۵ نکته که لازم است قبل از نصب تلویزیون به دیوار بدانید

۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
وسایل لازم برای نصب تلویزیون به دیوار

نصب تلویزیون به دیوار
 از جمله آگاهی‌هایی است که بهتر است قبل از اقدام به نصب از آن اطلاع داشته باشید تا موقع نصب محصول روی دیوار دچار سردرگمی و پشیمانی نشوید. افراد زیادی هستند که دوست دارند تلویزیون های خود را به جای قرار دادن بر روی میز، بر روی دیوار نصب کنند. اما بهتر است بدانید که برخی افراد در هنگام نصب نادرست تلویزیون روی دیوار صدماتی به دستگاه وارد کرده‌اند. نصب کردن تلویزیون بر روی دیوار نیازمند راهنمایی و آگاهی‌هایی است که باید آن‌ها را بدانید و سپس تصمیم به انجام اینکار بگیرید.
این مقاله برای آگاهی شما از نکات ضروری نصب تلویزیون به دیوار، مزایا، معایب آن برای شما عزیزان تهیه شده است. پس در ادامه همراه ما باشید.

نکات ضرروی در نصب تلویزیون به دیوار

  1. انتخاب براکت یا پایه نگهداره مناسب تلویزیون

یکی از فاکتورها و نکات مهمی که باید برای نصب تلویزیون به روی دیوار از آن آگاه باشید و آن را رعایت کنید، انتخاب سایز براکت مناسب برای نصب تلویزیون روی دیوار است. زیرا براکت یا پایه نگهداره تلویزیون بر روی دیوار باید بر اساس مدل و اینچ یا سایز دستگاه شما، اصولی انتخاب گردد.

براکت چیست؟

با استفاده از براکت یا پایه های فلزی، انواع تلویزیون های ال سی دی (LCD TV)، ال ای دی (LED TV)، پلاسما (Plasma TV)، منحنی یا OLED و مانیتور های ال ای دی و ال سی دی را در محل های مورد نظر خود نصب نمایند. از این رو بیشترین کاربرد براکت ها برای نصب تلویزیون و مانیتورهای تخت به دیوار سبب گردید تا واژه براکت دیواری بسیار رایج گردد، البته ناگفته نماند کلمه براکت (Bracket) در واقع یک کلمه انگلیسی می باشد که در فارسی بسیار رایج گردیده است.

نصب تلویزیون روی دیوار

دلیل استفاده از براکت دیواری

زمانی ممکن است که به دلیل طراحی فضای موجود و یا به دلیل محدودیت فضا قصد داشته باشید که تلوزیون را بر روی دیوار نصب کنید. براکت دیواری امکان نصب تلوزیون در شرایط فضای متفاوت فراهم کرده است و می توایند به وسیله آن تلوزیون را به راحتی بر روی دیوار نصب کنید.
متداول ترین نوع براکت از نوع دیواری آن می باشد و به صورت ثابت، قابل تنظیم به چپ، راست، بالا و پایین آن موجود می باشد.

لیست انواع براکت دیواری

به دلیل استفاده های مختلف، فضای متغیر و طراحی متفاوت براکت های مختلفی هم وجود دارد و در ذیل انواع آن را بیان می کنید:
  • براکت دیواری تلوزیون ثابت
  • براکت سقفی و یا پایه سقفی
  • برامت دیواری تلوزیون تمام جهات
  • براکت دیواری تلوزیون متحرک بالا و پایین
  • پایه ایستاده ال سی دی و یا استند متحرک تلوزیون
  1. نصب اصولی و استاندارد تلویزیون به دیوار

