نحوه بهبود تنظیمات تصویر مانیتورها

۲۶ اسفند ۱۳۹۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
نحوه بهبود تنظیمات تصویر مانیتورها

امروزه بیش از پیش با مانیتور، کامپیوتر و تجهیزات کامپیوتری کار می‌کنیم و تقریبا در بیشتر تحقیق‌هایی که انجام شده است، نقش پررنگ و اهمیت شرایط فیزیکی از جمله تجهیزات کامپیوتری محیط کار در افزایش کارایی کارمندان مشخص است. هر عاملی که بتواند خستگی ساعات کاری پرسنل را کمتر کند، می‌تواند نقش موثری در میزان رضایت آنان داشته باشد.
یکی از مواردی که معمولا برای بیشتر کارمندان و یا افرادی که ساعات زیادی در روز با مانیتورها کار می‌کنند اهمیت دارد، تنظیمات تصویر مانند نور، رنگ، کنتراست و غیره است. در این راهنما مختصری در مورد تنظیمات تصویر مانیتورها با کلیدهایی که بر روی مانیتور قرار دارد، می‌پردازیم. می‌توان تنظیمات پیشرفته‎‌تر تصویر را در منوهای ویندوز انجام داد اما در این راهنما خلاصه‌ای از تنظیمات کاربردی به ساده‌ترین روش یعنی از طریق دکمه‌های مانیتور را شرح خواهیم داد.

تنظیمات مانیتور

بهترین کابل‌ HDMI را از فروشگاه گلدیران خریداری کنید.

بهترین تنظیم روشنایی و نور مانیتور

میزان نور مانیتور در واقع روشنایی نقاط تیره تصویر را نمایان می‌سازد. لازم است میزان روشنایی تصویر مانیتور در حد استاندارد انتخاب شود و اگر بیشتر از حد نرمال باشد، تصاویر مشکی به رنگ خاکستری نمایش داده خواهد شد. بهتر است زمانی که می‌خواهید تنظیمات روشنایی  صفحه مانیتور (Brightness) را انجام دهید، بر روی تصویری تیره که دارای بخش‌هایی روشن نیز می‌باشد، تست را انجام دهید و دقت داشته باشید که نقاط تیره‌ی تصویر همچنان سیاهی خود را داشته باشد و تنظیم استاندارد نور مانیتور را انجام دهید.
معمولا برای تنظیمات روشنایی تصویر مانیتورها به سادگی می‌توانید با کلیدی که بر روی دستگاه قرار دارد، میزان نور را کم و زیاد کرده و بهترین تنظیم نور مانیتور را انجام دهید. لپتاپ‌ها هم معمولا در ردیف اول کلیدها، دکمه‌هایی با علامت چراغ دارد، که می‌توانید با آن تنظیمات میزان نور را انجام دهید. در تنظیمات ویندوز نیز با کلیک راست و انتخاب Display Settings می‌توانید تنظیمات نور مانیتور برای راحتی چشم (Brightness) صفحه نمایش را تغییر دهید.

تغییر برایتنس مانیتور


نحوه تنظیم کنتراست تصویر مانیتورها

کنتراست یکی از عوامل بسیار مهم در کیفیت تصویر  است. در واقع Contrast فاصله‌ی میزان روشنایی تا تیرگی تصویر است که هر چه بیشتر باشد، نمایشگر دامنه‌ی رنگ‌های بیشتری را ارائه خواهد داد. در تعریف کنتراست معمولا گفته می‌شود نسبت روشن‌ترین نقاط تصویر در مقایسه با تیره‌ترین نقاط تصویر بیانگر درجه‌ی کنتراست تصویر است. در حال حاضر نمایشگر‌هایی با میزان کنتراست به اصطلاح بی نهایت وجود دارد که می‌تواند سیاهی مطلق و سفید واقعی و مطلق را بسازد و نمایش دهد. برای تنظیم کنتراست بهتر است کنتراست را در سطح بسیار بالا انتخاب نکنید زیرا در این صورت بخش‌هایی از تصویر از بین می‌رود و به خوبی نمایش داده نخواهد شد چراکه روشنایی نقاط روشن بیش از حالت استاندارد افزایش می‌یابد.

چرا نقاط روشن تصاویر مانیتورها محو می‌شود؟

تنظیم اشتباه کنتراست می‌تواند باعث محو شدن بخش‌هایی از تصویر شود. معمولا مقدار 60 تا 70 درصد مناسبی برای درجه‌ی Contrast مانیتور است. برای تنظیم کنتراست می‌توانید درجه را تا حدی تنظیم کنید که جزئیات نقاط روشن در حال محو شدن است، در این حالت مجدد چند درجه کنتراست را کاهش دهید تا جزئیات در وضعیت بهتری نمایش داده شود؛ اگر پس از انجام تنظیمات کنتراست در بهترین حالت، همچنان شفافیت تصویر نیاز به بهبود داشته باشد، می‌توانید به تنظیم گزینه‌ی دیگری به نام Sharpness هم بپردازید.

