برای تمیز کردن بدنه لباسشویی و ظرفشویی شاید تمایل داشته باشید آن‌ها را به وسط آشپزخانه بکشید و با یک شلنگ آب و انواع شوینده‌ها به جون آن‌ها بیافتید و دور تا دور آن را تمیز کنید. اما خوشبختانه دیگر این روش‌ها قابل انجام نیست و یکی از نامناسب‌ترین روش‌ها شده است.
برای اینکه علاوه بر نظافت به طول عمر محصول خود کمک کنید و با نظافت از آسیب‌های ظاهری به دستگاه خود جلوگیری کنید فقط باید از راه استاندارد و اصولی آن پیش بروید.
برای این شستشو کافیست که فقط با یک دستکال نم دار بدنه‌ی دستگاه را تمیز کنید اما در صورتیکه بدنه لک، چربی و سایر آلودگی‌ها را داشت فقط از مواد شوینده خنثی و بدون بو مثل شامپو بچه می‌توان استفاده کرد و مطمئن باشید که به بهترین نحو، این شستشو انجام می‌شود.

تمیز کردن جاروبرقی

cleaning
برای نظافت جاروبرقی باید به مدل آن دقت کنید. بنا به مدل جاروبرقی اگر قابلیت نظافت را داشته باشد، می‌توانید نظافت فیلترهای داخلی و فیلتر خروجی هوا که هر مدل در جای مختلفی قرار دارد را تمیز کنید. برای آگاهی از قابل تمیز بودن و نبودن فیلترها بهترین راهنما، دفترچه راهنمای محصول شما می‌باشد که در سایت گلدیران برای شما قابل دسترسی است. اما به طور کلی برس و لوله‌ها، قابل نظافت و شستشو هستند و می‌توانید به راحتی آنها را تمیز کنید و برق بیندازید.

نحوه تمیز کردن مایکروویو

clean

مایکروویو این روزها یکی از پرکاربردترین وسایل برقی برای آشپزی در هر خانه به حساب می‌آید. که به همین دلیل گاهی از اجاق گازهایمان صرف نظر می‌کنیم و برای تسریع در روند کارهای خانه و آشپزی، به سراغ مایکروویمان می‌رویم. حال امکان دارد که پخت غذاهای متنوع، سبب شود که داخل دستگاه، چربی و کثیفی بگیرد و این موضوع عاملی تاثیرگذار در عملکرد مایکروویو و سولاردام شما بشود. پس برای دو بخش از نظافت داخل دستگاه و بدنه‌ی آن باید به شیوه‌های مخصوص آن عمل کنیم.
نظافت سطح خارجی مایکروویو یا همان بدنه آن مانند تمام محصولات دیگر فقط با دستمال نم دارد و شوینده ملایم مثل شامپو بچه امکان پذیر است و برای تمیز کردن قسمت داخلی آن می‌توانید، سینی وسه پایه‌ها را بیرون آورید و شسشتو دهید. البته اگر 3 پایه را چربی گرفته، می‌توانید با اسکاچی که زبر نباشد آن را شستشو دهید.
بهترین گزینه برای چربی زدایی داخل دستگاه و چکاب عملکرد دستگاه، سرویس دوره‌ای است و بهترین زمان آن هر 6ماه یکبار می‌باشد.

آموزش نظافت کولرگازی

wash

شاید بنظر شما کولر گازی قسمت خاص و مهمی برای تمیز کردن نداشته باشد چون معمولا در بالاترین قسمت دیوار خانه چشم نوازی می‌کند. اما به هر حال برای اینکه به عملکرد هر دستگاهی کمک شود، نیاز دارد که گاهی دستی به سر و روی آن بکشید. اگر از حالت گرمایش و سرمایش کولرگازی خود استفاده می‌کنید، می‌توانید فیلترهای آن را بسته به مدل دستگاهتان نظافت کنید. اما اگر فقط از سیستم سرمایشی کولر استفاده می‌کنید، تمیز کردن فیلترها قبل از شروع فصل گرما، یکی از واجبات است. که البته برای اینکه، این کار بهتر انجام شود، می‌توانید از کارشناسان متخصص، جهت سرویس دوره‌ای کولر گازی کمک بگیرید.
برای تمیز کردن بدنه‌ی کولرگازی خود فقط کافیست که از دستمال نم دار و اگر خیلی دچار لک و کثیفی شده، از مواد شوینده‌ی خنثی و بدون بویی مثل شامپو بچه استفاده کنید تا به خوبی ظاهر آن را نیز برق بیندازید.