برای نصب تلویزیون به دیوار لازم است آگاهی کامل را درباره این موضوع داشته باشید که در این خصوص اطلاعات کلی را برایتان بیان خواهیم کرد. براکت دیواری باید با دقت به پشت تلویزیون متصل شود و سپس براکت دیواری را بر روی یک دیوار محکم عمود بر زمین نصب شود. هنگام اتصال تلویزیون به سایر قسمت های ساختمان لطفاً با افراد مجرب مشورت کنید. ما درخصوص نصب تلویزیون‌های ال جی با ضمانت گلدیران توصیه می کنیم که نصب دیواری توسط نصاب حرفه ای یعنی تکنسین های متخصص شرکت گلدیران انجام شود و در مورد نصب تلویزیون های ال جیف جی پلاس، نکسار و گلدیرانی بهتر است که از براکت دیواری گلدیران استفاده کنید. حرکت دادن براکت دیواری ال جی با کابل های متصل شده آسان است. اگر از براکت دیواری گلدیران استفاده نمی کنید، لطفاً از براکتی استفاده کنید که فاصله کافی با دیوار برای اتصال آسان دستگاه های جانبی، ایجاد کند. به دلیل ثابت شدن براکت دیواری، لطفاً پیش از نصب، کابل ها را متصل کنید.

علاوه بر موارد گفته شده برخی مواردی نیز مهم است و لازم است از وسایل لازم برای نصب تلویزیون به دیوار و اصول راه اندازی دستگاه اطلاع داشته باشید. مثل سایز پیچ، ارتفاع تلویزیون از کف، استانداردهایی که مربوط به فاصله تلویزیون از اطراف است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

نصب تلویزیون به روی دیوار
  1. نصب تلویزیون روی دیوار توسط متخصص

برای نصب و راه اندازی دستگاه نیاز است که حتما از تکنسین و متخصص اینکار کمک بگیرید. نصب دستگاه روی دیوار نیاز به مهارت تخصصی و ابزار و اتصالات خاصی دارد. پس چنانچه قصد راه اندازی تلویزیون روی دیوار را دارید اما ابزار لازم برای نصب در اختیار ندارید، مهارت کافی اینکار را هم ندارید، ریسک نکنید و به ما به در شرکت گلدیران اعتماد کنید و کار را به متخصصان ما بسپارید. متخصصان ما برای انجام نصب تلویزیون و تعمیر تلویزیون آماده ارائه خدمات هستند. کافیست درخواست نصب تلویزیون را ثبت کنید تا هماهنگی لازم با شما در سریع ترین زمان و توسط کارشناسان ما انجام خواهد شد.
  1. رعایت استاندارد محل نصب تلویزیون

مطمئن شوید که پیچ های مورد استفاده و براکت دیواری مطابق با استاندارد VESA است.

 
VESA چیست و چگونه پایه مورد نیاز برای نصب را پیدا کنید؟

برای پاسخ به این سوال باید بدانید که VESA استانداردی است که در تمام تلویزیون ها برای انتخاب و پیدا کردن نوع پایه دیواری مورد نیاز از آن استفاده می شود. تلویزیون دارای سوراخ های مختلف برای نصب می باشد، بنابراین مهم است که پایه دیواری مناسب با تلویزیون خاص خود را به دست آورید، اما خوشبختانه به لطف استاندارد VESA انتخاب و پیدا کردن نوع پایه دیواری مد نظر بسیار آسان شده است.
برای دانستن بهترین زاویه دید تا تلویزیون لازم است اختلاف ارتفاع چشمتان و بالای تلویزیون چیزی نزدیک 10 درجه باشد. در این مواقع نیاز است که روی مبل بنشینید، در این صورت می توان فاصله شما تا محصول را برای نصب آن اندازه گیری کرد. بهترین فاصله چشم تا تلویزیون اندازه 2.5 تا 5 برابر قطر دستگاه است. در واقع با محاسبه این روش می‌توانید به استاندارد اینچ دستگاه برای فضای مورد نظرتان هم برسید. یعنی برای متراژ و محیط شما تقریبا چه اینچ تلویزیونی می‌تواند مناسب باشد.