کنتراست تصویر مانیتور


تنظیم
Sharpness مانیتور

Sharpness گزینه‌ای برای بهبود تیزی لبه‌های تصویر است. اگر تنظیمات Sharpness تصویر را زیاد کنید ممکن است روشنایی تصویر غیرطبیعی شود و در صورتی که درجه را خیلی پایین انتخاب کنید، تصویر کدر خواهد شد. برای تنظیم Sharpness در بهترین وضعیت، می‌توانید به محو شدن جزئیات تصویر توجه کنید و درجه را تا حدی افزایش دهید که همچنان جزئیات تصویر مشخص باشد.

تنظیم اندازه صفحه نمایش مانیتورها

گزینه‌ی تنظیم اندازه تصویر در نمایشگرهای متفاوت به نام Aspect ratio یا با مشخص کردن گزینه‌ی Wide و Original قابل دسترس می‌باشد. برای رفع مشکل تنظیم نبودن اندازه صفحه در حالتی که گزینه‌ی عریض را انتخاب کنید، تصویر به طور عریض و تمام صفحه نمایش داده می‌شود، حتی اگر تصویر ورودی عریض نباشد. در صورت انتخاب گزینه‌ی Original تصویر به همان اندازه‌ی تصویر ورودی نمایش داده خواهد شد. ممکن گزینه‌های دیگری همانند سینما در این قسمت داشته باشید، که احتمالا نسبت ابعاد بیشتری همانند 21:9 خواهد داشت.

تنظیم حالت تصویر مانیتور

تنظیم حالت تصویر مانیتور


در بیشتر مانیتورها می‌توانید همانند تنظیمات تصویر تلویزیون حالت تصویر را تغییر دهید. حالت تصویر بازی، سینما، عکس، متن و سفارشی و ... ممکن است در این منو وجود داشته باشد. تنظیم تصویر بر روی حالت Text تصویر را برای نمایش اسناد و متن بهبود می‌دهد. همانطور که از نام گزینه‌ی سینما مشخص می‌باشد، تصویر برای نمایش فیلم بهبود پیدا می‌کند و گزینه‌‌ی بازی برای Game و تصاویری با سرعت تصویر بالا مناسب است. در حالت سفارشی هم پارامترها را می‌توانید به دلخواه خود تنظیم کنید.

بهترین روش جلوگیری از سوختن لوازم برقی:
استفاده از محافظ برق مناسب

رنگ تصویر مانیتورها

رنگ تصویر مانیتورها

در قسمت تنظیمات رنگ مانیتور هر یک از مانیتورها ممکن است گزینه‌هایی را مشاهده کنید که هر کدام رنگ را به نوعی بهبود خواهد داد. یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها دمای رنگ (Color Temp) است و می‌توانید در این قسمت میزان سردی و گرمی رنگ صفحه نمایش را با توجه به نیاز و سلیقه‌ی خود تغییر دهید. در صورتی که درجه‌ی گرم را انتخاب کنید، دمای رنگ و تم اصلی آن به سمت قرمز خواهد بود. در حالت متوسط، رنگ در حد تعادلی بین قرمز و آبی قرار می‌گیرد. در حالت سرد نیز رنگ به سمت آبی متمایل خواهد شد. در قسمت تنظیم رنگ سفارشی مانیتور امکان تغییر هر سه رنگ تصویر (RGB) به صورت جداگانه وجود دارد و می‌توانید هر یک از رنگ‌های سبز، آبی و قرمز را به طور جداگانه تغییر دهید.
گزینه‌ی دیگری برای تعیین سطح گاما وجود دارد که هرچه بالاتر باشد، تصویر تیره‌تر و در صورتی که درجه‌ی آن پایین باشد، تصویر روشن‌تر خواهد بود.

صرفه جویی در مصرف انرژی

گزینه‌ای به نام Energy saving نیز معمولا در تنظیمات تصویر مانیتورها قرار دارد و با انتخاب آن می‌توانید میزان نور را در حالت کم، زیاد و نمایشگر خاموش انتخاب کنید. در این حالت میزان نور مانیتور با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی با درصدی معین کاهش می‌یابد.

بهترین مانیتور کدام است؟

بهترین مانیتور کدام است؟

اگر در حال جستجو برای خرید مانیتور هستید، نوع استفاده‌ و کار شما برای خرید مانیتور مهم است. اگر برای انجام کارهای گرافیکی نمایشگر را خریداری می‌کنید، بهتر است مانیتور با پنل VA انتخاب کنید. نرخ نوسازی تصویر، کنتراست و کنتراست دینامیک و همچنین زمان پاسخگویی نیز برای انتخاب مانیتور فاکتور قابل توجهی است. اگر مانیتور را برای بازی خریداری می‌کنید نیز این فاکتورها در نمایش تصویر بسیار موثر هستند و می‌توانید مانیتورهای مخصوص گیمینگ انتخاب کنید.
برند جی پلاس مدتی است تجهیزات کامپیوتری جی پلاس و مانیتورهای GPlus را ارائه داده است که با توجه به قابلیت‌ها و قیمت مناسبی که دارد، می‌تواند انتخاب خوبی برای خرید شما باشد.

خرید مانیتورهای جی پلاس

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...