شیوه تمیز کردن تصفیه هوا

wash

نظافت تصفیه هوا نیز مثل سایر دستگاه‌ها  به دو قسمت بدنه و داخل تقسیم می‌شود. نظافت استاندارد بدنه هر وسیله‌ی برقی فقط به یک شیوه قابل انجام است،  دستمال نم دارد و شامپو بچه.
تمیز کردن فیلترهای تصفیه هوا مانند جاروبرقی بسته به مدل دستگاه شما متفاوت دارد. بعضی از فیلترها قابل شستشو هستند و بعضی از آن‌ها امکان شستشو را ندارند. برای فیلترهای قابل شستشو فقط با آب خالی باید این کار انجام شود. اما دقت داشته باشید برای اطلاع دقیق از این موضوع حتما دفترچه راهنمای محصول خود را مطالعه کنید و هر 6ماه یکبار از سرویس دوره‌ای تصفیه هوای خود غافل نشوید.

آموزش نظافت اجاق گاز

wash

برای تمیز کردن اجاق گاز راهکارهای زیادی را برایتان در نظر داریم که البته دست شما را در انتخاب شیوه‌ی تمیز کردن دستگاه نیز  باز گذاشته‌ایم. برای این نظافت از شیوه‌های طبیعی و شیمیایی مختلفی می‌توانید استفاده کنید. اما فراموش نکنید که هر وسیله‌ای استاندارد و احتیاط‌های خاص خود را برای شیوه تمیز کردن دارد که باید مطابق با آن عمل شود.
برای اجاق گاز هم ما به طور مفصل در مقاله کامل‌ترین راهنمای برق انداختن و تمیز کردن اجاق گاز به توضیح آن پرداخته‌ایم.

روش تمیز کردن تلویزیون

cleaning-tv

تلویزیون یکی از دستگاه‌های اصلی برقی هر خانه‌ای است که شاید هر زمان که مشغول گردگیری خانه می‌شویم با همان دستمال پر از گرد و غبار یا با یک شیشه پاک کن شروع به تمیز کردن صفحه تلویزیون خود می‌کنید اما از عاقبت کار خبر ندارید. شاید اگر دل و جرات آن را داشتید با اسکاچ نیز وارد عمل می‌شدید.
اما در واقع یکی از اشتباه‌ترین نوع تمیز کردن صفحه تلویزیون همین روشهاست. تلویزیون برای نظافت، نیاز به ظرافت و دقت عمل دارد. برای اینکار هم کافیست که مایع مخصوص تمیز کنده تلویزیون را  به دستمال مخصوص تلویزیون بزنید و به صورت رفت و برگشتی روی آن بکشید. که برای اینکه به طور کاملا تصویری با این نحوه نظافت آشنا شوید کافیست که ویدئو روش تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون را تماشا کنید.

شما موفق شدید

end

با مطالعه این مقاله توانستید در مدت 7 دقیقه از تمام راه‌های اصولی و اصلی نظافت وسایل خانه اطلاع پیدا کنید و موفق به تمیز کردن تک تک وسایل خود شوید.
اگر این روزها عطسه کنید به جای گفتن عافیت باشه به دکتر راهیت می‌کنند، چاره‌ای نیست جز اینکه در خانه بمانیم و همه چیز را کنترل کنیم. پس بهتر است با شیوه‌های گفته شده در این مقاله وقتمان را در خانه برای نظافت به بهترین شکل آن صرف کنیم.
شما این روزها چه کارهایی برای نظافت می‌کنید؟ از تجربیات این روزهای نظافت و تفاوت آن با اسفند پارسالتان برایمان بگوید. منتظر نظرات و تجربیات شما هستیم. به امید روزی که دنیا را جای بهتری برای زندگی کنیم، بدون ترس و نگرانی همراه با سلامتی.
 
نوروز،لوازم شما، تنها در خانه!

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...