فاصله مناسب چشم تا صفحه تلویزیون بر اساس ابعاد تلویزیون و انتخاب بهترین سایز تلویزیون بر اساس متراژ خانه است که معمولا روش محاسبه اینچ تلویزیون برای محیط مورد نظرتان، باید اینچ را ضرب در 2.54 می‌کنیم تا تبدیل به سانتی متر شود . سپس ضربدر 2.5 می‌کنیم که حداقل متراژ مناسب به دست می‌آید .چنانچه ضربدر 5 کنیم حداکثر متراژ مناسب به دست می‌آید .لازم به ذکر است که اینچ هر دستگاه باید متناسب با فضای محیط باشد تا میدان دید چشم مناسب باشد یعنی اگر تلویزیون 65 اینچ باشد در فضای 45 متری میدان دید پایین است و چشم به درستی نمی‌تواند تصویر را مشاهده کند.

راهنمای انتخاب بهترین سایز تلویزیون + استاندارد فاصله دید

نکات مهم و ضروری

  • تلویزیون باید از بخاری یا شوفاژ 1.5 متر فاصله داشته باشد.
  • محل تلویزیون نباید زیر یا مقابل دریچه کولر آبی و گازی باشد.
  • محل تلویزیون و محل نصب تلویزیون در محل رفت و آمد نباشد.
  • وقتی تلویزیون به صورت دیواری نصب میشود لازم است دستگاه از روی زمین از 80 الی 120 سانتی متر فاصله داشته باشد.
مزایا نصب تلویزیون روی دیوار
  1. رعایت نکات اتصالات و کابل پشت تلویزیون

توجه داشته باشید که نیاز است در صورت گذاشتن تلویزیون بر روی دیوار به مواردی دقت کنید:
فضای آزاد برای دسترسی به پورت های پشت دستگاه برای شما وجود داشته باشد.
سیم های پشت تلویزیون به هم پیچ نخورده باشد گاهی امکان اینکه منجر به اتصالی شود وجود دارد.
اگر دسترسی به بعضی از پورت های تلویزیون برای شما سخت است، کابل رابط متناسب و برای فلش USB hub به تلویزیون وصل شود تا دسترسی به آن ها راحت تر شود.

مزایا نصب تلویزیون روی دیوار

در صورت قرار دادن این دستگاه روی دیوار دیگر نیازی به پرداخت هزینه برای میز تلویزیون ندارید. در نتیجه یکی از مزیت های آن صرفه جویی در هزینه شما است. برخی خانواده ها با داشتن فرزند کوچک و بازی گوش دغدغه آسیب رسیدن به تلویزیون را دارند که با نصب آن بر روی دیوار شما از نگرانی برق گرفتی یا آسیب های احتمالی تا حدی رهایی پیدا خواهید کرد. در نهایت نیز با جایگذاری تلویزیون روی دیوار فضای بیشتری در اختیار خواهید داشت. در نتیجه پیشنهاد خوبی برای افرادی است که محیط کوچک و کم جایی دارند.
برای دانستن سایز میز برای تلویزیون مقاله " سایز مناسب میز تلویزیون " را مطالعه کنید.

معایب نصب تلویزیون روی دیوار

احتمال آسیب وارد شدن برای پیچ کردن پایه تلویزیون به دیوار شما وجود دارد. درصورتیکه استانداردهای نصب اصولی را رعایت نکنید امکان آسیب به گردن و یا خستگی چشم را خواهید داشت. برای تغییر دکوراسیون و تنوع در فضای محیط محدودیت پیدا خواهید کرد. برای پنهان سازی سیم های پشت دستگاه نیاز به راهکارهایی دارید تا به صورت آویزان و نامرتب به نظر نرسد.

معایب نصب تلویزیون روی دیوار

پیشنهاد پایانی گلدیران

درصورتیکه برای نصب تلویزیون نیاز به مشاوره بیشتر دارید و به دنبال متخصص اینکار می‌ گردید به راحتی میتوانید با ما در شرکت مشتریان گلدیران در تماس باشید و سوالات خود را برای ما در قسمت نظرات بنویسید.
نکات ضروری درباره تلویزیون

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...