۹ علت برق داشتن بدنه یخچال که باید بدانید

۲۴ مرداد ۱۴۰۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

برق داشتن بدنه‌ی هر دستگاهی ممکن است گاهی نشان از ایراد آن و یا گاهی به دلیل نحوه‌ی اشتباه وصل کردن کابل‌ها و اتصالات باشد. اما در هر صورت لازم است به آن توجه شود، تا وضعیت دستگاه طبق استاندارد بوده و از حالت عادی خارج نشود.
ممکن است برای همگی ما پیش آمده باشد زمانی که به یک دستگاه برقی دست می‌زنیم، الکتریسیته داشته و برق خفیفی اصطلاحا ما را می‌گیرد. این مشکل در یخچال نیز زیاد پیش می‌آید و معمولا جزو ایرادات شایع دستگاه‌هاست. در این مقاله دلایل متعددی که باعث برق داشتن بدنه یخچال می‌شود را بررسی می‌کنیم و راهکارهای رفع آن را خواهیم گفت.
شایع ترین مشکلات یخچال ها و دلایل فنی آن

علت برق داشتن بدنه یخچال فریزر و ساید بای ساید


دلیل برق داشتن بدنه یخچال هر چه باشد باعث عبور جریان الکتریسیته از قسمت‌های فلزی آن می‌شود که معمولا خفیف و با ولتاژ پایین است. اما به طور کلی بهتر است به آن رسیدگی شود تا مشکلی که احتمالا در مدار دستگاه وجود دارد، فراگیر نشود. ایراد دستگاه در چنین شرایطی می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:
  • عدم اتصال کابل ارت یخچال؛ اضافه بار برق دستگاه باید از طریق سیم ارت به زمین تخلیه شود. همه‌ی دستگاه‌ها تقریبا این اضافه بار را دارند و با توجه به اینکه خیلی از ساختمان‌های ما چاه ارت برای تخلیه‌ی این اضافه برق را ندارد، ممکن است به‌درستی متصل نشود و باعث برق خفیف و اتصالی ضعیفی در بدنه‌ی دستگاه شود. بنابراین وجود سیم ارت ضروری است.
 اگر چاه ارت در ساختمان ندارید، با مشورت یک متخصص برق، برای کابل ارت دستگاه اقدامی انجام دهید. اگر هم در پریز برق دستگاه قسمت ارت هم وجود دارد و ساختمان دارای چاه ارت است، اما باز هم با این مشکل مواجه می‌شوید، لازم است بررسی پریز و ... انجام شود.
  • مشکل پریز و غیراستاندارد بودن برق تغذیه؛ گاهی این ایراد به دستگاه ارتباطی ندارد و مربوط به پریز یا کابل برق تغذیه است. استفاده از محافظ برق بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد اختلال در دستگاه به دلیل مشکلات مربوط به برق تغذیه و پریز است. استفاده از محافظ‌ برق به جلوگیری از نوسانات و افت ولتاژ برق کمک کرده و از آسیب به قطعات الکتریکی یخچال جلوگیری خواهد کرد.
  • نشتی آب داخلی و یا نفوذ رطوبت به یخچال؛ اگر به هر دلیلی آب به داخل مدار یخچال نفوذ کند، طبیعی است که به دلیل رسانا بودن برق را انتقال می‌دهد و اتصال کوتاه و نشت جریان برق ایجاد کند. برای جلوگیری از این مشکل، دقت داشته باشید به داخل یخچال به‌ویژه زمانی که آن را تمیز می‌کنید، آب نفوذ نکند.

  • پوسیدگی عایق‌بندی مدار برق یخچال؛ سیم‌های مدار برق داخل یخچال دارای عایق‌هایی است که از اتصالی برق جلوگیری می‌کند. این عایق‌ها و محافظ‌ها به‌مرور دچار پوسیدگی می‌شود و این سیم‌پیچ‌ها و اتصالات به محض اینکه عایق را از دست می‌دهد، نشت جریان الکتریکی به بدنه‌ی یخچال را ایجاد می‌کند.
  • ایراد و خرابی کمپرسور یخچال؛ کمپرسور وظیفه‌ی فشرده‌سازی مبرد یا همان گاز را دارد. در این روند گاز فشرده می‌شود و دما و فشار آب بالا می‌رود؛ به این ترتیب برای جریان در مسیر لوله‌ها و تبدیل به مبرد خنک آماده می‌شود. اگر کمپرسور یا سیم‌پیچ‌های روی آن که انتقال برق را انجام می‌دهد دچار مشکل شود، این احتمال وجود دارد که جریان الکتریکی را به بدنه یخچال انتقال دهد.

  • اتصالی کردن ترموستات یخچال؛ نقش ترموستات یخچال این است که وظیفه‌ی تنظیم و کنترل دمای کابین را دارد. این قطعه از طریق سیم‌کشی به مدار الکتریکی و برد دستگاه متصل است و اگر این سیم‌کشی دچار مشکل و اتصالی شود، جریان برق به بدنه‌ی دستگاه منتقل خواهد شد.
    علت داغ شدن بدنه یخچال + راه حل رفع آن
  • ایراد المنت یخچال؛ المنت یخچال حرارت مورد نیاز برای ذوب برفک‌های داخل کابین یا همان یخ‌زدایی را ایجاد می‌کند. خرابی‌های این قطعه می‌تواند موجب اتصالی و نشتی برق به بدنه شود.
  • مشکلات برد یخچال؛ برد یخچال تمامی فرمان‌ها را به قطعات داخل دستگاه ارسال کرده و کنترل‌های بخش‌های متفاوت دستگاه را انجام می‌دهد. طبیعی است که خرابی این قطعه بر روی تمامی عملکردهای دستگاه تاثیر بگذارد. بر روی این قطعه نیز مدارها به همراه قطعات کوچک زیادی قرار گرفته است و اتصالی هر یک از این قطعات کوچک، برق را به بدنه انتقال خواهد داد.
  • ایراد سر پیچ لامپ یخچال؛ سرپیچ لامپ هم هر چند ساختار ساده‌ای دارد اما در صورت خرابی و اتصالی برق از لامپ، به‌سادگی باعث اتصالی برق به بدنه می‌شود.

راهکارهای جلوگیری از برق داشتن بدنه یخچال


ایرادات در سیستم‌های الکترونیکی یخچال، از برق تغذیه گرفته تا قطعاتی مانند برد، کمپرسور، المنت، ترموستات و سرپیچ لامپ و ... همگی می‌توانند منجر به نشت جریان برق به بدنه شوند. رفع این مشکلات نیاز به بررسی دقیق توسط تکنسین متخصص تعمیرات یخچال دارد. البته با سرویس منظم و استفاده از قطعات باکیفیت می‌توانید از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.
پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، سرویس منظم یخچال به صورت دوره‌ای از سوی یک تکنسین متخصص انجام شود تا مشکلات احتمالی شناسایی و برطرف شوند. در صورت وجود قطعات فرسوده یا خراب در یخچال، تعویض قطعات فرسوده از ایجاد مشکلات پیشگیری می‌کند. بنابراین توجه به سرویس‌های دوره‌ای به طور منظم بسیار مهم بوده و بهتر است هر 6 ماه یکبار درخواست سرویس دوره‌ای یخچال خود را ثبت کنید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...